Normaal of niet

Forumindex Forums Modellen Corsa Normaal of niet

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18359372
    FamkeHoekstra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 August 2018

      Hallo.

      Ik heb een vraag:

      Sinds vorige maand heb ik een Opel Corsa Business uit 2009 gekocht (99000 op de teller) wel even wennen, maar opzich erg tevreden mee.

      Bij 120 km per uur draait hij 4000 toeren, is dat normaal ?

      Mijn vorige Corsa uit 2001 had dat volgens mij niet.

      Het viel mij op dat ik de motor dan meer ga horen en het gevoel heb nogmaals te moeten schakelen, wat niet kan …… want ik heb maar 5 versnellingen. (En ja, ik sta dan ook in de 5e versnelling ?)

      De Opel dealer uit Hoorn kon mij telefonisch niks vertellen, dan moest ik maar even langs komen en wilden ze er wel naar kijken en in rijden.

      Dat begrijp ik wel, maar er zijn toch wel richtlijnen voor ?

      Misschien zie ik spoken die er niet zijn, maar zou toch wel graag willen weten of dit normaal is ja of nee. ?

      Groetjes Famke.

      #18359373
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Hoi Famke,

        Dat heeft te maken met de versnellingsbak. Je hebt een close-ratio versnellingsbak, die produceert bij 120 KM/H meer toeren dan de long-ratio versnellingsbak (die je dus kennelijk in je vorige Corsa had).

        Ik heb in mijn Corsa (1.4 90PK Sport uit 11/2007) met 114.000 op de teller ook een close-ratio versnellingsbak en die maakt ook ongeveer 3800 toeren bij 120 KM/H. Bij 100 KM/H is dat ongeveer 3000 / 3100 toeren (dan mis ik, stiekem wel, een 6e versnelling). Bij de long-ratio versnellingsbak maakt de motor ongeveer 2800 toeren bij 100 KM/H.

        Kortom, ja, dit is normaal.  :-)

        Groetjes, Nick

        #18359377
        FamkeHoekstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 August 2018

          Hoi Nick,

          Bedankt voor je geruststelling en uitleg. Was al bang dat ik een miskoop had gedaan ?

          Fijne avond. Groetjes Famke.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.