mijn auto weer mooi maken.

Forumindex Forums Overige Wassen, Poetsen en Detailing mijn auto weer mooi maken.

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 56)
  • Auteur
    Berichten
  • #17921675
    usbstick
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 February 2012

      @marzaz wrote:

      ik ben iets te fanatiek excuses daar voor dan, ik was niet bezig over de producten maar over de foamlans die zou schadelijk zijn voor jouw waxlaag.
      dat is echt geen waar, het zei er een agressief product in zit. dan kan ik er volledig me akkoord gaan.

      wat ik eigenlijk wouw bereiken is blijf niet altijd bij het zelfde product staan en test eens andere uit. daarvoor niet degene waar ik gelukkig over ben.

      ik heb trouwens niets met die website te maken. en hamer niet meer op het product dat ik vaak gebruik staat zelfs niet in mijn tekst hierboven.
      ik wouw gewoon even mijn ervaring delen met jullie. volgens wat ik nu lees zou ik dat dan beter niet doen. spijt me zeer wouw echt niet overkomen als een troll.

      indien ik te ver gaat in mijn fanatisme plz replay en dan hou ik er me op :wors het forum licht me iets te nauw aan het hart om hier verstoten te worden!

      verstoten wordt je nooit want je mag je mening natuurlijk altijd zeggen, alleen bij deze mensen is het zo dat ze gaan beginnen, en als ze dan beginnen met meguiars is dat een goed begin…
      wat misschien wel een goede tip is.. neem workshops van verschillende merken,dan weet je wat de producten kunnen en wat niet… neem proef pakketten.. dan ervaar je het zelf…

      #17921676
      marzaz
        Lid sinds:
        25 February 2012

        @usbstick wrote:

        @marzaz wrote:

        ik ben iets te fanatiek excuses daar voor dan, ik was niet bezig over de producten maar over de foamlans die zou schadelijk zijn voor jouw waxlaag.
        dat is echt geen waar, het zei er een agressief product in zit. dan kan ik er volledig me akkoord gaan.

        wat ik eigenlijk wouw bereiken is blijf niet altijd bij het zelfde product staan en test eens andere uit. daarvoor niet degene waar ik gelukkig over ben.

        ik heb trouwens niets met die website te maken. en hamer niet meer op het product dat ik vaak gebruik staat zelfs niet in mijn tekst hierboven.
        ik wouw gewoon even mijn ervaring delen met jullie. volgens wat ik nu lees zou ik dat dan beter niet doen. spijt me zeer wouw echt niet overkomen als een troll.

        indien ik te ver gaat in mijn fanatisme plz replay en dan hou ik er me op :wors het forum licht me iets te nauw aan het hart om hier verstoten te worden!

        verstoten wordt je nooit want je mag je mening natuurlijk altijd zeggen, alleen bij deze mensen is het zo dat ze gaan beginnen, en als ze dan beginnen met meguiars is dat een goed begin…
        wat misschien wel een goede tip is.. neem workshops van verschillende merken,dan weet je wat de producten kunnen en wat niet… neem proef pakketten.. dan ervaar je het zelf…

        Ik weet wel usbstick,
        Zelf ben ik begonnen met megiuars,. er zijn vele goeie producten hier van! maar er zitten er tussen die geen steek houden en die erg duur zijn. degene die ik aan rade zijn detailings producten die ik niet meer zal noemen als het niet gevraagd wordt ;) die geen kwaad kunnen als je iets mis doet. zoals je weet sommige sealants als je deze aan brengt op een verkeerde manier door de chemische reactie donkere strepen na laten op uw lak. die voor minder gevorderden “niet dat ik mezelf gevorderd noem” moeilijk weg te krijgen zijn.
        omdat de meeste dingen die ik opzoek op waterbasis is en ph neutraal hoeven ze niet bang te zijn om hun auto om zeep te helpen.
        ik geeft inderdaad toe ik meschien iets te fel mijn mening geuit had. was infiniete alleen de bedoeling om te reageren op die foam lans.
        je moet geen mensen onnodig bang maken als dit niet nodig is. als je leest op het etiket hoe hard dit product is voor jou wax dan weet je wat de gevolgen zijn. en er bestaan inderdaat faom producten die schade doen aan je wax laag. en autobride heeft halfords zelfs ook en waar ik koop nog niet ;)

        #17921677
        usbstick
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 February 2012

          daar heb je gelijk in..geen mensen onnodig bang maken met dingen die er niet zijn.. daarbij.. leren doe je met vallen en opstaan.. dus proberen en lukt het niet doe je het opnieuw.. heb elf ook wel eens een waxlaagje aangebracht en toen ik klaar was zag ik allemaal wolken haha… dus dat was niet goed

          #17921678
          marzaz
            Lid sinds:
            25 February 2012

            @usbstick wrote:

            daar heb je gelijk in..geen mensen onnodig bang maken met dingen die er niet zijn.. daarbij.. leren doe je met vallen en opstaan.. dus proberen en lukt het niet doe je het opnieuw.. heb elf ook wel eens een waxlaagje aangebracht en toen ik klaar was zag ik allemaal wolken haha… dus dat was niet goed

            usbstick, ken dat gevoel mijn eerste keer was ook zo.
            en witte vlekken op het rubber :shock: .

            als ik nog eventjes mag. Goedkope Goede veilige polishes gebruik Menzerna.
            kost 10€ dus ben je niet in het zak gezet. is gemakkelijk in gebruik en denk ik bijna bij elke detailer te vinden.

            omdat iemand dit vroeg ;)

            #17921679
            usbstick
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 February 2012

              dat is geen geld 10 euro… nu vraag ik me wel af wat mensen gebruiken om resten polisch weg te halen… ik ben zelf zelf geen detailer maar heb vroeger wel bij een autopoetser gewerkt,alleen ging daar alles heel anders te werk dan wat ik nu allemaal gezien heb..

              en ik ben er benieuwd wat de resultaten zijn van c-dett en helemaal wat zijn bevindingen zijn van zn nieuwe polijstmachine,ik vind het een mooie compacte machine en uiterst geschikt voor beginners..

              #17921680
              marzaz
                Lid sinds:
                25 February 2012

                usbstick zie pm ;)
                normaal bestaat er van iedere polish een cleaner … anders festool of m3 heeft die ook en nog vele andere merken.
                in ieder geval is het beter om een polish te gebruiken die niet veel residu/stof achterlaat.
                pas altijd een beetje op voor het plastic maar als je die vlug afkuist met quick detailer zal het meestal geen kwaad kunnen.
                ik gebruik dit wel niet “”blauwe tape van m3” “of schilders tape” voor lak aan het plastic aan brengen die laat geen sporen na.

                ik ben erg benieuwd naar c-dett zijn resultaat. als er iets niet werkt direct vragen eh ;) er zijn wss hier genoeg detailers :D daar voor ik niet alleen eh bedoel ik;)

                #17921681
                c-dett16v
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 March 2005

                  als ik vragen heb stel ik ze gelijk.

                  ik vind je niet fanatiek trouwens hoor!

                  ik vind het fijn dat mensen reageren als je vragen hebt dus wat mij betreft :thumb houden zo.

                  ik probeer het toch op mijn eigen manier te doen, alleen heb ik die nog niet :D

                  #17921682
                  Juffer1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 July 2006

                    @c-dett16v wrote:

                    die ssr2.5 en 3 was niet op voorraad.

                    De SSR2.5 doet qua cutting al heel wat meer dan de SSR2. De SSR3 is voor zwaar verweerde lakken en doet eigenlijk al een keer zoveel als de SSR2.
                    Nogmaals : De SSR is qua cutting niet opgewassen tegen zo’n harde lak en al helemaal niet icm een DAP.
                    Het zal ongetwijfeld wat verbetering brengen maar een 100% strak plaatje ga je er niet mee krijgen.
                    De Mezerna (Monello) was in dit geval een veel betere keuze geweest.

                    @c-dett16v wrote:

                    en de wax van 85,- zou ik nooit hebben gekocht, die kreeg ik eens bij een auto.

                    De Onyx is een hele mooie wax maar zoals veel swissvax spullen het geld echt niet waard.
                    Aangezien de wax bij je boodschappen lijst stond en was-it ook swissvax verkoopt ging ik er onterecht vanuit dat je deze erbij had besteld.

                    @c-dett16v wrote:

                    we hebben wat (in mijn ogen) basic dingen besteld om eens wat te proberen.
                    betreffende de laatste twee zinnen: je hebt helemaal gelijk, ik ben (nog) een leek……….

                    Het is natuurlijk goed om met de basis spullen te beginnen, maar informeer dan bij verschillende zaken naar verschillende producten. Met de SSR is niks mis al ga je daar op een harde duitse lak (VAG, BMW, Mercedes) zwaar tekort mee komen.
                    Een Monello (Mezerna) is daar specifiek voor gemaakt en behaald daar veel betere resultaten op.

                    @c-dett16v wrote:

                    wat voor droogdoek raad je mij dan aan?

                    Kijk eens naar een CSF delirium drying towel. Ultra zacht en uitermate geschikt voor harde lakken omdat deze niet krast.
                    Daarnaast kan je met 1 doek ruim 2 auto’s drogen.

                    #17921683
                    marzaz
                      Lid sinds:
                      25 February 2012

                      juffer1 inderdaad op keramische lakken laat ssr de wensen wat over.
                      maar denk niet dat zijn auto op de advatar een harde lak heeft.. of heb ik iets in de posten gemist?? “niet gelezen voor welke auto”

                      #17921684
                      Juffer1
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 July 2006

                        @marzaz wrote:

                        Echt niet. Weet niet van waar je dit haalt …

                        Uit de praktijk. Als jij een dik pak foam op je auto legt en je laat dat een lange tijd zitten dan is je wax echt pleite.
                        Er zijn genoeg voorbeelden te vinden op oa. Carclean forum, Auto-detailing forum ed dus daar ga ik geen nieuwe discussie in dit topic over starten.

                        @marzaz wrote:

                        ik polijst mijn wagen 1x per jaar met zachte cutting polish korrel 4000. (het probleem bij vele is dat ze polish gebruiken met een filler … dit geeft een serieus vertekend beeld!) Met een goede sealant er op.
                        ik foam mijn wagen en was hem met ph nutrale zeep. zonder wax-toevoeging want dat werkt hoogstens een week.
                        die blijft parelen als geen één …

                        Ik geef een reactie over het feit (want dat is het) dat foam je waxlaag aantast. De aanwezigheid van een waxlaag wordt bepaald door de mate van beading. Wat het polijsten van je auto en sealant daarmee te maken heeft ontgaat me volledig aangezien dat 0,0 te maken heeft met de discussie of foam nou wel of niet je waxlaag aantast.

                        Iedere handeling die je aan of op je lak doet tast je waxlaag aan. De magifoam dien je 1:100 op het voertuig te spuiten, als jij die tank volgooit met magifoam en je zet de stelknop van je HD foamlans op +++ dan zit je eerder op een verhouding van 1:10 dan 1:100.
                        Daarmee doel ik dus op het feit dat als jij een dik pak foam op je auto aanbrengt door de lans op +++ te zetten je daarmee absoluut 100% zeker de waxlaag aantast omdat je je niet aan de voorschriften van de leverancier houdt.

                        @marzaz wrote:

                        Als je natuurlijk gewent bent met turtlewax megiuars chemicalguys etc dan ben je de jos.
                        Ik heb niets tegen die merken die gaan zuiver en alleen over business.

                        Dat doen alle merken en autobrite dus ook. Er is geen leverancier die van een goed karma leeft, allemaal willen ze geld verdienen. Ieder merk heeft zijn voor en tegens, het is gewoon een kwestie van het juiste product bij jou wensen zien te vinden. Er is geen enkel product wat op iedere lak hetzelfde effect geeft, alles staat en valt met de eigenschap van die desbetreffende lak.

                        @marzaz wrote:

                        alje magi foam van autobride gebruikt dan heb je geen enkel probleem.

                        Je bedoeld : Als je magifoam van autobrite in de juiste verhouding en op de juiste manier toepast dan is het redelijk veilig.
                        Als je het zo bedoeld dan ben ik dat helemaal met je eens.

                        #17921685
                        usbstick
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 February 2012

                          volgens mij is het voor een bmw dat de bedoeling was..

                          #17921686
                          marzaz
                            Lid sinds:
                            25 February 2012

                            @Juffer1 wrote:

                            Je bedoeld : Als je magifoam van autobrite in de juiste verhouding en op de juiste manier toepast dan is het redelijk veilig.
                            Als je het zo bedoeld dan ben ik dat helemaal met je eens.

                            inderdaad wat is dik voor wie… inderdaad overdrijf niet met doseringen, dat heeft bij geen enkel merk nut.
                            in tegendeel. zoals ik hierboven al eens meld staat er op de flessen werkt tot 30min om eerlijk te zijn alsje dat doet gaat de wax/sealant afgebroken worden.

                            @juffer1 wrote:

                            Dat doen alle merken en autobrite dus ook. Er is geen leverancier die van een goed karma leeft, allemaal willen ze geld verdienen. Ieder merk heeft zijn voor en tegens, het is gewoon een kwestie van het juiste product bij jou wensen zien te vinden. Er is geen enkel product wat op iedere lak hetzelfde effect geeft, alles staat en valt met de eigenschap van die desbetreffende lak.

                            inderdaad dit was misschien wat fout ge formuleert, maar niet ieder product is even goed voor je lak werk … toch? dan daar doet de prijs er tot niets toe. inderdaad alles draait om geld, maar bij sommige toch wel iets meer over kwaliteit.

                            Over het polijsten en waxen waar ik over bezig was.
                            @juffer1 wrote:

                            0,0 te maken heeft met de discussie of foam nou wel of niet je waxlaag aantast.

                            Bedoel daar me dat ik geen last heb dat de wax 100% weg is van mijn wagen. ik ken er veel die hun wagen 5x perjaar in waxen …

                            trouwens ik gaf je geen 100% ongelijk, veel producten zijn te agressief en die moet je proberen te vermeiden …

                            #17921687
                            marzaz
                              Lid sinds:
                              25 February 2012

                              @usbstick wrote:

                              volgens mij is het voor een bmw dat de bedoeling was..

                              Om dat ik het niet zeker was, speelde ik op safe met menzerna
                              dit wil niet zeggen dat er geen andere merken bestaan met de zelfde eigenschappen en werking.
                              of zelfs betere

                              ik stop er nu over …

                              #17921688
                              Juffer1
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 July 2006

                                @ Marzaz : Volgens mij zitten we nu weer op 1 lijn ;)

                                Ik wil ook zeker niet zeggen dat de producten die ik aanbeveel nou “het” wereld wonder middel zijn.
                                Echter is het wel zo dat je het product moet zien te vinden wat bij jou wensen (en portomonee) past.

                                Daarbij zal iedere detailer zo zijn eigen voorkeuren hebben. Zelf doe ik heel veel met Monello (Mezerna) maar er zijn ook genoeg voorbeelden waarop dat helemaal verkeerd uitpakt (Saab & Kia zijn zulke lakken).

                                Er werd in een van de vorige reacties gezegd : ik gebruik spullen op waterbasis dus hoef je niet bang te zijn om je lak om zeep te helpen.
                                Klint allemaal erg leuk maar zolang je niet weet wat een product doet dan loop je nog steeds een risico.
                                Neem de Monello Inizo : product is ook op waterbais maar als je daar een deel mee hebt gepolijst dan is dat deel wel dof en dat deel dient dus ook zeker nabehandeld te worden met de Mezzo en Finale.
                                Pak zo’n product met een rotary en een wool pad en je wil helemaal niet weten wat er met je lak gebeurd.
                                Met de DAP900 heb je zeker een zeer goede machine in handen al staat en valt alles wel met het juiste gebruik van de producten.

                                Om resten polish te verwijderen kan je een IPA gebruiken (bij Carclean heeft dit spruzzo wat een afgezwakte vorm van IPA is of je zou ook de eraser van Car-Pro kunnen gebruiken)

                                Wat betreft de merken discussie : het is maar net wat je van een product verwacht. Een flesje NXT tech2 kost 26 euro wat voor de meesten al aardig aan de prijs is. Met zo’n flesje doe je een auto of 10 a 15. Deze wax zou een maand of 2 a 3 moeten blijven zitten.
                                Met zo’n flesje doe je dus 2.5 a 3 jaar.
                                Een potje Dodo kost 45 euro, maar hiermee doe je je auto ruim 30 keer. Deze wax blijft echter ruim 3 tot 4 maanden zitten.
                                Reken zelf maar uit hoelang je daarmee doet ;)

                                Waar ook verschil inzit is de verwerkbaarheid. Veel Mequiars producten zijn namelijk niet geschikt voor verwerking in de zon.
                                De poorboys producten daarin tegen juist weer wel. Daarnaast zijn de poorboys producten prijstechnisch ook veel interessanter dan die van Mequiars oid.

                                #17921689
                                usbstick
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 February 2012

                                  moet je hier maar eens kijken.. misschien ken je m al…maar dit is de top

                                  http://www.trendhunter.com/trends/8800-luxury-car-wash” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  #17921690
                                  marzaz
                                    Lid sinds:
                                    25 February 2012

                                    probleem is, dat ik het iets van te zelf sprekend op nam denk ik.
                                    ik moet even rekening me houden wat voor mij voor de hand liggend is, bij een ander beginneling niet geweten is.
                                    het was totaal de bedoeling niet om op jou kap te zitten in tegendeel.
                                    iedere detailer kan iets meer weten door een ander.
                                    waarom zou er anders dan een forum voor gemaakt zijn :D .
                                    het was gewoon maar mijn ervaring iets veiliger te werken met geen hevige siliconen als je daar een fout me maakt als beginneling… :p

                                    trouwens juffer1 ik zou iedere starter willen afraden om met woolpads te werken en jij? … dit is gewoon lauter een vraag hé

                                    #17921691
                                    usbstick
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 February 2012

                                      weet je wat als beginner nog erger is dan alle poetsmiddelen bij elkaar…het iet er zo verdomd makkeijk uit… totdat je het machine op je auto zet ;) krijg eerst dat maar eens onder de knie..

                                      #17921692
                                      marzaz
                                        Lid sinds:
                                        25 February 2012

                                        @usbstick wrote:

                                        weet je wat als beginner nog erger is dan alle poetsmiddelen bij elkaar…het iet er zo verdomd makkeijk uit… totdat je het machine op je auto zet ;) krijg eerst dat maar eens onder de knie..

                                        inderdaad zoals die vrijft 4keer en voila .. tot je het zelf doet ;D je doet me terug denken aan vroegen :angel .

                                        #17921693
                                        Juffer1
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 July 2006

                                          Woolpads is gewoon een serieus gevaarlijk ding, grote gevaar zit hem denk ik ook in de aaibaarheid factor.

                                          Als je zo’n zacht lief wit wollen dingetje ziet dan ga je er niet vanuit dat zoiets je lak helemaal om zeep helpt en dat is toch echt wat het doet.

                                          @ USB stick : helemaal mee eens !

                                          Ik zie dat ook wel aan maatjes die meekijken. Als ik dan een deel met een Dap behandel dan zie je na 5 minuten een wereld van verschil en een swirl vrije lak.
                                          Als zij dan een poging doen met exact dezelfde spullen dan hebben ze na 10 minuten nog niet 50% van het resultaat behaald :ass
                                          Hiermee wil ik aangeven dat er naast de spullen ook wel een en ander komt kijken bij hoe je de producten verwerkt en toepast.

                                          #17921694
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            Als je dit filmpje ziet zijn wij prutsers haha gekheid. Wat dit kost is voor menigin de auto niet eens waard :jerry

                                            @usbstick wrote:

                                            moet je hier maar eens kijken.. misschien ken je m al…maar dit is de top

                                            http://www.trendhunter.com/trends/8800-luxury-car-wash” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                            #17921695
                                            usbstick
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              10 February 2012

                                              zo is dat..dan weet je hoe ieder ander is begonnen.. met vallen en opstaan..

                                              #17921696
                                              c-dett16v
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                23 March 2005

                                                @Juffer1 wrote:

                                                @c-dett16v wrote:

                                                die ssr2.5 en 3 was niet op voorraad.

                                                De SSR2.5 doet qua cutting al heel wat meer dan de SSR2. De SSR3 is voor zwaar verweerde lakken en doet eigenlijk al een keer zoveel als de SSR2.
                                                Nogmaals : De SSR is qua cutting niet opgewassen tegen zo’n harde lak en al helemaal niet icm een DAP.
                                                Het zal ongetwijfeld wat verbetering brengen maar een 100% strak plaatje ga je er niet mee krijgen.
                                                De Mezerna (Monello) was in dit geval een veel betere keuze geweest.

                                                @c-dett16v wrote:

                                                en de wax van 85,- zou ik nooit hebben gekocht, die kreeg ik eens bij een auto.

                                                De Onyx is een hele mooie wax maar zoals veel swissvax spullen het geld echt niet waard.
                                                Aangezien de wax bij je boodschappen lijst stond en was-it ook swissvax verkoopt ging ik er onterecht vanuit dat je deze erbij had besteld.

                                                @c-dett16v wrote:

                                                we hebben wat (in mijn ogen) basic dingen besteld om eens wat te proberen.
                                                betreffende de laatste twee zinnen: je hebt helemaal gelijk, ik ben (nog) een leek……….

                                                Het is natuurlijk goed om met de basis spullen te beginnen, maar informeer dan bij verschillende zaken naar verschillende producten. Met de SSR is niks mis al ga je daar op een harde duitse lak (VAG, BMW, Mercedes) zwaar tekort mee komen.
                                                Een Monello (Mezerna) is daar specifiek voor gemaakt en behaald daar veel betere resultaten op.

                                                @c-dett16v wrote:

                                                wat voor droogdoek raad je mij dan aan?

                                                Kijk eens naar een CSF delirium drying towel. Ultra zacht en uitermate geschikt voor harde lakken omdat deze niet krast.
                                                Daarnaast kan je met 1 doek ruim 2 auto’s drogen.

                                                ik zie weinig info verder over die mezerna

                                                #17921697
                                                c-dett16v
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  23 March 2005

                                                  hierbij wat spullen die ondertussen binnen zijn gekomen.

                                                  na advies van juffer1 toch ook voor de monello gegaan, na hierover even gebeld te hebben met carclean, zij hadden een mooi starterset.

                                                  ook de droogdoek delerium zit erbij.

                                                  nu leek het mij goed om het als volgt te doen.

                                                  er zit wat zand ed. op dus eerst met de auto met foam behandelen, 10min wachten en dan afspoelen.

                                                  vervolgens met 2 emmers wassen.

                                                  dan afdrogen met de delerium doek.

                                                  dan polijsten met monello.

                                                  en vervolgens waxen met poorboys natty liquid.

                                                  klinkt snel, maar zal wel een dag kosten denk ik zo.

                                                  en tips zijn welkom, graag zelfs :thumb

                                                  #17921698
                                                  kadett-supreme
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    4 July 2004

                                                    ik heb dit even helemaal gemist.

                                                    ik ben het helemaal met arjan eens, zoals eigenlijk altijd zitten we altijd op 1 lijn. wat de wax betreft…… de natty’s van PB is ’n heeeele fijne wax.. maar wat mij betreft is er 1 betere: DODO! onlangs de rubbish boy’s geprobeerd op de motorkap van m’n eigen astra en ik sta nu al te trappelen om m’n hele auto te gaan doen…

                                                    #17921699
                                                    Juffer1
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      26 July 2006

                                                      @c-dett16v wrote:

                                                      na advies van juffer1 toch ook voor de monello gegaan, na hierover even gebeld te hebben met carclean, zij hadden een mooi starterset.

                                                      zal wel een dag kosten denk ik zo.

                                                      Verstandige keuze :thumbup

                                                      Wat betreft die “hele” dag die je ervoor gaat uittrekken, maar er daar maar 2 van.
                                                      In dat polijsten gaat veel, heel veel werk zitten. Denk dat je alleen daarmee al wel een hele dag kwijt bent.

                                                      Overigens mis ik nog wel iets heel belangrijks op de foto : clay !

                                                      Mijn stappenplan zou zijn :
                                                      – Foamen
                                                      – Na 5 minuten afspoelen (langer heeft geen zin, want je foam is dan toch al van de auto afgelopen)
                                                      – Vervolgens met 2 emmers wassen
                                                      – Afspoelen
                                                      – Afdrogen met de delerium doek (zet deze van te voren eerst een avond te weken in een emmer : verkleurt gigantisch de eerste keer en als je hem wast : wassen zonder wasverzachter en max. op 40 graden
                                                      – Clayen
                                                      – Afdrogen
                                                      – Testspot maken met de Monello en de verschillende pads die je hebt.
                                                      – Dan polijsten met de verschillende Monello polijstmiddelen
                                                      – Na iedere polijststap afnemen (bij iedere stap een andere microvezel doek gebruiken !)
                                                      – Na het afnemen van de laatste polijst stap 5 minuten wachten
                                                      – Vervolgens waxen met poorboys natty liquid
                                                      – Wax laten curen (Met swipe test kijken wanneer deze afgenomen kan worden)

                                                      Waar je even op moet letten :
                                                      – Zodra je hebt geclayed en/of gepolijst dan heeft dat deel 0,0 bescherming meer.
                                                      Je zult dat deel dan dus ook helemaal moeten nabehandelen en voorzien van wax.

                                                      – Let erop dat de pad gecentreerd op de backingplate zit en dat de gele backingplate geen contact kan maken met je lak.
                                                      Als dat gebeurd kan je direct door naar de spuiter.

                                                      – Pad niet verzadigen, 4 druppels ter grote van een erwt is meer als genoeg voor een paneel van 50 bij 50, als je finale gebruikt soms zelfs nog wel meer oppervlakte.

                                                      – Pad regelmatig schoonmaken. zodra je stof ziet ben je al veel te lang doorgegaan of met een smerige pad of met het aangebrachte polijstmiddel.

                                                      – Neem je tijd om de combinaties die je gaat gebruiken te bepalen. Begin niet te zwaar en maak ook niet te grote stappen tussen de verschillende polijstmiddelen en pads in.

                                                      – Weet wat een stap (ongeveer) gaat doen voordat je hiermee aan de slag gaat. Als je niet kan inschatten wat het verschil is tussen een compound en een oranje pad en een finishing polish met een zwarte pad : stoppen !
                                                      Dit geldt ook voor de snelheid, het heeft 0,0 zin om een finishing polish op standje 5 of 6 te verwerken.

                                                      – Machine en vooral de pad NOOIT op de grond / stoep leggen. Als er ook maar 1 zandkorrel tussen de pad en je lak terecht komt is het leed niet te overzien !

                                                      – Machine zijn werk laten doen, zorg dat de backingplate vrij ronddraait. Als de machine trilt dan druk je te hard.

                                                      – Neem voor het afnemen van ieder soort polijstmiddel een nieuwe doek. Ga niet met een doek die je hebt gebruikt om de compound af te nemen ook de finshing polish afnemen.

                                                      – Zorg dat je doeken schoon en zacht zijn. Oude T-shirts gebruiken is echt uit den boze, katoen en papier al helemaal niet gebruiken !

                                                      – De wax dun, heel dun opbrengen. Je mag eigenlijk pas na een minuut of 2 zien dat je iets hebt aangebracht.
                                                      Hoe dikker je het aanbrengt, hoe minder de wax zal hechten en zijn doel dus eigenlijk voorbij schiet.

                                                      – Geen flessen op de lak zetten, ook niet op een doek. De snede aan de onderkant van die flessen zijn dermate scherp dat ze forse schade achterlaten als ze gaan glijden.

                                                      Mijn tip : begin eerst eens met een kofferbak of motorkap. Op die manier doe je wat ervaring op met de machine en verschillende polijstmiddelen en ben je iig van je “watervrees” af.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 56)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.