Minimale / maximale ET waarde

Forumindex Forums Modellen Astra Minimale / maximale ET waarde

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255346
    xladage
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 July 2008

      Ik ben op zoek naar een andere set banden / velgen, maar weet niet wat de maximale / minimale ET waarde is die ik moet hebben.
      Ik heb zelf 49, dat is volgens mij standaard, met steex 4×100, maar tot hoever kan ik gaan met de afwijking van de ET?

      #18106123
      xladage
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2008

        Het gaat trouwens om mijn Astra G station, mocht het uitmaken ;)

        #18106124
        Mr-T-Opel-Astra-G
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 August 2011

          Astra G 4×100 houdt ET 49 aan.. EDIT
          Astra G 5×110 houdt ET 49 aan..

          Marge mag +5 / -5 zijn volgens GM. Al is hoger/lager te rijden. Alleen gaan je wielen dan meer naar binnen/buiten staan.
          4×100 kan dus 44 t/m 55 ET dragen (advies met velgen met dezelfde J waarde) EDIT
          5×110 kan dus 44 t/m 55 ET dragen (advies met velgen met dezelfde J waarde) EDIT

          Hou rekening met:
          Bovenstaand is een ADVIES dat wordt gegeven. Uiteraard is het mogelijk andere ET waardes te gebruiken alleen moet je rekening mee houden dat je wiel positie veranderd tegenover de wielkuip.

          Voor tekst en uitleg:
          http://steekmaat.nl/wat-is-de-et-waarde/” onclick=”window.open(this.href);return false;

          Voor alle andere opels:
          http://steekmaat.nl/auto/Opel/” onclick=”window.open(this.href);return false; Astra g wordt nog (Hopelijk) aangepast

          Voor meer of diepgaande vragen kan ik je naar het volgende topic refereren:
          http://www.opel-forum.nl/viewforum.php?f=49″ onclick=”window.open(this.href);return false;

          #18106125
          xladage
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2008

            Bedankt voor je antwoord en super handige link!
            Maar uh… dan heb ik dus een tikkie rare velgen op mn auto? 4×100 ET49… er staat GM op de velg, dus hij lijkt me “standaard”, is dat niet vreemd?

            #18106126
            xladage
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2008

              Hm… volgens mij heb ik Astra F velgen er onder zitten dan, met ET 49…

              #18106127
              Blue-Dragon
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 July 2006

                5×110 kan dus 44 t/m 55 ET dragen (advies)

                Ik rij al jaren met ET waarde 30 en 8,5 j en zou nog wel wat lager kunnen.
                Heb totaal geen last van aanlopen in de wielkasten en ze steken ook niet buiten de wielkast uit.

                Je kunt beter een lagere ET waarde nemen dan een hogere , met een hoge ET waarde zit je al heel snel tegen de binnenkant van de wilekast aan.

                #18106128
                ries e
                  Lid sinds:
                  23 December 2011

                  4×100 op een astra g heeft ook standaard et49. Dit zijn allemaal velgen van 5,5 en 6 J breed.

                  Ga je bijvoorbeeld 4cm bredere velgen monteren met dezelfde et waarde, dan zijn de velgen aan de buitenkant 2cm breder en ook 2cm aan de binnenkant! Aan de binnenkant is deze ruimte er vaak niet waardoor de velg/ band tegen de wielophanging aanloopt.
                  Met een et waarde die 10 lager is, komt de velg dan 1cm verder naar binnen en 3cm verder naar buiten.

                  Advies voor astra g:

                  6 j velgen et49 – et44
                  7 j velgen et42 – et40
                  7,5 j velgen et 37 – et35

                  Iets lagere et waardes past ook en ziet er ook mooi breed uit, maar de auto wordt dan steeds gevoeliger voor spoorvorming in het wegdek en onbalans in het stuur.
                  De wielkasten van een astra g zijn heel ruim dus aanlopen hoef je bij deze waardes niet bang voor te zijn.

                  #18106129
                  Blue-Dragon
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 July 2006

                    Ik rijd al meer dan 10 jaar rond met deze setup.

                    Met de zomer setup ligt die wel zo strak op de weg en onbalans in het stuur en gevoeliger voor spoorvorming daar heb ik totaal geen last van.

                    #18106130
                    xladage
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 July 2008

                      Bedankt voor de antwoorden.
                      Ik heb nu: 4×100 6Jx15 H2 ET49 (met 185 65 R 15)
                      Zij hebben daar: 4×100 6Jx14 H2 ET37 (met volgens mij 175 70 R 14)

                      Volgens Mr-T-Opel-Astra-G zit ik dan goed, maar volgens ries e dus eigenlijk niet.
                      Via de link van Mr-T-Opel-Astra-G zie ik dat de 4 gaats standaard voor mijn astra ET39 zou zijn, dus zit dit vlak in de buurt.
                      Ik weet nu niet goed of dit gaat werken of niet….
                      Sorry, kan iemand mij nogmaals adviseren?

                      #18106131
                      Blue-Dragon
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 July 2006

                        In je eerste bericht had je nog niet aangegeven om hoeveel inch het gaat en je zegt nu 14 inch.

                        14 inch zou ik er niet onderleggen , dan kom je niet met de omtrek van de wielmaat uit en is de wielbak nog minder gevuld.
                        15 16 en 17 inch zijn de meest gangbare maten voor de Astra G.

                        #18106132
                        ries e
                          Lid sinds:
                          23 December 2011

                          Et37 is niet optimaal, maar kan er wel gewoon onder zonder problemen.
                          175-70-14 heeft een kleinere omtrek dan 185-65-15. Met deze banden zal je snelheidsmeter dus meer aangeven dan je werkelijk rijdt. ( niet snel een bekeuring )
                          Astra g had standaard minimaal 15″ velgen. Ik weet niet zeker of 14″ velgen groot genoeg zijn om over de voorremmen heen te passen.

                          #18106133
                          Mr-T-Opel-Astra-G
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 August 2011

                            Astra G 4×100 rijdt inderdaad het meest optimaal VANAF 15”.. vanaf 15 inch kun je vrijwel alle kanten op.
                            Astra G 5×110 (1.8 motoren en hoger) Werden vaak al geleverd op 17″ Lichtmetaal.

                            Zoals ik al eerder aangeef, Er zijn meerdere opties mogelijk. Om een veilig antwoord te kunnen geven spreek ik daarom ook over de standaard waardes die worden gegeven vanuit GM zelf.

                            Het is namelijk onmogelijk om voor iedere velg, ET/J waarde verhouding te gaan uittekenen/uitleggen hoe dit op jouw auto gaat passen. ook omdat er teveel factoren zijn die erop inspelen.

                            – ET-waarde
                            – J-waarde (breedte van de band)
                            – Welke band ga je erop leggen
                            – Verlaging
                            – Camber
                            – Weersomstandigheden
                            – en het lijstje gaat zo nog wel door.

                            Ben je een liefhebben van “Luxe-velgen” is het wel handig om je hierin te gaan verdiepen. Wil je simpelweg staal+wieldop eronder leggen en weten wat onder je auto past.

                            15” origineel staal met 195/60R/15.
                            Dit zat er namelijk bij mij standaard op, en ik reed een astra g sedan. Mijn wielen stonden centraal in mijn wielkasten, dus had ruimte genoeg voor bredere banden. Naderhand ben ik overgestapt op 17 inch LM, 8J, ET 38. Deze kwamen gelijk met de wielkasten, dus lagen nog perfect onder de auto.

                            Ik heb nu: 4×100 6Jx15 H2 ET49 (met 185 65 R 15)
                            Zij hebben daar: 4×100 6Jx14 H2 ET37 (met volgens mij 175 70 R 14)

                            Dit gaat in ieder geval niet werken. Je gaat dus op een kleinere velg EN een kleinere band rijden. dit ga je geheid merken…


                            @Ries
                            E.
                            Ik heb contact opgenomen met de site, is inderdaad ET49.
                            6J H2 15 inch et 49. Had nog een set staal in opslag.

                            EDIT: Alle voorgaande posts aangepast voor accuratie

                            #18106136
                            lambo452
                              Lid sinds:
                              7 May 2008

                              @ries e wrote:

                              4×100 op een astra g heeft ook standaard et49. Dit zijn allemaal velgen van 5,5 en 6 J breed.

                              Ga je bijvoorbeeld 4cm bredere velgen monteren met dezelfde et waarde, dan zijn de velgen aan de buitenkant 2cm breder en ook 2cm aan de binnenkant! Aan de binnenkant is deze ruimte er vaak niet waardoor de velg/ band tegen de wielophanging aanloopt.

                              hey,

                              dit klopt niet helemaal..

                              de et waarde (in dit geval 49) is de afstand tussen het vlakke stuk wat op je wielnaaf/remtrommel gaat en de binnenste rand van je velg….

                              dus een bredere velg met dezelfde etwaarde zal ALLEEN naar buiten komen.. aan de etwaarde verander je niks dus zal de afstand hart-rand hetzelfde blijven..

                              in het geval hoe jij het beschrijft zou het dan et69 worden en 2cm verder naar buiten.. ;)

                              dit klopt niet!! excuses aan ries e

                              #18106134
                              xladage
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 July 2008

                                OK, ik ga het afblazen.
                                Dat er 14 inch op lag wist ik ook niet, kreeg de banden en velgen maten pas gister door.
                                Ik zie het ook niet echt gaan werken, de afwijkingen zijn te groot van de standaard.
                                Als GM zegt + of – 5mm dan ga ik daar op af, en dan wordt 12 dus wel een beetje gortig.
                                Bedankt voor alle info!

                                #18106135
                                xladage
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2008

                                  Snelheidsverandering is trouwen -4km/u bij 100km/u
                                  http://www.tacomaworld.com/forum/tirecalc.php?tires=185-65r15-175-70r14″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                  ;)

                                  #18106137
                                  ries e
                                    Lid sinds:
                                    23 December 2011

                                    Lambo452 schreef:
                                    de et waarde (in dit geval 49) is de afstand tussen het vlakke stuk wat op je wielnaaf/remtrommel gaat en de binnenste rand van je velg….

                                    Dit klopt niet: De et waarde is de afstand van de wielnaaf to het hart/ midden van de velg en niet tot de binnenste rand. ( zie ook de link van mr T hierboven in dit topic )
                                    Hoe breder de velg, hoe lager de et waarde moet zijn!

                                    #18106138
                                    Blue-Dragon
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 July 2006

                                      Om het nog wat duidelijker te maken.

                                      Wat is de ET waarde van een velg?

                                      Er zijn enorm veel verschillende velgen te vinden. Zij zijn er in allerlei soorten en maten. Elke velg heeft bepaalde afmetingen, waaronder ook de ET waarde. De ET waarde is de afstand tussen de achterkant van het hart – waar het hart de as van de auto raakt – en het (denkbeeldige) middelpunt van de velg. We meten de ET waarde door de velg vanaf de zijkant te bekijken. De waarde wordt gemeten in millimeters. Wanneer we een velg hebben met ET 30, betekend dit dat de afstand tussen de achterkant van het hart en het middelpunt van de velg 30 millimeter is. Als de velg precies zou worden gecentreerd met de as, zou er dus een loze ruimte zijn van 3 centimeter. Hieronder zie je een tekening die het een en ander duidelijk maakt.

                                      http://www.etwaarde.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      #18106139
                                      lambo452
                                        Lid sinds:
                                        7 May 2008

                                        ……. inderdaad!!!

                                        werk al 3 tot 4 jaar bij euromaster en dat is mij nog nooit verteld…

                                        er werd mij ook nooit tegen gesproken… maar bij deze…

                                        mijn excuses @ries e!!!

                                        #18106140
                                        ries e
                                          Lid sinds:
                                          23 December 2011

                                          Excuses zijn echt niet nodig hoor Lambo452 !
                                          Foutje moet kunnen.
                                          Heel veel mensen gaan de mist in met velgmaten, vooral de et-waarde en de juiste omtrek banden.
                                          Je bent echt niet de enige die iets heeft geleerd van dit topic. Nuttige informatie op het forum.

                                          #18106141
                                          lambo452
                                            Lid sinds:
                                            7 May 2008

                                            ja verder weet ik opzich alles wel… maar ik dacht echt dat et waarde achterkant hart –> binnenkant velg was :P heb het ook even vermeld bij mijn werkgever.. gevraagt welke van de 2 t was..

                                            en hij wist het ook niet :S dan ben je filiaal manager :P :P

                                            hij hebt t opgezocht en kwam er idd ook op uit!!

                                            en ja van zulke topics leer je nog steeds.. daar zijn de forums ook voor natuurlijk.. :P

                                            #18106142
                                            xladage
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 July 2008

                                              ik heb ook een hoop opgestoken!
                                              Gelukkig had ik de antwoorden vóór de aankoop!
                                              Thanks!

                                              #18106143
                                              bladluis
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                14 February 2014

                                                zou de et waarde 42 7,5 j ook passe onder astra g uit 2003
                                                Zonder gedonder tekrijgen met uit laten rollen en schaven enz?

                                                met de banden maat 215/40/r17

                                                opel astra g 2003

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.