Motor ombouw astra G

Forumindex Forums Modellen Astra Motor ombouw astra G

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255156
    Astragz16se
      Lid sinds:
      22 June 2012

      Forumleden,

      Ik ben op dit moment niet echt tevreden over mijn 8klepper 1.6. Ik denk dat de motor ook zn beste tijd heeft gehad. De kleppen of iets in die richting gaat steeds harder tikken. Nu is het blijvend tijdens het rijden. Ik wil me auto nog wel behouden, maar geen geld meer in deze motor stoppen aangezien hij ook weinig vermogen heeft.
      Over een tijdje wilde ik een motorswap doen, maar ik weet niet hoe het zit met de regels en of het wel verstandig is om te doen. Ik dacht aan een astra H opc Z20LEH motor. Er zullen veel aanpassingen gedaan moeten worden remmen voor achter etc. Kan iemand mij hierover adviseren of het wel verstandig is om te doen rondom de regeltjes.
      Zoniet zat ik er aan te denken om een 1.6 16v erin te bouwen. Ik neem aan dat ik me dan minder zorgen hoef te maken als ik de 16v erin laat bouwen. Ik hoor het graag van jullie.
      Me buurjongen die heeft eigenlijk hetzelfde gedaan met een astra 2.0 coupe. Hij heeft een Z20LEH erin zitten, maar voor hem is het niet zo een groot probleem denk ik omdat hij hiervoor ookal een 2.0 had. en ik wil van 1.6 naar 2.0….

      #18103776
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Coupe 2.0 ombouwen naar Z20LEH??? er is alleen nooit een 2.0 motor geleverd anders dan de 2.0turbo (Z20LET) in een coupe, van Z20LET naar Z20LEH motor is niet echt rocket Science qua ombouw, is technisch de zelfde motor namelijk.
        Dat ligt bij jouw ombouw plannen even anders

        van Z16SE naar Z16XE is geen probleem, ik heb hier gelezen dat de draadboom en Computer gelijk zouden zijn.
        vrijwel alles past, behalve uitlaat en luchtfolterslang, evt koelslangen.

        Alle ombouwen zijn mogenlijk, houd er wel rekening mee, dat je van de lichtste naar e zwaarste gaat, en je eigenlijk een complete neus nodig bent van een Astra-G Z20LET

        dat wil zeggen:

        – Veerpoten
        – Fusee’s
        – Draagarmen
        – Naven
        – Subframe
        – Radiateur
        – Koelvinnen
        – Koelmodule voor de aansturing van de koelvinnen
        – aandrijfassen
        – F23-5bak (F23SRT) incl koppelingsset compleet
        – Aangepaste pook en mechaniek voor F23 (deze is kabel geschakeld, jouwe stang geschakeld)
        – Draadboom en Computer van een Z20LET astra-G
        – Uitlaat van voor tot achter
        – Remmenrij
        – remkoeling voor
        – als het echt tegen zit, nog een andere ABS pomp (ivm ESP)
        – etc etc..

        Willem

        #18103777
        Blue-Dragon
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 July 2006

          En als je dat gedaan hebt zul je hem ook moeten laten keuren bij het RDW.
          En komt er op je papieren te staan hoeveel vermogen je dan hebt.

          Alleen is dit niet meer zo makkelijk het om laten keuren alles vanaf bwj 1998 is moeten dan voldoen aan de europese normen.
          Als je eraan wilt beginnen raad ik je aan om ook eerst is goed te gaan informeren bij het RDW.

          Ik spreek hier uit eigen ervaring omdat ik met dit ben aangehouden en niets over een ombouw op papier had
          staan , koste me alleen al de bekeuring meer als €400,00.
          In mijn Astra lag standaard een x18xe1 in en nu ligt dan er een x20xer van een opc1.

          Moest me ook gelijk gaan melden bij het RDW en werd van daaruit richting Lelystad gestuurd.
          Die afspraak maakte ze toen al gelijk voor me , en kreeg dan vanzelf een bericht wanneer ik daar moest komen.
          En dat zijn daar hele zware keuringen dan moet echt alles werken wat erop en eraan behoort te zitten.

          En deze keuring is niet zo goedkoop kan ik je vertellen koste meer dan die bekeuring.

          #18103778
          NoFear1696
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 May 2012

            Wim-V6 heeft een redelijk complete lijst gemaakt van wat er allemaal nodig is voor de swap.
            ik heb deze swap 3 jaar geleden gedaan met een goede basis OPC 1. maar ik moet eerlijk zeggen dat het flink uit de klauwen is gelopen wat betreft kosten 6000euro (3750euro allen de motor. toen nog vrij zeldzaam ) en dan heb ik niet eens de de 6bak er op (nog eens 2000euro) dus weet waar je aan begint :vertag

            #18103779
            dion87
              Lid sinds:
              22 August 2011

              ik denk dat je het beste een astra uit engeland kan halen en daar alles aftrekken. ze komen namelijk daar echt voor spot prijzen voorbij

              #18103780
              Astragz16se
                Lid sinds:
                22 June 2012

                Heren allemaal bedankt voor jullie reactie.

                @Willem
                dank voor je uitgebreid uitleg. Me buurtjongen had idd een Z20LET

                @bluedragon
                Hoe zijn ze erachter gekomen dat je een andere motor erin heb zitten dan??

                @nofear
                dank dat je even een prijsindicatie geeft.

                @dion
                Astra’s zijn idd goedkoop daar. Mijn buurjongen heeft zijn Z20LEH motor + bak voor €3000 meegekregen met 12000 miles erop volgens hem.

                Ik ga er over nadenken wat ik nou precies ga doen. Ik denk niet dat ik een swap ga doen voor een 16v motor. Ik kom daar niet veel mee voor uit eigenlijk. Dan kan ik beter een andere astra kopen met grotere motorinhoud of eventueel een 16 klepper. Ik zal er eerst goed over nadenken

                In iedergeval dank voor jullie reacties :D

                #18103781
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Bij een z16xe ombouw hoef je alleenmaar de motor te vervangen ecu kun je zelfs behouden van je vorige motor dus kost je stukken minder.
                  En remmerij en dergelijke hoeft niet worden aangepast enkel typegoedkeuring.

                  Als je bij een controle langs de snelweg word aangehouden willen ze wel eens een rdw gast hebben werlke ook controleerd.

                  #18103782
                  johannes78
                    Lid sinds:
                    29 January 2011

                    Eerder was t toch altijd zo als je een 4 cilinder vervangde voor een zelfde motor hoefde je toch niet bij de opnieuw te keure? Alleen bij switch naar meer cilinders toch?

                    #18103783
                    NoFear1696
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 May 2012

                      @Astragz16se wrote:

                      Heren allemaal bedankt voor jullie reactie.

                      @Willem
                      dank voor je uitgebreid uitleg. Me buurtjongen had idd een Z20LET

                      @bluedragon
                      Hoe zijn ze erachter gekomen dat je een andere motor erin heb zitten dan??

                      @nofear
                      dank dat je even een prijsindicatie geeft.

                      @dion
                      Astra’s zijn idd goedkoop daar. Mijn buurjongen heeft zijn Z20LEH motor + bak voor €3000 meegekregen met 12000 miles erop volgens hem.

                      Ik ga er over nadenken wat ik nou precies ga doen. Ik denk niet dat ik een swap ga doen voor een 16v motor. Ik kom daar niet veel mee voor uit eigenlijk. Dan kan ik beter een andere astra kopen met grotere motorinhoud of eventueel een 16 klepper. Ik zal er eerst goed over nadenken

                      In iedergeval dank voor jullie reacties :D

                      als het goed is ken ik die vriend van jou :hmmz het is een metallic blauwe astra cou”‘e en heet Roy hij kent mij ook :agent

                      #18103784
                      Blue-Dragon
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 July 2006

                        Vroeger was alles veel makkelijker ja , tegenwoordig met alle eu regels is er heel veel veranderd.

                        Zal even vertellen hoe ze erachter zijn gekomen.

                        Ik moest wat schuiner over een drempel heen , maar wat verderop zag ik politie staan die een controle aan het houden waren.
                        Nu had ik wel rechts of links af kunnen slaan mar zag ook dat er een motorrijder stond , en ze hadden mij ook al gezien.
                        Dus ben ik gewoon rechtdoor gereden en werd staande gehouden , met 4 man liepen ze om de auto heen.
                        En werd er gevraagd naar de papieren , en wat later kwam er een andere agent bij die vroeg of ik de motorkap
                        wilde openen. Dus ik maak de motorkap open en stapte dan ook maar uit , om te kijken wat ze gingen doen.

                        Stonden toen weer met een aantal naar de motor te kijken ,ze zeiden me nog zo dat ziet er mooi en netjes uit. Maar 1 agent die zat naar me ECU te kijken en zei mij die hoort daar toch niet te zitten, op een x18xe1 zit die toch achter het motorblok. Ja toen wist ik dat ze verder gingen zoeken.
                        En wilde ze hem in beslag gaan nemen om op het bureau verder te gaan onderzoeken. maar daar had ik geen oren naar dus heb ze toen eerlijk gezegd dat er een andere motor in is gekomen. En met een goede babbel van mij mocht ik hem toch mee naar huis nemen maar ook niet verder. Er werd me wel gezegd rij er niet meer verder mee want houden ze je dan aan ben je hem wel kwijt.
                        Maak een afspraak met het RDW en vertel ze wat je is overkomen wij zullen het RDW ook inlichten over de stand van zaken.

                        Dus goed ik heb een afspraak gemaakt en kon een paar later terecht in Zwolle en ben met een ongeldig kentekenbewijs daar heen gegaan.
                        En er waren ook al een paar vrienden die langs zouden komen en hebben ook alles gezien en gehoord wat ze
                        daar hebben gedaan. Eerst was het zo, maar we kunnen hier niks doen ? u moet naar Lelystad waarop ik zei nou alles is 1op 1 overgezet van een opc 1 heb daarvan het chassisnummer en het kenteken dus moet dan toch geen probleem zijn. Die monteur gaat richting kantoor en kwam na een 15 min terug en zei, we kunnen hier nu alleen wat kleine keuringen gaan doen maar u moet
                        er toch ook mee naar Lelystad. Ze hebben daar toen gekeken of alles netjes was gedaan schokbrekers / stuurinrichting / rem inrichting nagekeken en hij werd gewogen op de vooras en op de achteras.
                        En omdat ze nergens een remtestbaan hebben als alleen bij het RDW in Lelystad moet je wel daar naar toe.
                        Dus hebben ze die afspraak gemaakt en moest ik maar wachten tot ik daar terecht kon.

                        Dit heeft een aardige tijd geduurd voordat ik bericht van ze kreeg.
                        En op die brief stond op wat ze daar allemaal gingen doen ppfff ze gaan de baan op en gaan dan vanaf 160 km ineens op de remmen. Dit doen ze dan zo’n 5 tot 6 keer achter mekaar daarna gaan ze testen wat de km teller doet doen ze met allerlei apparatuur wat ze in je auto plaatsen. Ze gaan een uitlaattest houden en ook aan de voorkant testen ze het geluid dit word allemaal genoteerd. Maar voordat ze de baan opgaan lopen ze ook de gehele auto na waar je dan niet bij mag zijn.
                        Die keuring duurt ongeveer 2 uur en wat ze dan allemaal doen kan ik geen antwoord opgeven.

                        Goed na ongeveer 4 uurtjes komt die monteur je ophalen uit de kantine en mag je mee naar het kantoor.
                        En gaan ze je vertellen of die goed of niet goed is gekeurd , en gelukkig was die van mij helemaal goedgekeurd
                        Alles was allemaal binnen de normen van de E.U , ik vertelde die monteur dat ik alles ook 1op 1 had overgezet.
                        Maar waarom ik dan toch deze zware keuringen moest ondergaan, en vertelde mij dat alles vanaf bwj 1998 die een andere motor inbouwen deze keuringen moet ondergaan. Ik moest me oude papieren gelijk inleveren en kreeg een bewijsje van ze mee vroeg hem ook nog komt er dan ook opc x20xer op het kenteken te staan , nee zei hij komt alleen een kenmerk bij op wat ik dan wel weer jammer vind.

                        Zie regels RDW:



                        RDW-keuring na monteren andere motor of wijziging van de motor
                        Als u één van de volgende wijzigingen aan de motor van een gekentekend voertuig aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig keuren. Het gaat om de wijziging van:

                        de motorcode of het motortype;
                        het aantal cilinders;
                        de cilinderinhoud;
                        de brandstofsoort.
                        Hieronder valt ook wijziging naar elektrische aandrijving (De RDW hoeft een LPG-nstallatie die is ingebouwd door een RDW-erkend bedrijf niet te keuren).
                        het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen.
                        het vermogen van overige voertuigen, als dit meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde.
                        Deze verplichting om het voertuig te keuren is vermeld in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De regeling voertuigen kunt u bekijken op http://www.wetten.overheid.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;
                        Eisen waarop de RDW toetst
                        Het voertuig wordt getoetst aan de eisen zoals die golden bij de eerste toelating van het voertuig. Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 dan toetst de RDW de zogenoemde permanente eisen.
                        Dit zijn eisen betreffende de verkeersveiligheid en milieuaspecten. In de volksmond de eisen voor de APK, aangevuld met een aantal extra eisen, zoals extra donker gemaakte ruiten, geluidsproductie en gebruikerseisen. De permanente eisen maken deel uit van de Regeling Voertuigen. Deze kunt u nalezen in hoofdstuk 5 van de Regeling Voertuigen, zie http://www.wetten.overheid.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;.
                        Heeft uw motorvoertuig een datum eerste toelating van na 31 december 1997, dan toetst de RDW de toelatingseisen (dit zijn eisen die Europees zijn vastgelegd in EU-richtlijnen)
                        en de permanente eisen, zoals vermeld in bijlage IV van de Regeling voertuigen.
                        Complete motor met versnellingsbak ingebouwd
                        Als u een complete motor met versnellingsbak en uitlaatsysteem gebruikt uit een gekentekend donorvoertuig met een typegoedkeuring van hetzelfde merk en type, dan zijn er minder testen nodig. In deze situatie gaat de RDW er vanuit dat is voldaan aan de emissie- en geluidseisen. U moet wel kunnen aantonen dat de gebruikte motor uit een gekentekend donorvoertuig komt.
                        Bovenstaande is niet van toepassing bij een brandstofwijziging naar LPG of aardgas, of wijziging naar elektrische aandrijving. In deze gevallen worden de toelatingseisen die gelden op de dag van de wijzigingskeuring getoetst.
                        Keuringslocaties
                        U kunt terecht bij één van de keuringsstations van de RDW als:
                        uw voertuig een datum eerste toelating heeft van vóór 1 januari 1998, of
                        uw voertuig een datum eerste toelating heeft van na 31 december 1997 en een complete motor met versnellingsbak en uitlaatsysteem is gemonteerd uit een gekentekend donorvoertuig met een typegoedkeuring.

                        Voor het maken van een afspraak zie: keuringsafspraak maken of annuleren.
                        In overige gevallen zijn er diverse testen noodzakelijk, zoals remtesten, geluidstesten en weggedrag testen. De keuring moet dan plaatsvinden op het RDW testcentrum te Lelystad. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de RDW.
                        Kosten van de keuring
                        Voor een keuring op één van de keuringsstations van de RDW is het tarief maximaal € 80,00.
                        Moet de keuring op het RDW testcentrum te Lelystad uitgevoerd worden, dan zijn de kosten afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden. U kunt voorafgaande aan de keuring een opgave van de totale kosten opvragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de RDW.

                        #18103785
                        Astragz16se
                          Lid sinds:
                          22 June 2012

                          Okee vervelende ervaring @bluedragon .Daarom wil ik alles in orde hebben als ik een ombouw ga doen. Het is ook niks als die gaste je auto testen waar je niet bij bent.
                          Maar stel dat ik een Z16XE inbouw. moet het dan allemaal ook gekeurd worden of hoe zit dat?
                          Ik denk zelf niet dat ze het in de gaten zullen hebben aangezien het een klein verschill heeft. Kan ik wel dezelfde versnellingsbak die ik nu heb behouden daarvoor?

                          #18103786
                          turbootje
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            @bluedragon. dat is ook het nadeel dat je blok niet op kenteken stond/ en nu wel

                            een dure les !!!!

                            #18103787
                            Blue-Dragon
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 July 2006

                              Dik dat was het toen ook al niet met die speciale actie, heeft ook niemand aan gedacht zelfs ik niet.
                              Maar gedane zaken nemen geen terug keer , en neem het verder ook niemand kwalijk.

                              En het is een dure les geweest , en daarom meld ik het hier als er vragen zijn over een motorombouw.
                              Dat ze heel goed weten waar ze aan willen beginnen en dat het niet meer zo eenvoudig is als vroeger.
                              Die regels die ze hebben worden steeds weer aangepast en zullen alleen nog maar zwaarder worden.

                              #18103788
                              blue-mission
                                Lid sinds:
                                27 July 2010

                                klopt het zijn wat dat betreft mierenneukers, gelukkig is het met een oldtimer allemaal een stuk makkelijker.

                                #18103789
                                the12sid
                                  Lid sinds:
                                  7 August 2015

                                  @turbootje wrote:

                                  @bluedragon. dat is ook het nadeel dat je blok niet op kenteken stond/ en nu wel
                                  Gilera Runner
                                  een dure les !!!!

                                  good one! :) nice job btw!

                                  #18103790
                                  SimpleFace
                                    Lid sinds:
                                    14 July 2014

                                    Zo he veel gedoe, volgens mij is het efficientste gewoon huidige auto verkopen en een andere halen. Een 16V ter vervanging van de 8V zal ook geen potten breken, de 16V moet je veel meer op hoge toeren houden om door te trekken. Tussen 2000-3000 zit er weinig in. Juist daar is de 8v dan weer sterk in. Heb de 16v in de vectra zelf ervaren, maar was nou niet echt veel verschil met mijn 8v z16se.
                                    Top ligt hoger, en op papier is hij iets sneller, maar in de praktijk vind ik de 8v lekkerder rijden omdat je niet hoeft terug te schakelen bij inhalen e.d

                                    #18367002
                                    Micha.g.l
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 June 2019

                                      Hey mensen, ik heb al een tijdje een Opel Astra G opc X20Xer en ik ben de motor nu wel een beetje gewend en ik zou graag wat spannender willen, bijvoorbeeld een Z20let of een Z20Leh maar wat zou ik nog meer moeten vervangen/veranderen als ik een van deze twee motoren plus versnellingsbak erin leg?

                                      Micha

                                      #18367007
                                      Haasje17
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2009

                                        Je hebt een hele berg geld nodig en typegoedkeuringspapieren om hem legaal op kenteken te krijgen. Zelfs al is die in de astra G geleverd moet je naar Lelystad voor omkeuren als het voertuig van na 1998 is.

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.