Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Monza start niet: Is mijn brandstofpomprelais en/of weerstand stuk?
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 juli 2024om 14:44 door Shaggy Trout.
-
AuteurBerichten
-
15 juli 2024 om 12:07 #18554098
Hallo allen,
Ik heb een probleem met mijn Monza; na een koelwaterlekkage start hij niet meer. Afgelopen vrijdag draaide ik de snelweg op en het leek wel alsof er een nieuwe paus was gekozen. Een dikke wolk witte rook. Ik ben zo snel mogelijk een parkeerhaven in gedoken, aangezien ik niks hoorde blazen heb ik voorzichtig de motorkap geopend.
In eerste instantie was er weinig te zien behalve een hoop vocht waarvan de geur deed vermoeden dat het koelvloeistof was. Omdat niet direct te zien was waar het vandaan kwam heb ik de motor nog kort gestart en vrijwel meteen was duidelijk dat er een slang gebarsten was. Prima, motor weer afgezet en de ANWB gebeld. Vervolgens nieuwe slang erop gezet en koelvloeistof aangevuld. Lekker makkelijk dacht ik zo.
Dus niet, probeer de motor weer te starten maar helemaal niks dus. Startmotor gaat rond maar verder niks. Brandstofpomp sloeg ook niet aan. Echter, als ik hier direct prik op zet (bruggetje in de stekker van het relais) start-ie wel gewoon en komt er brandstof bij de motor. Maar ook zo start de motor niet, iets met elektronische inspuiting gok ik.
Nu is mijn eerste vermoeden dat het relais of een van de weerstanden overleden is, deze zitten namelijk vrij dicht bij het koelwaterlek en de witte stekker (voorschakelweerstand als ik het goed heb) was nat. Zie foto hier onder:
Nu is mijn vraag: zit ik in de juiste richting te zoeken? En hoe zou ik dat kunnen testen. Ik las in een ander topic dat als ik contact maak bij de luchtmassa meter ik het relais zou moeten horen klikken, maar dat doet-ie niet. Ik heb een multi-meter liggen maar geen idee wat ik zou moeten meten, en op welke waarden.
Als iemand tips of suggesties heeft hoor ik het graag.
15 juli 2024 om 20:42 #18554144Ruik je tijdens het starten benzine uit de uitlaat dan is er vaak geen vonk. Controleer dan je stekker van de ontstekingstoren. Ruik je geen benzine dan is het vaak de lmm of de stekker ervan.
Als je het zwarte kapje eraf haalt dan kan je met de hand de potmeter draaien.
doe dat eens tijdens starten en kijk of ie aanslaat.20 juli 2024 om 14:44 #18554199Vonken doet-ie wel. Als ik gas in de luchttoevoer spuit slaat de motor even aan. Vandaag komt het nieuwe relais binnen als het goed is, ga eerst dat proberen.
LMM is de onderste toch? Heb ik al eens aan gezeten omdat de CO in de uitlaatgassen te laag was.
Wat is die kleinere verderop dan?
Mijn kennis licht vooral bij scheepsdiesels, ben niet erg thuis is auto-termen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.