Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olie lekkage, verbruik of beide?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 maart 2016 om 20:15 #17276025
Na een jaartje of 4 was het onderhand helaas toch tijd om de vertrouwde vectra B maar te vervangen. Uiteindelijk is het een Astra G coupe 2.2SE geworden in de prachtig opvallend lichtblauwe kleur. Fotos volgen uiteraard nog
Opcom komt morgen binnen dus dan kunnen we gaan uitlezen maar zit nog wel met 1 vraagje over olieverbruik. Inmiddels heb ik 570 kilometer erop zitten en de peilstok is van max naar onder de min gegaan. Op het APK bewijsje stond al overmatige olielekkage vermeldt, eerlijk gezegd ging ik ervan uit dat dit simpel op te lossen zou zijn door de klepdekselpakking te vervangen. Te optimistisch misschien nu ik lees dat olieverbruik een puntje is bij deze motorblokken.
Het blok heeft vanaf de bovenkant (klepdeksel kant) tot aan beneden wel duidelijk olie zitten. Mijn theorie was dat de olie daarom van boven naar beneden gelekt zou moeten zijn, dus klepdekselpakking vervangen en klaar is kees. Zit er een beetje logica in deze theorie of zou het probleem toch dieper gezocht moeten worden? Uiteraard moet ik het blok nog wel een keer schoonspuiten maar ben toch even benieuwd naar de houdbaarheid van deze theorie.
Voor wat betreft het verbruik van olie, is dit ergens terug te zien in de waardes die met de OPCOM uit te lezen zijn?
30 maart 2016 om 20:30 #18315110Van max naar min in 500km is erg fors.
Zou sowieso zelf zoals je zelf als zegt eerst de kleppendeksel pakking vervangen, en eventuele andere uitwendige lekkages, en dan verder kijken hoeveel de motor verbruikt.
Hier op het forum staat een how-to over een externe carter ventilatie wellicht dat dat voor jou de oplossing bied, ook een goed merk vol synthetische olie kan het verbruik sterk verminderen.
30 maart 2016 om 20:41 #18315111Dank voor de reactie!
Klepdekselpakking vervangen op de x16xel uit mn vectra was een crime, hopen dat dit blok me minder werk zal geven :lol:
30 maart 2016 om 20:50 #18315112Is goed te doen bobine eraf, deksel lossen eraf trekken, pakking vervangen pasvlak schoonmaken en weer monteren.
30 maart 2016 om 20:53 #18315113@Rawi wrote:
Dank voor de reactie!
Klepdekselpakking vervangen op de x16xel uit mn vectra was een crime, hopen dat dit blok me minder werk zal geven :lol:
whaha.. valt een 1600 wel mee.. bij mij was ook de kleppendekselpakking lek van de achterste cilinderbank
30 maart 2016 om 21:19 #18315114Wist niet wat me overkwam. Eerste klepdekselpakking die ik vervangen had was op een peugeot, dat waren 2 schroefjes waar je gelijk bij kon komen. Bij die Vectra was het de luchtinlaat, gasklephuispakking en kabelboom eruit en dan nog een arsenaal aan boutjes. Tot overmaat van ramp ook nog de verkeerde pakking dus was al met al een ervaring die ik niet snel zal vergeten
30 maart 2016 om 21:21 #18315115Morgen eerst even kijken wat de OPCOM doet. Op een abs/tc lampje dat zo nu en dan aan wil gaan (en na uitzetten en opnieuw starten weer weg gaat) en dit olieprobleem heb ik eigenlijk nergens last van. Punt is alleen wel dat ik geen melding gekregen heb ‘controleer oliepeil’ ofzo dus weet niet welke sensoren ed er nog meer ‘uitgeschakeld’ staan. Heb de auto pas een week dus wie weet heb ik wel grotere ‘problemen’ dan wat olie
30 maart 2016 om 22:07 #18315116Had ik ook bij m’n z22se abs en tc lampje bij opnieuw starten ook weer weg was een defecte abs sensor.
Vraagt ie na het starten bedien rem pedaal op je scherm?
31 maart 2016 om 11:29 #18315117Ja, remlichtcontrole staat er totdat ik mn rem intrap. Is normaal toch?
Mijn snelheidsmeter geeft verder geen problemen. Heb me laten vertellen (lezen op het forum) dat het dan maar 1 van de 2 sensoren kan zijn omdat die andere ook effect zou moeten hebben op je snelheidsmeter. Vandaag even uitlezen en kijken of het stekkertje misschien los zit ofzo, misschien contactspray en anders kennelijk wielnaaf vervangen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.