Motorvermogen beperkt Opel Astra

Forumindex Forums Modellen Astra Motorvermogen beperkt Opel Astra

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18553996
    Angelo van der Klift
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 July 2024

      Hi

       

      Ik heb een Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo uit  2021, kilometerstand 67.000.

      Vorig jaar op vakantie sprong tijdens het rijden het motorlampje aan en werd het motorvermogen beperkt.

      Uitlezen gaf code P0299 en P059F. Lamellen gril  / te lage vuldruk compressor / Luchtafsluitklep A radiateurgrille incorrecte werking / vast in gedeactiveerde positie.

      Enfin. 200o euro later is lamellen 1 vervangen, gecontroleerd intercooler en lagedruksensor (hier hoort men lucht ontsnappen), Turboader druk ventiel vervangen, turbodruk magneetklep vervangen. En ondanks al deze kosten geen oplossing. Motorvermogen wordt wederom beperkt. Opvallend is dat dit met name gebeurt als het warm weer is en de zon schijnt. Maar kan toeval zijn.

      Na de laatste reparatie kwam er een nieuwe foutcode P0014 wat kan duiden op te vroege afstelling nokkenaspositie uitlaatzijde. Zelf uitgelezen met OBDII apparaatje. Professionele apparatuur bij de garage gaf eerst geen foutcode, maar na wederom terugval gekeken en toen ook P0014.

      Volgens garage 8 uur werk om 2x nokkenas tandwiel, 2x plunjer / schoef en 1x magneetklpe en distributieriem te vervangen.

      Ik ben nu benieuwd. waarmee ben ik nu werkelijk geholpen? Wat is nu echt het probleem. Ik ben al 2000 euro armer, en deze reparatie zou mij nog eens 2000 euro kosten…

      #18554047
      Jaap Nagtegaal
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 November 2023

        wat een ellende! Heb je een 1.2 pure tech motor met 130pk?
        Als het antwoord ja is lees dan eens rond hier op de site. Veel van de problemen komen doordat de distributie riem door de olie loopt en er daardoor stukjes afkomen waardoor je oliefilter verstopt raakt met vervelende problemen tot gevolg.
        Het is een bekend probleem waarin coulance toegepast kan worden.
        Als het een andere motor is zou ik het niet weten

         

        #18554076
        Angelo van der Klift
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 July 2024

          Hi Jaap,

          Als het goed is een 1.2 turbo (35) met 110pk.

          #18554075
          IgnasH
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 November 2020

            Heb net soortgelijke problemen ervaren in Astra Sports Tourer 1.2 130 pk uit 2020, nu 61.000 km op de teller, caravan (uitstekend passende maat, vol nog geen 1000kg) -trekkend bij relatief warm weer (25-30C). Some springt motorlampje aan, soms niet; soms melding “motorvermogen beperkt”, maar over die melding staat helemaal niets in de handleiding van 300 pagina’s.  Mijn verkopende garage vertelde me een paar maanden geleden dat er geen distributieriem maar een ketting door het motorblok loopt. Zelf zie ik een distributieriem die buitenom loopt, droog, dus in mijn geval zou het dan niet kunnen gaan om stokjes slijtage van de distributie-riem in de motor. Als ik jouw verhaal lees over uitlees-codes en onderdelen vervangen die je E 2000 kosten en het probleem niet oplossen heb ik geen zin om naar de dealer te gaan. Zijn er anderen met dit soort problemen?

            #18554148
            Riesje69
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 March 2012

              In een Astra ligt geen 1,2 pure tech motor.

              De 1,2 3cilinder motoren zijn slecht.

              Deze krijgen kuren zoals de bekende p0299 storing.

              Laat de dealer maar eens kijken op axiale krukasspeling. Daar vallen er vele onder.

              Hopelijk val je nog onder de coulanceregeling voor een nieuw verbeterd blok.

              De 1,2 met caravan is een slechte combinatie.

              De schakeladviseur weigeren, hogere toeren en zeker niet doortrekken in zijn 6de versnelling. Lage toeren is slecht voor de motorbelasting.

               

              Succes met de afwikkeling.

               

              Gr. Ries.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.