Nieuwe (gereviseerde) cilinderkop

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Nieuwe (gereviseerde) cilinderkop

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345923
    RGAntvelink
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 July 2017

      Beste Opel leden,
      Onlangs heb ik mijn gehele cilinderkop moeten laten vervangen van mijn Opel Zafira A 2004.
      De dagen ervoor hoorde ik al een ratelend geluid wat ik niet thuis kon brengen, ik ben er meteen mee naar de garage gegaan.
      Het geluid was vooral vooraan aan de rechterzijde te horen en kwam duidelijk niet van de wielen.
      Een medewerker van mijn garage heeft meegereden en hoorde het geluid, maar herkende het ook niet.
      De auto ging toch voor een beurt en APK en de garage zou nogmaals luisteren en kijken waar het geluid vandaan kwam.
      Ze konden niets vinden en er werd letterlijk gezegd dat het NIET ERNSTIG was.

      De dag na de beurt en APK hield opeens tijdens het rijden mijn auto er in 1x mee op!
      Wat bleek bij de garage na de auto met een sleepwagen opgehaald te hebben…
      De distributieriem was GEKNAPT! Gevolg was montage van een complete nieuwe (gereviseerde) cilinderkop.
      Samen met de koppakking, distributieriem set en een andere waterpomp is de rekening bijna €1600.

      Vraag; wie herkend dit verhaal van dat ratelend geluid. Wat kan het zijn geweest? De garage wist het niet.
      Vraag/advies: Kan ik deels de kosten op de garage verhalen, omdat zij zeiden dat het niet ernstig was?
      (De distributieriem zou pas bij de volgende beurt vervangen moeten worden)

      Bedankt voor jullie inbreng!

      #18345930
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Heb je de onderdelen gezien die eraf kwamen?? kan een rotte waterpomp zijn geweest, rotte spanrol, rotte loop rol.

        En wat betreft schade verhalen, dat zal moeilijk worden denk ik, dat zal een welles nietes verhaal worden.

        Zou i.i.g een andere garage zoeken, deze lijkt niet veel verstand van zaken te hebben!!

        #18345940
        liviu2004
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2014

          [quote quote=18345923]Beste Opel leden,
          Onlangs heb ik mijn gehele cilinderkop moeten laten vervangen van mijn Opel Zafira A 2004.
          De dagen ervoor hoorde ik al een ratelend geluid wat ik niet thuis kon brengen, ik ben er meteen mee naar de garage gegaan.
          Het geluid was vooral vooraan aan de rechterzijde te horen en kwam duidelijk niet van de wielen.
          Een medewerker van mijn garage heeft meegereden en hoorde het geluid, maar herkende het ook niet.
          De auto ging toch voor een beurt en APK en de garage zou nogmaals luisteren en kijken waar het geluid vandaan kwam.
          Ze konden niets vinden en er werd letterlijk gezegd dat het NIET ERNSTIG was.

          De dag na de beurt en APK hield opeens tijdens het rijden mijn auto er in 1x mee op!
          Wat bleek bij de garage na de auto met een sleepwagen opgehaald te hebben…
          De distributieriem was GEKNAPT! Gevolg was montage van een complete nieuwe (gereviseerde) cilinderkop.
          Samen met de koppakking, distributieriem set en een andere waterpomp is de rekening bijna €1600.

          Vraag; wie herkend dit verhaal van dat ratelend geluid. Wat kan het zijn geweest? De garage wist het niet.
          Vraag/advies: Kan ik deels de kosten op de garage verhalen, omdat zij zeiden dat het niet ernstig was?
          (De distributieriem zou pas bij de volgende beurt vervangen moeten worden)

          Bedankt voor jullie inbreng!

          [/quote]

          OMG! :negative: :praying02:

          #18345953
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            misschien ook handig om te weten wat voor motor je in je Zafira hebt hangen..
            bijvoorbeeld bij de 2.2 heb je namelijk een ketting.. geen riem.. dan is het ratelen een waarschuwing dat je de ketting moet vervangen… als je ermee door blijft rijden dan heb je inderdaad interne motorschade tot gevolg…

            #18345956
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Ik neem aan dat je van beide keren dat die bij de garage is geweest een factuur hebt waarop staat dat ze daar na gekeken hebben?
              Als dat zo is is het niet meer dan normaal dat ze het op zijn minst voor de helft vergoeden.

              #18345961
              RGAntvelink
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 July 2017

                Dank alvast voor jullie reacties.

                De onderdelen heb ik niet gezien. De garage adviseerde mij om alles maar te vervangen. (€€€…)
                Het is de Z1.8XE uitvoering, dus het is geen ketting, maar de riem. Dit heb ik ook gezien bij de garage.
                Ik heb zeker van beide keren een factuur waarop staat dat ze daar naar gekeken hebben:
                Bij de 1e factuur van de beurt en APK staat ook ‘service reset uitgevoerd en diagnose geluid’ genoemd.
                Je gaat er toch vanuit dat de kennis en ervaring bij de garage een uitkomst kan bieden.
                Mijn voorstel is ook om de garage de helft mee te laten betalen. De laatste keer wilde de garagehouder niet met mij overleggen wat hiermee te doen.
                Ik zit er aan te denken om de garage een mail te sturen. Ik ben er al heel lang klant en ik word nu niet netjes behandeld.

                #18345964
                dockedmarc
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 August 2011

                  [quote quote=18345961]

                  De garage adviseerde mij om alles maar te vervangen. (€€€…)

                  [/quote]

                  deze regel snap ik niet, het is standaard dat alles vernieuwd wordt als er een distributieriem vernieuwd wordt. zelfs zonder de schade die nu ontstaan is.
                  ik weet niet in hoeverre de garage bij bovag is aangesloten en of u rechtsbijstand heeft, maar dan zou ik deze partijen aanspreken.

                  ook zou ik rekening houden met het verhaal wanneer de riem vernieuwd had moeten worden.
                  u geeft aan dat het pas bij het volgende onderhoud had moeten gebeuren, gaat het dan om het aantal km of het aantal jaren dat er voor staat.
                  als de auto er qua km nog niet aan toe is maar wel qua jaren, dan wordt het een lastig verhaal.
                  het wordt idd ook lastig om aan te tonen dat de garage heeft gezegd dat het niet ernstig was, dit staat niet in deze bewoording op factuur of iets dergelijks, wellicht is er iets op de werkorder geschreven wat dit kan bevestigen, maar ik en bang dat het een enorm getouwtrek gaat worden.

                  laat u adviseren door uw rechtsbijstand en meld het verhaal bij de bovag, deze partijen hebben hier ervaring mee en weten beter hoe hier mee om te gaan.

                  succes en ik hoop op een goeie uitkomst.

                  #18346278
                  robert1701
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 November 2005

                    Doet me denken aan mijn schoonbroer. Die stond voor mijn deur en vroeg of ik eens naar zijn wagen kon luisteren, want de motor maakte nogal lawaai.
                    Was niet de spanrol zelf, maar een andere rol van de distributieriem.
                    Ik heb hem nog gezegd: “Rij rustig naar huis, parkeer en laten staan!”
                    Drie dagen later kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik hem wou komen depanneren, want hij was stilgevallen onderweg.
                    Rol kapot, riem eraf, motor naar de haaien. Maar dat was zijn eigen schuld.

                    In uw geval, als je een geluid hoort en je garagist zegt dat het onschuldig is… best ergens een second opinion vragen dus.
                    Nu heeft die zijn zakken kunnen vullen en de jouwe zijn geledigd, voor iets wat hoogstwaarschijnlijk voorkomen had kunnen worden.
                    Gerechtelijke zaak van maken, zal enkel er nog wat geld bovenop scheppen zijn waarschijnlijk.

                    #18346395
                    RGAntvelink
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 July 2017

                      Dag Robert 1701,
                      Dank voor je reactie. Ik ga er ook een zaak van maken en heb rechtsbijstandhulp.
                      Hij heeft de reparatie met hoge factuur uitgevoerd zonder mijn toestemming.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.