Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Mijn manta turbo
- Dit onderwerp bevat 143 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 september 2023om 21:52 door jacobnoorlander.
-
AuteurBerichten
-
18 oktober 2015 om 15:18 #18118763
Inderdaad, is meestal toch wel vruchtbaar. Het schuifstuk kwam uit het gedeelte onder het dashboard van de agila volgens mij is een meriva het zelfde, verder nog wat kruiskoppelingen van een renault clio gekanibaliseerd die hebben de juiste asdiameter en platte kant.
18 oktober 2015 om 15:32 #18118764Heb net eens in wat bakken liggen te neuzen en wat zitten meten. Volgens mij kan je het ook maken van de koppeling die op dat rubberen verbindingsstuk zit van de stuurkolom. Heb nog 2 originele pinions (rondsels?) gevonden. Losslijpen van rubber en koppelen met bouten en opvulplaat moet lukken. Helaas zit er nog eentje op mijn reserve vooras en die staat zover weggestopt achter allemaal rotzooi dat ik dat maar een andere keer doe.
Ben meestal niet zo voorstander om originele onderdelen kapot te zagen maar nood breekt wet12 april 2016 om 13:33 #18118765Tijd voor een update, na de powertesting van de mantaclub nog veel dingen afgewerkt aan de manta.
Tijdens de powertest draaide de manta op 0,7 bar turbodruk en maar tot 5000 toeren, dit is inmiddels 1,1 bar turbodruk geworden en de toerenbegrenzer staat nu op 6500 toeren.
Het vermogen is dan ook aanzienlijk hoger dan de 220 pk die er de 1e keer uitkwam, ik kan nu voorzichtig zeggen dat er meer dan 300 pk uitkomt.
Helaas had dat ook wat consequenties voor de achterwiel ophanging, 1 trekstang krom gereden en alle rubbers platgedrukt. :shock:
Gelijk maar nieuwe stangen gefabriceerd met PU rubbers erin, dat voelt een heel stuk degelijker dan wat er onder zat. Het steunlager had ook een flinke duw gekregen waardoor het rubber compleet afgescheurd was, deze ook maar vervangen door een wat zwaarder type.
Ook heeft de manta een nieuwe apk gekregen voor de komende 2 jaar en is de schorsing eraf. king:[img]https://i.imgur.com/ozXQ6US.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/Dxya2G5.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/UzNrgIg.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/OpA5SsN.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/QVcWwC7.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/8qQ29Ff.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/oLADFwq.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/q6rOSw9.jpg[/img]
12 april 2016 om 21:19 #18118766Je kan het steunlager opvullen. Je neemt een oude V-riem en steekt die opzij in de openingen (volledig rond duwen) zodat het rubber opgespannen wordt tegen het ijzeren huis. Dit gaat het klapperen van de achteras tegen en gaat het uitscheuren van de rubber verminderen. Is niet duur en zeker voelbaar. ;)
12 april 2016 om 21:27 #18118767:swear Ik had er niet meer aan gedacht dat je met een 4-link achteras rijdt. Dus steunlager opvullen zoals bij een gewone achteras werkt niet voor jou.
Misschien eens kijken bij de mannen welke met e30 m3(of opel 400) rally rijden of er geen versterkte voor bestaan?12 april 2016 om 21:56 #18118768Zoiets ja, had al gekeken of powerflex wat heeft daarvoor, maar helaas. Misschien kan ik er 2 tegen elkaar zetten op de as, zal morgen eens meten of dat gaat.
13 april 2016 om 06:52 #18118769Dr manta heeft stuggere
Die heb ik er bij mij ook in zitten, weet niet of dat stug genoeg voor je is maar hier staat ie tussen :)
(Motorsport versie)http://dr-manta-shop.de/epages/0859c4be-b99b-4b88-8216-6a78b07dc4b5.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/0859c4be-b99b-4b88-8216-6a78b07dc4b5/Categories/9ce3eb7e9ba5cbe1c2e9c3afe227e388/eabea8ac3b4e4253d04280c566e7b506″ onclick=”window.open(this.href);return false;
13 april 2016 om 10:02 #18118770Meen dat de rubber van de Opel Rekord-C ook stugger was.
13 april 2016 om 10:20 #18118771Dat rubber moet ik bij mijn rekord c as ook nog vervangen. Is dat nog een beetje te doen?
13 april 2016 om 11:43 #18118772@ Fearless, Als je de imbusboutjes van de asflens rondom losdraait kan je de as delen, onder de deling zit een m10 bout die er uit moet. Daarna kan je met een pullytrekker de flens van de as trekken, hiermee zit gelijk het lager opgesloten.
@ jethro, Ik heb er nu idd 1 van een rekord c besteld, zag er op het plaatje wel degelijker uit ja. Zal er eens een foto van maken.
@ maartuh, Dat rubber van drmanta gaat bij mij niet werken omdat ik geen traverse en koppelbuis meer heb, dat is bij mij omgebouwd naar een 4 link ophanging.
13 april 2016 om 14:41 #18118773Dat probleem is nog bovengekomen in het “400” wereldje,maar aangezien het bij jou niet echt origineel hoeft te zijn:
efkes googlen naar Febi Bilstein draaglager, bv:
http://www.auto-onderdelen24.nl/autoparts-fabrikanten/febi-bilstein/draagarmlager-rubber/10939″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Als je wat gaat zoeken vind je wel ééntje met de gepaste binnendiameter waar je cardan in past.13 april 2016 om 15:35 #18118774Heb inderdaad een febi lager met houder besteld, deze heb ik nu volgegoten met vloeibaar rubber. Even een nachtje laten drogen, dan eens kijken of het op deze manier heel blijft.
[img]https://i.imgur.com/hgU59io.jpg[/img]Ook nog wat foto’s van de nieuwe trekstangen.
[img]https://i.imgur.com/rLQpCJh.jpg[/img][img]https://i.imgur.com/ESejmna.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/q6rOSw9.jpg[/img]
13 april 2016 om 15:58 #18118775[img]https://i.imgur.com/ti80qMu.jpg[/img]
Hij kan gedachten lezen….
13 april 2016 om 17:27 #18118776Ik zal er morgen eens goed kijken naar mijn as. Heb nog geen bouten ontdekt.
13 april 2016 om 19:03 #18118777Gefeliciteerd met de APK van deze zeer gave Rog! :thumb :thumb
13 april 2016 om 20:07 #18118778Zou er zo uit moeten zien..
Allemaal rekord e spul dacht ik.
[img]https://i.imgur.com/ibuRW6d.jpg[/img][img]https://i.imgur.com/UGdQ0lp.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/upELbD7.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/abevxxJ.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/KIVc5mI.jpg[/img]
13 april 2016 om 20:10 #18118779Oh ja zie, jij hebt een homokineet in de as, ik heb nog een ouderwets kruisje.
Ik geloof dat er achter het kruisstuk dan een bout zit. tenminste…zo ziet het er uit onder de vette bedoeling.Als ik voor mijn as een nieuw rubber bestel krijg ik echt een rubber, zonder ophangogen ook….
Ik trek hem er morgen weer onder uit en zal ik hem thuis is uit elkaar trekken. Dan kan ie binnenkort afgelast en gebalanceerd woren :thumbup14 april 2016 om 14:27 #18118780[img]https://i.imgur.com/nkeKrQA.jpg[/img]
Vandaag 2 nieuwe stangen binnen gekregen, ben van plan om hier een watt link van te maken op de achteras.
Deze zitten origineel op een nissan sylvia geloof ik, en waren behoorlijk goedkoop.
Ik zoek alleen nog een differentieel deksel om het scharnierpunt op te maken.28 april 2016 om 12:04 #18118781Vorig weekend een dagje op het rdw circuit van lelystad gedrift met de manta! :D Lekker weer gehad en de manta ging supergoed, alles werkt naar behoren alleen met lange rechter bochten zuigt de benzinepomp soms valse lucht, dus hier komt nog een surge tankje tussen. Het rubber van de tussenas blijft ook keurig heel nu.
[img]https://i.imgur.com/ELOxSHu.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/DN4dnvl.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/2b4AZHq.jpg[/img]
29 april 2016 om 19:59 #18118782Net even nieuwe remklauwen opgehaald, met deze klauwen zou er meer stuurhoek uit kunnen komen want die is op dit moment beperkt door de omega klauwen, die zijn erg dik aan de achterkant waardoor ze eerder tegen de draagarmen aankomen. De nieuwe klauwen komen van een peugeot 406 v6 af en hebben een gat afstand van 83mm, origineel manta is 76mm. Ik ga binnenkort kijken hoe dit pas te maken is op de omega schijven die er nu op zitten.
[img]https://i.imgur.com/niR66QS.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/0wo3THi.jpg[/img]
19 augustus 2016 om 10:00 #18118783Kleine update,
De manta klaargemaakt voor een dagje driften op het rdw circuit in lelystad, afgelopen keer wat problemen gehad met de brandstofdruk tijdens lange rechterbochten, hiervoor is nu een extra voorraad tankje geplaatst naast de hoofd tank als buffer. Verder zijn er grotere injectoren gemonteerd en een andere brandstofrail van een 2.4 waardoor er nu geen enkele rubberen slang meer in het brandstofsysteem zit. Vooraan een set semi slicks gezet om meer grip te krijgen op de voorkant, de nieuwe voorremklauwen zijn nog in de maak om de stuuruitslag te vergroten.
Na de driftdag op 28 augustus staat als eerste de vermogens testbank op de planning om eens te kijken wat er nu echt uitkomt. :D
[img]https://i.imgur.com/UEPi4uk.jpg[/img][img]https://i.imgur.com/I3dtgDK.jpg[/img]
19 augustus 2016 om 12:00 #18118784Succes bij de RDW :thumb :thumb :thumb
20 augustus 2016 om 19:24 #18118785En? Hoe was het? Al geweest? ;)
22 augustus 2016 om 06:49 #18118786Aanstaande zondag driften, foto’s volgen. :D
27 augustus 2016 om 09:43 #18118787Mooie updates weer Jacob!
De voorwielophanging doet het ook nog altijd goed? Geen problemen gehad met de veertorens oid? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.