Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Noodloop, foutcode P1122, ECU?
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 7 november 2021om 03:49 door tomasz.
-
AuteurBerichten
-
20 juli 2015 om 13:53 #17272844
Ik wil graag het volgende probleem aan jullie voorleggen:
Ik heb een Opel Astra G station Z16XE.
Sinds ongeveer een week gaat soms het motor management lampje (geel met steeksleutel) tijdens het rijden branden en de auto gaat in noodloop (weinig vermogen). Als ik hem van contact haal en opnieuw start is de fout weer weg. Het kan ook zo zijn dat ik lang rijd en geen problemen heb. Het gebeurt bij een warme motor.
Ik heb zelf een uitlezer en OPCOM geeft de codes:
P1122 – Accelerator Pedal Position Sensor 2 Voltage Low
(02) – Not presentP1550 – Limp Home – Electronic Throttle Control Limited Performance
(0A) – Not presentOp zich vrij duidelijk, er is een probleem met de uitlezing van (één van de) sensoren van het gaspedaal waarna de motor in noodloop gaat.
Ik heb al gezocht en vond dit topic met ongeveer hetzelfde probleem: viewtopic.php?f=8&t=192083&hilit=P1122
Met al deze informatie bij elkaar is het mijn conclusie dat het logisch is eerst de ECU te gaan bekijken. Nu nog wat vragen:
Zal de ECU vervangen moeten worden om de problemen uit te sluiten, of is het de moeite waard de ECU los te halen, contacten na te kijken/reinigen en weer terug te plaatsen?
Mis ik nog iets? Zijn er nog andere eenvoudige dingen om zelf te controleren?
20 juli 2015 om 14:04 #18291165probleem zit bij je gasklephuis..
je hebt eendrive by wire systeem en de sensor geeft problemen..
je gasklephuis zal denk ik vervuild zijn.. deze schoonmaken.. of anders vervangen20 juli 2015 om 14:16 #18291166@bart-gsi wrote:
probleem zit bij je gasklephuis..
je hebt eendrive by wire systeem en de sensor geeft problemen..
je gasklephuis zal denk ik vervuild zijn.. deze schoonmaken.. of anders vervangenBedankt voor je reactie! Na even zoeken lijkt dat inderdaad ook een goede kandidaat! Ik ga eens kijken of ik dat zelf kan!
20 juli 2015 om 14:36 #18291167Voor je ook de ecu is defect. Reinig de gasklephuis maar ecu moeten worden vervangen. Neem contact op met zakhooitm voor hulp.
20 juli 2015 om 15:26 #18291168ECU is inderdaad denk defect, hij geeft de foutcode op je gaspedaal, niet op gasklephuis (zijn 2 aparte circuits)
Bij de Z16XE (en Z14XE/Z16SE ook) gaan ze vaak stuk.Ik heb er nog een liggen voor je, kan deze zo voor je vervangen :)
21 juli 2015 om 17:22 #18291169Vanochtend is de ECU vervangen voor een ander exemplaar (met dank aan Zakhooi voor de goede service!).
Ik heb er intussen al weer een paar keer mee gereden maar het probleem is niet meer voorgekomen. Ik heb goede hoop en vertrouwen dat het nu verholpen is.
10 augustus 2015 om 11:16 #18291170Ik wilde voor de archieven nog even aangeven dat het vervangen van de ECU bij mij het probleem heeft verholpen! Tevens heeft de nieuwe ECU een nieuwere softwareversie gekregen, die er (kennelijk) voor zorgt dat de auto een stuk soepeler rijdt, vooral in de eerste en tweede versnelling met een relatief laag toerental. Een mooie bijkomstigheid!
10 augustus 2015 om 11:35 #18291171De vraag is wat er nou steeds defect raakt in die ecu’s. Heb zelf ook zo een ecu, hoop dat ie het natuurlijk lang volhoud.
Is het intern te repareren, klinkt als slecht contact, losse soldering, defect printspoort?5 november 2015 om 16:44 #18291172@ZakhooiTM wrote:
ECU is inderdaad denk defect, hij geeft de foutcode op je gaspedaal, niet op gasklephuis (zijn 2 aparte circuits)
Bij de Z16XE (en Z14XE/Z16SE ook) gaan ze vaak stuk.Ik heb er nog een liggen voor je, kan deze zo voor je vervangen :)
Beste Zakhooi,
Heeft u misschien toevallig nog een ECU liggen?? Ik heb namelijk hetzelfde probleem en heb exact dezelfde motor, namelijk de 1.6-16V ECOTEC Z16XE..
Ik hoor het graag.
Mvg,
5 november 2015 om 17:29 #18291173Jah hoor, stuur me maar effe emailtje automotive@skytec-systems.com
:thumb6 november 2015 om 21:06 #18291174Als ik naar de ACtronic site kijk lijkt het of de meeste ECU problemen te maken hebben met los zittende bonddraden. Het zijn dan vaak intermittende en temperatuur afhankelijke fouten.
Er lijkt gebruik gemaakt te worden van een keramische drager, en geen PCB. Dat maakt dat het geheel goed hittebestendig is, en dat er power componenten in kunnen zitten die hun warmte kwijt kunnen naar het gekoelde motorblok.
Een “normale” chip is ingegoten in speciaal zwart plastic, en dan kunnen de bonddraden niet trillen of breken, maar koeling is dan vaak wat moeilijker te realiseren, vooral als alles op een epoxi PCB zit. Kijk maar eens in een PC.
15 november 2015 om 17:57 #18291175@ZakhooiTM wrote:
Jah hoor, stuur me maar effe emailtje automotive@skytec-systems.com
:thumbVandaag is Zakhooi TM langs gekomen en alles doet het weer prima. ECU vervangen, opnieuw ingeleerd en iets in de software aangepast zoals EGR system verwijderd. Deze was al sowieso schoongemaakt en afgedopt dus dat zou geen problemen meer moeten veroorzaken.
Hartelijk dank ZAKHOOI TM en leuk kennis te hebben gemaakt.
Nu hopelijk op veel en veilige Kilometers..
16 november 2015 om 18:27 #18291176toevallig heb ik sinds dit weekend dezelfde problemen (p1122 en p1550 foutcodes) bij een z18xe motor. Wat heeft je dat gekost rc pinda? Ik twijfel of ik hem niet gewoon naar de garage breng want deze maand moet hij ook een beurt en apk hebben
16 november 2015 om 20:59 #18291177@derartz wrote:
toevallig heb ik sinds dit weekend dezelfde problemen (p1122 en p1550 foutcodes) bij een z18xe motor. Wat heeft je dat gekost rc pinda? Ik twijfel of ik hem niet gewoon naar de garage breng want deze maand moet hij ook een beurt en apk hebben
De prijzen die Zakhooi TM maakt is denk ik voor iedereen verschillend, dit omdat hij brandstofkosten vraagt wat natuurlijk zeer logisch is.
Ik heb het met Zakhooi TM nog over gehad en bij de dealer / opel garage zou zo een nieuwe ECU makkelijk tegen de €1100,- kosten en 2e hands ongeveer €600,-… Bovendien zit het programmeren en werkuren er nog niet eens bij.
Ik heb vandaag met de auto gereden en heb zelf het gevoel dat de auto soepeler en fijner rijdt, misschien zit dat tussen de oren of het kan toch echt zijn dat het vernieuwde software het uitmaakt.
17 november 2015 om 08:26 #18291178@rc pinda wrote:
@derartz wrote:
toevallig heb ik sinds dit weekend dezelfde problemen (p1122 en p1550 foutcodes) bij een z18xe motor. Wat heeft je dat gekost rc pinda? Ik twijfel of ik hem niet gewoon naar de garage breng want deze maand moet hij ook een beurt en apk hebben
De prijzen die Zakhooi TM maakt is denk ik voor iedereen verschillend, dit omdat hij brandstofkosten vraagt wat natuurlijk zeer logisch is.
Ik heb het met Zakhooi TM nog over gehad en bij de dealer / opel garage zou zo een nieuwe ECU makkelijk tegen de €1100,- kosten en 2e hands ongeveer €600,-… Bovendien zit het programmeren en werkuren er nog niet eens bij.
Ik heb vandaag met de auto gereden en heb zelf het gevoel dat de auto soepeler en fijner rijdt, misschien zit dat tussen de oren of het kan toch echt zijn dat het vernieuwde software het uitmaakt.
Eens. ik zal ook een contact opnemen met “zakhooi”.
20 november 2015 om 22:38 #18291179Hey boys,
vanwege de p1122 en p1550 storing hebben we vandaag het gaspedaal verwisseld en de bekabeling nagekeken. echter blijft het probleem nog steeds aanwezig. Zou het nu dan toch aan een defecte ECU liggen?? motor is een: Z18XE.
Wat is nu wijsheid… laten repareren door actronics of een tweedehandse/ebay ecu regelen en die laten plaatsen in de auto?
Met dat laatste lijkt het mij zo dat je dan ook niet exact weet wat de status ervan is en dat je b.v. over 6 maanden weer met een defect ecu kunt zitten. Hoe zien jullie dit?20 november 2015 om 22:48 #182911802de hands kopen en monteren, heb voor mijn Z22SE toen der tijd een ECU gekocht was een paar tientjes uit Engeland deze heeft ZahooiTM uitgeleerd en opnieuw ingeleerd, rijdt nog steeds perfect en dat voor een schijntje als wat het bij de dealer zou kosten.
Actronics levert ook vaak slecht gerepareerde ECU’s
Dus even contact opnemen met ZakhooiTM of liviu2004.
15 december 2015 om 19:52 #18291181Heren,
Let even op… hier is ook weer een gelukkige Astra rijder dankzij Mitchel aka “ZakHooi”.
Afgelopen weekend een bezoek gebracht bij ZakHooi omdat mijn ECU ook problemen gaf met foutcode P1122 en P1550. Mitchel had een vervangende 2e handse ECU geregeld en ingebouwd in mijn astra. Heeft hij prima voorbereid en inbouwen / programmeren ging zonder slag of stoot. Daar kan deze jongen nog veel mensen mee gelukkig maken.Mitchel nogmaals bedankt !!
23 februari 2016 om 15:11 #18291182Hallo Mitchel ,
heb hier een astra met hetzelfde probleem .
Heb je een mail gestuurd via skytec . .
Gr. Denis23 februari 2016 om 17:06 #18291183Ik heb hem ontvangen en beantwoord :)
25 augustus 2016 om 13:31 #18291184Na wat zoeken via Google ook hier terecht gekomen, ik heb ook dezelfde storing. Inmiddels ben ik verbaasd als het motormanagement lampje niet direct gaat branden bij het starten, ben er al bijna aan gewend :(. Zakhooi, Mitchel, zou je mij ook willen helpen, ik heb je op het mailadres in deze thread al gemaild.
25 augustus 2016 om 14:08 #18291185Ik merk ook dat soms pm berichten niet optijd aankomen.. Of dat mensen met tappatalk geen meldingen krijgen..
Maar zakhooi en liviu2004 doen dat samen.. Dus voor de meeste kans stuur naar beide een mail.. Kijken wie er het snelste is..25 augustus 2016 om 14:14 #18291186Heb inderdaad nog geen mail ontvangen. Vreemd.
Z16se of de neem ik aan ?Ik heb er nog een paar op vooraad, waar woon je ongeveer?
7 november 2021 om 03:49 #18443853Goedeavond. heel oud topic, maar ik had geen zin om een nieuwe te starten. Ieder van jullie moet ecu verkopen voor astra 1.6 2003?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.