motor management lampje Corsa b 1.0

Forumindex Forums Modellen Corsa motor management lampje Corsa b 1.0

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18394322
    Ruud Klaui
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 October 2020

      beste forum leden

      3 weken geleden de uitlaat met katalysator  vervangen van onze  23 jaar oude corsa b met 3 cylinder 1.0 motor uit 1997. (al 22 jaar in familie bezit)
      1 week later gaat motormanagement lampje branden op de snelweg.
      dus denk je lamda sonde probleem .  eruit gehaald : was wat roetig. Meten op de sonde levert een spanning van 0,2 a 0.3 volt op zou betekenen  te arm mengsel. ook valt het op dat de de spanning van de sonde stabiel is. Hij moet staan te wapperen tussen 0.2 en 0.8 volt om zodoende een ideaal mengsel te hebben en juiste werking van de katalystor. Soms staat ie wel te wapperen als je bv van de snelweg afkomt bij het stoplicht oid.
      lucht massa meter verwisselen levert zelfde resultaat op.  Een nieuwe lambda sonde gaf een continue spanning van 0.8 volt vanaf de sonde en een zeer regelmatig aangaan van het motormanegement lampje .
      ik heb vacuum slangen gecontroleerd op lekkage , carter ontluchting slangen schoon gemaakt , lucht massa meter getest ( werkt varieert rond de 3 volt) de 12 volt op de lambda sonde is er .  ik heb de minpool al eens 10 uur van de accu losgehaald om de ECU te resetten , ook met lampje versneld leeg getrokken. voorbij rijdende wegen wachter constateerde ook dat de lambda sonde niet ” wapperde” en had verder geen tijd .Ik heb de bobines  rail verwisseld  : geen verschil, 3 bougies zien er goed uit.

      net constateerde ik dat de lambda output 0 volt is, ik lees wel 0.2 maar dat is mi de spanning van de ECU…want na het afzetten van de motor hoor je na 2 seconden een klik en is de 0.2 volt weg…

      hij rijdt verder prima alhoewel ik ‘m de laatste maanden wat rauwer vind lopen.

      de vragen zijn nu :
      heeft iemand een idee wat er aan de hand is of een suggestie ?  (ik denk dat ie bijna continue in nood programma loopt.) bobines
      moet de ECU opnieuw ingeleerd worden ?
      kan je de ECU zelf goed resetten ?
      Heb je een betaalbare  OBD1 readers om eea zelf te doen ?

      Weet iemand een garagist in het midden van het land (omgeving Hilversum)  die dit soort gedateerde corsa’s tegen een leuke prijs kan repararen ?

      ik hoor graag

      Ruud

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.