New Vivaro verbruiksgegevens (max en min)

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) New Vivaro verbruiksgegevens (max en min)

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274210
    VAN BELLE Jean Marc
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 April 2015

      Zie http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/35-Opel/679-Vivaro.html?fueltype=1&constyear_s=2015&constyear_e=2015&powerunit=2 voor de nieuwe Opel Vivaro’s en hun verbruik.

      Ik sta daar momenteel op nummer één maar heb zowel cijfers van minimum als maximum verbruik.

      Op http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/715050.html vind je dan ‘mijn’ statistiek over de eerste 15.500 km ermee, inclusief een zware trip naar Bulgarije heen en terug.

      In deze trip behaalde ik ook het maximale verbruik: Heen haalde ik in Duitsland (niet bergop en mee in de stroom van andere wagens, heb de lichtste versie en NIET de biturbo versie en ik sta verrast dat ik toch meer vermogen heb zonder ECO knop dan ik verwachtte, maar met een aanhangwagen is het wel ontoereikend in de bergen) een maximum snelheid van 170 km/h (zo’n 175 op teller, heb daarvoor APP gezet op mijn Iphone6+ om te vergelijken) en dat leverde een verbruik van rond de 8 liter gemiddeld op (buiten Duitsland en bij de afritten zelf reed ik eerder 100 km/h, dat wel), maar in Sofia zelf piekte mijn verbruik en moest ik ECO afzetten omdat je je daar weer 21 jaar voelt (ik ben 50) als chauffeur en men daar heel offensief rijd (ik ook dus), maar daarvoor niet gevaarlijker (de meest ernstige ongevallen daar zijn van wat stommeriken die zelfs inhalen op het tegengestelde rijvak, dus daar ben je best ook op voorzien maar de politie duwt of draagt gewoon de wagens, zelfs onrijdbaar met oproepen van vijf sterke mannen van de straat dus echte files heb je zelfs dan niet daar, ook staan er opvallend weinig verkeersborden maar zegt de NAV50 wel duidelijk wat de snelheden zijn, veel normaler dan hier in elk geval): In Sofia zat ik dan ook op een bepaald moment voor mijn pure werkverkeer naar een randparking op boven 9,5 liter, maar met een rit ertussen naar een bergtop, kwam dat dan op een recordverbruik voor mijn werkweek daar van 8,79 werkelijk verbruik (de boordcomputer liegt altijd met 0,20 minder verbruik; mijn vorige Trafic was exact juist, graag aanpassing van de software voor de boordcomputer met zo’n +8% aub om gelijk te lopen met mijn vorige voor ze beginnen zoals bij Volkswagen, want andere merken zeuren zelfs tot 15% behalve de Japanners die exact juist zijn).

      Maar op terugweg, besloot ik extra uren tijd te nemen omdat ik langs Roemenië ga (problematiek vluchtelingcontroles tussen grens Servia en Slovenia), wat zeker 4 uren langer is en van Sofia tot Oostenrijk (vind het erg jammer dat in de vorige tanks 112 liter kon en nu maar 75 liter meer, dus ik zal nooit mijn 2000 km record met mijn vorige Trafic evenaren ondanks lager verbruik) kwam ik daardoor op 5,81 liter/100 km en toen besloot ik tussen de camions een recordpoging te doen met nauwelijks te stoppen om onder de 5 liter te geraken en jawel:

      Van Oostenrijk tot hier in België (eerste post Limburg zat ik op 5,7, dan via Hulst op 5,8 en door 50 km stadsverkeer dat veel hoger werd ging ik snel tanken om mijn recordpoging niet boven de zes liter terug te zien stijgen) en kreeg ik deze score:

      13/11/2015: 15.516 km = 1386 km = 67,93 liter = 4,90 l/100 km

      Voor de Nederlanders, dit is één op 100/4,90 = 1 op 20,40 dus boven de 1 op 20.

      Dit was bij een relatief hoge temperatuur (16 graden) en doorheen Duitsland maar op het rijvak van de camions met af en toe inhalen om een gemiddelde snelheid te halen van zo’n 70 km/h inclusief paar stops voor mijn rusttijden langs de Autobahn.

      In totaal geeft deze wagen dus het gemiddelde verbruik van 6,59 liter/100 km, maar dit zal welilcht voor mij nog zakken naar zo’n 6 liter per 100 km, vermoed ik, door de vele afstanden die ik afleg. Het hogere verbruik is immers te wijten aan drie volle tanks dat ik een echt zware voet had en als je statistisch deze drie eruit haalt, kom je inderdaad aan een verbruik van iets minder dan 6,1 liter in ECO rijden met de ECO stand aan.

      Ik reed toen trouwens ook met PTO aan (power take off) om de laadruimte te verwarmen met 400 Watt IR paneel (en inclusief tweede 100 Ampère uur batterij) waar mijn Tervuerense Herder in meereist en ze genoot van die gezellige warmte.

      Ik hoorde al van een paar forumleden dat hun verbruik plots na een paar duizenden kilometer pas zakte.

      Geniet zonder mate en laat me weten in welke mate jullie verbruik afwijkt van het mijne (zonder biturbo verbruik ik duidelijk meer in stadsverkeer bij optrekken en bij hogere snelheden boven de 110 km ook tot zo’n 25% meer dan de versie met biturbo, raam ik).

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.