Nu bestellen of wachten op nieuwe Vivaro 2019

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Nu bestellen of wachten op nieuwe Vivaro 2019

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18361965
    Wouter6670
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 November 2018

      Hoi, effe voorstellen. Mijn Vivaro 2.0 16V is van 2007 en rijdt van in het begin op lpg. Ondertussen staan er ruim 425.000km op de teller. Ben eerste eigenaar en ik vermoed sterk veruit ook nog de enige in België (mssn wel de Benelux) die nog een Vivaro op lpg heeft. Wel wat kinderziektes gehad maar de laatste jaren bolde ze als een trein zonder enig probleem. Ik hield mijn garagist altijd voor dat ik voor de 500.000km zou gaan. Ik rij ± 35.000km/jaar. Doch de laatste 3 maanden zijn er problemen bij het koud starten, er is namelijk compressieverlies in de 1e cilinder (± 4bar). Van zodra de motor goed warm is zijn er geen problemen; geen gepingel, goede warme start, geen meerverbruik, wel een beetje meer moeite bij bergop (Ardennen wekelijks).

      Nu zit ik met heel wat vragen waar ik jullie opinie graag over hoor.

      – Dat de motor al duchtig heeft gewerkt lijd geen twijfel maar loont het de moeite om dit probleem verder uit te zoeken en indien mogelijk te laten herstellen? (mijn garagist zegt dat de enige mogelijke oplossing zou zijn een ander motorblok) Ik rij graag met dat beestje maar kan ze geen week missen, ze moet bedrijfszeker blijven.

      -Een nieuwe Vivaro (naar mijn wensen) bestellen duurt zowat 4 à 5 maanden.

      -Vanaf midden volgend jaar zal er een nieuwe Vivaro komen, geschoeid op dezelfde leest als bvb. een Citroën Jumpy. Vanaf waarschijnlijk april/mei zal de PSA groep de fabriek in Luton beginnen omtunen.

      Ga ik NU voor een nog zeker degelijke Vivaro (weliswaar diesel, met alle toekomstige problemen allicht naar emissie normen en al meer wat er boven ons hoofd hangt) of neem ik het risico en wacht ik het nieuwe model af (met allicht nog een hoop kinderziektes)? Er zou zelfs al vanaf volgend jaar een elektrische variant komen (wat geen optie is voor mij). Of probeer ik mijn oud besje te laten herstellen voor de jaren dat ze nog rest (als het al mogelijk zou zijn)? Ik wist wel dat er vanaf 2020 allerhande veranderingen stonden aan te komen in het bestelwagenwereldje en hoopte dat jaar te halen maar nu heb ik mijn twijfels. Verder ben ik nogal merktrouw en mijn garagist is er één uit de duizend. Of toch maar meteen voor een Jumpy gaan?

      Bon, ik zit dus met een knoop, graag jullie opinie.

      #18363084
      VAN BELLE Jean Marc
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 April 2015

        Ik zou voor de diesel gaan.  Zelf heb ik nu 180.000 km op de teller en enkel mijn schokdempers vooraan waren er al na 2 jaar aan, maar dat zou te wijten zijn aan de goedkope vlaktax van 10% in Bulgarije, ik bedoel aan het wegdek daar…

         

        Ik hoop dat ze op de beslissingen van de diesel terugkomen, het is veel milieuvriendelijker gebleken dan men altijd dacht.  Dat ureum gedoe is iets minder, maar ja, dat is nu ook niet het drama.  Wel jammer van de kleinere tank, want jij bent met je gas wellicht ook gewoon ver boven de 1000 km te rijden zoals ik.  Er zit nu slechts 75 l in de officiële tank van 80 liter van mij, waar mijn vorige Trafic kon schuin gezet worden en ofwel (officieel 90l) 80 liter kon slikken ofwel tot 110 liter zelfs, waardoor het de enige camionette was waarmee ik (bij mijn weten het wereldrecord Traffic/Vivaro) met 1 tank van 110 liter van Genk in België tot in Sofia Bulgarije raakte (wel aan 90 km/h om zuinig te rijden, en dus veel uurtjes extra).

        In het ander geval misschien toch een nieuw motorblok. Zelf denk ik er aan, van misschien een nieuw motorblok te geven als deze 1.6 liter het begeeft.  Ik hield meer van mijn oude 2 liter met grote dieselbak, en die was niet minder zuinig, ondanks de beloftes (of het verschil is minimaal).  Maar qua camionette, man jongen, al die opties zijn ongelooflijk (en ik heb de NIET twin turbo versie waardoor ik voldoende geld uitspaarde om ook de PTO ofte power take off te nemen).  Zal wel mijn verdeler er moeten aan herinneren van preventief de V+riem te vervangen de volgende keer want ik hoor iets meer als vroeger en in het boekje staat 180.000 km, omdat die die extra ventilator moet aandrijven ook.

        Enkel de elektrische zetelverwarming bestond nog niet toen ik die kocht.

        +je

        #18363104
        Wouter6670
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 November 2018

          Toch maar besloten om een nieuwe Vivaro te bestellen, een 1.6 ecoflex biturbo  125pk met een hoop toeters en bellen erbij, zoals zetelverwarming.

          De laatste weken start ze maar op 3 cylinders, dan geraakt het vet wel van de soep.

          Lang aan het kijken geweest naar die Citroën, op papier en in prijs beter dan Opel maar het oog wil ook wat. Vind die Citroën maar niks.

          Plus daarbij dat de cabine van die C. me zo benepen is. De nieuwe Vivaro zal allicht er ook zo gaan uitzien.

          Een andere motor steken was eigenlijk geen optie want de laatste benzine die gemaakt is is van 2010 en dan zit je eigenlijk ook met een oud blok te prutsen.

          Anders wel spijtig want ik kon op gas en benzine gemakkelijk 1600km bollen.

          Wat die ureum betreft, die ga ik gewoon tanken aan de pomp. Officieel (constructeursgewijs) zou dat naar het schijnt niet mogen maar er bestaan verloopnippels. Het prijsverschil aan de pomp of kopen in bussen van 5L is hemelsbreed.

          #18387321
          VAN BELLE Jean Marc
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 April 2015

            Hallo. ik zit intussen op bijna 250.000 km en die nieuwe Citroen lijkt inderdaad niet alles te zijn als je een Vivaro als jij en ik gewoon zijn (enkel die optie adaptive cruise control lijkt aanlokkelijk, maar het prijskaartje absoluut niet).

             

            Geef jij ook eens een update als je wil?

             

            Ik doe 80.000 km/jaar nu van België naar Bulgarije en terug, zelfs met Corona.

             

            Nu meer dan 35 graden hier en in de winter soms tot onder minus 25 en dat beestje rolt als altijd. Alleen eenmaal langer laten stilstaan en daar gaat die wagen niet akkoord mee.

             

            Reageer je eens voor de anderen en mij hier?  Je ouder LPG verhaal was ook mooi! CNG lijkt ook duur te worden… Gekke wereld.

             

            Jean Marc

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.