Motor ombouw

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Motor ombouw

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18352400
    Jan-WillemK
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 July 2014

      Ik ben nu in het bezit van een Vectra C1 station met de 2.0t / Z20NET motor. Deze wagen rijdt verder prima, behalve dan dat soms heel kort de spanning wegvalt na het starten (zie een ander topic hierover, oorzaak zoeken is nog bezig…).

      Toch kijk ik stiekem altijd een beetje om me heen naar andere auto’s of opties om de huidige auto iets te upgraden. Daarom kwam het volgende idee in me op: stel ik koop een andere (goedkope) Vectra station met motorschade of een hoge kilometerstand maar wel een luxe uitvoering (leder, dakraam, enz.). Een schade auto is ook nog een mogelijkheid natuurlijk. Vervolgens ‘klus’ ik de motor + bak van mijn huidige wagen over in de luxe uitvoering? Ik snap dat het allemaal heel kort gezegd is nu, maar is dit überhaupt mogelijk? Gaat dit lukken met alle elektronische modules of moeten die allemaal opnieuw ingeleerd worden, want ik heb ergens gelezen dat deze allemaal met elkaar gepaard moeten zijn? En zijn de ophangpunten voor de verschillende motorblokken gelijk of komt er nog een stukje metaalbewerking om de hoek kijken?

      Zaken waar ik nu nog geen antwoord op weet, maar jullie misschien wel:

      – Nu heb ik een C1 en ik zou dan het liefst voor een C2 gaan, omdat ik deze voorbumper mooier vind. De C1 is half-canbus en de C2 vol canbus. Dit zou denk ik geen probleem moeten zijn, want de carrosserie en interieur etc blijft origineel. Ook is de C2 af-fabriek geleverd met de 2.0t motor.

      – Stel de ‘nieuwe’ auto is een diesel ipv benzine. Dan zullen ook de brandstofpomp+leiding en tank overgezet moeten worden? Voorkeur dus voor een benzine uitvoering.

      – Bij de ombouw moeten mee: motor, bak, radiateur, intercooler, luchtfilterhuis, stuk kabelboom, ECU, uitlaat, steekassen, wat nog meer?….

      – Na de hypothetische ombouw moet de auto denk ik bij de RDW opnieuw gekeurd worden?

      Verder natuurlijk de vraag of ik niet beter kan zoeken naar een complete auto die aan alle wensen voldoet :). Waarschijnlijk wel, maar een projectje is ook leuk om te doen toch! Voordeel is natuurlijk wel dat je de tijd hebt om aan de donor-carrosserie te sleutelen en deze goed aan te pakken met nieuwe remmen, schokdempers, enz. En als het motorblok + bak eruit is, kan hier ook gelijk eea aan vervangen worden, zoals bijvoorbeeld de koppeling en keerringen. En als er dan nog budget over is, dan ook gelijk een 3” downpipe, intercooler en turborevisie om er zo’n 250 pk uit te krijgen :happy02:

      Wie heeft hier iets (on)zinnigs over te zeggen? :dank-u:

      #18352558
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Bij overgang van Diesel naar Benzine of anders om, dan moet je omkeuren bij het RDW.

        Blijft de motor gelijk dus Z20NET naar Z20NET, dan hoef je natuurlijk niets te doen.

        Ga je naar een andere motorcode, maar wel 2 liter turbo, dan moet je officieel omkeuren, maar ik zou het niet doen.

        #18352561
        Jan-WillemK
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 July 2014

          Hej, bedankt voor je reactie. Beter een benzine-auto ombouwen dus.

          Jij zegt dat je het niet zou doen, dan bedoel je denk ik het omkeuren als je van benzine motor wisselt?

           

          Kan iemand nog iets zinnigs zeggen over de elektronica en modules bij de ombouw? Ik denk zelf dat het mechanisch allemaal wel moet lukken?

          #18352641
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Zelfde motorinhoud en zelfde aantal kw’s, maar alleen andere motorcode, dan zou ik niet naar het RDW gaan.

            #18352692
            gwriemersma
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 December 2010

              Aandrijfassen zijn allemaal hetzelfde van de handgeschakelde modellen. Maar waarom niet gewoon je huidige Vec upgraden hier zijn er meerdere die dat gedaan hebben zoals ondergetekende . Modules zijn bijna allemaal in te leren Liviu kan je daar misschien wel bij helpen. Kijk maar eens in mijn topic of van Jraaf of dat van speaker of die van Leo

              #18353081
              Jan-WillemK
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 July 2014

                Upgraden is ook zeker een optie!

                Er zijn inderdaad leuke upgrade topics te vinden B-)  . Alleen een dakraam erin zagen zal wat lastig worden haha :scratch:

                 

                 

                 

                #18354952
                Jan-WillemK
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 July 2014

                  In het kader van upgraden:

                  Soms komt er een mooi beige lederen interieur voorbij. Ombouwen van stoelen en deurkaarten is prima te doen, maar kun je ook de ‘vloerbekleding’ ombouwen? Of haal ik me dan teveel ellende op de hals en kan ik beter voor een mooi zwart lederen set gaan zoeken? Het interieur van een C2 past ook in en C1?

                  Ooit heb ik ook een Vectra gezien met een donker bruin interieur, dat vond ik heel erg sjiek. Helaas zie je deze niet of nauwelijks :(. Zoals dit interieur:

                  images

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.