Forumindex › Forums › Modellen › Karl › Navi 4.0 – Auto heeft geen idee waar hij is
- Dit onderwerp bevat 30 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 februari 2021om 12:43 door KarlRocks.
-
AuteurBerichten
-
24 juli 2018 om 12:35 #18358745
EDIT – Voor bezoekers uit de toekomst: het probleem dat op deze pagina wordt beschreven, is door een terugroepactie in september 2018 opgelost. De bekabeling van de GPS-antenne is aangepast.
Voor ik in een oever- en zinloze discussie met de dealer en Opel belandt: heeft iemand van jullie een Karl met een goed-werkend ingebouwd navigatiesysteem? Ik kan vanaf de console “navigatie” aantikken, maar dan zie ik een kaart waaruit blijkt dat ik tot 1,5 kilometer verwijderd ben van de plek waar ik écht ben. Kortom: volslagen nutteloos. Zo heel en af en toe (onder het rijden) zie ik zowaar een indicatie dat de auto ook echt weet waar hij is, maar dat is altijd maar van korte duur. Een minuut later rijd ik weer in een weiland, volgens de kaart.
Het gekke is dat de auto precies aangeeft waar hij staat als ik via de app “MyOpel” kijk waar hij geparkeerd is. Dus die GPS-antenne doet het wel, alleen de Navi 4.0-software lijkt gewoon bagger te zijn. Hebben meer mensen die ervaring? Heeft het zin om daarmee naar de dealer te gaan?
24 juli 2018 om 18:09 #18358760Zo’n intellilink werkt toch alleen op Apple Carplay of Android Auto?
Dan zou je telefoon bagger zijn
24 juli 2018 om 18:30 #18358761Nee, integendeel. Als ik navigeer via Apple Carplay (Apple Kaarten of Google Maps) gaat het prima.
Het Navi 4.0 systeem in de Karl Rocks heeft echter gewoon zijn eigen navigatiesysteem. En dát is bagger. Althans, voor ons tot nu toe onbruikbaar. Natuurlijk kunnen we elke keer via de telefoon navigeren maar daar heb ik dat systeem niet voor gekocht, zou ik denken.24 juli 2018 om 18:41 #18358763Kijk, zo leer ik elke dag, en uiteraard mag je een goed werkende navi verwachten!!
Is er een calibratie mogelijkheid in de menu’s? Als je die opstart en je gaat een eindje
rijden zou ie goed moeten gaan staan. Zo werkte dat “vroegah” met navi’s die én GPS
én gyroscoop én snelheidssignaal van auto gebruikt.
26 juli 2018 om 13:20 #18358872zelfde probleem
is een brief van opel wordt aan gewerkt
klacht bekend maar nog geen opl0ssing
3 augustus 2018 om 18:32 #18359191probleem zou hem in de software zijn, wij hebben ook 1 auto rond rijden met het probleem, radio en antenne al vervangen. Volgens opel software probleem, alleen is er nog geen andere software
10 augustus 2018 om 15:03 #18359390Half juni 2018 mijn nieuwe Opel Karl Rocks in gebruik genomen. Vanaf het eerste moment stuurt het navigatiesysteem mij constant de verkeerde kant op. De dealer doet er niets aan want die verwijst mij naar Opel. Contact gehad met Opel die wilde mij in eerste instantie toch weer terugverwijzen naar de dealer. Maar na herhaaldelijk contact met Opel heb ik maar een “officiele klacht” bij ze ingediend omdat zo’n navigatiesysteem veel geld kost en waar ik nu geen gebruik van kan maken. Ja, ze vonden het probleem heel vervelend maar kunnen op dit moment niets voor mij doen. Ze wilden mij wel op de hoogte brengen als er een update zou komen, ik wilde natuurlijk wel weten wanneer er een update was maar dat ik er niet extra voor zou betalen. Dat begreep degene aan de telefoon wel, dus ik ben benieuwd.
10 augustus 2018 om 15:41 #18359391Hallo Jaap,
Dan heb ik (denk ik) wel wat goed nieuws voor je: ik ben deze week bij de dealer geweest om het hele GPS-verhaal uit te laten lezen. De monteur vertelde mij dat er met de Opel Karl een probleem is met de GPS-antennes. Daarbij weten ze nog niet waar dat precies zit, er wordt gedacht aan een kabelprobleem. Het systeem krijgt ook geen 100% GPS-“fix”, wat te zien is in het middenonder van het display waar een GPS-symbool met een streep erdoor te zien is (althans bij mij).
De oplossing moet van Opel komen, maar er is een tussenoplossing (die eventueel ook gewoon de definitieve oplossing kan zijn). Mijn dealer (Havik Alkmaar) vertelde mij dat er een alternatieve antenne wordt besteld die achter het dashboard zal worden gemonteerd, direct op het systeem aangesloten dus. Ik ben de naam/merk even kwijt, maar als jouw dealer naar Havik Alkmaar zou bellen (072 518 8000), krijgt hij ongetwijfeld die informatie wel.
Het voorstel van mijn dealer is dus ook om die antenne te monteren (dat gebeurt met instemming van Opel en heeft voor jou én voor de dealer geen extra kosten tot gevolg want ze krijgen alles vergoed) en áls er een “echte” oplossing van Opel komt, tegen die tijd te kijken of je die oplossing dan alsnog wilt laten uitvoeren. “Er komt geheid een terugroepactie”, aldus de monteur.
Voor dit moment zou ik met dit verhaal naar jouw dealer gaan en ze voorstellen om dat ook bij jouw Karl zo uit te voeren. Zoals gezegd hebben zij daar geen pijn aan, want zij krijgen de kosten vergoed.
[quote quote=18359390]De dealer doet er niets aan want die verwijst mij naar Opel[/quote] – Dat is natuurlijk volkomen quatsch, want jij hebt de auto van de dealer gekocht en zij dienen voor de oplossing zorg te dragen. Mocht dat om wat voor reden geen officiële dealer zijn, zou ik je adviseren naar een ‘echte’ Opel-dealer te gaan om dit probleem te tackelen. Het mag niet zo zijn dat jij, als de centjes eenmaal binnen zijn, van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Slechte beurt van de dealer, derhalve!
Groet!
Bart10 augustus 2018 om 15:44 #18359392[quote quote=18359191]probleem zou hem in de software zijn, wij hebben ook 1 auto rond rijden met het probleem, radio en antenne al vervangen. Volgens opel software probleem, alleen is er nog geen andere software[/quote]
Ze vertellen kennelijk overal wat anders. Mijn dealer komt met een hardware-oplossing en is kennelijk wat daadkrachtiger dan jullie dealers. Jammer dat dat weer zo moet!
10 augustus 2018 om 19:17 #18359394Hallo Bart072,
Bedankt voor de reactie en eventuele oplossing. Bij mijn navigatiesysteem staat onder in het midden ook het woordje GPS met een schuine streep er doorheen. Dan ga ik na het weekend met jouw verhaal toch maar weer langs mijn dealer (Havik Amsterdam-Noord) en dan ben ik benieuwd wat zij dan gaan doen.
21 augustus 2018 om 18:47 #18359730Heb ook dit probleem gehad mijn dealer (Hekkert Heerlen)
heeft dit probleem opgelost is bekend bij OPEL
E181801810 Karl/Viva – Bedrading GPS antenne
4 september 2018 om 08:27 #18360080Er is een terugroepactie voor de Karl.
Gebeld met de dealer, en het blijkt om de bedrading van het navigatiesysteem te gaan en tevens een software update.
Ik ben benieuwd.
10 september 2018 om 13:26 #18360222Sorry voor mijn late reactie, ik was er even een weekje tussen uit.
Er was inderdaad een terugroep actie en ze hebben iets met de GPS kabel gedaan. Dit was gelukkig net voordat ik een weekje wegging.
Het navigatiesysteem doet het nu perfect.
16 september 2018 om 20:52 #18360385Er moeten in de rechter A stijl 2 draden ( blauwe stekker ) omgewisseld worden en achteraan bij de antenne moeten 2 draden ( bruine stekker ) omgewisseld worden, dat is de modificatie voor de navigatie
17 september 2018 om 11:16 #18360397OK, nu het navigatiesysteem qua navigatie in orde is wil ik graag weten hoe je de stem wat harder kan zetten. Ik zie geen mogelijkheid daarvoor in de instellingen. Als je op de snelweg rijdt maakt de auto nogal wat lawaai en als het dan ook nog regent hoor ik de navigatiestem bijna helemaal niet meer. Dus wie o wie weet hoe je de stem harder kan zetten, die mogelijkheid moet er toch wel zijn dacht ik zo.
Karl Rocks Online Edition
10 oktober 2018 om 10:30 #18360980Neem aan dat je dat gewoon doet door bij een spraakinstructie aan de volume knop te draaien, dat is hoe het bij mij werkt. Al heb ik dan geen Navi, mijn telefoon is beter en goedkoper dan een ingebouwd systeem.
10 oktober 2018 om 12:35 #18360985Navigeren via de telefoon kan natuurlijk ook, en voor sommigen zelfs te verkiezen boven de ingebouwde navigatie. Inmiddels kun je via CarPlay kiezen uit Google Maps, Apple Kaarten en Waze. Deze doen het alledrie prima op het display. Waze is de enige van alle opties die de maximumsnelheid aangeeft van de weg waar je op rijdt. Geen van de systemen toont je eigen snelheid op het display, ook de ingebouwde navigatie niet.
Het volume van welke applicatie dan ook is te wijzigen op het moment dat die applicatie geluid maakt.
Dus luister je naar de radio, dan stel je met de volumeknop het volume van de radio in.
Hoor je een instructie van je navigatiesysteem, dan stel je met de volumeknop het volume van je navigatiesysteem in.
Zo simpel is het.Alle genoemde navigatiesystemen zijn te gebruiken in combinatie met de radio. Deze wordt automatisch gedempt als er een instructie van je navigatie tussendoor komt.
15 oktober 2018 om 10:39 #18361095[quote quote=18360985]Geen van de systemen toont je eigen snelheid op het display, ook de ingebouwde navigatie niet. [/quote]
Dan kan ik blij maken, Sygic doet dit wel. Maar die is nog in beta en niet publiek beschikbaar. Ik ben 1 van de testers
15 oktober 2018 om 10:52 #18361096Die gaan we dan in de gaten houden! Dank voor de tip :)
21 oktober 2018 om 18:25 #18361256Bij onze Karl Rocks 2018 is ook de terugroep gedaan.
Alleen JAMMER dat de kaart nog steeds verouderd is. ook geeft hij de max snelheid ter plaatse en/of werkelijke snelheid aan.
Heb nu op mijn Samsung Galaxy A8 het Android Auto geinstalleerd samen met Waze (welke ook je snelheid registeerd) dit werkt zelfs beter dan de voor geinstalleerde navigatie. Zo jammer dat je eerst €499,- daarvoor heb moeten betalen.
21 juni 2019 om 21:57 #18367037Ik heb een Opel Karl innovation met IntelliLink R 4.0 uit augustus 2016. Ik heb een navigatieklacht. Mijn klacht lijkt heel erg op de klacht van Bart072. ik heb een IPhone X met de apps Maps en kaarten en bij beide apps geeft hij mijn startpunt ook zo’n 1 1/2 km verder aan dan waar ik me bevind. Ook bij mij werken de apps prima op mijn telefoon maar zodra ik mijn telefoon aansluit geeft de navigatie de goede kaart, km en tijd aan maar zodra ik op start druk geeft de navigatie mijn onjuiste locatie aan en stopt er dan ook mee. Mijn vraag aan jullie is zou mijn probleem ook opgelost kunnen zijn als ik de blauwe en bruine kabels omwissel in de stekkers zoals Nick-GSI voorstelt in dit topic. Ik zal dit dan ook bij de dealer laten doen als mijn auto binnenkort zijn jaarlijkse beurt krijgt. Voorals nog gaf de dealer aan dat dit aan mijn telefoon ligt en niet aan de navigatie. (Zucht)
21 juni 2019 om 22:11 #18367039Wanneer je Apple Carplay gebruikt is de Iphone de baas, de weergave en bediening
gaat via de display van de intelli-link. In dat geval wordt een eventuele GPS in
de Intelli-link niet gebruikt. Iphone verzorgt de navigatie. Probeer de Iphone een
ander plek te geven, dat geeft vaak een iets ander beeld.
21 juni 2019 om 22:48 #18367040@Kobus1960. Dank je wel voor je snelle reactie. Helaas, ook dat heb ik al uitgeprobeerd.
21 juni 2019 om 23:24 #18367041Hallo Annies,
Nee, jouw probleem lijkt in het geheel niet op wat ik beschrijf. Ik heb het uitsluitend over het INTERNE navigatiesysteem van de Karl gehad. Ik beschrijf ook zelfs dat de navigatie <span style=”text-decoration: underline;”>via</span> een aangesloten iPhone of Android-telefoon wél vlekkeloos gaat (omdat dan de GPS van de telefoon de dienst uitmaakt en de GPS van de auto volledig buitenspel staat)
Wat jij beschrijft is een iPhone waarvan de GPS om onduidelijke redenen niet nauwkeurig meer werkt zodra je in de auto zit. Daar kan Opel niks aan doen.
7 juli 2019 om 19:30 #18367357Ik heb in middels 3 verschillende iPhones kunnen testen die allemaal zonder aansluiting in mijn Karl goed werken. Helaas zodra ze aangesloten waren was het vertrekpunt onjuist en deed de navigatie vervolgens niets. Verschillende locaties en iPhones uitgeprobeerd maar alle iPhones deden het niet goed zodra ze aangesloten waren. Dat versterkte mijn mening dat het dus zeker niet aan mijn telefoon ligt. Zeker niet na alle oplossingen die de helpdesk van Apple mij heeft meegegeven. 5 aug krijgt mijn Karl zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt. Ze nemen mijn probleem mee. Gaat vast weer veel geld kosten en ik heb geen vertrouwen in het eindresultaat.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.