Olielampje brand heel af en toe even

Forumindex Forums Modellen Astra Olielampje brand heel af en toe even

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    PVM-ASTRA

Nu sinds een paar dagen begint het olielampje heel even te branden, ca 2a3 seconden, om vervolgens weer uit te gaan.

Die olie is vrij recent nog ververst, net als het oliefilter.

Ik had het een en ander even opgezocht en kwam tot de volgende oorzaken

– oliedruk niet goed?
      – iets met de sensor? (Als die erop zit :mrgreen: )
      – een zeef verstopt?

Het gaat om een astra f met motorblok x16sz

Is er iemand die weet of ik de oorzaak op eem makkelijke manier kam oplossen of eventueel kan laten doen voor een niet te hoog bedrag want dat is de auto niet meer waar natuurlijk.
      Of op de sloop kijken voor een x16sz of x16xe ?

Alvast bedankt

Opeltje17
      Deelnemer

Is je olie nog op peil?

PVM-ASTRA

Ja dat wel, laatst nog gecheck is wel moeilijk af te lezen :wtf
          Heb wel t idee dat hij veel oli verbruikt

Opeltje17
          Deelnemer

Wanneer is laatst?

PVM-ASTRA

1,5 week km stand is 206.000 weet niet of t wat uitmaakt, heb in 5 maand 20.000 gereden dus elke dag lange stukken

Opeltje17
              Deelnemer

Zou ik hem nu eens peilen, als je olie peil namelijk veel te laag is kan je olie druk lampje ook af en toe branden.

b07

soms is de oliedruk sensor niet meer goed, dan wil het lampje ook wel eens gaan branden.
                  deze zit bij een x16sz achter op het blok, vlak bij de v snaar spanner

PVM-ASTRA

Olie was nu ineens aardig laag, terwijl enkele weken geleden vol is gegooid tijdens het verversen. Dan zou het dus zijn dat de auto veel olie verbruikt want er ligt niks op de oprit. Daarnaast had de koelvloeistof ook een olie achtige kleur.
                    Zou het kunnen zijn dat de koppakking lek is, heb geen smurrie aan de peilstok..

b07

koelvloeistof verkleurd wel vaker als het er een tijdje in zit, als het er heel lang in zit dan kan het bruin kleuren door inwendig roest

PVM-ASTRA

Moet het koelvloeistof wel af en toe bijvullen, dit is niet erg?

Denk dus gewoon dat ie veel olie verbruikt.?

Apk tot augustus hoop dat ie het volhoud

vonDutch

@PVM-ASTRA wrote:

Olie was nu ineens aardig laag, terwijl enkele weken geleden vol is gegooid tijdens het verversen. Dan zou het dus zijn dat de auto veel olie verbruikt want er ligt niks op de oprit. Daarnaast had de koelvloeistof ook een olie achtige kleur.
                          Zou het kunnen zijn dat de koppakking lek is, heb geen smurrie aan de peilstok..

Ik weet niet welk blok je hebt, maar bij de 2 astra’s (f) die ik heb (gehad), vond ik toen de koppakking lek was de helft van mijn koelvloeistof terug in het carter. Met andere woorden, mijn oliepijl steeg juist. Mijn beide astra’s hadden een 1.6 8 klepper.

Olie in het koelwater kan ook, maar is een stuk zeldzamer. Het kan alleen als een oliedrukleiding in de koppaking doorslaat naar een waterdoorvoer en die kans is niet zo heel groot omdat er vaak maar 1 drukdoorvoer is.

Trek er eens een bougie uit en kijk of deze sterk is vervuil met een grijs/witte aangroei. Vooral mijn eerste astra kon in de bergen (op vakantie) soms ineens sloten olie verbruiken. Op weg naar huis met een gangetje van 150 per uur verbruikte hij dan weer geen druppel.

Vitoo
                          Deelnemer

@ vonDutch

Motorcode staat gewoon in de openingspost hoor, die staat voor een 1.6 8 klepper met alu klepdeksel.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.