Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Mijn manta turbo
- Dit onderwerp bevat 143 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 september 2023om 21:52 door jacobnoorlander.
-
AuteurBerichten
-
28 april 2013 om 19:41 #18118688
Even een vraagje tussendoor, de deuren van mijn manta hangen een beetje door aan de sluit kant zeg maar. Heeft iemand daar mischien een trucje voor om dit te verhelpen? Het is ongeveer 5 mm maar dat zie je best goed als je er naast staat… :???:
29 april 2013 om 13:20 #18118689De ouwe schanierpennen uit de schanieren halen. Het is een verschrikkelijk t*ringwerk om de ouwe pennen te verwijderen, bij de Brezan hebben ze speciaal gereedschap hiervoor. Wanneer je de deur hebt gedemonteerd de schanierdelen richten (vaak hamerwerk, of met een flink wringstuk buigen).
Vervolgens nieuwe pennen monteren.
Bij gebrek aan nieuwe pennen kun je ook M8 inbusbouten gebruiken, die zijn wat slijtvaster dan de originele pennen. En bij montage flink wat vet gebruiken.
Bovendien wat makkelijker uit elkaar halen als het nog niet helemaal naar je zin is, en je het hele zaakje nog eens opnieuw moet doen.29 april 2013 om 16:25 #18118690:shock: awesome! :thumb
29 april 2013 om 23:19 #18118691Gewoon pennentrekker gebruiken efe dag of wat van te voren inspuiten met kruip olie
Heb ze altyd nog gewoon los gekregen
Nieuwe pennen zijn gewoon te krijgen
Anders van ander type opel
Enkel hebben die een kraag30 april 2013 om 10:40 #18118692Super bedankt! Ik ga volgend weekend eens een poging wagen om de boel een beetje in fatsoen te krijgen. Volgens mij zijn de pennen van een d-kadett het zelfde, had ook al zitten denken om zelf pennen te draaien met draad erop gesneden tot de onderkant van de scharnieren… een pennen trekker zal niet zon probleem zijn denk ik. ;) n
30 april 2013 om 11:41 #18118693ik had pennen van kadett E in mijn vorige manta
30 april 2013 om 15:20 #18118694Ja gewoon 8 mm pennen. Niet voor masief gaan heb ooit een manta gehad waar ze uitmoesten pfff
30 april 2013 om 17:24 #18118695ik heb deze na gemaakt (bron manta revolution)
deze week probeer ik ze :thumbup duimen maar1 mei 2013 om 05:05 #18118696Zo ken ik ze niet maar zou kunnen werken originele trekstifte. Zijn gehard en zijn nog geen 2 euro per stuk
2 mei 2013 om 08:09 #18118697Daar heb je een punt ja… Dan zijn een paar setjes originele pennen beter, zeker omdat ze gehard zijn. Dat met die trekker komt wel goed, ik heb ooit voor mijn kadett iets soortgelijks gemaakt en dat werkte prima. gisteren alvast de scharnieren gesoakt in wd40 :D
2 mei 2013 om 08:15 #18118698Hoort misschien niet helemaal hier thuis maar dit is mijn kadettje… ondertussen voorzien van een 2.0 seh, leuk speelgoed.
[img]https://i.imgur.com/o82AMrL.jpg[/img]
2 mei 2013 om 09:17 #18118699staat er strak bij :thumb
2 mei 2013 om 17:40 #18118700@jacobnoorlander wrote:
Daar heb je een punt ja… Dan zijn een paar setjes originele pennen beter, zeker omdat ze gehard zijn. Dat met die trekker komt wel goed, ik heb ooit voor mijn kadett iets soortgelijks gemaakt en dat werkte prima. gisteren alvast de scharnieren gesoakt in wd40 :D
mag je eigenlijk de oude pennen niet gebruiken? mijn deuren hangen niets af nu? en met mijn systeem denk ik dat ik ze toch onbeschadigd eruit krijg?
2 mei 2013 om 18:53 #18118701Ja hoor je kunt gewoon je ouwe pennen weer gebruiktn.
Als deze nog oke zijn3 mei 2013 om 11:32 #18118702@eddepet007 wrote:
Zo ken ik ze niet maar zou kunnen werken originele trekstifte. Zijn gehard en zijn nog geen 2 euro per stuk
Klein foutje… ik dacht dat je het over de pennen had en niet over de trekker. :D
Maar het gaat iig ook prima met een zelfgemaakte zoals op de foto’s hoor, ik haal zowiso even nieuwe pennen voor het geval ik er 1 sloop met eruit halen.
Volgens mij zijn die pennen ook gehard geloof ik, zo ziet het er tenminste uit.Ff tussendoor, wat een super forum dit! :wors Een hoop nuttige info, en goeie gesprekken! Top!
14 december 2013 om 12:09 #18118703Zoo, weer terug van weggeweest… Ben ondertussen voor de 2e keer vader geworden van een prachtige dochter.
Daardoor is er even niet veel gebeurd aan de manta, maar heb pasgeleden toch weer een doosje tijd gevonden en dat (uiteraard) in de manta gestopt. :D
Ik had deze zomer al een kort filmpje gemaakt van de 1e keer starten maar nog geen gelegenheid gehad om te posten, komt eraan!14 december 2013 om 15:51 #18118704Geen idee of het werkt, maar hieronder staat een filmpje van de eerste start afgelopen zomer.
Plaatje zou klikbaar moeten zijn voor het filmpje…Hieronder nog wat beeldmateriaal van vorige week.
[img]https://i.imgur.com/qUGT3Or.jpg[/img]Handrem er in gemaakt.
[img]https://i.imgur.com/siMjipM.jpg[/img]Wideband systeem definitief ingebouwd, direct gekoppeld aan het megasquirt management voor de goede lucht/brandstof verhouding. Er zit ook een uitlaatgas temperatuursensor vlak na de turbo die als noodstop is geprogrammeerd boven een bepaalde temperatuur, hiermee hoop ik de boel heel te houden… king:
[img]https://i.imgur.com/UQpQLdf.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/p4hM9ej.jpg[/img]
De pretfles, :D deze is om de turbo wat eerder op te laten komen…
Ik heb hier een jaar mee gereden (non turbo) en alles heel gehouden… Het kan dus wel op een CIH, mits correct afgesteld natuurlijk.
[img]https://i.imgur.com/h9zkj0w.jpg[/img]Een achterbank heb je niet nodig. king:
[img]https://i.imgur.com/6VRAMwj.jpg[/img][img]https://i.imgur.com/cJ6ZKxN.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/lm9zovA.jpg[/img]
Volgende keer weer verder.15 december 2013 om 17:25 #18118706:wub :wors :wub :wors
15 december 2013 om 18:28 #18118705geweldige manta!! :thumb
26 december 2013 om 12:29 #18118707@jacobnoorlander wrote:
Even een vraagje tussendoor, de deuren van mijn manta hangen een beetje door aan de sluit kant zeg maar. Heeft iemand daar mischien een trucje voor om dit te verhelpen? Het is ongeveer 5 mm maar dat zie je best goed als je er naast staat… :???:
| cruez: trekker maken op basis van trekstift (http://www.speciaalgereedschap.nl/product/1244/TREKSTIFT) en een paar dagen vooraf inspuiten met innotec kruipolie ofzo lukt beter dan die met t tegengewicht weet ik uit ervaring…
http://s1285.photobucket.com/user/transeurope/library/diy%20door%20pin%20removal%20tool?sort=3&page=127 augustus 2014 om 00:33 #18118708Hier weer een update, intussen hangen de deuren van de manta weer keurig recht en sluiten de ramen ook weer zoals het hoort. Verder veel bezig geweest met afwerken en verbeteren van zo’n beetje alles onder de motorkap, nieuwe turbo zit erop en grotere injectoren (1000cc). Voordat deze injectoren erin gingen zaten er 480cc’s in, dat bleek met proefdraaien te weinig te zijn. Het is alles bij elkaar een heel gepuzzel om alles perfect te krijgen, (vorige turbo was te groot en ging stuk) Deze tubo werkt veeeel beter, spoelt beter en eerder en stopt niet met boosten tot je van het gas af gaat. Al met al lijkt deze setup goed te werken en heel te blijven, ben er ook erg tevreden mee nu. Ik ben vanaf nu ook bezig met het afwerken van de rest van de auto, onderkant, aandrijflijn en nog wat restpuntjes. Vooral aan de onderkant zit nog wel wat werk, de chassis balken ga ik vervangen door zwaardere kokerprofielen die ook weer doorlopen naar de bevestigingspunten van de rolkooi. Dit is om het geheel wat stijver te maken, verder heeft de 4 link ophanging van de achteras nog wat afwerking nodig en moet de aandrijf as nog gebalanceerd worden. Het doel is om aan het eind van dit jaar gekeurd de weg op te kunnen.
[img]https://i.imgur.com/vLvoCyv.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/JzsWQxP.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/p8xTqe0.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/EMU25Zd.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/800qRbK.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/ql6gzD4.jpg[/img]28 augustus 2014 om 22:03 #18118709Flinke injectoren!
Mooi werk verricht! Respect :thumbup
29 augustus 2014 om 09:09 #18118710Topwerk, is dat de uitlaat door de voorbumper?
29 augustus 2014 om 10:33 #18118711Dat is een open buis vanaf de externe wastegate, geeft een mooi stukje vuurwerk als de launchcontrol gebruikt word. :mrgreen:
29 augustus 2014 om 20:20 #18118712@jacobnoorlander wrote:
:D Achter past het zowieso zonder problemen, alleen de bevestigingen op de as moeten iets breder want de ogen op de schroefset zijn zijn groter.
Aan de voorkant is het iets meer werk want het complete wagengewicht komt op de binnenschermen te staan, deze moeten dan ook verstevigd worden.
Het is geen klusje van een dag, maar zeker goed te doen. Al helemaal omdat de vag schroefsetjes er echt in alle prijsklassen zijn, van chinese troep tot veel te duur. ;) mijn setje komt bij ta technicks vandaan a 250 eurie, ik was alleen niet zo gerust op de schokdempers die erbij zaten dus vandaar de koni dempers.
Plus dat je met koni geel ook je hardheid kan instellen…Heb je hier inmiddels een How-to van gemaakt toevallig?
Ben zelf ook wel benieuwd naar de exacte (carosserie) aanpassingen die je hebt gedaan om dit goed werkend te krijgen.
Zie dit zelf namelijk ook wel zitten :thumbup :thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.