Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 februari 2014 om 18:56 #18099731
Geef je ervoor dan?
9 februari 2014 om 19:00 #18099732Haha, eerst even kijken of de rally dit jaar doorgaat. 2 jaar geleden hebben we iets van 25 liter verbruikt, dat ding zoop echt te veel. Werd toch wat duur ook al was het action olie.
9 februari 2014 om 19:08 #18099733Je mooet snel zijn, er zijn hier een hoop liefhebbers
9 februari 2014 om 19:13 #18099734Stationair warmdraaien is helmaal niet slecht en helmaal niet omdat de oliedruk dan laag is. BIj koude start is de juist hoog, pas als die warm is en dat duurt echt wel een tijdje zakt de oliedruk. Wat slecht is is gaan rijden en dan denken als het water warm is gaan trappen. Of starten en als het dan wat rammelt gewoon volgas weg.
En kwa olie, tja je hebt veel slechte en goede olie, maar het gaat eigenlijk erom hoe die zich houd onder bepaalde temperaturen.
En niet perse de dikte bij koude of warme motor.9 februari 2014 om 19:22 #18099735Het eerste wat mij geleerd is dat het niet heel goed is om je auto stationair op te warmen,gewoon rijden,olie houd ervan rond te gaan ;)
9 februari 2014 om 19:24 #18099736@Haasje17 wrote:
Stationair warmdraaien is helmaal niet slecht en helmaal niet omdat de oliedruk dan laag is. BIj koude start is de juist hoog, pas als die warm is en dat duurt echt wel een tijdje zakt de oliedruk. Wat slecht is is gaan rijden en dan denken als het water warm is gaan trappen. Of starten en als het dan wat rammelt gewoon volgas weg.
Het is niet slecht, daar zijn we het dan nog een soort over eens hier, maar slaat het ergens op? Heb je niet na een kilometertje koud rijden evenveel temperatuur gewonnen als dat je weetikveel hoeveel minuten je motor stationair hebt laten draaien? Ik heb altijd geleerd dat een motor daar niet veel beter van wordt…
9 februari 2014 om 19:29 #18099737Precies,het betekend ook dat de olie overal even warm is en het materiaal dus ook dus dan worden de toleranties groter,dus daar kan meer olie tussen en dus snellere betere smering..
9 februari 2014 om 19:34 #18099738Een motor warmt stationair sneller op dan rijdend.
9 februari 2014 om 19:39 #18099739@Haasje17 wrote:
Een motor warmt stationair sneller op dan rijdend.
………
Hee, ik zie ineens kaboutertjes en elfjes lopen :shock: :jerry :jerrySorry, kon het niet laten. Maar dit geloof je toch zeker zelf niet.
9 februari 2014 om 19:40 #18099740Dat lijkt me dan weer niet. Hij koelt dan wel meer maar de motor voelt dan belasting –> harder werken –> Word hij sneller warm (als je niet als een oude oma rijdt)
9 februari 2014 om 19:45 #18099741Euhm even correctie, het is de bedoeling dat je wel als een oma rijd..
9 februari 2014 om 19:45 #18099742@Haasje17 wrote:
Een motor warmt stationair sneller op dan rijdend.
Door het gebrek aan rijwind zeker?
Het zal wel dat het stilstaand warmdraaiend misschien heel fijn is voor de koukleumen onder ons, maar het gaat er bij mij niet in dat tien minuten stationair draaien beter is voor de motor dan er na een paar seconden rustig mee gaan rijden. Als het gelijk wegrijden ontzettend slecht had geweest stond dat wel in het instructieboekje.9 februari 2014 om 20:15 #18099743@Haasje17 wrote:
Een motor warmt stationair sneller op dan rijdend.
Mijn Truck warm nauwelijks op met stationair draaien, als ik m warm laat draaien dan zakt deze zo in no-time weer terug naar 40graden KVS temperatuur.
ga ik rijden zit ie zo weer op de 80graden..Willem
9 februari 2014 om 20:22 #18099744Een actross toevallig? Maar ook vrachtwagens zijn niet echt te vergelijken. Maar de meeste autos hebben de carterpan zo dat deze afkoelt met rijwind. En stationair gebeurt dat niet. Tevens pompt de waterpomp het koelwater minder snel rond op lager toerental.
9 februari 2014 om 20:24 #18099745@wim-v6 wrote:
en van Valvoline of Castrol…
@ Trashmetal:
Excuus voor het Offtopic hoor, maar als je zoveel gevoel voor mechaniek hebt (je kan tenslotte 1pk verschil voelen heb je ooit eens verteld).
Dan moet je toch ook weten dat de vervangenstermijnen van Smeermiddelen niet voor niets ingesteld zijn zoals ze zijn.Daarom zijn ook al vele langere termijnen door Opel zelf terug gesteld, omdat er problemen ontstonden.
en dan ga jij vertellen dat het allemaal prima is, en onzin om ieder jaar of 15.000km olie te wisselen.Dan kan ik het even niet laten om er in te springen en me te laten gaan..
Nogmaals Excuus -offtopic -offtopic :jerry -offtopic -offtopic :hmmz :vertag
Ik weet niet wat voor mensen jij om je heen hebt, maar vrijwel iedereen om ons heen onderhouden hun auto netjes zoals het hoort, ook de mensen die niks met hun auto hebben, buiten dat het een betrouwbaar verveorsmiddel moet zijn..
Zo ook op me werk, ieder jaar Verse olie + Filter, Luchtdroger, Interieurfilter, en Luchtfilter voor de MB Atego (ondanks deze maar ieder 2 jaar of 200.000km een oliebeurt hoeft te hebben).
Willem
Het ging niet specifiek om 1 pk verschil
maar het rijden in de ochtend wanneer het nog koud is en hogere luchtvochtigheid
en rijden met warm weer en lagere luchtvochtigheid
kan me ook goed herinneren dat jij postte dat je dit ook kon merken
dus als jij dat verschil kan merken, waarom een ander niet??
Voel je jezelf verheven boven de rest??Mn vriendin dr vorige corsa heeft minimaal 5 jaar op de zelfde olie gereden
de hele corsa was rijp voor de sloop, alleen de motor leeft nog
5 jaar vind ik ook wat ver gaan, maar het kreng liep nog wel als de brandweer9 februari 2014 om 20:27 #18099746@usbstick wrote:
En euh trash, wel knap dat jij een kleine op de wereld heb gezet :jerry. Dus zullen we de rest ook maar met een pakje zout nemen :thumb
zijn er nog steeds 2 voor nodig hoor om een kleine op de wereld te krijgen
9 februari 2014 om 20:29 #18099747je bent 1 ding vergeten
rijwind heeft pas invloed als je thermostaat open gaat anders wordt er alleen
water in het blok en de kachel rond gepompt.9 februari 2014 om 20:32 #18099748@wim-v6 wrote:
Ben benieuwd hoe vaak die ververst word :jerry :jerry :jerry
Die je ook iedere 2 jaar Koelvloeistof verversen Trash???
Of zijn radiateuren en koppakkingen ook gratis voor jou??Bij the way, voor de liefhebbers, heb nog wel 120liter afgewerkte olie staan, doe een goed bod zou ik zeggen.
Willem
kleine wordt om de drie uur ververst, dag en nacht
kvs doe ik gelijk met de waterpomp dbriem thermostaat e.d.
want om 2 jaar vind ik ook vette onzin
ook nooit geen problemen mee gehad
begin (nu pas) een beetje te twijfelen aan je rijstijl :jerry9 februari 2014 om 20:33 #18099749Ok, ten eerste de opmerking dat jij 1 pk verschil merkte hebben we het toen al over gehad en daar kwam toen niet bij dat het koud vochtig of wat dan ook is, als je veel auto rijd zou iedereen dat moeten merken, maar er is er maar 1 die een kind echt op de wereld zet hoor, dat heeft niks met jouw/jullie lusten te maken :jerry
9 februari 2014 om 20:38 #18099750Win het lekker, geen zin in meer -offtopic kleuters
9 februari 2014 om 20:42 #18099751Ach gossie..
9 februari 2014 om 20:46 #18099752@trashmetal wrote:
@wim-v6 wrote:
Ben benieuwd hoe vaak die ververst word :jerry :jerry :jerry
Die je ook iedere 2 jaar Koelvloeistof verversen Trash???
Of zijn radiateuren en koppakkingen ook gratis voor jou??Bij the way, voor de liefhebbers, heb nog wel 120liter afgewerkte olie staan, doe een goed bod zou ik zeggen.
Willem
kleine wordt om de drie uur ververst, dag en nacht
kvs doe ik gelijk met de waterpomp dbriem thermostaat e.d.
want om 2 jaar vind ik ook vette onzin
ook nooit geen problemen mee gehad
begin (nu pas) een beetje te twijfelen aan je rijstijl :jerryDat houd mij aan het werk, al die Koppakkingen Rotten door, Zeker bij die 16kleppers…
Willem
10 februari 2014 om 18:05 #18099753nou nou wat zijn we hier heerlijk vriendelijk tegen elkaar :puke
10 februari 2014 om 18:06 #18099754:jerry :jerry
10 februari 2014 om 18:14 #18099755Dat heb je als mensen weer met hun voetjes op de grond worden gezet..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.