Mokka 1.4 airco blijft aan.

Forumindex Forums Modellen Mokka Mokka 1.4 airco blijft aan.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18347718
    GeertV
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 July 2013

      September 2014 kocht ik een nieuwe Opel Mokka 1.4 turbo met LPG. Ik opteerde voor een manuele airco omdat ikzelf de controle wil hebben of de airco nu aan of uit moet.
      Een anderhalf jaar later merkte ik plots dat de airco constant aan bleef, ook al stond de knop uit.
      Gezien mijn wagen nog onder garantie was, bracht ik hem naar de garage.
      Na enig opzoekwerk, wist de technieker mij te vertellen dat dit probleem ook in andere landen werd opgemerkt.
      De oplossing was een software-update.
      Na de update was het probleem inderdaad verholpen.
      Ongeveer 4 maanden geleden begon het echter opnieuw.
      Er vormde zich heel veel condens op de buitenkant van de ramen en ik diende zelfs de verwarming hoger te zetten omdat het echt te koud werd in de auto.
      Ik nam opnieuw contact op met de garage en moest mijn wagen binnenbrengen. Men zou hem eerst “uitlezen” of naar een diagnosecentrum rijden.
      Na de eerste update, toen de wagen nog onder garantie was, stelde ik de vraag wanneer dit probleem zich in de toekomst weer zou voordoen en de wagen niet meer onder garantie was, wie dan de kosten zou dragen. Het ging hier volgens mij duidelijk om een productiefout.
      Ik kreeg toen het antwoord dat dit probleem ook in de toekomst op kosten van de fabriek zou hersteld worden.
      Nu goed, ik heb mijn wagen ’s morgens binnengebracht bij de garage en omstreeks 11u00 kreeg ik telefoon dat hij in orde was.
      Men zou mij alles uitleggen als ik de wagen kwam halen.
      Toen ik mijn wagen ging ophalen, vertelde de technieker dat het normaal was dat de airco aan bleef en wel omdat de bedieningsknop, waarmee men de luchtstroom regelt, ingesteld was op de voorruit. Wanneer men de luchtstroom op de voeten of op de middenroosters zet, vat de airco uit.
      Dit zou zo ingesteld zijn in de fabriek om te voorkomen dat de voorruit beslaat.
      Volgens mij niet logisch want er is een knop die er speciaal is om het beslaan van de voorruit te voorkomen.
      Wat hij dus eigenlijk zegt is dat, wanneer men de luchtstroom op de voorruit richt, de airco automatisch aangaat, ongeacht de knop uit staat.
      Dit is ook zo in de winter.
      Enkel wanneer men de knop van de luchtstroom op de voorruit uitschakelt of de luchtstroom op de voeten of het midden richt, valt de airco uit.
      Nu had ik graag geweten of hier Mokka eigenaars zijn die dit ook hebben.
      Wat wel belangrijk is, is dat mijn wagen een manuele airco heeft.
      Bij een automatische airco zou dit niet zijn.

      #18347766
      Kietje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 February 2016

        Die techneut heeft gelijk. De stand waarbij de luchtstroom alleen op de voorruit gericht wordt, wordt de ontwassemingsstand genoemd en daarbij is de airco een goed hulpmiddel.
        Ik rij met een VW bus van mijn werkgever en die heeft ook een handbediende (semi automatisch) airco die hetzelfde doet.

        #18347774
        dockedmarc
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 August 2011

          ik vraag mij altijd nog waarom mensen hun airco willen uitzetten?
          dit blijft voor mij een raadsel.

          #18347835
          GeertV
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 July 2013

            De reden dat ik gekozen heb voor manuele airco is net omdat ik zelf de controle wil hebben over de airco. Airco maakt de lucht in de wagen droog en zowel mijn vriendin als ik hebben daar op den duur last van. Ik gebruik hem dus echt alleen als het nodig is. Nu ik weet dat de airco enkel automatisch ingeschakeld is als de luchtstroom de voorruit gericht is, kan ik daar dus rekening mee houden.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.