Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olie en Motormagagement lampje
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 december 2018om 12:07 door dnbas.
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2017 om 20:32 #18345281
Beste Astra liefhebbers.
Het feit dat ik hier al heel lang niet meer ben geweest, is een goed teken. Jammer dat ik aan mijn probleemloze streak een einde is gekomen… :(
Dit is er aan de hand.
Een aantal weken geleden ging mijn motormanagementlampje branden.
De volgende codes werden vermeld:
– P0171 –> Mengsel te arm
– P0106 –> Druksensor spruitstuk
– P1101 –> Prestatie doorstroomsysteem aangezogen luchtWat hebben we tot nu toe gedaan?
Terwijl het motormanagementlampje brandde, liep de motor ook erg slecht. Vaak stationair was het niet niet goed. Hij stotterde en het leek net alsof hij op 3,5 cilinder liep.
Terwijl de warme dagen verder duurde, merkte ik dat de auto gewoon niet lekker liep. Tijdens het rijden veel hokken en stoten. Nooit blauwe rook of een bepaalde rare geur.
Nadat ik even aan de kant was gaan staan, deed ik de motorkap open. Bij de olievuldop zag je vervolgens dat het helemaal nat was.
Bij de garage gecheckt en ze zeiden dat het de klepdekselpakking zou kunnen zijn.Vandaag heb ik de auto opgehaald met een nieuwe klepdekselpakking en 4 nieuwe bougies, aangezien daar olie instond. Nogmaals, geen rare kleur rook achter de auto.
Verder heb ik vandaag zelf alle sensoren die ik zo 1,2,3 kon zien schoongemaakt en ook het gaskleppenhuis heb ik schoongemaakt. (die was trouwens niet zo heel vies)Vervolgens ben ik een stuk gaan rijden en jahoor, daar kwam het lampje weer. Langs te weg ben ik gestopt en wat schetst mijn verbazing… Weer olie op de plek waar het eerst ook ‘lekte’. Voor lul dus een reparatie van €200 betaald en laten uitvoeren.
Het enige dat mij nog opvalt is het volgende: Als ik de olievuldop eraf haal terwijl hij stationair loopt, merk ik dat hij sist en een beetje blaast. Er komen dan wat oliespetters op mijn hand.
– Doomscenario zijn de zuigerveren, maar nogmaals, ik merk vrij weinig in trekkracht en ik ruik niks en geen rook achter de auto..Ik denk zelf (ben geen monteur) dat er misschien teveel druk op de carter staat en er daarom olie weg vloeit via de olievuldop… Is dit een optie?
29 juni 2017 om 20:38 #18345283Nog het volgende vergeten de vermelden.
De vorige tank heb ik Forté reiniger erin gegooid in de hoop dat het een en ander wellicht even schoongemaakt werd.
Vandaag dus netjes warm gereden en vervolgens een stukje gaan rijden. Ook af en toe wat hoger in de toeren (4500-5000). Wellicht dat wat riskant is, maar dat weet ik verder niet zo.Vervolgens doe ik de motorkap open en zie ik dit:
[IMG]http://i65.tinypic.com/157yxk.jpg[/IMG]
[IMG]http://i65.tinypic.com/29mrsz4.jpg[/IMG]
30 juni 2017 om 09:23 #18345300Slang losgekomen op de foto te zien? Ergens een te hoge druk opgebouwd mogelijk.
30 juni 2017 om 10:36 #18345302Ja dat zou je bijna denken he, maar ik kan geen slang zien die echt los zit. Er is 1 slang waar ik over twijfel. Dat is die slang rechts met TEKLAS erop.. Toch voelt die slang niet nat op het moment dat deze droog gemaakt is.
Ik heb ook het idee dat er ergens teveel druk op staat en de olie ergens naar toe wil.. Maar hoe komt t dat deze druk zo hoog is.
Daarnaast weet ik ook niet waar de carterontluchting zit, anders kan ik die wellicht zelf schoonmaken…
3 juli 2017 om 10:58 #18345401Niemand enig idee?
Het is hier niet meer zo levendig als een aantal jaren geleden..3 juli 2017 om 11:18 #18345402Olievuldop wellicht niet helemaal goed erop gehad ?
Alles nog eens grondig schoon/droog maken en stukkie gaan rijden: je ziet dan waarschijnlijk beter wat de “oliebron” kan zijn.
Meeste slangen (foto) lijken koelwater-gerelateerd.
SUC63 juli 2017 om 20:37 #18345428De vuldop heeft er altijd wel goed op gezeten. Wellicht dat het rubber te hard is geworden, volgens de garage kon dit ook een oorzaak zijn.
Verder ben ik nog naar de dealer geweest, die wist het eigenlijk al meteen. Boven bij de kleppendeksel zit een rond iets (lucht membraan ofzo?)
Volgens hem is deze kapot, want hij sist als een gek en zuigt heel veel lucht aan. Hij zegt dat dit valse lucht is en er daarom een arm mengsel is ontstaan.Plausibel?
3 juli 2017 om 22:08 #18345432Over welk type astra en motortype (Motorcode) hebben we het hier?
4 juli 2017 om 00:15 #18345445Gaat om een Astra J 1,4 turbo 140pk uit 2010
9 augustus 2018 om 17:17 #18359370[quote quote=18345428]De vuldop heeft er altijd wel goed op gezeten. Wellicht dat het rubber te hard is geworden, volgens de garage kon dit ook een oorzaak zijn. Verder ben ik nog naar de dealer geweest, die wist het eigenlijk al meteen. Boven bij de kleppendeksel zit een rond iets (lucht membraan ofzo?) Volgens hem is deze kapot, want hij sist als een gek en zuigt heel veel lucht aan. Hij zegt dat dit valse lucht is en er daarom een arm mengsel is ontstaan. Plausibel?[/quote]
Hoe is dit uiteindelijk opgelost? Ik heb dezelfde diagnose met ook de 0171 melding. Heeft dit membraam vervangen het probleem opgelost?
En wat heeft het gekost?2 oktober 2018 om 23:11 #18360798Hoe is het nu opgelost met het lucht membraan bij het kleppendeksel ? Moest het hele kleppendeksel worden vernieuwd ? dit kost ruim E 300
of moet er een sensor vernieuwd worden : lucht massa meter : code P1101. Opel Astra 1.4 Turbo J. 2010
13 november 2018 om 15:09 #18361794wat was nu de oplossing voor de p1101?
11 december 2018 om 12:07 #18362324Ik weet niet of dit hier de oplossing was, maar bij foutcodes P0106, P0171 wel of niet icm P1101 is meestal de carter ontluchtingsklep op het klepdeksel lek.
Hiervoor moet het complete klepdeksel vervangen worden, kosten ong € 350
Bij foutcode P1101 kan ook het gebeuren dat er een scheurtje in de turbo zit, dan dus de turbo vervangen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.