Na noodstop, hapert de X18XE motor bij gasgeven.

Forumindex Forums Techniek Ecotec Na noodstop, hapert de X18XE motor bij gasgeven.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18390520
    robert1701
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2005

      <p style=”text-align: left;”>Zafira-A (=Astra-G)</p>
      <p style=”text-align: left;”>Toeval of niet, sinds ik een noodstop moest maken, hapert de X18XE motor, meestal als ik meer dan een beetje gas geef.Mijn benzinebak was op dat moment redelijk leeg, dus dacht ik dat het mogelijk was dat wat bezinksel opgezogen was en er een gedeeltelijke verstopping zit in een leiding of de benzinefilter die vol geraakt is.</p>
      Ik hoop dat het enkel een vuile bougie is, want ga maar eens een verstopping  zoeken. :cry:

      Heeft iemand dit al eens voorgehad?

      Ik denk er wel aan om ineens de benzinepomp en filter te vervangen. Ze zijn al 20 jaar oud.

      #18390593
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Als het filter al 20 jaar oud is denk ik dat er geen filter meer in zit eigenlijk, dan is dat allang verteerd door je motor. Het schuim in het filter van die leeftijd verdwijnt meestal in kleine stukjes richting je injectoren. Dus injectoren reinigen zal ook wel nodig zijn.

        #18390601
        robert1701
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2005

          [quote quote=18390593]Als het filter al 20 jaar oud is denk ik dat er geen filter meer in zit eigenlijk, dan is dat allang verteerd door je motor. Het schuim in het filter van die leeftijd verdwijnt meestal in kleine stukjes richting je injectoren. Dus injectoren reinigen zal ook wel nodig zijn.[/quote]

          Dan zal ik er eens moeten onder kruipen en kijken waar de filter en de pomp ergens hangen. Waarschijnlijk best alle twee vervangen.

          Die 10% ethanol in de benzine zal er ook wel geen goed aan doen bij zo’n oude wagen. Ik gebruik sinds kort een ethanol killer die je bij de benzine moet gieten. Zit ineens ook een octaan verhoger en nog wat meer in. Mijn verbruik is ook al gezakt.

          Nu weet ik niet of er al wat “aangepapt” was in het brandstofcircuit voor ik dit additief ben beginnen te gebruiken en of er iets losgekomen is door de mogelijk reinigende actie van dit product (of hoe het ook werkt) en dat dan misschien ergens iets verstopt geraakt is…

          Als de foto niet mag, verwijder hem dan maar. Het is niet als reklame bedoeld. Ik ben voorlopig heel tevreden van dit additief.

          VSPe-Power-Plus-Millers-Oils-768x993(1)

          #18390768
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Ik denk dat je pomp in de tank zit.

            Check hier is:

            https://opel.7zap.com/nl/car/t98/g/0/

            Dat goedje zal best helpen alles schoner te krijgen, maar het beste kan je bij injector problemen ze ultrasoon laten reinigen en testen.
            Of vervangen natuurlijk.
            https://www.mister-auto.nl/verstuiver/opel/zafira/zafira-a-f75-1-8-16v-125pk-2000-2005/
            https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/brandstofpomp-10817/opel/zafira/zafira-a-f75/15331-1-8-16v

            #18391035
            robert1701
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 November 2005

              Ik dacht, vanwege de leeftijd van de wagen, de injectoren ineens te vervangen, maar de prijs viel nogal tegen.

              Het eigenaardige is, dat als ik nog maar net vertrokken ben met koude motor, de wagen normaal rijdt. Tot ik twee straten verder ben en dan begint het stotteren weeral. Enkel als ik dan zo weinig mogelijk gas geeft draait hij normaal. Net als hij koud is, heeft hij meer benzine nodig, dus zou je denken dat de eerste twee straten eerder een groter probleem zouden zijn.Ook rijdt hij af en toe even normaal.

              Ik heb nog geen tijd gehad om iets te doen. Ik heb in een boek gelezen dat je de benzinetank moet verwijderen om de pomp te kunnen vervangen bij de Zafira-, klopt dat? Net nu dat ik geen tijd heb en begin november weer eens naar de jaarlijkse technische keuring moet.

              Kan ik de injectoren niet gewoon met iets doorblazen ofzo, in de omgekeerde richting?

              Ik hoop nog steeds dat het enkel een vuile bougie is. Ik heb nieuwe liggen, maar ik ga ze vervangen als ik één van de volgende dagen de rubberen dichting van het kleppendeksel ga vervangen, wat dat is ook al beginnen lekken. Ik had het beter al vervangen toen ik de motor op de tafel had liggen.

              (Hebben jullie ook zoveel problemen met die stomme auto-correct op je smartphone? Ik moet de post dikwijls achteraf gaan verbeteren omdat er soms andere woorden in staan dan ik getypt heb)

              #18391295
              warhamstr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 August 2009

                Hoe ziet je gasklephuis ed eruit? En je carterontluchting?

                #18391523
                Corsa_GSi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Injectoren ultrasoon laten reinigen en voor en achteraf laten testen op aantal cc’s.

                  Als ze nog goed zijn dan zullen ze bij elkaar liggen qua cc’s.

                  Dan terug plaatsen met nieuwe rubbers.

                  #18420599
                  robert1701
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 November 2005

                    OK. Ik heb het een tijdje geleden gevonden waarom de motor haperde.

                    Ik dacht, ik zal de bougies eens kuisen of vervangen.

                    Kabel verwijderd, boutjes los, ik neem de ontsteking eraf en … er druipt motorolie van de bougiestekkers.

                    Ik kijk daar de bougies en enkele staan in een plasje motorolie.

                    Dus heb ik een nieuwe dichting gekocht voor het kleppendeksel en ga de oude vervangen… als ik eens goesting heb.

                    Wie had nu zoiets gedacht.

                    Dit is de enige dichting die nog niet vervangen was aan buitenkant de motor. Ik had het kunnen denken want, na 14 maanden op de tafel te liggen, was de carterpandichting ook uitgedroogd. Voorheen geen enkel lekker onder de wagen, geen druppel onder de pan, maar toen ik na 14 maanden naar de autokeuring reed en hij daar op de brug stond, z**k de olie eruit.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.