Meriva A lekstroom te hoog

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Han001
    Deelnemer

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem: ik heb een Meriva A gekocht uit 2006 (1.8-125 PK facelift). Na enkele dagen niet gebruikt te hebben, was de accu leeg. Met de winterkou voor de deur, heb ik er een nieuwe ingezet. Na enkele dagen was hij weer leeg. Daarom heb ik met een multimeter de lekstroom gemeten (in serie aangesloten op de accu). Die was 0,6 A en dat is natuurlijk teveel. Ik heb alle binnenverlichting losgekoppeld (incl. dashboardkastje en kofferruimte) en toen was de lekstroom na verschillende metingen telkens tussen 0,3 A en 0,2 A. Minder dus, maar nog steeds te hoog. Vervolgens ben ik gaan rijden en heb ik de accu losgekoppeld om de multimeter weer in serie aan te sluiten. Toen gaf hij een lekstroom aan van 0,03 A – 0,02 A. Prima dus. Maar als ik vervolgens het bestuurdersportier open (alle binnenverlichting nog steeds gedemonteerd) geeft de multimeter weer  een lekverlies van 0,3 – 0,2 A. Te hoog dus. Dat blijft zo als ik het portier weer sluit (ook na een paar minuten wachten). Haal ik vervolgens het zwarte kabeltje van de multimeter even los (waardoor het circuit onderbroken is) en sluit ik die meteen daarna weer terug aan, dan krijg ik weer een normaal lekverlies van 0,03 A tot 0,02 A. Dat kan ik telkens opnieuw doen en het resultaat blijft steeds hetzelfde. Heeft iemand dat probleem al eens meegemaakt of heeft iemand suggesties? Dankjewel voor jullie hulp!

Han001
      Deelnemer

Toch maar even een melding dat het opgelost is. Met dank aan experts.anwb.nl. Als de boordcomputer geactiveerd is geweest, duurt het het ongeveer een half uur voordat je de lekstroom goed kunt meten. Die is dan 0,02 A en dus ok. Het knipperled heb ik aangesloten via de zekeringkast op de poort accessoires (plus na contact) en diefstalarmsysteem (constante plus). Nu werkt het goed en de lekstroom 0,04 A. Wat hoger, maar nog steeds ok dus.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.