motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje

Forumindex Forums Overige Auto algemeen motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 158)
  • Auteur
    Berichten
  • #18099664
    astraTD
      Lid sinds:
      9 March 2009

      Vanmorgen liep ik hem ook 1min lopen kwam de buurman alweer naar buiten, of ik wou weg rijden :mrgreen: Schijnbaar dringt de gaswolkjes via de onderkant van zijn voordeur naar binnen toe :jerry

      Ook al vriest het -20 krabbel heb ik nooit gedaan of ik dan ook niet in de straat waar ik woon..

      Maar Rik 15min is wel een beetje lang niet dan?
      2min is bij mij echt het max anders word ik ongeduldig :agent

      #18099665
      KadAstra-EF
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 July 2010

        @astraTD wrote:

        Vanmorgen liep ik hem ook 1min lopen kwam de buurman alweer naar buiten, of ik wou weg rijden :mrgreen: Schijnbaar dringt de gaswolkjes via de onderkant van zijn voordeur naar binnen toe :jerry

        Ook al vriest het -20 krabbel heb ik nooit gedaan of ik dan ook niet in de straat waar ik woon..

        Maar Rik 15min is wel een beetje lang niet dan?
        2min is bij mij echt het max anders word ik ongeduldig :agent

        Hangt er van af wanneer de ramen ontdooit zijn hoor.

        Zodra ik de auto gestart heb en even later zie dat de ramen schoon zijn dan stap ik in en ben weg.

        Rik :)

        #18099666
        Juhroen
          Lid sinds:
          10 December 2011

          @astraTD wrote:

          @Gupy wrote:

          Hoe sneller de motor op temperatuur is hoe beter, vrij simpel. Kan het veel kwaad? Denkt dat het wel meevalt, ken zat motorrevisie bedrijven die wagens een hele dag stationair laten draaien om een beetje in te lopen.

          Klopt toen er bij de andere astra de kop was gevlakt, heeft die ook 3u stationair gelopen bij de garage.

          Vind ik allebei echt onzin. Als hij gereviseerd is gewoon een rondje rijden, kijken of alles dicht is en klaar. Hij hoeft dan echt geen dag te lopen. Als hij maar niet gelijk te erg belast word. Ik reviseer wel is een vrachtwagen. We raden de klant dan wel aan om niet gelijk met 50 ton op de trailer weg te brullen.

          #18099667
          OscaR-16v
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 May 2009

            je ontkomt er in de winter ook niet altijd aan dat je de auto ff stationeer moet laten draaien. als ik de ramen van binnen pot dicht heb wacht ik eerst wel ff tot ik zicht heb. heb geen zin in een prent :thumbdown

            #18099668
            arjontje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 March 2006

              @Vannos wrote:

              hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.

              lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.

              Toch is het beter, koud stationair draaien vind de motor echt niet leuk.

              #18099669
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Ik kan met voorstellen dat het met oliedruk te maken heeft, en die is bij staionair vaak niet al te best, dus beetje toeren maken zou het dan ook wel moeten doen… Olie is dan ook nog wat dik, dus flow is ook slecht, en dan kan de oliedruk nog goed lijken, maar bereikt de olie toch niet alle belangrijke delen. Even schuren en dan is het klaar heh!

                Dit is dus ook waar wat duurdere olie het op wint ten opzichte van goedkope action of bouwmarkt olie. Duurdere olie heeft een beter additieven pakket wat de delen boven in de motor die bij koude start nog droog staan toch te beschermen met een smerende laag. Vaak zijn dat molybdeen verbindingen, of gechloreerde verbindingen. Die laatste wordt alleen snel zuur, dus moet niet te veel van in zitten en moet de fabrikant een compensator voor hebben toegevoegd, calciumsulfaat bijvoorbeeld. Dat houdt dan de verzuring tegen tot het op is…. Daarom ook dure olie gewoon vaak genoeg verversen…

                #18099670
                usbstick
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 February 2012

                  @Vinci wrote:

                  Ik kan met voorstellen dat het met oliedruk te maken heeft, en die is bij staionair vaak niet al te best, dus beetje toeren maken zou het dan ook wel moeten doen… Olie is dan ook nog wat dik, dus flow is ook slecht, en dan kan de oliedruk nog goed lijken, maar bereikt de olie toch niet alle belangrijke delen. Even schuren en dan is het klaar heh!

                  Dit is dus ook waar wat duurdere olie het op wint ten opzichte van goedkope action of bouwmarkt olie. Duurdere olie heeft een beter additieven pakket wat de delen boven in de motor die bij koude start nog droog staan toch te beschermen met een smerende laag. Vaak zijn dat molybdeen verbindingen, of gechloreerde verbindingen. Die laatste wordt alleen snel zuur, dus moet niet te veel van in zitten en moet de fabrikant een compensator voor hebben toegevoegd, calciumsulfaat bijvoorbeeld. Dat houdt dan de verzuring tegen tot het op is…. Daarom ook dure olie gewoon vaak genoeg verversen…

                  ruilen tegen viaduct.. is ook moielijk woord :hmmz

                  #18099671
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    @usbstick wrote:

                    @Vinci wrote:

                    Ik kan met voorstellen dat het met oliedruk te maken heeft, en die is bij staionair vaak niet al te best, dus beetje toeren maken zou het dan ook wel moeten doen… Olie is dan ook nog wat dik, dus flow is ook slecht, en dan kan de oliedruk nog goed lijken, maar bereikt de olie toch niet alle belangrijke delen. Even schuren en dan is het klaar heh!

                    Dit is dus ook waar wat duurdere olie het op wint ten opzichte van goedkope action of bouwmarkt olie. Duurdere olie heeft een beter additieven pakket wat de delen boven in de motor die bij koude start nog droog staan toch te beschermen met een smerende laag. Vaak zijn dat molybdeen verbindingen, of gechloreerde verbindingen. Die laatste wordt alleen snel zuur, dus moet niet te veel van in zitten en moet de fabrikant een compensator voor hebben toegevoegd, calciumsulfaat bijvoorbeeld. Dat houdt dan de verzuring tegen tot het op is…. Daarom ook dure olie gewoon vaak genoeg verversen…

                    ruilen tegen viaduct.. is ook moielijk woord :hmmz

                    Anders moet je het effe op je usbstick opslaan, kan je ‘s avonds nog effe nalezen op je gemakje… :jerry

                    #18099672
                    usbstick
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 February 2012

                      ik wil geen vervuiling op mn usbtickie :jerry

                      #18099673
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Zware tijd gehad op de lagere school soms? :vertag

                        #18099674
                        usbstick
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 February 2012

                          lagere wat? :wtf

                          #18099675
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            @usbstick wrote:

                            lagere wat? :wtf

                            LOL, ok nee dat verklaart dan alles… :afro

                            Wat je met een simpel LOI cursusje al niet kan oplossen heh… king:

                            #18099676
                            usbstick
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 February 2012

                              ik zie het…

                              #18099677
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                een verbrandigsmotor is ontwikkeld om onder lichte tot matige belasting op temperatuur te komen, anders zouden een hoop auto’s al gauw versleten zijn door het direct weg rijden.

                                Ik heb alleen wel al de motor gestart tijdens krabben, maar dat is tegen het beslaan van de ramen…
                                zolang je de motor rustig op temperatuur laat komen is er niks aan de hand, ga je koud ovlgas weg, dan zal de slijtage verschrikkelijk hoog zijn..

                                Ik rijdt rustig weg in ieder geval, met een koude motor, of het nu -16 is of 20 graden buiten..

                                Ik laat haar wel een tel of 15 a 30 draaien voordat ik wegrijdt om de olie op alle plaatsen te hebben

                                Bij de omschrijving koude start van mijn Vrachtwagen in het instructie boekje (van de zaak / MB Atego 1224L lijn-6 euro5) staat netjes:
                                – Motor niet warm laten draaien op stationair toerental (580 toeren), gebruik stationair verhoger (Cruise hendel), en laat de motor op 1000 toeren draaien.
                                – het beste is om zo vlot mogenlijk weg te rijden.
                                – niet direct na de eerste motoromwentelingen wegrijden!!!!
                                – Motor niet vol belasten, tot de bedrijfstemperatuur is bereikt

                                Op het voorraam zit een sticker:
                                – Niet na de eerste omwentelingen van de motor Direct wegrijden!!!

                                Er staat verder niks omschreven over schakelen, maar dat is logisch, het is een automaat
                                – Deze automaat is echt belachelijk geprogrammeerd, de eerste 200meter schakelt ze pas tegen het rode toerengebied!! haha..
                                – ik doe dus koud zelf schakelen, bij zo’n 1700toeren (valt dan terug naar 1100 toeren)

                                Willem

                                #18099678
                                Vannos
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 November 2010

                                  @arjontje wrote:

                                  @Vannos wrote:

                                  hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.

                                  lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.

                                  Toch is het beter, koud stationair draaien vind de motor echt niet leuk.

                                  om er nog even op terug te komen.

                                  stationair draaien is niet slecht. Wanneer je stationair de motor warm laat draaien duurt het langer voordat je op bedrijf temperatuur bent.
                                  ( koud stationair draaien bijna alle motoren meer toeren )

                                  ga je rijden met koude motor- duurt de koude periode veel korter. je bereikt eerder de gewenste temperatuur. ( dus in theorie minder slijtage )

                                  #18099679
                                  yentl5552
                                    Lid sinds:
                                    23 September 2011

                                    ja mijn automaat is ook lekker bezig als de motor koud is …
                                    mensen kijken mij wel eens raar aan (tenminste zo voelt het )

                                    als ik met 2000toeren aan kom rijden in de ochtends :P in de eerste versnelling, slakkengangetje

                                    pas als hij de 3000 geraakt heeft schakelt hij over en doet hij het perfect in het boekje staat dat hij dit doet om sneller op temp te komen .. nou nou poe poe :ass

                                    en dan heb je ook nog je stofzuiger aanstaan onder de motorkap xD
                                    dampen wil zoon v6 trouwens ook wel :D

                                    maar word wel lekker snel op temp ook je uitlaat enzo …
                                    is de anti roest optie volgens mij

                                    #18099680
                                    arjontje
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      31 March 2006

                                      @Vannos wrote:

                                      @arjontje wrote:

                                      @Vannos wrote:

                                      hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.

                                      lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.

                                      Toch is het beter, koud stationair draaien vind de motor echt niet leuk.

                                      om er nog even op terug te komen.

                                      stationair draaien is niet slecht. Wanneer je stationair de motor warm laat draaien duurt het langer voordat je op bedrijf temperatuur bent.
                                      ( koud stationair draaien bijna alle motoren meer toeren )

                                      ga je rijden met koude motor- duurt de koude periode veel korter. je bereikt eerder de gewenste temperatuur. ( dus in theorie minder slijtage )

                                      Stationair draaien is ook niet slecht.
                                      Maar niet minuten lang wanneer de motor koud is.
                                      Net wat wim zegt even stationair draaien en dan gelijk (rustig) weg rijden.

                                      Ik zelf hoef (bijna) nooit te krabben heb een hoes over de auto.
                                      hoes los, motor starten. gooi de hoes langs de voordeur onder de kapstok en ben binnen 20 seconden weg.

                                      #18099681
                                      CORSA BB
                                        Lid sinds:
                                        13 November 2012

                                        .. met een koude motor rijd ik altijd pas weg.. na ongeveer 45 sec. zodat de olie overal door heel het blok is , en de toeren wat gezakt zijn.
                                        dan een keer gas geven tot de aut. choke er af gaat .

                                        EN dan niet in D wegrijden..
                                        maar in zijn 2

                                        bb
                                        king:

                                        #18099682
                                        trashmetal
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 February 2007

                                          Buren zijn altijd heel blij met mij :D
                                          voor ik start maak ik de ramen schoon
                                          warmdraaien rond de 1250rpm tot de temp meter begint te komen
                                          en het kacheltje te kennen geeft dat de meter niet liegt :D
                                          dan vertrek ik pas op het gemakje…

                                          #18099683
                                          RISL
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            24 January 2011

                                            Hoe lang duurt het eigenlijk ongeveer voordat je de juiste oliedruk overal hebt in je blok na starten?
                                            Seconde of 10?

                                            #18099684
                                            trashmetal
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 February 2007

                                              ik zou het niet zeker kunnen zeggen, denk zelf een seconde of 5
                                              bovendien zal dat per blok verschillend zijn
                                              want slijtage en vervuiling zal dit ook vertragen lijkt me
                                              en het toerental speelt ook een rol :hmmz

                                              #18099685
                                              RISL
                                              Moderator
                                                Lid sinds:
                                                24 January 2011

                                                Ja, okay, dat klopt.
                                                Maar ben toch wel benieuwd of iemand weet te vertellen (in het geval van een schone, niet/nauwelijks gesleten motor) of er oliedruk is na 5 seconden of bijv. 15 seconden ofzo.
                                                Toerental zal inderdaad behoorlijk meespelen, mijn Astra liep ongeveer 1000 rpm stationair, terwijl de Ibiza maar rond de 600 toeren draait.

                                                #18099686
                                                astraTD
                                                  Lid sinds:
                                                  9 March 2009

                                                  Motoren in de bouw draaien allemaal bijna op 1 toerental en ook normale motoren voor werkzaamheden.

                                                  Snap sowieso niet dat meeste zich zorgen maken of het schadelijk of meer slijtage is?? meeste rijden toch max 3 jaar met hun waggeltje omdat ze dan nieuwer willen rijden, of hoe noem je dat met de tijd mee gaan.?

                                                  #18099687
                                                  CORSA BB
                                                    Lid sinds:
                                                    13 November 2012

                                                    of hoe noem je dat met de tijd mee gaan.?

                                                    of

                                                    zuinigzijnmetjespullen. ;)

                                                    bb
                                                    king:

                                                    #18099688
                                                    Vannos
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      14 November 2010

                                                      @RISL wrote:

                                                      Ja, okay, dat klopt.
                                                      Maar ben toch wel benieuwd of iemand weet te vertellen (in het geval van een schone, niet/nauwelijks gesleten motor) of er oliedruk is na 5 seconden of bijv. 15 seconden ofzo.
                                                      Toerental zal inderdaad behoorlijk meespelen, mijn Astra liep ongeveer 1000 rpm stationair, terwijl de Ibiza maar rond de 600 toeren draait.

                                                      5 seconden vind ik nog lang als ik een auto een beurt heb gegeven dus ook olie wissel hoor ik als de motor net aan staat het motorgeluid veranderen door dat er overal olie heen stroomt. en dat duurt meestal een seconde of 2.

                                                      al zou het 5 seconden zijn, elke motor onderdeeltje zit nog een grens laagje olie op dat nodig is bij het starten omdat niet direct overal olie is. dus smering heb je sowieso

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 158)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.