Olieverbruik

Forumindex Forums Modellen Corsa Olieverbruik

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18376615
    Opelcorsab1999
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 December 2014

      Goedemorgen,

      Mijn corsa (1.2 B – 1999) is de laatste jaren steeds meer olie gaan verbruiken. Laatst gaf iemand mij de tip om er iets dikkere olie in te gooien, waardoor het gebruikt misschien wat afneemt. Ik ben daarom overgestapt van 10w40 naar 15w40. Ik ben zo stom geweest om verder niet te kijken naar de specificaties en ben er dus achtergekomen dat ik na jaren half-synthetische olie er nu dus minerale olie in heb gegooid. Mijn auto rookt nu ontzettend bij een warme motor tijdens het stationair draaien. Mijn vraag is of dit toeval is en de motor sowieso al op het einde van zijn latijn is of dat de verkeerde olie de oorzaak is? Ik heb ergens gelezen dat het mengen van half-synthetische olie met minerale olie ervoor kan zorgen dat de ene olie de andere olie opvreet. Is dit zo? En zo ja heeft het zin om de olie te verversen en kan daarmee het probleem opgelost zijn? De auto rijdt verder prima en heeft nog een prima vermogen.

      Bedankt alvast voor jullie reactie!

      #18377136
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Wat “grappig” dat ik jouw topic bovenaan zie staan nadat ik me net heb geregistreerd. De oude Corsa van mijn vriendin had namelijk ook een hoog olieverbruik. Het begon vrij onschuldig totdat we uiteindelijk zo’n 1 tot 2 liter op 1500km bij moesten vullen.

        Na een cilinder drukmeting bij de garage bleek dat de cilinders/ zuigers zodanig waren versleten dat de autosloop een financieel aantrekkelijkere keuze was, motor was “op” bij 220DKM.

        Blauwe rook uit de uitlaat = olie
        Witte rook = koelvloeistof

        Kan in verband staan met een lekke koppakking.
        Heb je witte smurrie aan je oliedop?

        #18377145
        Koffie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 November 2019

          De 15 in 15W-40 slaat op de viscositeit bij koude motor. Bij warme motor geldt het tweede getal, dus de nieuwe olie is daarbij nog even dik als de oude 10W-40.
          Als je nog dikkere olie wilt, komt je uit op 20W-50. De 20W is misschien te hoog voor je auto. In het boekje van je auto kan je vinden of dit is toegestaan. 15W-50 en 10W-50 bestaan ook, maar zijn duurder.

          Wilde gok: heb je een verstopte carterventilatie, waardoor er olie in de inlaat komt?

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.