Olie indicator 18% en vakantie

Forumindex Forums Modellen Astra Olie indicator 18% en vakantie

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18425554
    william37
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 November 2020

      Beste iedereen,

      Mijn Opel Astra sports tourer 1.0 uit 2017 geeft nu ongeveer 18% resterend aan.

      nu gaan wij ( als het kan/mag) richting de mid pyreneeen in Frankrijk met een volle auto en 4 pers in de auto. Om vervolgens nog een weekje in de Dordogne te vertoeven. We gaan ongeveer 2500-3000 kilometer in totaal verrijden met de auto incl alle uitjes tussendoor.

      Wat is nu wijsheid…. Voor de vakantie een olie wissel doen of pas in okt als de auto voor zijn jaarlijkse beurt moet ( en hopen dat ie dat net red)

      ik hoor graag jullie mening hierin.

      Groeten,

      william

       

      #18425581
      Driver1980
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 August 2015

        Ik zou hier persoonlijk geen seconde over twijfelen en ik zou de olie meteen laten verversen voor de lange rit. Ik zou geen risico willen nemen. Als je daar in Frankrijk met problemen staat dan zul je spijt hebben dat je de auto niet liet onderhouden vlak voor de vakantie.

         

         

        #18425671
        opel-mark
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 March 2011

          die melding is slechts een indicatie, hangt af van hoe vaak je hem gestart hebt enz, maar als je vele kleine stukjes rijdt dan komt er vocht in de olie, bij lange ritten verdampt deze en daalt het oliepijl, en dan sta je ineens op je vakantieplek zonder de juiste olie, als je besluit om het niet te vervangen dan wel een liter extra olie meenemen.

          #18425878
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            De vraag is hoe lang (datum / aantal km) zit die olie er al in?

            Persoonlijk vervang ik mijn olie 1 x per jaar en dan rij ik zo’n 20 tot 25000 km er mee (Astra F X16XEL en V50 T5 beide op LPG).
            In de Astra gaat Shell Helix Ultra 5w40 en in de Volvo Shell Helix Ultra Pro AF 5w30).
            Overigens hoef ik bij beide auto’s gedurende het jaar niets bij te vullen.

            Daarnaast moet je het wel heel erg bont maken met korte ritjes voor dat er meer water bij je olie zit dan dat er olie in het carter zit.

            Ik zou gewoon gaan rijden en als je op bestemming bent even pijlen en eventueel bij vullen, dus wel ff litertje van de juiste olie meenemen.

            #18425884
            william37
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 November 2020

              Beste leden,

              Bedankt voor het meedenken, maar better safe dan sorry ga ik toch volgende week woensdag ff een olie ververs beurtje geven.

              de auto heeft vorige jaar okt een beurt gehad. Olie peil was goed ( bijna Max) maar wel wat zwarter van kleur. En ik zag geen vervuiling onder de oliedop zitten

              we hebben de auto net en we zijn er gewoon zuinig op op onze schitterende auto hihi. En tenslotte mag ie best ff verwend worden voordat ie aan de bak mag.

              grtz

              william

              #18425917
              dappie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 July 2008

                Bij twijfel gewoon doen, dan zit je met een goed gevoel achter het stuur, en het kost niet de hele wereld,

                en wat hier boven ook geschreven staat, neem een extra litertje mee het kan nooit geen kwaad

                fijne vakantie William37 :bye:

                #18425921
                Nick-GSI
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  let wel op dat je de goede olie pakt, 1.0 2017 is volgens mij 0w20 uit me hoofd

                  #18426087
                  opel-mark
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 March 2011

                    even kijken welk type je hebt voor de juiste olie

                    olie-astra

                    #18426457
                    sunil808
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 July 2021

                      I personally wouldn’t hesitate for a second about this and I would have the oil changed right away before the long ride.

                      #18426966
                      william37
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 November 2020

                        Nou vandaag heeft ie een zomercheck gehad en een oliewissel. Ook kwam er uit dat de remblokken achter nog maar 3mm hadden dus die zijn ook uit veiligheid vervangen. Ruitenwisser achter vervangen. Moest wel ff slikken na het betalen hihi 391 euro pfff bij de Opel dealer.

                        Iedereen een fijne vakantie toegewenst met veilige kilometers.

                        groeten

                        #18426970
                        Driver1980
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 August 2015

                          Zo zie je maar dat een vakantiecheck geen overbodige luxe is voordat je veel kilometers gaat maken richting het vakantieadres. Dit komt de veiligheid ten goede van jezelf en van anderen. Het is maar goed dat ze de remmen hebben gecontroleerd want ijzer op ijzer remt niet fijn in de bergen ⛰

                          Fijne vakantie!

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.