Motronic C30NE naar Jetronic van 30E

Forumindex Forums Techniek Cih Motronic C30NE naar Jetronic van 30E

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #18352282
    KoekieTurbo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 September 2009

      Ik lees verschrikkelijk veel informatie over de diverse 3 liter cih motoren, motorcodes, injectiesystemen en dergelijke dat ik eigenlijk even bevestiging zoek voor mijn plan. :yes:

      Ik wil dus een C30NE in mijn Blitz hangen, maar dan met Jetronic uitgevoerd van een 30E. Dit vanwege de iets makkelijkere ombouw.

      Klopt het dat ik dit er 1 op 1 tegenaan kan schroeven?

      De C30NE heeft de grote kleppen, en lijkt mij het beste geschikt in combinatie met LPG in de blitz.

      Ik lees over de 30E blokken niet al te beste verhalen, dus volgens mij zit ik met de bovenstaande configuratie het beste.
      Kan iemand dat bevestigen? :mail:

      #18352295
      KoekieTurbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 September 2009

        Wat ook nog kan is een 30NE. Dus zonder de C. Heeft wel kleine kleppen, maar lees hier verdomd weinig over op internet.

        Iemand bekend met dit blok, en de prestaties?  :help:

        #18352631
        GSE
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 August 2006

          Ik rij al 15 jaar Monza en heb zo,n beetje alle motoren de revue zien passeren op de 30S na dan:

          Een 30E is idd niet de allerbeste motor dwz opzich wel goed maar heeft zwakke plekken zoals olie druk en nokkenassen,verder is het vermogen niet echt juh van het vs een latere C30NE met op papier 3pk minder.

          Zelf rij ik een 30E blok met C30NE kop die 0,4mm gevlakt is met versterkte (30% grotere tandwielen) oliepomp die draait op een diesel CIH deksel,en dit is al een 10 jaar een super betrouwbare motor.

          Ik heb ook nog een C30NE Monza met 177 pk Omega motor dit in samen werking met een aisin warner LE automaat bak is een heerlijke combinatie om mee te rijden,veel minder toeren en meer power onderin als de daily Monza met C30NE kop.

          Verder heb ik nog een Monza waar een C30NE motor met 156pk inzat dit kun je min of meer vergelijken met een standaard 30E,een 30E heeft maar 165/167pk in goede toestand af fabriek,opel overdreef wat met de nummers en daarom is de 177pk motor ook een stuk sneller als de 180pk motor.

           

          Mijn advies maar dat ben ik:

          C30NE nemen van een Omega A Senator B (177pk) en als je op LPG gaat rijden heel de onsteking en injectie eraf en der een spruitstuk van een Monza 25E (de dunne versie  inlaat spruitstuk nemen) en een electronische ontsteking zonder al te veel poes pas nemen zoals van een 83tiger Monza/Senator.
          Dan heb je een mooie combinatie die onderin mooi presteert en gemakkelijk is kwa storingen enz.

          Het dunne spruitstuk adviseer ik omdat je onderin wat meer koppel hebt,met een dik spruitstuk van een 30E heb je slechte cilinder vulling onderin wat het koppel ten nadele komt,en dat merk je wel vs bv de C30NE 177pk motor die af fabriek een dun spruitstuk hebben,het dikke spruitstuk heb ik in gebruik maar onderin is der weinig loos maar boven de 3300toeren komt het blokje los maar dat is niet iets voor daily gebruik,daarom mijn advies voor een fijne motor die soepel is pak het dunne spruitstuk en al zeker op LPG.

           

          #18352783
          KoekieTurbo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 September 2009

            Klinkt inderdaad alsof ik eerst even opzoek moet naar een c30ne.

            Is de ontsteking van een 25e niet te gebruiken dan?dat zou voor het zoeken wel schelen om dat van de zelfde motor te pakken

             

             

            #18352801
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Je kunt een 25E standalone ontsteking idd ook nemen beide zijn voor een zelfde slag motor (alleen de boring 92 vs 95 is anders bij een 25-30E)

              De eerdere Monza Senator voor 1984 hadden stand-alone systemen dwz deze werkte niets samen met de injectie de latere na 83 modellen hadden een ontsteking die ook samenwerkte met de injectie kabelboom (niet veel enkel de gasklepstand en toerental) deze hadden een zwart kastje wat normaal aan de bestuurderskant in de buurt van het schutbord zit deze kan ontstekingen zouden niet mijn eerste keuze zijn.

              En wat betreft motor keuze de 30E is geen slechte motor dwz heeft zijn zwakke plekken maar de laatste CIH 12V genaamd C30NE heeft bv betere nokkenassen die niet kapot gaan (30E,s willen wel eens nokken eten maar de slechte nokkenassen zijn nu wel versleten na 30/40 jaar geleden gemaakt te zijn dus je zult alleen nog maar goede vinden).
              Ook heeft een C30NE geharde klepzittingen en grotere kleppen en een iets lagere compressie om op 95 te kopen ipv 98 wat in een 30E moet,ook heeft een C30NE een ander inlaat spruitstuk wat de motor een stuk sterker onderin maakt vs de 30E die onderin vrij weinig te bieden heeft en de Motronic is ook een stukje zuiniger als een 30E maar presteert hetzelfde.

              Het zijn maar kleine verschillen die het verschil maken maar al met al is de C30NE mijn favoriete motor als ik moest kiezen voor een ombouw,een 24V die ik ook 2x in een Monza heb gebouwd is ook leuk maar na mijn idee,veels te veel poespas en de onderdelen te duur,een 24V heeft wel wat meer vermogen enz maar zeker niet zo robuust als een CIH kwa ontwerp.

              #18352911
              Ghanz
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 July 2005

                ombouwen naar 30e… hooguit de inlaat buis, vanwege het afstellen van de stationair omloop, voor de rest gewoon de kabelboom van het motronic weglaten.
                mengring voor de gasklep, open luchtfilter erop.. en gas geven,

                monteer wel even een electronische ontsteking van de 25 of 30e motor.
                voor de rest ben je niks nodig

                spruitstukken uitlaat, zou ik van de c30ne nemen.

                #18352916
                KoekieTurbo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  16 September 2009

                  Bedankt voor de tips!

                  Ik ga op jacht naar een knappe C30ne, en ontsteking + inlaat van een 25e (van voor 83). Volgens mij ben ik dan het beste uit, en vergemakkelijkt dit ook de zoektocht doordat ik de inlaat en ontsteking van 1 motor kan pakken. :smiley-car:

                  #18352917
                  KoekieTurbo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    16 September 2009

                    [quote quote=18352631] Mijn advies maar dat ben ik: C30NE nemen van een Omega A Senator B (177pk) en als je op LPG gaat rijden heel de onsteking en injectie eraf en der een spruitstuk van een Monza 25E (de dunne versie inlaat spruitstuk nemen) en een electronische ontsteking zonder al te veel poes pas nemen zoals van een 83tiger Monza/Senator. [/quote]

                    Ik wist trouwens niet dat je een dunne en dikke uitvoering had. Zijn hier nog specifieke kenmerken voor? En is een dikke gelijk aan een 3.0 inlaat?

                    #18352921
                    Ghanz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 July 2005

                      25e inlaat = net wat dunner als de 30e, verder gelijk aan de 30e

                      30e inlaat = is dus de dikste en voorzien van een afstel schroef om lucht langs de gasklep te laten bij stationair draaien, wel handig bij lpg, al kun je de gasklep ook wel afstellen, werkt dit naar mijn ervaring beter.

                       

                      c39ne / 30ne  inlaat = beide gelijk, missen enkel de boven genoemde afstel mogelijkheid ivm motronic besturing

                       

                      #18353620
                      KoekieTurbo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        16 September 2009

                        <p style=”text-align: right;”>Bedankt voor de uitleg!</p>
                        Het lijkt er op dat ik een compleet 25e blok ga kopen, en zit er zelfs aan te denken deze ook gewoon te gebruiken.

                        Het is geen c30ne, maar toch een stuk meer vermogen dat mijn huidige brakke blok. Verder kan ik natuurlijk altijd nog swappen naar een c30ne als hij niet bevalt.

                        Ik heb ook met deze blokken geen ervaring, maar zijn er hele grote tegen-argumenten te noemen om het vooral niet te proberen?

                         

                        #18353764
                        Ghanz
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 July 2005

                          <p style=”text-align: left;”>De E motoren zijn gewoon op, kwa levensduur.</p>
                          inversteren is aan de orde, het zij in een jongere motor —>c30ne

                          hetzij in een revisie beurt

                           

                          c30ne is een herziende 30e.voorzien van een kleine 10 jaar jongere techniek, over het algemeen dus beter

                          #18355900
                          KoekieTurbo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            16 September 2009

                            Inmiddels zit de genoemde 2.5E er toch in, en ga ik het hier mee proberen.

                            De motor komt uit een rijdende monza, dus dat hij het doet weet ik in ieder geval zeker ;-)

                            Wel heb ik een aantal vragen over de aansluitingen van de draadboom.

                            Ik heb een vacuum schakelaar (zit met een dunne leiding aangesloten bovenop het inlaaatspruitstuk) maar deze stekker kan ik kwijt op 2 plekken aan de draadboom. 1 binnen de auto (na het doorvoerrubber zegmaar) en 1 in de motorruimte nabij het brandstofpomprelais.

                            Kan iemand mij vertellen waar deze schakelaar voor is?

                            Verder zit er een ovaal stekkertje vastgetaped aan de draadboom net voor de motorcomputer. Hier zit 1 draad (pennetje) in. Zal wel voor een optie zijn oid, maar welke? Ik heb hem sowizo niet nodig, want de stekker ziet er uit alsof hij nooit aangesloten heeft gezeten.

                            En last but not least, de aansturing van de brandstofpomp… Volgens de schema’s die ik heb gevonden loopt er vanaf het relais een draad via een stekker naar de pomp (blauw). Deze draad vind ik alleen nergens terug. Het enige wat ik ‘over’ heb is een 4 polige stekker die vlakbij mn brandstofpomprelais zit, alleen komen daar de kleuren niet van overeen met het schema. Is dit de stekker waar ik een draad vanaf moet halen voor de brandstofpomp? Wat ik heb gemeten staat op 3 (of 4?) draden een 12v+, en wordt naar het lijkt dus niet geschakeld door het relais. :scratch:

                            Ook heb ik een temperatuur sensor aan de draadboom zitten (in het deel vanaf de ontstekingsmodule) en die heeft vermoedelijk in de radiateur van de monza gezeten. Doet het motormanagement iets met deze waarde, of kan ik hem er gewoon af laten?

                            #18355934
                            Motormuis
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 March 2005

                              die vacuümschakelaar is voor het aanzuigen van de benzinedamp uit de tank de rest kan ik zo ook niet thuis brengen

                              #18360463
                              rekord78
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 September 2018

                                juist een vraagje staat hierboven dat een c30ne ook loopt met een injectie van een 2.5E , is het dan met de injectie kabelboom van de 2.5E die moet aangesloten worden  ,

                                of de kabelboom van de c30ne

                                 

                                grtz

                                #18360468
                                Ghanz
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  31 July 2005

                                  Betreft dan alleen de montage van de inlaat buis en ontstekingsas. En eventueel de uitlaat spruitstukken.

                                   

                                  dynamo en starter zijn vrijwel gelijk, al is de. Starter van de C motor weer net wat beter.

                                   

                                  aangaande de kabelboom, deze vervalt, je rijd dan enkel op gas.

                                   

                                  maar ook complete 2.5e of 30e injectie is mogelijk, met de Draadboom welke hoort bij het type injectie :

                                   

                                  25 en 30e – l jetronic

                                  c30ne – motronic

                                  #18360469
                                  rekord78
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    19 September 2018

                                    bedankt grtz

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.