Niet vrolijk van het motorgeluid van Vectra C 1.8

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Niet vrolijk van het motorgeluid van Vectra C 1.8

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260143
    wagnas
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 May 2007

      Ik heb mijn Vectra nu meer dan een half jaar, zit wel nogsteeds in de garantie (is 1 jaar). Maar ik word nogsteeds niet zo vrolijk van het harde motorgeluid van mijn Vectra C GTS. Het is een 18 XER met 140pk uit 2006.

      Tussen vooral 3000-4500 toeren maakt het motorblok veel geluid. Nu weet ik dat sommige benzineblokken van Opels daarom bekend staan maar dit geluid is toch nog een stukje luider. Denk ik, daar ik er veel in rijd weet ik niet meer wat hard/zacht is. Maar mijn Corsa X16XE is fluisterstil vergeleken bij de Vectra.

      Ik heb het laatste halve jaar al lopen stoeien (lees klooien) met de Opel dealer over de banden, daar we dachten dat het geluid daar van kwam. Eerst gedacht dat m’n voorwiellagers het geluid maakten maar gaandeweg kwamen we bij de banden terecht. Nu al 2e set voorbanden gemonteerd van een ander merk. Ik denk dat ik die kan uitsluiten. Ik heb het idee dat een Vectra C niet stil te krijgen is qua bandengeluid. En heb er vrede mee wat dat betreft.

      Alleen voor het motorgeluid zou ik weleens met iemand mee willen rijden die of exact hetzelfde 18 XER blok heeft, of gewoon heel veel verstand van Opels (Wim mischien?). Ik ben bereid er een stukje voor te rijden.:) Het blok zit in alle Vectra’s 1.8 liter van 2006 tot begin 2009.

      Ik woon bij Hoorn in Noord-Holland. Maar ben in een uurtje ook wel in Utrecht, Sneek, Lelystad of Den Haag.

      Hulp graag, wil er toch wel uit zijn voor de garantie in januari is afgelopen. En natuurlijk nog meer genieten van de Vectra GTS, het blijft een prachtauto.:D

      #18168760
      jutoma
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 March 2005

        Ik herken wel wat je bedoelt, ik had hiervoor een Vectra b en die was comfortabeler.
        Bij mij zijn het puur de rij geluiden die in het interieur komen, het motor geluid valt nog wel mee.
        Ik heb nu op veel plaatsen isolatie toegevoegd, is jou Vectra wel stil op glad wegdek?

        Mvg,

        Martijn

        #18168761
        wagnas
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 May 2007

          Ik vind dat de Vectra heel gevoelig is ook voor verschillende soorten asfalt. Op sommig nieuw asfalt is de auto vrij stil (op motorlawaai na bij 3000-4500). Op ander ouder asfalt lijkt het wel of de wiellagers eruit lopen zoveel bandenlawaai is er. Bandenmerk maakt daarbij niks uit.

          Waar in de auto heb jij extra isolatie aangebracht?

          #18168759
          jutoma
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 March 2005

            Al mijn isolatie heeft ook niet mogen baten hoor!, ik kom net terug uit Duitsland en de Vectra heeft nog steeds veel afrolgeluiden die in je interieur komen.

            #18168762
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Vectra-C is ook niks stiller van binnen als mijn B Vectra, dnek zelfs lawaaiïger..

              De Z18XER is een rammelblok, met zijn Vaste klepstoters en Nokkenasverstellers.. die maakt zowiezo meer geluid als een oudere Z18XE.

              Willem

              #18168763
              tuinmeubel
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 April 2010

                @wagnas wrote:

                Ik heb het laatste halve jaar al lopen stoeien (lees klooien) met de Opel dealer over de banden, daar we dachten dat het geluid daar van kwam. Eerst gedacht dat m’n voorwiellagers het geluid maakten maar gaandeweg kwamen we bij de banden terecht. Nu al 2e set voorbanden gemonteerd van een ander merk. Ik denk dat ik die kan uitsluiten. Ik heb het idee dat een Vectra C niet stil te krijgen is qua bandengeluid. En heb er vrede mee wat dat betreft.

                Juist vanwege het bandengeluid heb ik er ruim een jaar geleden Michelin Primacy HP onder laten zetten. Ik moet zeggen dat dit de stilste banden zijn die ik tot nu toe gehad heb. Volgens de Michelin site zijn deze 70DB. Nu zou ik voor de Primacy 3 gaan kiezen. Die zijn 69DB.

                #18168764
                arjontje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 March 2006

                  @tuinmeubel wrote:

                  @wagnas wrote:

                  Ik heb het laatste halve jaar al lopen stoeien (lees klooien) met de Opel dealer over de banden, daar we dachten dat het geluid daar van kwam. Eerst gedacht dat m’n voorwiellagers het geluid maakten maar gaandeweg kwamen we bij de banden terecht. Nu al 2e set voorbanden gemonteerd van een ander merk. Ik denk dat ik die kan uitsluiten. Ik heb het idee dat een Vectra C niet stil te krijgen is qua bandengeluid. En heb er vrede mee wat dat betreft.

                  Juist vanwege het bandengeluid heb ik er ruim een jaar geleden Michelin Primacy HP onder laten zetten. Ik moet zeggen dat dit de stilste banden zijn die ik tot nu toe gehad heb. Volgens de Michelin site zijn deze 70DB. Nu zou ik voor de Primacy 3 gaan kiezen. Die zijn 69DB.

                  Die decibel tabellen moet je met een beetje korrel zout nemen.
                  Dit is opgenomen van buitenaf.
                  Dat is compleet anders dan dat het geluid via je assen en de carrosserie het interieur binnen komt.
                  Al helpt het natuurlijk wel om een zo laag mogelijk db waarde te hebben.
                  Maar banden met de gelijke waarde kan het bij de 1 hinderlijker geluid geven dan bij de andere band.

                  Maar om dit probleem op te lossen zijn de fabrikanten ook al mee bezig.
                  Continental bijvoorbeeld heeft laatst een nieuwe band gemaakt voor de Audi RS modellen.
                  deze geven 3 Db minder geluid door naar het interieur. (vergeleken met de zelfde type band)
                  Door slim gebruik te maken van een laag schuim in de band.

                  #18168765
                  miers
                    Lid sinds:
                    31 January 2015

                    Hallo Wagnas,
                    Ik ben benieuwd of dat jou probleem met het geluid is verholpen.
                    Ik heb namelijk het zelfde probleem. Rond de 3500 toeren lijkt het net of dat de motor op de stoel naast me ligt.
                    Verneem graag van je of dat je een oplossing hebt gevonden.

                    #18168766
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Afrol geluid komt van de banden, dat komt binnen viä de wielophanging.
                      Kan je haast niet tegen isoleren.

                      Hetzelfde als de hoorbare resonantie van de motor bij 3500toeren, dan zit er een bepaalde resonantie in die veel verder kan komen dan bij andere frequenties.

                      verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                      #18168767
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        De Z18XER heeft stelbare kleppen, laat deze ook eens nakijken of die mischien gesteld moeten worden.
                        Omdat je een 1.8 heb heb je ook een korte bak meestal, dus hogere toeren.

                        Koop je een 2.2 of v6 zijn ze al een stukje stiller. Maar ook de Z18XE oud type motor dus is stiller (vergelijkbaar met je corsa)

                        #18168768
                        warhamstr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 August 2009

                          Dat geluid rond de 115-120 is verschrikkelijk… Mijn pa zijn Vectra heeft dit ook…

                          #18168769
                          christiaan85
                            Lid sinds:
                            24 February 2013

                            Wellicht ten overvloede, wel goed uitgelijnd? Ik had oudere banden eronder welke wat scheef afgesleten waren. Nadat ik een andere set erop had met een rechter slijtage patroon was het geluid veel minder. Nu komt het weer opzetten omdat ik de auto nog niet heb laten uitlijnen. Het zal zomaar wat kunnen schelen.

                            #18168770
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Haasje17:

                              De Z22SE – Z22YH draait ook gewoon haast 3500toeren bij 120km/u (handbak (easytronic))
                              3.2 V6 zit ook aan de 3000toeren (handbak) / automaat 2200toeren. Bij 120km/u.

                              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                              #18168771
                              warhamstr
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 August 2009

                                Het is bij de 1.8 echt motorgeluid, rond de 100km/u is de auto stil, en rond de 130km/u ook weer. Daartussenin zit een gebied waarbij heel de boel gaat resoneren wat een gruwelijk rotherrie oplevert. Hol, honend geluid.

                                #18168772
                                Dolby
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 May 2008

                                  @Wim-v6 en Haasje, Zoals willem zegt klopt. Bij mijn Z22se draait mijn blok 3400RPM als ik 120 rij. Maar herken het probleem wat hierboven staat totaal niet bij mijn blok in een Zafira A.

                                  @wim-v6 wrote:

                                  Haasje17:

                                  De Z22SE – Z22YH draait ook gewoon haast 3500toeren bij 120km/u (handbak (easytronic))
                                  3.2 V6 zit ook aan de 3000toeren (handbak) / automaat 2200toeren. Bij 120km/u.

                                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.