Ombouw Manta A 1200

Forumindex Forums Modellen Manta Ombouw Manta A 1200

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345571
    Kristof
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 July 2017

      Hallo,

      Ik heb een volledige Manta A 1600 in stukken, maar met meer werk aan dan waar ik voorlopig tijd voor heb.
      Nu heb ik de kans om een Manta A 1200 te kopen in rijdende staat. Het nadeel is natuurlijk dat het “maar” een 1200 is.
      Nu vroeg ik me dus af in welke mate ik de 1200 kan ombouwen naar 1600 aangezien ik alle stukken van een 1600 beschikbaar heb.

      Voor de carrosserie veronderstel ik dat de tunnel voor de versnellingsbak vergroot moet worden. Zijn deze ergens te vinden als donorstuk, of moet je deze volledig zelf maken. Ik kan deze natuurlijk ook uit de carrosserie van mijn 1600 slijpen, maar zou deze liever intact laten.
      Zijn er andere zaken die aan de carrosserie zouden moeten veranderen (laswerk) of zijn de overige afmetingen en bevestigingspunten voor een 1200 en een 1600 hetzelfde?
      M.a.w. kan ik dan voor de rest gewoon de volledige aandrijving verwisselen (motor, versnellingsbak, achteras) en klus geklaard? of zie ik dit de eenvoudig?
      Zou ik de complete vooras best ook wisselen of is behalve de grotere remklauwen geen verschil tussen 1200 en 1600? Anders kan ik ook gewoon de klauwen wisselen dacht ik? Ik heb dit nog zo gedaan op een kadett 1200.

      groeten en alvast bedankt voor jullie reacties

      #18345669
      Jim1
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 July 2017

        Ik haal het niet uit je tekst of het een ‘s’ blok is.
        Is het al die moeite wel waard, waarom dan niet een 1.9 of 2.0/2.4 ofzo?

        Een 1.2s heeft 60 pk
        Een 1.6 heeft 60 pk
        Een 1.6s heeft 75 pk

        Ik weet ook wel dat pks niet alles zegt over het blok maar de algehele verschillen zijn mijns inziens te klein om aan zn klus te beginnen.

        #18345950
        Kristof
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 July 2017

          het is een 1.6S.
          Ik vind het wel vreemd dat een 1.2s en 1.6 evenveel pk zouden hebben.

          waarom niet groter? omdat ik een 1.6s liggen heb. en is er bij grotere niet meer werk aan het blok zelf met aangepaste oliepan ofzo?
          Maar ik kan beginnen met de 1.6s en dan kan ik achteraf nog groter dacht ik en is het enkel de motor?

          de vraag is net wat zo’n klus inhoud om te weten of het al dan niet de moeite is.
          de 1.2 die ik zou kopen valt mee van prijs. Waarschijnlijk mede omdat het een 1.2s. Andere die ik zie zijn dan wel met zwaardere motor, maar dan spreken we ook meteen over een ander budget. Dus moest een “simpele” ombouw mogelijk zijn zou het wel de moeite zijn.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.