Vanmiddag de multiriemen van mijn Combo uit ’99 met 1.7 Diesel moeten stellen omdat ze begonnen te piepen.
Niet heel erg, moet nou eenmaal zo nu en dan gebeuren, maar ik kwam er achter dat de achterste riem pas lekker staat als de dynamo zo ver verdraaid is dat deze bijna maximaal tegen het eind van het sleufgat zit.
Nou heb ik geprobeerd om een kortere riem te monteren (9.00 ipv 9.25) maar dit past weer net niet omdat deze 2,5cm korter is dan degene die erop hoort. Dus toch maar een nieuwe gemonteerd ipv de oude gesteld omdat ik simpelweg niet verder kon stellen.
De nieuwe riem staat dus weer zo gesteld dat de dynamo weer bijna op het eind zit, deze riem is dus weer amper bij te stellen in de toekomst.
Hoe lossen jullie dit op? Of monteren jullie ook gewoon iedere keer een nieuwe riem?
Eigenlijk gewoon een dom ontwerp, de ene riem past net niet, en de eerstvolgende grotere maat die er als enige dus wel op past kun je nadien amper nog stellen als hij wat opgerekt is en maakt alleen gebruik van de laatste helft van het sleufgat.