oliedruk daalt te ver als temperatuur stijgt

Forumindex Forums Techniek Cih oliedruk daalt te ver als temperatuur stijgt

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255731
    Tiedo
    • Topics 49
    • Reacties 911
    Lid sinds:
    7 December 2008

    ik ben bezig met een tweeliter blok, maar nou zit ik met het volgende probleem;
    Als de motor aan slaat heb ik voldoende oliedruk (ongeveer 3 bar bij 1500 toeren). maar zodra de motor op temperatuur komt daalt de oliedruk. Zo snel als de temperatuur stijgt, zo snel daalt de oliedruk. Zodra de meter uit het blauwe komt, is de oliedruk zover gezakt dat het lampje begint te branden :hmmz . Toen heb ik de motor natuurlijk gelijk uitgezet. Ik heb inmiddels de pomp al even open gehad, en ook heb ik de overdrukklep er al even uitgehad, maar hier kan ik niks raars aan ontdekken.
    Heb ik de motor eindelijk aan de praat, heb je dit weer :swear :swear

    Wie o wie heeft er en idee hoe dit komt???

    het is een ‘oud type’ blok, met de overdrukklep nog boven het filter ipv in het dekseltje van de pomp. met L jetronic er op.

    #18111561
    manta2
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 216
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Wat voor olie gebruik je? 15W40 of 20W50 mineraal, of moderne olie 5W30?

    #18111562
    Tiedo
    • Topics 49
    • Reacties 911
    Lid sinds:
    7 December 2008

    ‘ouderwetse’ 15w40 olie

    #18111563
    kaneelschep
    Bijdrager
    • Topics 87
    • Reacties 3136
    Lid sinds:
    30 November 2004

    Olie was ook waar ik aan dacht. Maar aan deze olie kan het iig niet liggen. Die is dik zat. En prima afdoende voor in dit soort motoren.

    #18111564
    manta2
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 216
    Lid sinds:
    1 July 2004

    ook al eens een andere oliedruk sensor geprobeerd? anders gaat mijn gedachte uit naar versleten lagers.

    #18111565
    Tiedo
    • Topics 49
    • Reacties 911
    Lid sinds:
    7 December 2008

    andere sensor ga ik vandeweek eens proberen. versleten lagers lijkt mij sterk, ik heb het blok als gereviseerd gekocht :hmmz

    #18111566
    Thijsje
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 220
    Lid sinds:
    5 January 2006

    in de oliedruk klep zit zo’n plastic bol busje.
    deze vervangen voor een 14mm stalen kogel,

    +een (ik dacht m5) moer achter de veer (dus in de dop) plaatsen, zodat de veer strakker staat.

    hiermee is bij mij het euvel verholpen.

    *trouwens, de onderste deksel van het oliepomp zit soms een dunne pakking tussen. deze er tussen uithalen geeft ook resultaat. is vlak afdichting dus kan prima zonder pakking, als het maar vlak is.
    ook direct controleren of het deksel eventueel ingesleten is, zoja vervangen.

    #18111567
    Freestyler
    Bijdrager
    • Topics 54
    • Reacties 1964
    Lid sinds:
    29 January 2006

    De pakking er tussenuit halen kan, maar controleer dan wel eerst of de tandwielen nog vrij lopen. Bij sommige pompen is de pakking echt noodzakelijk om de tandwielen voldoende draai speling te kunnen geven.

    #18111568
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6947
    Lid sinds:
    31 July 2005

    tja een blok kopen met de woorden is goed, of gereviseerd, koop je niets voor….

    #18111570
    Gerritje gas
    • Topics 4
    • Reacties 30
    Lid sinds:
    20 April 2013

    kijk maar uit met de oliepomppakking er tussen uit te halen!
    de tandwielen horen n.l. 0.2 mm boven het huis uit te steken!!!

    Gr. Geert

    #18111571
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6947
    Lid sinds:
    31 July 2005

    pakkings gebruik ik vaker niet als wel.

    #18111572
    Gerritje gas
    • Topics 4
    • Reacties 30
    Lid sinds:
    20 April 2013

    Dat moet je zelf weten, maar als de oliepomptandwielen 0.1 mm uitsteken bovenuit het huis, dan heeft mr wel een oliepomp die kapot draait of vast staat!!

    #18111573
    Tiedo
    • Topics 49
    • Reacties 911
    Lid sinds:
    7 December 2008

    een tijdje niks gedaan aan de ascona, maar ik ga er deze week weer mee aan de gang. pompdeksel moet er toch weer ff af want hij is momenteel ‘incontinent’ ;) dan ga ik ook wel even meten of de tandwielen inderdaad boven het pomphuis uitsteken

    #18111574
    mr-turbo
    Bijdrager
    • Topics 46
    • Reacties 1060
    Lid sinds:
    1 July 2004

    :thumb @Ghanz wrote:

    pakkings gebruik ik vaker niet als wel.

    #18111575
    GSE
    Bijdrager
    • Topics 10
    • Reacties 2401
    Lid sinds:
    5 August 2006

    Als je zo,n serieus probleem hebt dat bij een 4 banger zo,n lage druk hebt dan zou ik de lagers verdenken of een alu stopje uit de kop wat los geschoten is..

    Een 6 cil heeft dezelfde pomp en een gare motor met overal speling heeft nog vaak meer druk en die motor is 30% groter als een 4 cil..

    Pomp ff nakijken en als het dat niet is klepdeksel los en die alu stopjes kijken is het dat niet…Dan blok deruit en de lagerkappen deraf..

    Misschien hebben ze de verkeerde lagers gebruikt bij de revisie (of ben je gewoon opgelicht)

    #18111569
    Fearless
    Bijdrager
    • Topics 136
    • Reacties 9323
    Lid sinds:
    9 January 2005

    Waar zitten die stopjes gse?

    #18111576
    GSE
    Bijdrager
    • Topics 10
    • Reacties 2401
    Lid sinds:
    5 August 2006

    Boven in de kop die kun je zo zien zitten ff goed kijken,is lang geleden dat ik ze heb gezien maar ik dacht bij de hydro,s in de buurt.

    Ik ken iemand die had ook zo,n stopje los en de motor had precies dezelfde klachten koud al vrij slechte druk en zodra de zaak iets opwarmde was de druk helemaal foetsie

    #18111577
    Tiedo
    • Topics 49
    • Reacties 911
    Lid sinds:
    7 December 2008

    vanavond eindelijk weer eens met de ascona bezig geweest; ik kwam tot de ontdekking dat de oliedruksensor los in het blok zat, dus die maar even vast gedraaid. oliepomp ook maar even open gehaald. Het deksel zaten wat groeven in, dus die heb ik gevlakt. ik heb ook even de speling tussen de tandflanken gemeten(0,2mm). Hoeveel mag deze wezen? Ik heb twee setjes tandwielen gemeten en ik kwam beide keren op 0,2.
    en de tandwielen steken wel boven het huis(0,1mm) uit dus er moet maar wel even weer een pakking tussen
    morgen weer in elkaar zetten en dan gaan we het beleven :thumbup


    @GSE
    , die alu propjes ga ik morgen ook even controleren. Die zitten volgens mij boven de nokkenas (?) voor zover ik me kan herinnneren.
    een kennis van mij is ook al eens zo’n propje kwijt geraakt in z’n blok, toen viel de druk inderdaad ook heel snel weg

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.