Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 februari 2013 om 17:01 #18099664
Vanmorgen liep ik hem ook 1min lopen kwam de buurman alweer naar buiten, of ik wou weg rijden :mrgreen: Schijnbaar dringt de gaswolkjes via de onderkant van zijn voordeur naar binnen toe :jerry
Ook al vriest het -20 krabbel heb ik nooit gedaan of ik dan ook niet in de straat waar ik woon..
Maar Rik 15min is wel een beetje lang niet dan?
2min is bij mij echt het max anders word ik ongeduldig :agent2 februari 2013 om 17:11 #18099665@astraTD wrote:
Vanmorgen liep ik hem ook 1min lopen kwam de buurman alweer naar buiten, of ik wou weg rijden :mrgreen: Schijnbaar dringt de gaswolkjes via de onderkant van zijn voordeur naar binnen toe :jerry
Ook al vriest het -20 krabbel heb ik nooit gedaan of ik dan ook niet in de straat waar ik woon..
Maar Rik 15min is wel een beetje lang niet dan?
2min is bij mij echt het max anders word ik ongeduldig :agentHangt er van af wanneer de ramen ontdooit zijn hoor.
Zodra ik de auto gestart heb en even later zie dat de ramen schoon zijn dan stap ik in en ben weg.
Rik :)
2 februari 2013 om 17:15 #18099666@astraTD wrote:
@Gupy wrote:
Hoe sneller de motor op temperatuur is hoe beter, vrij simpel. Kan het veel kwaad? Denkt dat het wel meevalt, ken zat motorrevisie bedrijven die wagens een hele dag stationair laten draaien om een beetje in te lopen.
Klopt toen er bij de andere astra de kop was gevlakt, heeft die ook 3u stationair gelopen bij de garage.
Vind ik allebei echt onzin. Als hij gereviseerd is gewoon een rondje rijden, kijken of alles dicht is en klaar. Hij hoeft dan echt geen dag te lopen. Als hij maar niet gelijk te erg belast word. Ik reviseer wel is een vrachtwagen. We raden de klant dan wel aan om niet gelijk met 50 ton op de trailer weg te brullen.
3 februari 2013 om 13:46 #18099667je ontkomt er in de winter ook niet altijd aan dat je de auto ff stationeer moet laten draaien. als ik de ramen van binnen pot dicht heb wacht ik eerst wel ff tot ik zicht heb. heb geen zin in een prent :thumbdown
4 februari 2013 om 07:26 #18099668@Vannos wrote:
hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.
lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.
Toch is het beter, koud stationair draaien vind de motor echt niet leuk.
4 februari 2013 om 11:08 #18099669Ik kan met voorstellen dat het met oliedruk te maken heeft, en die is bij staionair vaak niet al te best, dus beetje toeren maken zou het dan ook wel moeten doen… Olie is dan ook nog wat dik, dus flow is ook slecht, en dan kan de oliedruk nog goed lijken, maar bereikt de olie toch niet alle belangrijke delen. Even schuren en dan is het klaar heh!
Dit is dus ook waar wat duurdere olie het op wint ten opzichte van goedkope action of bouwmarkt olie. Duurdere olie heeft een beter additieven pakket wat de delen boven in de motor die bij koude start nog droog staan toch te beschermen met een smerende laag. Vaak zijn dat molybdeen verbindingen, of gechloreerde verbindingen. Die laatste wordt alleen snel zuur, dus moet niet te veel van in zitten en moet de fabrikant een compensator voor hebben toegevoegd, calciumsulfaat bijvoorbeeld. Dat houdt dan de verzuring tegen tot het op is…. Daarom ook dure olie gewoon vaak genoeg verversen…
4 februari 2013 om 16:01 #18099670@Vinci wrote:
Ik kan met voorstellen dat het met oliedruk te maken heeft, en die is bij staionair vaak niet al te best, dus beetje toeren maken zou het dan ook wel moeten doen… Olie is dan ook nog wat dik, dus flow is ook slecht, en dan kan de oliedruk nog goed lijken, maar bereikt de olie toch niet alle belangrijke delen. Even schuren en dan is het klaar heh!
Dit is dus ook waar wat duurdere olie het op wint ten opzichte van goedkope action of bouwmarkt olie. Duurdere olie heeft een beter additieven pakket wat de delen boven in de motor die bij koude start nog droog staan toch te beschermen met een smerende laag. Vaak zijn dat molybdeen verbindingen, of gechloreerde verbindingen. Die laatste wordt alleen snel zuur, dus moet niet te veel van in zitten en moet de fabrikant een compensator voor hebben toegevoegd, calciumsulfaat bijvoorbeeld. Dat houdt dan de verzuring tegen tot het op is…. Daarom ook dure olie gewoon vaak genoeg verversen…
ruilen tegen viaduct.. is ook moielijk woord :hmmz
4 februari 2013 om 16:55 #18099671@usbstick wrote:
@Vinci wrote:
Ik kan met voorstellen dat het met oliedruk te maken heeft, en die is bij staionair vaak niet al te best, dus beetje toeren maken zou het dan ook wel moeten doen… Olie is dan ook nog wat dik, dus flow is ook slecht, en dan kan de oliedruk nog goed lijken, maar bereikt de olie toch niet alle belangrijke delen. Even schuren en dan is het klaar heh!
Dit is dus ook waar wat duurdere olie het op wint ten opzichte van goedkope action of bouwmarkt olie. Duurdere olie heeft een beter additieven pakket wat de delen boven in de motor die bij koude start nog droog staan toch te beschermen met een smerende laag. Vaak zijn dat molybdeen verbindingen, of gechloreerde verbindingen. Die laatste wordt alleen snel zuur, dus moet niet te veel van in zitten en moet de fabrikant een compensator voor hebben toegevoegd, calciumsulfaat bijvoorbeeld. Dat houdt dan de verzuring tegen tot het op is…. Daarom ook dure olie gewoon vaak genoeg verversen…
ruilen tegen viaduct.. is ook moielijk woord :hmmz
Anders moet je het effe op je usbstick opslaan, kan je ‘s avonds nog effe nalezen op je gemakje… :jerry
4 februari 2013 om 16:58 #18099672ik wil geen vervuiling op mn usbtickie :jerry
4 februari 2013 om 17:00 #18099673Zware tijd gehad op de lagere school soms? :vertag
4 februari 2013 om 17:04 #18099674lagere wat? :wtf
4 februari 2013 om 17:22 #18099675@usbstick wrote:
lagere wat? :wtf
LOL, ok nee dat verklaart dan alles… :afro
Wat je met een simpel LOI cursusje al niet kan oplossen heh… king:
4 februari 2013 om 17:31 #18099676ik zie het…
5 februari 2013 om 12:46 #18099677een verbrandigsmotor is ontwikkeld om onder lichte tot matige belasting op temperatuur te komen, anders zouden een hoop auto’s al gauw versleten zijn door het direct weg rijden.
Ik heb alleen wel al de motor gestart tijdens krabben, maar dat is tegen het beslaan van de ramen…
zolang je de motor rustig op temperatuur laat komen is er niks aan de hand, ga je koud ovlgas weg, dan zal de slijtage verschrikkelijk hoog zijn..Ik rijdt rustig weg in ieder geval, met een koude motor, of het nu -16 is of 20 graden buiten..
Ik laat haar wel een tel of 15 a 30 draaien voordat ik wegrijdt om de olie op alle plaatsen te hebben
Bij de omschrijving koude start van mijn Vrachtwagen in het instructie boekje (van de zaak / MB Atego 1224L lijn-6 euro5) staat netjes:
– Motor niet warm laten draaien op stationair toerental (580 toeren), gebruik stationair verhoger (Cruise hendel), en laat de motor op 1000 toeren draaien.
– het beste is om zo vlot mogenlijk weg te rijden.
– niet direct na de eerste motoromwentelingen wegrijden!!!!
– Motor niet vol belasten, tot de bedrijfstemperatuur is bereiktOp het voorraam zit een sticker:
– Niet na de eerste omwentelingen van de motor Direct wegrijden!!!Er staat verder niks omschreven over schakelen, maar dat is logisch, het is een automaat
– Deze automaat is echt belachelijk geprogrammeerd, de eerste 200meter schakelt ze pas tegen het rode toerengebied!! haha..
– ik doe dus koud zelf schakelen, bij zo’n 1700toeren (valt dan terug naar 1100 toeren)Willem
5 februari 2013 om 16:16 #18099678@arjontje wrote:
@Vannos wrote:
hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.
lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.
Toch is het beter, koud stationair draaien vind de motor echt niet leuk.
om er nog even op terug te komen.
stationair draaien is niet slecht. Wanneer je stationair de motor warm laat draaien duurt het langer voordat je op bedrijf temperatuur bent.
( koud stationair draaien bijna alle motoren meer toeren )ga je rijden met koude motor- duurt de koude periode veel korter. je bereikt eerder de gewenste temperatuur. ( dus in theorie minder slijtage )
5 februari 2013 om 22:17 #18099679ja mijn automaat is ook lekker bezig als de motor koud is …
mensen kijken mij wel eens raar aan (tenminste zo voelt het )als ik met 2000toeren aan kom rijden in de ochtends :P in de eerste versnelling, slakkengangetje
pas als hij de 3000 geraakt heeft schakelt hij over en doet hij het perfect in het boekje staat dat hij dit doet om sneller op temp te komen .. nou nou poe poe :ass
en dan heb je ook nog je stofzuiger aanstaan onder de motorkap xD
dampen wil zoon v6 trouwens ook wel :Dmaar word wel lekker snel op temp ook je uitlaat enzo …
is de anti roest optie volgens mij6 februari 2013 om 08:58 #18099680@Vannos wrote:
@arjontje wrote:
@Vannos wrote:
hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.
lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.
Toch is het beter, koud stationair draaien vind de motor echt niet leuk.
om er nog even op terug te komen.
stationair draaien is niet slecht. Wanneer je stationair de motor warm laat draaien duurt het langer voordat je op bedrijf temperatuur bent.
( koud stationair draaien bijna alle motoren meer toeren )ga je rijden met koude motor- duurt de koude periode veel korter. je bereikt eerder de gewenste temperatuur. ( dus in theorie minder slijtage )
Stationair draaien is ook niet slecht.
Maar niet minuten lang wanneer de motor koud is.
Net wat wim zegt even stationair draaien en dan gelijk (rustig) weg rijden.Ik zelf hoef (bijna) nooit te krabben heb een hoes over de auto.
hoes los, motor starten. gooi de hoes langs de voordeur onder de kapstok en ben binnen 20 seconden weg.12 februari 2013 om 14:30 #18099681.. met een koude motor rijd ik altijd pas weg.. na ongeveer 45 sec. zodat de olie overal door heel het blok is , en de toeren wat gezakt zijn.
dan een keer gas geven tot de aut. choke er af gaat .EN dan niet in D wegrijden..
maar in zijn 2bb
king:12 februari 2013 om 14:51 #18099682Buren zijn altijd heel blij met mij :D
voor ik start maak ik de ramen schoon
warmdraaien rond de 1250rpm tot de temp meter begint te komen
en het kacheltje te kennen geeft dat de meter niet liegt :D
dan vertrek ik pas op het gemakje…12 februari 2013 om 14:53 #18099683Hoe lang duurt het eigenlijk ongeveer voordat je de juiste oliedruk overal hebt in je blok na starten?
Seconde of 10?12 februari 2013 om 14:57 #18099684ik zou het niet zeker kunnen zeggen, denk zelf een seconde of 5
bovendien zal dat per blok verschillend zijn
want slijtage en vervuiling zal dit ook vertragen lijkt me
en het toerental speelt ook een rol :hmmz12 februari 2013 om 14:59 #18099685Ja, okay, dat klopt.
Maar ben toch wel benieuwd of iemand weet te vertellen (in het geval van een schone, niet/nauwelijks gesleten motor) of er oliedruk is na 5 seconden of bijv. 15 seconden ofzo.
Toerental zal inderdaad behoorlijk meespelen, mijn Astra liep ongeveer 1000 rpm stationair, terwijl de Ibiza maar rond de 600 toeren draait.12 februari 2013 om 16:22 #18099686Motoren in de bouw draaien allemaal bijna op 1 toerental en ook normale motoren voor werkzaamheden.
Snap sowieso niet dat meeste zich zorgen maken of het schadelijk of meer slijtage is?? meeste rijden toch max 3 jaar met hun waggeltje omdat ze dan nieuwer willen rijden, of hoe noem je dat met de tijd mee gaan.?
12 februari 2013 om 19:31 #18099687of hoe noem je dat met de tijd mee gaan.?
of
zuinigzijnmetjespullen. ;)
bb
king:12 februari 2013 om 19:46 #18099688@RISL wrote:
Ja, okay, dat klopt.
Maar ben toch wel benieuwd of iemand weet te vertellen (in het geval van een schone, niet/nauwelijks gesleten motor) of er oliedruk is na 5 seconden of bijv. 15 seconden ofzo.
Toerental zal inderdaad behoorlijk meespelen, mijn Astra liep ongeveer 1000 rpm stationair, terwijl de Ibiza maar rond de 600 toeren draait.5 seconden vind ik nog lang als ik een auto een beurt heb gegeven dus ook olie wissel hoor ik als de motor net aan staat het motorgeluid veranderen door dat er overal olie heen stroomt. en dat duurt meestal een seconde of 2.
al zou het 5 seconden zijn, elke motor onderdeeltje zit nog een grens laagje olie op dat nodig is bij het starten omdat niet direct overal olie is. dus smering heb je sowieso
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.