Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Mijn manta turbo
- Dit onderwerp bevat 143 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 september 2023om 21:52 door jacobnoorlander.
-
AuteurBerichten
-
6 december 2016 om 08:33 #18334123
12 sept
@Emiel: De voorwielophanging doet het prima, ik heb er kwa techniek geen omkijken meer naar gehad, ik heb enkel de rijhoogte een paar keer veranderd om de ideale balans voor de roleigenschappen te krijgen. Achter heb ik alleen af en toe een stuiterende achteras met wegtrekken in de 1e versnelling, maar dat is weg zodra ik naar zn 2e ga. :DTijdens de laatste drift dag een gopro meegenomen, alleen had ik er geen zuignap bij om hem aan de buitenkant van de auto te zetten.. De andere optie was vanaf de rugleuning van de bijrijdersstoel filmen, ook wel leuk geworden.
5 uur driften, en alles is nog heel! king:https://www.dropbox.com/s/iwck1f09om3hf … 1.wmv?dl=0
https://www.dropbox.com/s/i3els1aya3ush … 2.wmv?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2uqfo0o16ifha … 4.wmv?dl=0
14 sept
Zondag 25 september lekker een dagje de manta uitlaten bij de fedoc circuit dag in emmer compascuum. :D Misschien ook nog wel even meedoen met de sprint
23 sept
Vette pech, ik dacht even snel de turbo te reviseren. Blijkt de hele turbine rotor aan gort te zijn, waarschijnlijk is er tijdens de driftdag wat losgekomen in het spruitstuk (stukje lasslak ofzo) wat er samen met een uitlaatgas temperatuur van rond 700 graden voor gezorgd heeft dat er een stuk van de vaantjes af is.
[img]https://i.imgur.com/ivGNOg3.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/H4cXlv7.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/jnIYUsl.jpg[/img]
Nieuwe turbo is inmiddels binnen maar dat is net een ander model dus er moet weer wat vermaakt worden hier en daar, verder is er gelukkig niets stuk.
Ik ben aanstaande zondag dan ook niet aanwezig bij de fedoc circuitdag.Corsaliefhebber:
Gelukkig dat de schade hierbij gebleven is, wat voor Turbo komt er nu op?24 sept
Een gt2871r met een compressor a/r van .60 en een turbine a/r van .82.
Ik had eerst voor een gt3076 gekozen, maar die is toch wat te groot, het idee erachter was dat ik dan niet opnieuw het management hoefde te remappen. De oude turbo was ook flink aan de maat, en ging bij 3000 toeren boosten, een maatje kleiner zou ook wat eerder op druk moeten komen.6 december 2016 om 08:35 #18334124Bovenstaande post zijn de “verdwenen” maanden van het oude forum.
13 september 2017 om 16:22 #18348134Update! Nadat het forum vernie(l)uwd was, waren er veel forum posts verdwenen. Nog vervelender is dat photobucket ook besloten heeft om alleen nog maar dik betaald foto’s te delen… Tip voor degenen met het zelfde probleem: download heel je album van photobucket en upload hem weer naar http://www.imgur.com werkt prima en is gratis.
Ondertussen is er veel aan de manta gebeurd, eerst een nieuwe turbo met spruitstuk op de manta gemaakt en nadat de manta een poos als de brandweer ging “per ongeluk”
de turbodruk toch wat te hoog gezet en het blok opgeblazen.. Nu had ik al het vermoeden dat de motor het niet al te lang zou houden met zoveel vermogen, en was ik al op de achtergrond begonnen met een nieuwe motor. Deze is nu op een haar na klaar en gaat zsm in de manta om nog uitgebreid te kunnen testen voor de winter er weer is.
Lijstje met specs:
omega zuigers 95.5mm voor Cih 2.4
Wossenner mls koppakking
H profiel drijfstangen 141.5mm lang
2.0 krukas en onderblok met versterkte lagers
Alles gebalanceerd tot 0.5 gram
Compressieverhouding verlaagd tot 8.0 op 1 door de compressie kam van de zuigers af te frezen.
Cilinderkop geflowd, gepolijst, gevlakt en van harde zittingen voorzien.
Uitlaat klepgeleiders smaller gemaakt voor normale klepseals.
Zware klepveren en vaste stoters icm de standaard 2.0e nokkenas.
Spatplaat in het carter en een olieretour voor de turbo.[img]https://i.imgur.com/ZJJbh0M.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/lmFP43t.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/Rxnuu0H.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/tgIc9ek.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/7KspsmX.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/ozWBqFb.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/0YBUhRm.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/Cllgqm2.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/YntBfX8.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/IyV6wJ7.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/PfRYbfq.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/GPBlN3Z.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/Wpmmd7v.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/6OXWn3U.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/Cnox1OJ.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/VVWOQQz.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/HLq4Mip.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/0kmqDBX.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/Oak2AYG.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/Oak2AYG.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/W8TfmU6.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/x59h8Yj.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/jo0K73L.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/VXSNBEe.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/YtjdvdS.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/PD9NksP.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/d2Fuf26.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/xu2zXKO.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/YCPNSMu.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/oTG6nZc.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/ONqKJtP.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/0zM9ys2.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/wK0BNGu.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/cZ0ej3R.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/cwxg9Uo.jpg[/img]17 oktober 2017 om 13:36 #18349148Inmiddels is de cilinderkop gepolijst en de motor in elkaar gezet. Er komt ook een nieuw motormanagement op, daarom zijn er op het inlaat gedeelte wat aanpassingen gedaan. Er is een nieuwe stationair regelklep met 4 polige stappenmotor op de plek van de rembekrachtiger aansluiting gekomen, de slang voor de rembekrachtiger is een stukje verplaatst naar voren.
Vlak naast de stappenmotor is een nieuwe map sensor/luchttemperatuur sensor combo gemonteerd, de map sensor is tot 3 bar.
Verder blijven de bestaande sensoren en actuatoren gehandhaafd.
[img]https://i.imgur.com/Eq5Wi2S.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/gJOJy5v.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/CRoX0Qi.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/VUHjrL0.jpg[/img]20 oktober 2017 om 21:32 #18349253Je hebt die omega’s hopelijk wel wat meer speling gegeven als wat ze voor N/a gebruik moeten hebben ?
Omega is wat karig met spelingen opgeven maar bv woessner heeft (meen ik uit mijn hoofd) voor dezelfde zuiger bij n/a tov turbo 3/100 meer nodig , en volgens mij zetten die omega’s een heel stuk meer uit tov koud – de omega’s in mijn n/a motor hoor ik een stuk meer rammelen als de motor koud is als de woessners in mijn turbo20 oktober 2017 om 22:14 #18349254Dat van die extra zuigerspeling is mij niets van bekend, ik heb de specificaties van de fabrikant aangehouden. Kwa design is de omega zuiger naar de rok toe taps uitlopend, vanuit deze maat is de boring door omega vastgesteld. De omtrek ter hoogte van de zuigerveren is een stuk kleiner. Het uitzettings coëfficiënt staat vast voor het soort aluminium wat voor de zuiger is gebruikt, en wat voor soort alu wossener gebruikt dat weet ik niet. We gaan het meemaken, hopen maar dat ie heel blijft.
10 april 2020 om 12:42 #18373723Na lange tijd toch weer wat nieuws te melden.
Na een poosje pauze en andere prioriteiten is de manta weer aan de beurt.
Inmiddels is de motor ingebouwd, nieuwe kabelboom gemaakt en geïnstalleerd en het olie systeem verbeterd.
Bij het verbouwen van de oliepomp gingen er helaas wat dingen mis, Risse had mij keurig een grotere/versterkte oliepomp geleverd maar deze gaf problemen.
De boring van het nieuwe tandwiel wat over de as in het distributiehuis valt was te klein! Uiteraard maar een fractie maar dit zorgde ervoor dat de boring begon te vreten op de as en klem kwam te zitten tijdens draaien (gelukkig met een boormachine en niet op de motor ).
Na veel gemeet en heen en weer gemail met risse de boel teruggestuurd en ik kreeg zowaar bevestiging van een productiefout.
Na enkele maanden stuurde risse me een bericht dat hun toeleverancier de problemen opgelost had en stuurden ze mij een nieuwe pomp toe, deze paste gelukkig feilloos in de motor.
Al met al wel netjes afgehandeld door Risse.
Inmiddels zijn alle systemen getest en is de motor klaar om te starten, dit zal ergens komende maand wel zover komen.
10 april 2020 om 12:44 #18373724Achteraf heel blij dat het vastgelopen tandwiel geen schade aan het pomphuis veroorzaakt heeft.
12 april 2020 om 13:26 #18373755Ben erg benieuwd wat de motor gaat doen.
Zo,n set zuigers en drijfstangen zou mijn turbo motor ook kunnen gebruiken, maar twijfel nog over kleinere turbo met standaard zuigers.
maar :good-job:
15 april 2020 om 14:13 #18373828Inmiddels heeft de motor afgelopen weekend even stationair gedraaid, dit ging vlekkeloos :rolling:
Deze week laat ik de cardanas nog inkorten en balanceren, daarna maar eens een stukje rijden.
Motor klinkt netjes zonder bijgeluiden met een basis afstelling in het management.
14 juni 2021 om 14:22 #18422881Achteras is inmiddels vervangen door een rekord E as, deze is gestraald en kaalgeslepen waarna er nieuwe bevestigingspunten opgelast zijn.
Overbrenging van de nieuwe as is 3.45 met een pignonwiel van 11 tanden in plaats van 9. Hier is een gripper platensper va 70% en 120nm voorkoppel in gegaan.
Helaas is de steek van de remankerplaat niet hetzelfde als de manta (De manta heeft 4 boutgaten op onderling dezelfde afstand) Bij een rekord as is de onderlinge afstand van de onderste 2 boutgaten kleiner. Er moesten dus ook nieuwe remklauw adapterplaten gemaakt worden.
Mocht er interesse zijn voor deze adapterplaten, dan kan ik de autocad tekeningen hier misschien ook posten..
Ook de voorremmen zijn verzwaard, dit waren eerst omega v6 klauwen en schijven. De schijven zijn blijven zitten, maar de remklauwen zijn vervangen door brembo 4 pots van een peugeot 406 coupe. Deze hebben een grotere steek, dus hier zijn ook adapterplaten voor gemaakt.
8 juni 2023 om 15:06 #18534358Na wat kilometers rijden toch weer nieuwe aanpassingen gemaakt. Polyester motorkap en voorschermen, dat scheelde 35 kg. Een watergekoelde Intercooler, want de vorige werd na een poosje toch behoorlijk warm. De inlaat temperatuur blijft nu onder 40 graden met een buiten temperatuur van 21 graden, met de oude intercooler zag ik soms 65 graden voorbij komen.
Betere hitteschilden tussen in en Uitlaat werken ook goed, zeker wanneer de auto warm stilgezet word en daarna weer gestart.
Verzwaarde 6 punts drukgroep tot 400nm, want de “standaard” bmw 635 drukgroep ging tot 260nm en die begon te slippen in de 3e versnelling.
Totaal gewicht van de auto in deze setup is 965kg met een gewicht verdeling van 62% voor en 38% achter.
De accu moet nog naar de kofferbak en de deur bekleding nog wat afslanken, dan begint het op een stabiele auto te lijken.
Vermogen is meer dan genoeg
8 juni 2023 om 16:43 #185343778 juni 2023 om 17:42 #18534382<p style=”text-align: left;”>Alle oudere foto’s die niet meer op eerdere pagina’s te vinden zijn. </p>
8 juni 2023 om 19:05 #18534388-
<li style=”text-align: right;”>
10 september 2023 om 13:07 #1854599510 september 2023 om 13:18 #18546005Vraagje aan de manta 400 / rally rijders, heeft iemand dit vaker meegemaakt met de manta? De bovenlinks van de 4 link achteras ophanging scheuren uit de bodemplaat. Bij veel koppel en grip drukt de achteras ophanging daar zo hard op dat de boel naar boven gedrukt word, met scheuren naast de lasnaden in het originele plaatwerk van de bodem… De manta heeft veel koppel (+/- 500nm). Heeft bijvoorbeeld de 400 uitvoering hier verstevigingen of iets dergelijks voor? Zat er nu aan te denken om de ophanging door te lassen aan de rolkooi..
10 september 2023 om 20:47 #18546025volgens mij is de bodemplaat daar bij een manta 400 ook versterkt
10 september 2023 om 21:52 #18546066Thanks, ik zal eens zoeken of daar een plaatje van te vinden is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.