Motorrevisie x16xe opel corsa b GSI

Forumindex Forums Modellen Corsa Motorrevisie x16xe opel corsa b GSI

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Ewoud94

Ik zat te denken om mijn X16XE te laten reviseren het gaat om een ecotec versie met 239.000 op de teller.
      Ik heb net gebeld met een bedrijf en ik sloeg echt achterover hij vertelde me dat ik toch op een 2500 a 3500 moest rekenen. Voor dat geld leg ik er een dikke c20xe of een goeie c20let in….

Dat ben ik dus niet van plan, heeft iemand van jullie een goed adresje voor wel wat minder dan de hierboven genoemde getallen?

alvast bedankt! :wors

Looney
      Deelnemer

Wat kun, en wil je zelf doen?

Wat moet er allemaal gebeuren?

2500-3500 euro voor een revisie als zij zelf het motorblok uit elkaar moeten trekken en alles bestellen vind ik nog vrij netjes. Komt een hoop bij kijken, zeker als je het goed wilt doen!

McKaamos
        Deelnemer

Vrij nette prijs idd, maar niet erg rendabel.

Als je zoiets wil, dan moet je het zelf doen voor zover als het gaat.
          Motorblok uit elkaar halen, zelf de kleppen slijpen (wat simpeler is dan hoe het klinkt), pakkingen vervangen, etc etc.
          Eigenlijk het enige wat je niet zelf kan, is inpersen van nieuwe klepgeleiders (indien nodig) en het honen van het onderblok.

Mits genoeg gereedschap, kan je het pretty much allemaal zelf doen. Dan kost het nog maar een paar honderd euro. Voor 750 moet je dan wel klaar kunnen zijn. Onderdelen + werk wat je zelf niet kan.

my ride
          Deelnemer

tja voor een beetje geld koop je een mooi blokje op marktplaat??

Looney
            Deelnemer

Maar geen goede gereviseerde x16xe die zo weer een ton mee kan ;)

Idd. En de zuigers op de drijfstangen persen gaat zelf amper tot niet. Verder idd zelf uit elkaar halen. lagerschalen, pakkingen etc zelf vervangen.

Zuigers en cilinderwanden laten meten en eventueel daar laten doen. Voor minder dan 1000 kun je al klaar zijn.

Ewoud94

@Looney wrote:

Wat kun, en wil je zelf doen?

Wat ik zelf wil doen?
                Simpel gezegd alles!
                Wat kan ik zelf doen?
                vrij weinig helaas, ik heb de technische kennis niet in huis helaas en ook niet iemand in de buurt die me zou kunnen helpen dat is het probleem.

Wat er allemaal moet gebeuren is eigenlijk een compleet blok revisie, nieuwe zuigers (overmaats), uithonnen, nieuwe pakkingen etc etc.

Ja ik schrok zelf gewoon van de hoogte van het bedrag heb altijd in mijn hoofd gehad rond de 1000-1500 euro dit is nog een redelijk bedrag maarja… :vertag

Wat moet er allemaal gebeuren?

2500-3500 euro voor een revisie als zij zelf het motorblok uit elkaar moeten trekken en alles bestellen vind ik nog vrij netjes. Komt een hoop bij kijken, zeker als je het goed wilt doen!

McKaamos
                Deelnemer

Weet je, ik zou de boeken in duiken.
                  Ik weet niet hoe autodidact je bent, maar haal een Haynes werkplaatshandboek, Vraagbaak boeken over jouw auto, etc.
                  Ga daarnaast eens kijken naar het Youtube kanaal van Eric the Car Guy voor wat meer ‘normale’ autogerichte reparatie videos en how-to’s. En kijk bij Jafromobile voor het meer die-hard spul. Die vent doet gekke shit met Turbo Mitsubishi’s uit t DSM tijdperk. Ondanks dat z’n video’s over Mitsu gaan, is het absoluut een geweldige bron van informatie, gezien veel ook toe te passen is op pretty much elke andere auto.

Zoiets kost je een hoop vrije tijd, maar levert je ook een hoop kennis op, waarmee je uiteindelijk een hele hoop zelf kan.

corsaboy
                  Deelnemer

Tja het hangt er ook een beetje vanaf wat het revisie bedrijf wil verdienen.
                    Veel kun je echt zelf doen. Zelf laat ik al mijn cilinderkoppen weer netjes klaar maken door omr.
                    Ook complete motoren laat ik daar in dlkaar zetten als ik in tijdnood zit.

Haha

Looney
                    Deelnemer

Wij hebben alleen de cilinders + zuigers laten meten, de cilinders laten honen, kopje vlakken en de nieuwe zuigers op de drijfstangen laten zetten bij MMA. Lagerschalen, keerringen, nieuwe boutjes etc. etc. kun je samen met een momenten blaadje gewoon zelf op de goede momenten monteren.

Verder is het allemaal geen rocketscience, het zijn niet de moeilijkste blokken gelukkig :thumbup

Klopper

@McKaamos wrote:

Motorblok uit elkaar halen, zelf de kleppen slijpen (wat simpeler is dan hoe het klinkt), pakkingen vervangen, etc etc.
                        Eigenlijk het enige wat je niet zelf kan, is inpersen van nieuwe klepgeleiders (indien nodig) en het honen van het onderblok.

Mits genoeg gereedschap, kan je het pretty much allemaal zelf doen. Dan kost het nog maar een paar honderd euro. Voor 750 moet je dan wel klaar kunnen zijn. Onderdelen + werk wat je zelf niet kan.

Respect als je dat goed en wel lukt voor 750,- :P

@Ewoud94
                        : Hoe lang verwacht je je auto uit de running te hebben tijdens deze revisie?
                        Ik ben zelf bezig met een X18XE-blokje, en er gaat stiekem toch een hoop geld in zitten. Je zou eens kunnen kijken in m’n topic bij het 1.8-motoren deel ;)

McKaamos
                        Deelnemer

@Klopper wrote:

@McKaamos wrote:

Respect als je dat goed en wel lukt voor 750,- :P

@Ewoud94
                          : Hoe lang verwacht je je auto uit de running te hebben tijdens deze revisie?
                          Ik ben zelf bezig met een X18XE-blokje, en er gaat stiekem toch een hoop geld in zitten. Je zou eens kunnen kijken in m’n topic bij het 1.8-motoren deel ;)

Ligt er natuurlijk ook aan waar je je onderdelen haalt.
                          Een compleet pakket pakkingen, kopbouten, keerringen, klepsteelrubbers, D-riem, waterpomp, spanrollen, etc kost je in duitsland nog geen 200 euro. (en ja, ik heb een set liggen voor m’n C16XE, 170 euro incl transport een jaar geleden)
                          Dan heb je praktisch alles om een motorblok uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten, afgezien van het onderblok (carterpakking, oliepomp pakking en nog een paar kleine fratsen)
                          Dus zeg 250 euro voor alles. Heb je nog 500 euro over. Daar kan je een hoop voor laten doen.

Maar ok, misschien is het wat optimistisch, gezien je ook gereedschap moet hebben, en dat reken ik dan niet mee.
                          Stel dat je alles hebt om zo veel mogelijk zelf te doen, dan moet je het wel redden voor minder dan 1000.

corsaboy
                          Deelnemer

Materiaalkeuze kan idd veel doen met de prijs.
                            Ik werk zelf het liefst altijd gewoon met gm delen, dus ook de pakkingen etc.
                            dan loopt het wel wat harder op.

Ewoud94

Net een heel verhaal getypt en op bevestigen gedrukt is alles weg en niks gepost :swear
                              Nou nog maar een poging tot, en nu kopieer ik alles voordat ik het bevestig :jerry

Ik krijg toch erge twijfels, ik zou het samen met een vriend van me doen (auto monteur).
                              Hij weet in principe alles van opel blokjes af dus aan materialen en kennis geen gebrek.
                              Nu reken ik inderdaad op een 1000-1250 euro, is in principe niet veel geld als ik er nog een goeie 100.000 mee verder kan, maar aangezien ik over een half jaar bij mijn nieuwe baan ga beginnen en ik ook vaak naar klanten moet begin ik toch te twijfelen als ik met mijn corsa aan kom rijden haha :angel

Ik ga hem wel nog opknappen van binnen en buiten maar ik denk dat ik hem niet meer ga reviseren, om de simpele reden dat ik 1250 euro teveel geld vindt als ik hem nog maar maximaal een jaartje rij. Ik laat hem wel een grote beurt doen met waterpomp, d-riem en het blok goed schoonmaken.

En dan het volgende ik krijg waarschijnlijk het halve forum over me heen na deze uitspraak, mijn volgende wordt een BMW CI 330 coupe ja je hebt het goed gelezen een BMW
                              :jerry

In ieder geval enorm bedankt voor alle informatie ik ga toch nog informeren bij die vriend wat een revisie kost mocht dit rond de 750 uitkomen wil ik het nog wel overwegen!

EdGSI

Met 750€ ga je het niet redden. Ik heb ook mijn x16xe toen compleet gereviseerd.
                                En was alles bij elkaar zo’n 1000-1250€ kwijt. Vooral de nieuwe zuigertjes zijn wel redelijk aan de prijzige kant :jerry

Ewoud94

Bij een bedrijf of een kennis?

Klopper

Ligt er ook echt maar net aan wat er allemaal vervangen moet worden, en dat kan niemand nu zeggen zonder het blok open te maken.
                                    – Mochten de cilinders uitgesleten zijn, dan moeten deze gehoond worden, nieuwe zuigers en zuigerveren.
                                    – Krukas versleten / beschadigd, krukas slijpen
                                    Dan moet je nog bedenken dat vrijwel alle pakkingen mee moeten. Hier kan je ook al gauw een kleine 100 a 150 euro voor kwijt zijn
                                    Distributie-set + waterpomp sowieso vervangen
                                    Klepseals vervangen
                                    Multiriem-spanner + multiriem zijn aan te raden
                                    En dan niet te vergeten, de hele voorraad aan rekbouten die vervangen moeten worden; kopbouten, krukaslagerbouten, krukasbout en drijfstangbouten.

En dit alles gerekend zonder het nodige gereedschap :)

Hebben ze bij je nieuwe werkgever geen bedrijfsauto / busje met het logo erop? :)
                                    En losstaand daarvan; BMW’s zijn prima auto’s, dus mij hoor je niet klagen ;)

Ewoud94

@Klopper wrote:

Ligt er ook echt maar net aan wat er allemaal vervangen moet worden, en dat kan niemand nu zeggen zonder het blok open te maken.
                                      – Mochten de cilinders uitgesleten zijn, dan moeten deze gehoond worden, nieuwe zuigers en zuigerveren.
                                      – Krukas versleten / beschadigd, krukas slijpen
                                      Dan moet je nog bedenken dat vrijwel alle pakkingen mee moeten. Hier kan je ook al gauw een kleine 100 a 150 euro voor kwijt zijn
                                      Distributie-set + waterpomp sowieso vervangen
                                      Klepseals vervangen
                                      Multiriem-spanner + multiriem zijn aan te raden
                                      En dan niet te vergeten, de hele voorraad aan rekbouten die vervangen moeten worden; kopbouten, krukaslagerbouten, krukasbout en drijfstangbouten.

En dit alles gerekend zonder het nodige gereedschap :)

Hebben ze bij je nieuwe werkgever geen bedrijfsauto / busje met het logo erop? :)
                                      En losstaand daarvan; BMW’s zijn prima auto’s, dus mij hoor je niet klagen ;)

Dankjewel voor de nuttige informatie en hier zit ik dus mee, ik vind als ie open is dan ook maar meteen alles vervangen aangezien de gene met wie ik het samen moet doen niet altijd tijd heeft en ik zelf een leek ben op dit gebied en dus niet zo onervaren als ik ben het blok zomaar uit elkaar wil gaan schroeven.

Nieuwe werkgever is een detacheringsbureau voor artsen dus we gaan daar altijd met eigen auto heen, (ik ga niet in een roze ford ka rijden :puke ) En ik heb altijd al een BMW gewilt, zwager weet van voor tot achter alles over BMW dus dat scheelt ook weer. En ik wilde toch wat meer pit en met een CI 330 zit je rond de 271pk dus dat komt wel goed :vertag Maar dit is allemaal nog toekomst dus eerst het opeltje goed onderhouden king:

Klopper

Hijs er dan een C20XE in, dan ben je onderdeel van The Flying Docters :P

Ewoud94

haha denk niet dat mijn baas het zo leuk gaat vinden als ik met z’n jankbak bij de artsen en instellingen aan kom :jerry

McKaamos
                                          Deelnemer

C20XE en jankbak? Ik weet niet wat jouw idee van een C20XE is hoor, maar das geen Wankelrotor (Mazda) blok…
                                            Een C20XE is gewoon een beschaafde 2liter van Opel die je in veel modelletjes terugvindt. Toevallig past hij, met enige aanpassing, ook in een Corsa, maar daar verandert t geluid niet van.

En sja, hij wordt er wel sneller van, maar als het om de presentatie gaat, ligt dat compleet aan je rechter voet ;)

wim-v6
                                            Deelnemer

Veelal word in Combinatie met een langere bak (Vrije keuze), ook de auto er een stuk zuiniger op!!

Voor het geld van een gemiddelde Motorrevisie heb ik een Splinternieuwe 3.0 V6 motor van het GM motorrek gekocht.

Zou toch overwegen om eens rond te kijken voor een zeer verse of zelfs nieuwe motor, misschien kom je wat tegen..

Willem

Ewoud94

@McKaamos ik bedoel dat als ik met een redelijk uitgebouwde auto met een groep-a uitlaat aankom bij klanten ze het niet kunnen waarderen. ik snap best hoe en wat van een c20xe en jankbak was de uitdrukking icm een uitgebouwde opel corsa.

@willem
                                                , heb inderdaad ook zitten kijken naar een nieuw blok en dan zit ik rond de zelfde prijzen. dat zou wel het overwegen waard zijn als ik er nog een jaar of 4 mee vooruit zou gaan.

Klopper

Toevallig al bedacht wat je ermee gaat doen?
                                                  Je kan trouwens wel een andere motor (X16XE) erin hangen, maar je weet dan nog niet wat je hebt, net zoals met het kopen van een nieuwe auto :)

Ewoud94

tot nu toe staat het op een laag pitje ik moet even kijken wat ik ermee ga doen. als ik een motor swap doe komt er waarschijnlijk meteen een c20xe in.

wagnas
                                                    Deelnemer

Doe het nog beter en koop er een GSi bij:

http://www.autotrader.nl/auto/opel/amersfoort/55j8y/opel-corsa-16-gsi-16v/detail/?zoekopdracht=opel-corsa|bouwjaar-tot-2000|kilometerstand-tot-140000|sorteer-op-prijsvolgorde-en-prijs” onclick=”window.open(this.href);return false;

2000 euro. Zet blok over met wat je nog meer goed om over te zetten, en verkoop de rest in onderdelen. Je kan je eigen blok mischien ook nog wel voor 500 euro verkopen dan. Moet lonend zijn.:) Distributie vervangen nog mischien.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.