Olie bij de Bougines opel corsa c 1.8

Forumindex Forums Modellen Corsa Olie bij de Bougines opel corsa c 1.8

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18470603
    RubenGsi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 April 2022

      Ik ben aan het leren om zelf mijn auto te onderhouden.

      En daarbij ben ik begonnen bij de meest makkelijke klusjes zoals lucht/interieur filter, ruiterwissers vervangen.

      Pas nog de olie ververst en oliefilter vervangen, behoorlijke klus als je het voor het eerst doen….

      Nu wilde ik mijn bougines vervangen, alleen kwam ik erachter dat er behoorlijk wat olie aanwezig is.

      Dus na onderzoek zou het kunnen zijn dat de klepdekselpakking lek is, wat ik zelf ook denk want olie aan de zijkanten.

      Maar het zou ook kunnen dat er kleppendeksels? stuk zijn? De auto voelt niet gek aan tijdens het rijden en ik heb er al meer als 3000km erop zitten zonder lampjes/klachten van het blok zelf.

       

      Iemand in de omgeving Rotterdam die er ervaring mee heeft? En die mij het een en ander kan bijbrengen/aanleren met onderhoud van mijn corsa?

      Ik ga in ieder geval een nieuwe klepdekselpakking en 4 nieuwe bougines halen, is er meer wat ik nodig heb?

       

      Groet,

       

      #18470777
      Bart…
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 March 2019

        Vaak word de klepdekselpakking keihard waardoor deze gaat lekken. Probeer die eerst maar te vervangen. Zorg ook dat je voldoende remmenreiniger hebt om de bobine schoon te spoelen.

        #18470868
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Eventueel een klein beetje extra vloeibare pakking op de hoeken en punten waar die nu lekt.

          En alles eerst goed schoonmaken voordat je de nieuwe pakking er op doet.

          #18470937
          RubenGsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 April 2022

            [quote quote=18470777]Vaak word de klepdekselpakking keihard waardoor deze gaat lekken. Probeer die eerst maar te vervangen. Zorg ook dat je voldoende remmenreiniger hebt om de bobine schoon te spoelen.[/quote]

            Ga ik zeker doen!

             

            [quote quote=18470868]Eventueel een klein beetje extra vloeibare pakking op de hoeken en punten waar die nu lekt. En alles eerst goed schoonmaken voordat je de nieuwe pakking er op doet.[/quote]

            Dit zag ik op Youtube ook inderdaad, was alleen een buitenlands filmpje dus weet niet precies welke vloeibare pakking hij gebruikte.

            Wat adviseer je?

             

            Onderdelen zijn besteld dus kwestie van wachten tot het binnenkomt, dan kan ik beginnen!

            #18470964
            liviu2004
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 April 2014

              8Nm. Victor Reinz Reinzosil 300. Let op met die olie gaatjes !!!!!!!

              6E758F29-9BD8-4D2F-B49B-E451EE4731BF613E9339-F566-4C6F-A78E-21E349D0F244626BD576-A46F-4972-99E5-89EAC61E90156B92A418-BA70-4CAA-A28B-791F188119F6

               

              #18470976
              RubenGsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 April 2022

                Woon je niet in te buurt van Rotterdam?

                Zo’n moment sleutel heb ik helemaal niet, zou enorm helpen!

                #18471007
                liviu2004
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 April 2014

                  Handvast is genoeg. 8Nm is bijna niets.

                  #18471595
                  Waylon194
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 March 2022

                    Iemand in de omgeving Rotterdam die er ervaring mee heeft? En die mij het een en ander kan bijbrengen/aanleren met onderhoud van mijn corsa?

                    Ik woon zelf in de buurt van Rotterdam en heb een Corsa C 1.2 twinport. Ben sinds een jaar of 3 zelf het onderhoud gaan doen, dus mocht je vragen hebben kan je me best een PM sturen. Heb de meeste klusjes nu onderhand al gedaan.

                    Heb geen fancy uitleesapparatuur overigens, maar aan gereedschap geen tekort.

                    P.s. een momentsleutel is wel een must have als je zelf je onderhoud gaat doen.
                    Sleutel zonder doppen voor €30 excl. verzenden: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-12-momentsleutel-28-210-nm
                    Sleutel met doppen en verlengstukje voor €40 excl. verzenden: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-5-delige-12-momentsleutel-28-210-nm

                    #18472079
                    RubenGsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 April 2022

                      IMG_4769IMG_4771IMG_4772

                       

                      Oke, dus ik heb vandaag mijn best gedaan!

                      Oude pakking was kei en kei hard en was aan alle kanten gebroken, hoog nodige upgrade dus!

                      Voor mijn gevoel ging alles goed, netjes uit elkaar gehaald, goed schoon gemaakt en netjes evenzijdig vastgedraaid.

                      Ik heb de motor laten draaien, rondje gereden en goed gekeken of er olie lekkage was, tot nu nog niets, dus ik blijf dat even in de gaten houden.

                      Echter had ik al regelmatig dat het onderhoudslampje ging branden als ik lang aan het rijden was, lijkt me ook niet gek met 10 liter olie bij de bougines.

                      Helaas begon het lampje na 2 minuten rijden weer te branden, waar zou dat aan kunnen liggen? toch iets fout gedaan?

                      #18472087
                      RubenGsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 April 2022

                        Update:

                        Ik was een plug in van de bobine vergeten er terug in te klikken…..

                        Weer terug geklikt, rondje gereden, eerste paar minuten nog het lampje maar toen viel het lampje weg!!

                        Voor mijn gevoel is reageert de auto iets beter op gas geven, alsof die je meer wilt trekken, kan dit kloppen of is dat gewoon een placebo gevoel?

                        Want nieuwe bougines en nu geen olie die het belemmerd.

                         

                        Ik blijf wel dagelijks kijken voor eventuele olie lekkage, maar tot nu toe ziet het er erg goed uit.

                        En dat voor iemand zonder ervaring en kennis :smiley-car:

                        #18472089
                        Waylon194
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 March 2022

                          Voor mijn gevoel is reageert de auto iets beter op gas geven, alsof die je meer wilt trekken, kan dit kloppen of is dat gewoon een placebo gevoel?

                          Als je bougies zwemmen in olie is de kans dat ze slechter contact maken, hierdoor werken je bougies dus slechter.

                          #18472213
                          RubenGsi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 April 2022

                            Top toch wel dus, gelukkig.

                             

                            Paar dagen later, geen lekkage te zien, maar wel is mijn Koelvloeistof donker gekleurd.

                            Nu heb ik vernomen dat koelvloeistof enkel van kleur kan veranderen door mening met olie of roest in het blok.

                            Kan het zijn dat tijdens het openmaken van het blok dat er olie in de doorgangen van de koeling is gekomen?

                            En dat het kleine beetje olie nu gemengd is met het koelvloeistof, of is er daadwerkelijk lekkage?

                             

                            Lijkt me sterk maar vraag het voor de zekerheid.

                            Rij nog even door, kijken of het zwarter wordt, hoe dan ook zal ik het vloeistof vervangen binnenkort.

                            #18472268
                            SpeedFM
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 July 2022

                              Wat leuk om een soort zelfde project te zien.
                              Ik heb zelf een 1.2, komt kwa motorblok op het zelfde neer.
                              Ik had ook de pakking die verhard en of stuk was (komt vaker voor), vaaks  aan de kant van de uitlaat.
                              Ik had ook olie bij de bougies, nieuwe er in, en bobineblok goed schoon, en loopt weer als een zonnetje.
                              Koelvloeistof dat donker word, is wel een beetje vreemd.
                              Ik heb wel 1x eens mee gemaakt, dat de koelvloeistof in de olie kwam, waar door de pijl stijgt.
                              Daar voor moest de kop er af, nieuwe pakking plus bouten, en probleem was weg.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.