Motortuning B14NET

Forumindex Forums Techniek Ecotec Motortuning B14NET

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

the-duke
    Participant
    • Topics 15
    • Reacties 179

Hallo,

Voor de liefhebbers misschien interessant..
    Ik heb sinds een paar weken een Mokka 1.4 T (B14NET) handgeschakeld 2WD en bevalt prima.

Mokka

Om praktische redenen wilden we graag een dergelijk model en ben altijd al Opelliefhebber en rijder geweest, maar tijdens de testrit was de luiheid van dergelijke motor echt al opvallend en niet echt plezier aan te beleven. Ben namelijk gewend aan wat vlottere exemplaren en rijgedrag. Dit was echter niet standaard op te lossen omdat Opel hiervoor geen snellere motor biedt, dus dan maar aan de gang gegaan met wat er wel voorhanden is.

Heb wederom contact gezocht met de heren van DBilas (www.dbilas.com). Zij hebben mij in het verleden vaker geholpen (sowieso in alle auto’s EGR uit laten programmeren en b.v. 1 Speedster met Z22SE naar turbo omgebouwd).

Uiteraard willen we weten waar we mee beginnen en daar kwam nog een verassing uit:

meting origineel

Zonder enige aanpassingen leverde de Mokka al ruim 152 pk. Jammer voor mij dat het verschil na tuning daarmee kleiner ging worden, maar met de latere 1.4T motoren gaf DBilas aan dat ze die meestal rond de 150 pk meten, omdat Opel bepaalde specificaties heeft veranderd zonder “de folder” aan te passen. Let op!! Voor degenen die hiermee niet bekend zijn, dit is een MAHA testbank, dus alleen kijken naar de waardes waar ik een pijl bij heb gezet, waardes van aandrijfverliezen e.d. zeggen helemaal niets bij dit type testbank, deze kan door zijn constructiewijze alleen motorvermogen meten (koppel wordt uitgerekend en wielvermogen is niet te meten bij dit type testbank)

Vervolgens hebben zij de volgende zaken gedaan:
    – intercoolerkit gemonteerd (vooral betere doorstroming en ook meer koelcapaciteit)
    – flowmasterkit gemonteerd (betere doorstroming en minder onderhoud dan standaard luchtfilter)
    – voor-kat vervanging (betere doorstroming)
    – op testbank inregelen door softwareaanpassingen (o.a. turbodruk van 0,7 naar 1,2 bar en inspuiting aanpassen)

Dit alles met het volgende eindresultaat:

meting na tuning

Leuk verschil vond ikzelf en ook zeker tijdens het rijden ;) Wat je niet kan zien in een vermogensgrafiek is dat de auto ook veel lekkerder oppakt bij gaswissel en een mooi inlaatgeluid maakt.
    Geen idee wat de topsnelheid nu is, daar was het een beetje te druk voor op de terugweg door Duitsland, maar 215 km/uur was vrij vlot te bereiken.

Ik wacht nog op wat foto’s van de werkzaamheden tijdens de ombouw en die zal ik dan delen wanneer ik ze binnen heb.

Gr,
    The Duke

the-duke
    Participant
    • Topics 15
    • Reacties 179

Zoals beloofd nog een paar fotootjes:

Het bedrijf:
    1. Bord DBILAS

Bumper eraf:

2. Bumper eraf

Nieuwe downpipe:

3. Nieuwe downpipe

Nieuwe intercooler:4. Nieuwe intercooler

Op de testbank inregelen:
    5. Op de testbank

Gr,
    The Duke

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.