Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2014 om 18:19 #18099756
@usbstick wrote:
Dat heb je als mensen weer met hun voetjes op de grond worden gezet..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
nu jullie ook nog eens ;)
iedereen heeft zijn eigen mening maar het is net de mannier waarop je het brengt. je hebt hier nou een paar uitspraken gedaan en dan denk ik van ben je nou volwassen of een klein kind. wij verschillen ook wel eens van mening en dat vind ik juist goed maar dram niet je eigen mening door. dat probeer ik er mee te zeggen heb respect voor elkaar en ga niet respectloos met elkaar om
10 februari 2014 om 18:21 #18099757@theunm wrote:
je bent 1 ding vergeten
rijwind heeft pas invloed als je thermostaat open gaat anders wordt er alleen
water in het blok en de kachel rond gepompt.Nee hoor ik heb het ook niet over de koelwater temp. Maar olie temp.
Al rijdend koelt je carterpan aanzinlijk af stilstaand niet.Voor de gene met olietemp meter probeer het maar uit.
10 februari 2014 om 18:37 #18099758Tp vraagt wat juist goed is, als jouw mening is dat ollie van de action net zo goed is en gerust een paar jaar in je motor kan laten zitten dan lok je het gewoon uit om bepaalde reacties te krijgen,
@haasje17 je olie wordt warm, zodra je gaat rijden koelt ie weer gelijk af, dus wat is je winst? Starten, paar seconden laten lopen, rijden als een oma, je versnellingsbak moet ook warm worden.. les 1 in mechanische techniekVerstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
10 februari 2014 om 18:41 #18099759@usbstick wrote:
Tp vraagt wat juist goed is, als jouw mening is dat ollie van de action net zo goed is en gerust een paar jaar in je motor kan laten zitten dan lok je het gewoon uit om bepaalde reacties te krijgen,
daar heb je gelijk in maar dan kan je nog normaal reageren of vind je dat niet
10 februari 2014 om 18:58 #18099760Waarom moet ik ,of wie dan ook, dan normaal reageren, dom gelul,krijg je domme reacties
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
10 februari 2014 om 19:09 #18099761En de discussie loopt zoals altijd weer uit de hand als iedereen over normaal reageren begint.
10 februari 2014 om 19:19 #18099762waarom!! respect voor elkaar maar dat ken jij blijkbaar niet. ook deze reactie vind ik weer kansloos van jou. geen respect net zo als vorig jaar bij mijn msd, motor moest uitelkaar olie was te zwart maar raad eens hij rijdt nog!!! oke wel met nieuwe olie en ja bij mij gaat er valvoline in en IK ben hier over te spreken maar hij rijdt nog zonder een pakking te hebben vervangen.
en als je dom gelul vind reageer er dan niet op
10 februari 2014 om 20:47 #18099763AnoniemLid sinds:
1 January 1970Jongens graag respect voor elkaar. We zijn allemaal volwassen mensen. Kom op.
Ontopic graag!
10 februari 2014 om 21:42 #18099764Je heb gelijk, ik had milder kunnen reageren, maar uiteindelijk ging het erom wat beter is..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
10 februari 2014 om 21:50 #18099765@teungts wrote:
@usbstick wrote:
Tp vraagt wat juist goed is, als jouw mening is dat ollie van de action net zo goed is en gerust een paar jaar in je motor kan laten zitten dan lok je het gewoon uit om bepaalde reacties te krijgen,
daar heb je gelijk in maar dan kan je nog normaal reageren of vind je dat niet
Heel simpel de action aldi gamma olie word allemaal met de grond gelijk gemaakt omdat de prijs en het merk.
Nu al zou er exact gelijke olie in zitten als dat ze in hun dure variant hebben zitten is die toch meteen slecht.Mooie van alles is wie van jullie weet zeker dat die slechter is? En waarom dan?
Ik ben van De orginele GM olie overgestapt naar Shell omdat de gm niet leverbaar was op korte termijn.
En raad eens welke beter is? De GM weet je ook waarom? Simpel, met de gm olie en zelfde rijdstijl zat mijn olie altijd rond de 100 graden. Nu met de Shell olie komt die over de 120 graden en er is verder niets verandert.De olie van shell koelt dus veel minder goed en geleid dus veel minder warmte, maar neemt de warmte op.
EDIT: oja helmaal de moraal vergeten, voorooooooordelen!
Ze hebben zelf niet getest of geprobeerd, ik durf niet te zeggen of die olie nu slechter of beter is van de action omdat ik hem daadwerkelijk nooit heb gebruikt. Maar ik durf gerust te zeggen dat die zeker niet slecht is.10 februari 2014 om 22:14 #18099766Ik gaat niet uit van de prijs, maar als ik merk met beurtjes dat de olie schoner blijft, en er minder sludge ontstaat, rijd ik liever met die olie die een paar euro duurder is.
Mijn 2.0 8klepper deed altijd tikken rond de 13.000km op MPM olie, dat was over toen ik op de voor mij voordeligere Valvoline ben gaan rijden, ook minder mechanisch geluid.
Ik rijd met 1 auto met standaard een knoert van een warmtewisselaar erop.
Bij deze motor doet de olie er niet veel langer over om warm te worden dan de koelvloeistof.
De anderen doen er knap langer over om de olie warm te krijgen.
Ik zal niet zeggevn dat action olie slecht is, maar ging meer om olie er 2jaar in laten zitten.
Olie verzuurd niet alleen van het rijden, ook de tand des tijds telt mee wanneer de olie in aanraking komt met de metalen en kunstoffen van de motor.
Willem
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
10 februari 2014 om 23:36 #18099767Heb het topic nog even doorgelezen maar heb nergens gepost dat ik olie van de action net zo goed vind
anders had ik het ook wel in mn astra gegoten, welke dus op mpm 15w40 vol syntheet loopt
WEL heb ik gepost dat onze corsa op de action olie beter loopt dan verwacht
Beetje beter lezen eer je kinderachtig gaat doen Mr. usbstick ;)11 februari 2014 om 06:12 #18099768@wim-v6 wrote:
Mijn 2.0 8klepper deed altijd tikken rond de 13.000km op MPM olie, dat was over toen ik op de voor mij voordeligere Valvoline ben gaan rijden, ook minder mechanisch geluid.
Mpm is toch het b merk van Valvoline?
11 februari 2014 om 09:03 #18099769mpm is een op zich staant merk, maakt ook meer dan alleen olie, en als iedereen even kijkt wie wat zegt komen er geen misverstanden he :thumb
11 februari 2014 om 17:51 #18099770Even on topic, en de nieuwe volvo’s dan? Waar je via de app de auto al aan aan kan zetten 15 minuten van tevoren?
Lijkt mij dat dit dan ook slecht zou zijn voor de wagen. Maar neem aan dat volvo niks op de markt brengt wat slecht is voor hun auto’s zelf?
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
11 februari 2014 om 19:21 #18099771Ik neem aan dat dan de standkachel van de Volvo aangezet wordt 15 min. van te voren ?
11 februari 2014 om 19:23 #18099772Jup, Volvo schakelt een standverwarming in inderdaad.
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
11 februari 2014 om 19:25 #18099773Ahh oke, reclame fout geïnterpreteerd. My bad
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
14 februari 2014 om 20:50 #18099774Als je een toevoeging gebruikt bij de motor olie voordat je deze vervangt moet de motor ook met licht verhoogd stationair draaien voor een 10 tot 15 minuten volgens het etiket op het flesje dus ik zie niet waarom het zonder deze toevoeging erbij slecht zou moeten zijn.
18 februari 2014 om 16:43 #18099775@wim-v6 wrote:
Mijn 2.0 8klepper deed altijd tikken rond de 13.000km op MPM olie, dat was over toen ik op de voor mij voordeligere Valvoline ben gaan rijden, ook minder mechanisch geluid.
Gloeiende gloeiende! Heb ik er net (weer) MPM olie in gedaan… En wat je zegt klopt inderdaad. Hij begon bij mij ook te tikken rond de 13.000 km… En vond ook dat ik de motor beter hoorde dan met de olie van de Opel dealer. Door dat tikken wist wel meteen dat het weer tijd was voor verse olie. Toch maar de rest van de bus die ik nog heb naar de stort brengen en een ander merk gaan proberen.
Had best uitgebreid gezocht naar welke olie, las een aantal mensen die iets tegen Kroonolie hadden, dus die was vast van het optielijstje, maar over MPM vind je niks/weinig. Over 8.000 km is hij weer aan een beurt toe, dus ik zal niet heel lang duren gelukkig. Heb nu de neiging om het meteen weer te gaan verversen.Ontopic: Als ik moet krabben laat ik de auto wel (even) onbelast warm draaien, maar meestal gewoon warm rijden als een oma. Moet ik binnenkort mn vrouw ook is gaan leren… Arm autootje….
18 februari 2014 om 17:27 #18099776Het heet niet voor niks “”toevoeging” andere eigenschappen dus..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
5 maart 2014 om 13:08 #18099777Bij ons in het dorp is Eddy Vos automaterialen ook een tijdje geleden overgestapt op MPM, want o dat vonden ze zo goed spul. Nou, ik was er dag 1 al niet kapot van ook, blijf daar mooi vanaf.
Bij onze 350 leden tellende hobbygarage kwam de man van TSL wel eens langs om zijn wonderolie te demonstreren. Inmiddels ben ik er achter wat het goedje wat hij verkoopt werkelijk is, en kan ik het iedereen afraden om in motorolie toe te passen, maar de man kwam wel met een Timken testmachine langs waarin we heel wat verschillende merken olie hebben mogen testen op smeerkracht. Opmerkelijke verschillen zaten daar nog in! Nu zegt dat ook niet alles, en die test is makkelijk te manipuleren, dus voor een objectief beeld moet je bepaalde regels in acht houden, zoals elke keer een nieuw testlager inspannen, en 20 seconden droog laten ‘warm’ draaien, zodat hij iets ingesleten is. Daarna met vloeistof carter er op gelijk koud met vloeistof beginnen en om de tien seconden een gewicht toe voegen. Timing is voor die test erg belangrijk, want hoe langer je de boel laat draaien hoe warmer het loopt en hoe beter het zelfde smeermiddel smeert.
Kroon Emperol 5W40 kwam daarbij tot 10 gewichten voor het vast liep. Shell Helix 10W40 tot 8 gewichten. Valvoline 5W40 ook tot 10 gewichten. Action 5W40 bij 6 gewichten. Karwei 10W40, bij 5 gewichten. Gamma 10W40 bij 6 gewichten.
Helemaal 1:1 krijg je het nooit, maar als er meer dan 2 gewichten verschil in zit dan is het een zeker resultaat te noemen.
Overigens is smeerkracht ook niet alles, want chloor bleekmiddel smeert als een tierelier! Ook dat hebben we getest, en het steeg met 14 gewichten royaal boven de smeerkracht uit van gemiddelde motorolie! Toch is het af te raden dit in je motor te doen! Heel belangrijk is het ook om van de olie het base number te weten, zeg maar de PH waarde zoals het uit de fles komt. Hoog PH wil zeggen dat de olie vrij basisch is samengesteld, en dat is vaak gedaan omdat in het additieven pakket stoffen zijn gebruikt die hoewel ze een positieve smering geven de boel sneller laten verzuren. Dit zijn dus compensatie basen, meestal calcium verbindingen, die houden de PH waarde dus zo lang mogelijk op de rails.
Is het slecht om een motor stilstaand warm te laten draaien, heb er nog eens goed over nagedacht en ik denk inderdaad dat je beter binnen een halve minuut kan gaan rijden, en dan zo soepel mogelijk, met zo min mogelijk horten en stoten, en laag toerental.
5 maart 2014 om 22:38 #18099778Bij laag toeren is de belasting van de drijfstang en krukaslagers hoger dan bij een gemiddeld toeren tal.
Je kan beter iets meer toeren maken dan een (te) laag toerental aan te houden.
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
5 maart 2014 om 22:44 #18099779Okee, ja, klinkt logisch, dan helpt de inertie van het vliegwiel denk ik beter mee? Zo’n motor wordt natuurlijk op alle vlakken ergens gemiddeld qua optimalisatie van belastingen etc…
5 maart 2014 om 22:50 #18099780Jup beter met weinig gas 3000 a 3500 toeren draaien, dan met iets meer gas 2500 toeren.
Mooi voorbeeld is de M32 bak, die draaien allemaal aan barrels door te laag toeren (resontantie, en verkeerde deelbelastingen).
Lang leven het laag toeren turbotijdperk.
Willem
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.