Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Motronic C30NE naar Jetronic van 30E
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 september 2018om 07:03 door rekord78.
-
AuteurBerichten
-
28 januari 2018 om 19:34 #18352282
Ik lees verschrikkelijk veel informatie over de diverse 3 liter cih motoren, motorcodes, injectiesystemen en dergelijke dat ik eigenlijk even bevestiging zoek voor mijn plan.
Ik wil dus een C30NE in mijn Blitz hangen, maar dan met Jetronic uitgevoerd van een 30E. Dit vanwege de iets makkelijkere ombouw.
Klopt het dat ik dit er 1 op 1 tegenaan kan schroeven?
De C30NE heeft de grote kleppen, en lijkt mij het beste geschikt in combinatie met LPG in de blitz.
Ik lees over de 30E blokken niet al te beste verhalen, dus volgens mij zit ik met de bovenstaande configuratie het beste.
Kan iemand dat bevestigen?28 januari 2018 om 22:50 #18352295Wat ook nog kan is een 30NE. Dus zonder de C. Heeft wel kleine kleppen, maar lees hier verdomd weinig over op internet.
Iemand bekend met dit blok, en de prestaties? :help:
7 februari 2018 om 22:56 #18352631Ik rij al 15 jaar Monza en heb zo,n beetje alle motoren de revue zien passeren op de 30S na dan:
Een 30E is idd niet de allerbeste motor dwz opzich wel goed maar heeft zwakke plekken zoals olie druk en nokkenassen,verder is het vermogen niet echt juh van het vs een latere C30NE met op papier 3pk minder.
Zelf rij ik een 30E blok met C30NE kop die 0,4mm gevlakt is met versterkte (30% grotere tandwielen) oliepomp die draait op een diesel CIH deksel,en dit is al een 10 jaar een super betrouwbare motor.
Ik heb ook nog een C30NE Monza met 177 pk Omega motor dit in samen werking met een aisin warner LE automaat bak is een heerlijke combinatie om mee te rijden,veel minder toeren en meer power onderin als de daily Monza met C30NE kop.
Verder heb ik nog een Monza waar een C30NE motor met 156pk inzat dit kun je min of meer vergelijken met een standaard 30E,een 30E heeft maar 165/167pk in goede toestand af fabriek,opel overdreef wat met de nummers en daarom is de 177pk motor ook een stuk sneller als de 180pk motor.
Mijn advies maar dat ben ik:
C30NE nemen van een Omega A Senator B (177pk) en als je op LPG gaat rijden heel de onsteking en injectie eraf en der een spruitstuk van een Monza 25E (de dunne versie inlaat spruitstuk nemen) en een electronische ontsteking zonder al te veel poes pas nemen zoals van een 83tiger Monza/Senator.
Dan heb je een mooie combinatie die onderin mooi presteert en gemakkelijk is kwa storingen enz.Het dunne spruitstuk adviseer ik omdat je onderin wat meer koppel hebt,met een dik spruitstuk van een 30E heb je slechte cilinder vulling onderin wat het koppel ten nadele komt,en dat merk je wel vs bv de C30NE 177pk motor die af fabriek een dun spruitstuk hebben,het dikke spruitstuk heb ik in gebruik maar onderin is der weinig loos maar boven de 3300toeren komt het blokje los maar dat is niet iets voor daily gebruik,daarom mijn advies voor een fijne motor die soepel is pak het dunne spruitstuk en al zeker op LPG.
13 februari 2018 om 22:39 #18352783Klinkt inderdaad alsof ik eerst even opzoek moet naar een c30ne.
Is de ontsteking van een 25e niet te gebruiken dan?dat zou voor het zoeken wel schelen om dat van de zelfde motor te pakken
14 februari 2018 om 19:31 #18352801Je kunt een 25E standalone ontsteking idd ook nemen beide zijn voor een zelfde slag motor (alleen de boring 92 vs 95 is anders bij een 25-30E)
De eerdere Monza Senator voor 1984 hadden stand-alone systemen dwz deze werkte niets samen met de injectie de latere na 83 modellen hadden een ontsteking die ook samenwerkte met de injectie kabelboom (niet veel enkel de gasklepstand en toerental) deze hadden een zwart kastje wat normaal aan de bestuurderskant in de buurt van het schutbord zit deze kan ontstekingen zouden niet mijn eerste keuze zijn.
En wat betreft motor keuze de 30E is geen slechte motor dwz heeft zijn zwakke plekken maar de laatste CIH 12V genaamd C30NE heeft bv betere nokkenassen die niet kapot gaan (30E,s willen wel eens nokken eten maar de slechte nokkenassen zijn nu wel versleten na 30/40 jaar geleden gemaakt te zijn dus je zult alleen nog maar goede vinden).
Ook heeft een C30NE geharde klepzittingen en grotere kleppen en een iets lagere compressie om op 95 te kopen ipv 98 wat in een 30E moet,ook heeft een C30NE een ander inlaat spruitstuk wat de motor een stuk sterker onderin maakt vs de 30E die onderin vrij weinig te bieden heeft en de Motronic is ook een stukje zuiniger als een 30E maar presteert hetzelfde.Het zijn maar kleine verschillen die het verschil maken maar al met al is de C30NE mijn favoriete motor als ik moest kiezen voor een ombouw,een 24V die ik ook 2x in een Monza heb gebouwd is ook leuk maar na mijn idee,veels te veel poespas en de onderdelen te duur,een 24V heeft wel wat meer vermogen enz maar zeker niet zo robuust als een CIH kwa ontwerp.
18 februari 2018 om 15:57 #18352911ombouwen naar 30e… hooguit de inlaat buis, vanwege het afstellen van de stationair omloop, voor de rest gewoon de kabelboom van het motronic weglaten.
mengring voor de gasklep, open luchtfilter erop.. en gas geven,monteer wel even een electronische ontsteking van de 25 of 30e motor.
voor de rest ben je niks nodigspruitstukken uitlaat, zou ik van de c30ne nemen.
18 februari 2018 om 18:42 #18352916Bedankt voor de tips!
Ik ga op jacht naar een knappe C30ne, en ontsteking + inlaat van een 25e (van voor 83). Volgens mij ben ik dan het beste uit, en vergemakkelijkt dit ook de zoektocht doordat ik de inlaat en ontsteking van 1 motor kan pakken. :smiley-car:
18 februari 2018 om 18:58 #18352917[quote quote=18352631] Mijn advies maar dat ben ik: C30NE nemen van een Omega A Senator B (177pk) en als je op LPG gaat rijden heel de onsteking en injectie eraf en der een spruitstuk van een Monza 25E (de dunne versie inlaat spruitstuk nemen) en een electronische ontsteking zonder al te veel poes pas nemen zoals van een 83tiger Monza/Senator. [/quote]
Ik wist trouwens niet dat je een dunne en dikke uitvoering had. Zijn hier nog specifieke kenmerken voor? En is een dikke gelijk aan een 3.0 inlaat?
18 februari 2018 om 19:38 #1835292125e inlaat = net wat dunner als de 30e, verder gelijk aan de 30e
30e inlaat = is dus de dikste en voorzien van een afstel schroef om lucht langs de gasklep te laten bij stationair draaien, wel handig bij lpg, al kun je de gasklep ook wel afstellen, werkt dit naar mijn ervaring beter.
c39ne / 30ne inlaat = beide gelijk, missen enkel de boven genoemde afstel mogelijkheid ivm motronic besturing
8 maart 2018 om 21:28 #18353620<p style=”text-align: right;”>Bedankt voor de uitleg!</p>
Het lijkt er op dat ik een compleet 25e blok ga kopen, en zit er zelfs aan te denken deze ook gewoon te gebruiken.Het is geen c30ne, maar toch een stuk meer vermogen dat mijn huidige brakke blok. Verder kan ik natuurlijk altijd nog swappen naar een c30ne als hij niet bevalt.
Ik heb ook met deze blokken geen ervaring, maar zijn er hele grote tegen-argumenten te noemen om het vooral niet te proberen?
13 maart 2018 om 23:32 #18353764<p style=”text-align: left;”>De E motoren zijn gewoon op, kwa levensduur.</p>
inversteren is aan de orde, het zij in een jongere motor —>c30nehetzij in een revisie beurt
c30ne is een herziende 30e.voorzien van een kleine 10 jaar jongere techniek, over het algemeen dus beter
12 mei 2018 om 22:57 #18355900Inmiddels zit de genoemde 2.5E er toch in, en ga ik het hier mee proberen.
De motor komt uit een rijdende monza, dus dat hij het doet weet ik in ieder geval zeker
Wel heb ik een aantal vragen over de aansluitingen van de draadboom.
Ik heb een vacuum schakelaar (zit met een dunne leiding aangesloten bovenop het inlaaatspruitstuk) maar deze stekker kan ik kwijt op 2 plekken aan de draadboom. 1 binnen de auto (na het doorvoerrubber zegmaar) en 1 in de motorruimte nabij het brandstofpomprelais.
Kan iemand mij vertellen waar deze schakelaar voor is?
Verder zit er een ovaal stekkertje vastgetaped aan de draadboom net voor de motorcomputer. Hier zit 1 draad (pennetje) in. Zal wel voor een optie zijn oid, maar welke? Ik heb hem sowizo niet nodig, want de stekker ziet er uit alsof hij nooit aangesloten heeft gezeten.
En last but not least, de aansturing van de brandstofpomp… Volgens de schema’s die ik heb gevonden loopt er vanaf het relais een draad via een stekker naar de pomp (blauw). Deze draad vind ik alleen nergens terug. Het enige wat ik ‘over’ heb is een 4 polige stekker die vlakbij mn brandstofpomprelais zit, alleen komen daar de kleuren niet van overeen met het schema. Is dit de stekker waar ik een draad vanaf moet halen voor de brandstofpomp? Wat ik heb gemeten staat op 3 (of 4?) draden een 12v+, en wordt naar het lijkt dus niet geschakeld door het relais.
Ook heb ik een temperatuur sensor aan de draadboom zitten (in het deel vanaf de ontstekingsmodule) en die heeft vermoedelijk in de radiateur van de monza gezeten. Doet het motormanagement iets met deze waarde, of kan ik hem er gewoon af laten?
13 mei 2018 om 22:06 #18355934die vacuümschakelaar is voor het aanzuigen van de benzinedamp uit de tank de rest kan ik zo ook niet thuis brengen
19 september 2018 om 20:09 #18360463juist een vraagje staat hierboven dat een c30ne ook loopt met een injectie van een 2.5E , is het dan met de injectie kabelboom van de 2.5E die moet aangesloten worden ,
of de kabelboom van de c30ne
grtz
20 september 2018 om 00:55 #18360468Betreft dan alleen de montage van de inlaat buis en ontstekingsas. En eventueel de uitlaat spruitstukken.
dynamo en starter zijn vrijwel gelijk, al is de. Starter van de C motor weer net wat beter.
aangaande de kabelboom, deze vervalt, je rijd dan enkel op gas.
maar ook complete 2.5e of 30e injectie is mogelijk, met de Draadboom welke hoort bij het type injectie :
25 en 30e – l jetronic
c30ne – motronic
20 september 2018 om 07:03 #18360469bedankt grtz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.