Olie verbruik Corsa OPC

Forumindex Forums Modellen Corsa Olie verbruik Corsa OPC

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18452946
    SvenVenema
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 January 2022

      Beste forumleden,

      Mijn Opel Corsa OPC uit 2008 is sinds kort veel olie gaan gebruiken. Het gaat om de 1.6 liter z16lel motor. Het kenteken van mijn auto is 32-ZJ-TB. Ik merk vooral bij het starten van de auto dat er veel rook uit mijn uitlaat komt. Dit is alleen bij het starten. Ook stottert hij heel even gelijk na het starten, daarna loopt hij verder prima. Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en dat zal ik zo goed mogelijk omschrijven.

       

      Toen ik de auto kocht bleek dat de kleppendeksel pakking lekte. Ik heb deze vervangen en daarbij ook gelijk het carterontluchtingsventiel die in de kleppendeksel zit vervangen. Ik heb een kleine lekkage gezien in de retour leiding van de turbo en rondom het oliefilter, maar dat is minimaal. Ik zat te denken aan verschillende oorzaken:

      – Versleten zuigerveren

      – Lekke koppakking

      – Speling op turbo lagers

      – Carterontluchting verstopt

      – Versleten klepseals

      Nou heb ik vandaag de bougies uit de cilinders gehaald en bleek dat alleen in cilinder 4 de bougie was bedekt met olie. Ik heb gelijk een compressie test gedaan en cilinder 1 t/m 3 komen uit op 9 bar. Cilinder 4 zit op 11 bar. Zelf zocht ik voor een oorzaak van dit verschil en mij leek het meest logische dat de olie in cilinder 4 voor een betere afdichting zorgt en dit de hogere compressie oplevert. Als ik fout zit hoor ik het graag. Met deze test zou ik dus zelf de versleten zuigerveren uitsluiten. Ook de carterontluchting is vernieuwd dus dat lijkt mij ook niet het probleem. Als de turbo speling zou hebben zou je in alle cilinders olie moeten zien lijkt mij. Ook de klepseals vraag ik me af, omdat de olie alleen in cilinder 4 aanwezig is. Een lekke koppakking is nog mogelijk maar ik vind het raar dat de compressie dan niet laag is in die cilinder. Mijn vraag in het algemeen is of mensen hier op het forum dit ook eerder hebben meegemaakt en mij misschien kunnen helpen, of sowieso alle kennis en raad is welkom. Ik heb ook met de Opel dealer gebeld en die raden aan om de kop eraf te halen en dan de staat van de motor te zien. Dit geintje gaat mij ongeveer €2000 kosten zei hij, dan kan ik net zo goed de motor laten reviseren. Ik hoor graag wat jullie denken.

       

      Groet Sven

      #18452949
      SvenVenema
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 January 2022

        Sorry z16ler motor

        #18506799
        Peter Purmerend
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 January 2023

          En er al uit waar het verbriik vandaan kwam?

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.