olielampje gaat branden bij stationair rpm 600,gaat uit bij gasgeven

Forumindex Forums Modellen Corsa olielampje gaat branden bij stationair rpm 600,gaat uit bij gasgeven

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18460018
    RaxHooba
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 July 2021

      olielampje gaat branden bij stationair rpm 600,gaat uit bij gasgeven

      dit gebeurt alleen als de motor heet genoeg is en na ongeveer 10 kilometer rijden, ook brandt het motorstoringslampje continue

      Opel Combo 1.4 benzine 2006 bekijk filmje

      #18460033
      Waylon194
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 March 2022

        Lijkt op een olie druk sensor probleem. Zodra je meer gas geeft krijgt de auto (uiteindelijk) genoeg druk.
        Sowieso verstandig om je olie druk sensor en de motorstoring uit te (laten) lezen. Dit zou meer informatie kunnen geven.

        Bij de corsa c weet ik dat deze sensor aan de voorkant van het motorblok aan de linkerkant, naast de koelslang van de thermostaat (zie video).
        Nieuwe sensor kost online een paar €, zal bij de Brezan o.i.d. niet veel duurder zijn.

        #18460035
        RaxHooba
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 July 2021

          Ik had hem al vervangen maar wat ik wel zeker weet is dat de schroefdraad in de blok niet meer zo goed is, kan dat een oorzaak zijn? Dat hij vals lucht zuigt of druk verliest? :dank-u:

          #18460037
          Waylon194
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 March 2022

            Afhankelijk van hoeveel ruimte er tussen het draad zit, is dat een mogelijk probleem.
            Je kan proberen het op te lossen door een helix coil erin te plaatsen :unsure:

            #18460041
            RaxHooba
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 July 2021
              #18460043
              Waylon194
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 March 2022

                Zoiets inderdaad, maar de oliedruk sensor heeft M10 schroefdraad, dus je zal een set of een paar losse helix coils moeten halen in M10.

                #18460045
                RaxHooba
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 July 2021

                  ik heb ze al aangeschaft , maar nog niet geïnstalleerd, precisie werk, en ik denk dat ik de hele voorkant inclusief radiator moet verwijderen om eerst de gat voor te boren alvorens te tappen, maar deze helix coils zijn eigenlijk een soort omwonden draad, vond het een beetje vreemd, laat dat geen lucht of olie door?

                  :dank-u:

                  #18460133
                  Waylon194
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 March 2022

                    Is het schroefdraad bij het plaatsen van de nieuwe sensor stuk gegaan of was het daarvoor al stuk?

                    Ik weet niet welke optie het beste is in jouw situatie, maar ik denk aan het volgende;

                    1. De makkelijkste optie lijkt mij om het gat (proberen) af te dichten met teflon tape of loctite (ik weet niet of dit überhaupt mag).

                    2. Misschien is er een andere olie druk sensor met een groter schroefdraad? Ik denk dat de eerstvolgende maat een M14 moet zijn, aangezien een M12 tap geen bruikbaar schroefdraad meer gaat leveren.

                    2. Als dit niet werkt kan je de helix coil proberen, je zal dan het gat moeten uitboren en vervolgens tappen in een universele maat om hierna een helix coil in maat M10 te kunnen plaatsen. Maar of dit lucht/olie dicht is durf ik ook niet te zeggen. Ik heb nooit helix coils hoeven gebruiken (gelukkig).

                    3. Als de helix coil ook niet werkt ben je wel ten einde raad met dat gat en lijkt mij de enige optie om het gat dicht te laten lassen en dan vervolgens een nieuw gat te boren en tappen (ook hier durf ik niet te zeggen of dit mogelijk is).

                    In elke situatie zal je inderdaad het een en ander moeten loshalen en verwijderen om ruimte te maken.

                    Ik raad je aan om even goed onderzoek te doen naar alle mogelijkheden en ook bij verschillende bedrijven (garage/metaalbewerking). Ik hoop ook dat iemand hier meer ervaring mee heeft en dit kan delen.

                    Succes :good:

                    #18460166
                    Bart…
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 March 2019

                      Zolang er geen olie bij die sensor lekt de sensor lekker laten zitten. Er bestaat geen ‘valse lucht’ in een oliesysteem. Mits de olie er niet uit spuit is er met die sensor niks aan de hand. Het is trouwens geen sensor maar een schakelaar. Die gaat bij een vaste waarde dicht of open.

                      Ga eerst maar even hiernaar kijken:

                      Hoelang zit de olie er al in?

                      Welke olie zit erin?

                      Zit er geen diesel in de olie?

                       

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.