Bougie/Bobine-gaten vol gelopen met olie. Hoe kan dat? Tijd voor paniek?

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Bougie/Bobine-gaten vol gelopen met olie. Hoe kan dat? Tijd voor paniek?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18355277
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Ik schroef vandaag mijn bobine unit uit mijn Zafira Ecotect 1.8 liter benzine motor, en toen dropen er vier straaltjes zwarte olie naar beneden, en die vulde gelijk alle bougie gaten op. De vier gaten staan tot de rand vol!

      Hoe kan daar zo veel olie terecht komen?

      Als het de binnenkant van de pakking van het kleppendeksel is (en dat vermoed ik), dan is mijn volgende vraag: Wat zou de reden zijn dat die pakking zomaar ineens kapot gaat? Heeft het nog zin er een nieuwe pakking in te zetten of is er meer aan de hand?

      Het laatste jaar was er af en toe al een raar luchtje in de auto waar te nemen tijdens langzame bochten. Het leek of er een kaars werd uitgeblazen. Kent iemand dat symptoom, en heeft dat een relatie met dat olielek?

      Verder 320.000 km op de teller en reed hij nog prima, maar nu weet ik niet hoe lang nog  :cry:

      Wie kan me op weg helpen? Wat is het, en wat moet ik gaan doen?  :help:

      Vriendelijke groeten Rinus747

      “Pensionado” die zelf het onderhoud van zijn 18 jaar oude Zafira aan het oefenen is voor de dagen dat hij geen garage meer kan betalen  :yes:

       

       

      #18355278
      Jasper98
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 January 2017

        Kleppendekselpakking inderdaad, dat komt wel vaker voor. Een direct gevolg van de plaatsing van de bougies en de bobine(s), waardoor bij lekkage de olie erbij kan komen. Het materiaal van de pakking wordt in de loop der jaren harder en harder waardoor het gaat lekken. De pennen van de bobinebrug hebben in jouw geval aardig voorkomen dat de schachten volliepen, totdat je de bobine verwijderde natuurlijk.

        Vervangen van de pakking is de enige remedie. Is volgens mij wel te doen voor de doe het zelver met normaal gereedschap. Verder geen reden tot paniek!

        Scotty Kilmer heeft er namelijk al eens een video over gemaakt.

        Groet,

        Jasper

        #18355279
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          Dank je Japer voor jouw antwoord bij mijn olielek bij mijn bougies en bobine.  :good:

          Ik was al even bang dat de kleppen aan het lekken waren en dat de druk zo hoog opgelopen was dat de afdichting er tussenuit geblazen was. Na wat lezen op Wikipedia kwam ik er achter dat dat niet kan omdat overdruk via de slangen van de carter ventilatie makkelijk weg kan lopen. Die slangen en het gasklephuis heb ik vorige week nog schoongemaakt, en het was eigenlijk nog redelijk schoon en zeker niet verstopt.

          Gewone veroudering dus……..Ik ga eens die pakking vervangen. Ik had er al jaren een liggen, omdat ik een lek op een hoek had waar ik een beschadigde schroef had. Dat had ik kunnen repareren met een heli-coil zonder dat de deksel er af hoefde. Die pakking had ik toen dus niet nodig, maar vandaag komt hij van pas. Hij heeft altijd lekker koel gelegen en is nog helemaal soepel en gaaf.  :yes:

          #18355280
          rinus747
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 May 2010

            De meest gebruikte zin van Scotty Kilmer zijn video was:

            If you see this, do not freak out!

            Het is gewone veroudering, en heel makkelijk te repareren. De link is:

            youtube video nummer: yn2CTZ1MA_Q

            Heel mooie film Scotty   :good:

            #18355308
            rinus747
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Conclusie:

              De oude pakking bleek na 320.000 km helemaal uitgehard.  Hij was zo hard en bros als lego blokjes. Het was nog een heel gedoe om hem er uit te peuteren. Advies: Wacht niet te lang, dat geeft alleen maar ellende.

              Nevenschade:

              Verder heb ik waarschijnlijk wel een jaar rondgereden met een halve liter hete olie rond de bobine unit. Daardoor waren de rubbers rond de bougies niet meer schoon te maken. Ze gingen gewoon kapot bij het schoonwrijven. Ik had dus ook nog eens de bobine unit om zeep geholpen door te lang door te rijden met een lekke klepdeksel pakking.

              Verder is alles nu weer goed  :happy02:

               

              #18355309
              Jasper98
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 January 2017

                Mooi dat het weer opgelost is, nu weer lekker rijden! Alweer een goede reden om op tijd de bougies te vervangen, dan ontdek je dit soort dingen.

                Groet,

                Jasper

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.