Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 februari 2013 om 19:54 #18099689
@Vannos wrote:
al zou het 5 seconden zijn, elke motor onderdeeltje zit nog een grens laagje olie op dat nodig is bij het starten omdat niet direct overal olie is. dus smering heb je sowieso
Precies, het is enkel koeling die er dan nog niet is, want dat is naast smering een van de belangrijkste taken van de olie. Voor koeling is flow nodig, smering is niet zo moeilijk… Daar zijn de EP (extreme pressure) additieven dus ook voor, die zijn er ook om je krukas en drijfstanglagers te beschermen, want op oliedruk en oliesmering alleen gaat dat niet honderduizenden kilometers mee. Die paar bar is niet genoeg om metaal-metaal contact te voorkomen als met grof geweld de zuiger naar beneden komt.
12 februari 2013 om 20:49 #18099690jup, en daar kan je het verhaal weer aanhangen van de kwaliteit van de olie die je er in mikt. castrol tov action olie. <BIJV
mij vertel je niet dat een action olie dezelfde kwaliteit dope.s ( additieven ) heeft als een 3x duurder merk12 februari 2013 om 20:59 #18099691@Vannos wrote:
jup, en daar kan je het verhaal weer aanhangen van de kwaliteit van de olie die je er in mikt. castrol tov action olie. <BIJV
mij vertel je niet dat een action olie dezelfde kwaliteit dope.s ( additieven ) heeft als een 3x duurder merkIk kan er inmiddels vier praktijkvoorbeelden naast leggen van motoren die vrij kort na overstappen op Action olie zeer veel slechter zijn gaan lopen (om me nog maar zacht uit te drukken)
Die olie ‘voldoet’ aan de viskositeit, en daarvoor staan er allerlei keurmerkjes op die er erg indrukwekkend uit zien. Ten onrechte. Die test voor de viskositeits index is enkel en alleen maar een kwestie van onder een vaste temperatuur een buisje met een gaatje in vastgestelde grootte leeg laten lopen. Dan wordt er gemeten hoe veel olie er door het gaatje is gelopen. Soort zandloper testje dus, meer niet.
Die olie is NIET getest op smeerwerking, NIET op duurzaamheid, NIET in echte motoren, NIET op verzuring, NIET op smeerfilmvastheid enz. enz. enz.
Daarom ENKEL EN ALLEEN merkolie in een auto gooien die je lief is, tenzij je zelf hebt getest of wilt testen op duurzaamheid van je motor. We weten allemaal dat dat niet zo eenvoudig is. Dus wil je proefkonijn worden? Antwoord is meestal NEE….
Hier in Nederland kun je het beste bij Castrol of Kroon blijven, die ontlopen elkaar eigenlijk niks in kwaliteit. Die beide heb ik persoonlijk tegen de Shell Helix variant getest op smeerwerking in een test machine en daar zat al meer dan 25% in. Tegen Action olie (ja, had nog een flacon 10W40 en 5W40 litertje) kwam ik nog niet op de helft!!!
12 februari 2013 om 21:17 #18099692Ik laat ook altijd eventjes de motor lopen voordat ik wegrijd.
Mag graag het motortje horen lopen :)
Rik ;)
13 februari 2013 om 03:29 #18099693@Vinci wrote:
@Vannos wrote:
jup, en daar kan je het verhaal weer aanhangen van de kwaliteit van de olie die je er in mikt. castrol tov action olie. <BIJV
mij vertel je niet dat een action olie dezelfde kwaliteit dope.s ( additieven ) heeft als een 3x duurder merkIk kan er inmiddels vier praktijkvoorbeelden naast leggen van motoren die vrij kort na overstappen op Action olie zeer veel slechter zijn gaan lopen (om me nog maar zacht uit te drukken)
Die olie ‘voldoet’ aan de viskositeit, en daarvoor staan er allerlei keurmerkjes op die er erg indrukwekkend uit zien. Ten onrechte. Die test voor de viskositeits index is enkel en alleen maar een kwestie van onder een vaste temperatuur een buisje met een gaatje in vastgestelde grootte leeg laten lopen. Dan wordt er gemeten hoe veel olie er door het gaatje is gelopen. Soort zandloper testje dus, meer niet.
Die olie is NIET getest op smeerwerking, NIET op duurzaamheid, NIET in echte motoren, NIET op verzuring, NIET op smeerfilmvastheid enz. enz. enz.
Daarom ENKEL EN ALLEEN merkolie in een auto gooien die je lief is, tenzij je zelf hebt getest of wilt testen op duurzaamheid van je motor. We weten allemaal dat dat niet zo eenvoudig is. Dus wil je proefkonijn worden? Antwoord is meestal NEE….
Hier in Nederland kun je het beste bij Castrol of Kroon blijven, die ontlopen elkaar eigenlijk niks in kwaliteit. Die beide heb ik persoonlijk tegen de Shell Helix variant getest op smeerwerking in een test machine en daar zat al meer dan 25% in. Tegen Action olie (ja, had nog een flacon 10W40 en 5W40 litertje) kwam ik nog niet op de helft!!!
dus als ik jou verhaaltje leest is er een fabriekant die smurrie in een kan stopt zonder dat hij weet wat het is
en verkoopt als motorolie? lijkt me een beetje overdreven
tuurlijk is de action olie minder van kwaliteit
maar ronduit slecht kan ik het niet noemen
onze corsa 1.2s loopt er prima op13 februari 2013 om 07:16 #18099694Nee geen smurrie, gewoon basis olie. Dat ook nog eens niet al te puur is en de viscositeit dus meer een gemiddelde is van een diversiteit aan koolwaterstof moleculen. Daar naast bevat het niet of nauwelijks additieven, en dat maakt goede olie ook duur. Een goede merk olie heeft een veel puurdere samenstelling van voornamelijk olie moleculen met dezelfde afmetingen. Die olie gaat daar door ook veel langer mee.
Alle waar naar z’n geld…
Als je nog lang met een auto vooruit wil loop je er met een grote boog om heen…
24 juni 2013 om 23:36 #18099695@Vinci wrote:
Nee geen smurrie, gewoon basis olie. Dat ook nog eens niet al te puur is en de viscositeit dus meer een gemiddelde is van een diversiteit aan koolwaterstof moleculen. Daar naast bevat het niet of nauwelijks additieven, en dat maakt goede olie ook duur. Een goede merk olie heeft een veel puurdere samenstelling van voornamelijk olie moleculen met dezelfde afmetingen. Die olie gaat daar door ook veel langer mee.
Alle waar naar z’n geld…
Als je nog lang met een auto vooruit wil loop je er met een grote boog om heen…
We hebben het hier wel over sythetische olie toch :?: Wat als je met een vol-mineraal ga werken.
Daar zitten ook additieven in, maar toch is het een heel ander produkt dan synthetische olie.26 juni 2013 om 20:51 #18099696Goeikope olien zijn echt Cool, vaak dun als water na 15.000km.
Verder voldoet het wel, je moet het alleen VAKER!! verversen.
Willem
27 juni 2013 om 01:58 #18099697hmm lijkt er op dat er idd 2 kampen zijn. Wat zegt de wetenschap hierover?
27 juni 2013 om 18:03 #18099698@Vinci wrote:
@Vannos wrote:
jup, en daar kan je het verhaal weer aanhangen van de kwaliteit van de olie die je er in mikt. castrol tov action olie. <BIJV
mij vertel je niet dat een action olie dezelfde kwaliteit dope.s ( additieven ) heeft als een 3x duurder merkIk kan er inmiddels vier praktijkvoorbeelden naast leggen van motoren die vrij kort na overstappen op Action olie zeer veel slechter zijn gaan lopen (om me nog maar zacht uit te drukken)
Die olie ‘voldoet’ aan de viskositeit, en daarvoor staan er allerlei keurmerkjes op die er erg indrukwekkend uit zien. Ten onrechte. Die test voor de viskositeits index is enkel en alleen maar een kwestie van onder een vaste temperatuur een buisje met een gaatje in vastgestelde grootte leeg laten lopen. Dan wordt er gemeten hoe veel olie er door het gaatje is gelopen. Soort zandloper testje dus, meer niet.
Die olie is NIET getest op smeerwerking, NIET op duurzaamheid, NIET in echte motoren, NIET op verzuring, NIET op smeerfilmvastheid enz. enz. enz.
Daarom ENKEL EN ALLEEN merkolie in een auto gooien die je lief is, tenzij je zelf hebt getest of wilt testen op duurzaamheid van je motor. We weten allemaal dat dat niet zo eenvoudig is. Dus wil je proefkonijn worden? Antwoord is meestal NEE….
Hier in Nederland kun je het beste bij Castrol of Kroon blijven, die ontlopen elkaar eigenlijk niks in kwaliteit. Die beide heb ik persoonlijk tegen de Shell Helix variant getest op smeerwerking in een test machine en daar zat al meer dan 25% in. Tegen Action olie (ja, had nog een flacon 10W40 en 5W40 litertje) kwam ik nog niet op de helft!!!
je hebt het over merk , en vervolgens over Croon …
Testjes kan ik ook neerleggen over additieven, incl. praktijk resultaten. Maar zonder lab resultaten kan iedereen roepen.. er is ook een vent die ervan overtuigd is dat oliewissels niet nodig zijn ,die rijd al enkele tonnen zonder oliewissel. en het ding gaat niet stuk.
Er is een Engelse olie guru die tevens Subaru gek is, kerel werkte in t lab als een of andere specialist.. die heeft op het impreza forum aldaar olie testen gedaan, de resultaten (ook van de aanbevolen olien door de tuners) waren schrikbarend..
27 juni 2013 om 19:31 #18099699heb je linkje van dat laatste joop?
7 februari 2014 om 05:34 #18099700@Vinci wrote:
Ik krab haast nooit, gooi er gewoon onverdunde ruitenwisservloeistof op voor -40 en dan wordt het gelijk zacht, wissertjes doen dan de rest… Scheelt ook krassen…
Krassen op je ruit door het ijs weg te krabben??
Wat gebruik je daar dan voor? Een plamuurmes?Ik heb al duizenden keren ijs zitten krabben, en nooit, maar dan ook nooit nog meer één krasje gehad hierdoor.
7 februari 2014 om 07:47 #18099701Wat dacht je van een hele woonwijk die ze hier voor mijn huis uit de grond gestampt hebben wat voor gruis er elke dag op mijn auto heeft gelegen de afgelopen twee jaar. De krasjes komen gewoon omdat dat schuurt. Heb een doodgewone ijskrabber gebruikt verder, maar als de zon op mijn ruit staat dan zie ik toch echt de banen lopen….
‘Misschien’ is het jou nog nooit opgevallen?! Stof bevat zand en oude auto’s vertonen eigenlijk altijd wel een en al kras in de ruiten en ook op de lak hierdoor. Ook de zijruiten, simpel doordat de fluweel laag op het rubber met dat zelfde stof vervuild raakt en elke keer als de ruit op en neer gaat er in de lengte krassen in zet.
De nieuwe Carglass reclame, die al gezien? Waarbij ze hun ijsontdooier uit een spuitfles aanprijzen? Gewoon ruitensproeier concentraat werkt net zo goed, en dat scheelt echt met het krassenfestijn hoor!!
Van dattem:
Daar is geen plamuurmes voor nodig, zelfs je ruitenwissers krassen al in op het glas:
7 februari 2014 om 12:27 #18099702foto 1 en 3, was schade (wasstraat of wassen met een spons en maar 1 emmer gebruiken waardoor je met vuil water gaat wassen en niet eerst de wagen afspuiten)
foto 2 krasjes van met een ruitenwisser over een droge ruit gaan.Niets van een krabber
7 februari 2014 om 14:26 #18099703Ja, die foto’s hebben een andere oorzaak, maar het zelfde resultaat als ik had met ijs krabben. Die foto’s dienen enkel om te tonen hoe dat er uit ziet. In bepaald licht zie je er niks van, maar met de laagstaande zon….oeioeioei…
Combinatie van stof moet je er net mee hebben natuurlijk, maar als ik effe niet hoef te krabben dan doe ik het liever niet gewoon.
7 februari 2014 om 21:39 #18099704ben het wel eens,in mijn ascona automaat gaat in de 10 jaar dat ik m heb elk jaar nieuwe peppie en kokkie olie van 8 euro per kan,maar die rijdt ook niet meer dan 2000 km per jaar,de laatste jaren nog geen 1000 km per jaar,en dat gaat prima,toch zou ik het in de andere auto’s waar ik meer mee rijdt niet gauw doen.
Mn witte Ascona heeft het een tijdje gedronken,maar toen lurkte ie nog een liter per 400 km weg,na de verse kop is er weer kroon in gegaan en hij heeft nooit meer verbruikt.7 februari 2014 om 21:47 #18099705Toen we onze corsa net in bezit hadden
moesten we olie tanken en benzine bijvullen
Olie ververst met Action olie
Kleine 2 jaar later verbruikt hij bijna niks aan olie meer
Binnenkort weer eens verversen :hmmz9 februari 2014 om 12:59 #18099706Stroop van de Action, Zit daar Vloeibare pakking bij als Additief????
Willem
9 februari 2014 om 13:06 #18099707Mijn vorige XE liep zwaar rot met die action 5W40 en niet heel lang er na was het blauw walmen bij hard gas geven….. Zeg niet dat het de oorzaak is, maar ik heb zo mijn bedenkingen bij de kwaliteit. Niet lang er na heb ik het restje in een demo van smeermiddelen aangedragen waar hij op een Timken bearing test machine werd vergeleken en qua smeerkracht bij 6 gewichten vast liep, shell helix bij 8 en kroon oil emprerol 5W40 pas bij 14 gewichten. Een opmerkelijk verschil in smeerkracht!!
9 februari 2014 om 13:19 #18099633haha vind het altijd wel knap dat mensen denken dat goedkoop even goed is als het iets duurdere spul, je betaald wat naam ja.. maar niet zoveel.
9 februari 2014 om 13:52 #18099636Nou, het scheelt wel echt knaken, minder dan de helft kost het met wat ik betaal voor Kroon of Castrol, maar ik zou nooit, maar dan ook nooit meer goedkope olie gebruiken. Is echt valse zuinigheid. Hierboven beschreef ik al de smeerkracht, maar dan zwijg ik nog over de zuurtegraad, en joost mag weten wat het nog meer allemaal niet doet wat een goede olie wel doet. Was er een beetje in gestonken na die test van premium benzines, wat een complete oplichting is, maar met olie blijkt er toch wel degelijk een groot kwaliteitsverschil te zijn…
9 februari 2014 om 13:58 #18099637nadeel van Kroon is weer dat het erg Vervuild…
Sludge is daar weer Veel erger dan bij andere merken. houd dat wel in de gaten, deze info komt van meerdere Revisie bedrijven..
Dit in vervband met motorschade door verstopte olieaanvoer door zwarte sludge in het oliecarter.Willem
9 februari 2014 om 14:53 #18099635@wim-v6 wrote:
Stroop van de Action, Zit daar Vloeibare pakking bij als Additief????
Willem
Hahaha :jerry :jerry :jerry
Rik :angel
9 februari 2014 om 15:13 #18099634@wim-v6 wrote:
Stroop van de Action, Zit daar Vloeibare pakking bij als Additief????
Willem
Wie weet :jerry
ik denk dat de oorzaak van oliezuipen koolaanslag was tussen de zuigerveren
die na een paar jaar er tussenuit gestampt is9 februari 2014 om 15:15 #18099632@usbstick wrote:
haha vind het altijd wel knap dat mensen denken dat goedkoop even goed is als het iets duurdere spul, je betaald wat naam ja.. maar niet zoveel.
De motor van de corsa kan me niet zo veel rotten eigenlijk
Mn astra loopt daar in tegen op MPM 15w40 vol syntheet, niet bepaald “goedkoop”
Motortje loopt er nu ongeveer 1,5 jaar op en de olie ziet er nog steeds donker/goudgeel uit :thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.