Melding "Voertuig dringend service nodig"

Forumindex Forums Modellen Insignia Melding "Voertuig dringend service nodig"

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276302
    Insigniauser
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 November 2014

      Beste forumleden,

      Ik heb al een paar maanden dit probleem met mijn Insignia 1.8 (benzine) uit 2011 (stand +/- 45000 km) waar ik geen duidelijkheid mee krijg wat deze melding veroorzaakt. Auto heeft onderhoudsbeurt gehad en interval is meermalen aangepast. Toch komt deze melding erg vaak terug, echter is niet reproduceerbaar wanneer de storing voorkomt vanwege de willekeurigheid wanneer deze melding optreedt. Ik heb diverse forums doorgelezen en geen van de topics geeft duidelijkheid of een oplossing voor het probleem daar het merendeel gaat om diesels, terwijl ik een benzine motor heb. De auto lijkt duidelijk vermogen tekort te komen, echter brand het motormanagementlampje niet wanneer deze melding in beeld komt. Het verbruik is ook enorm toegenomen, ik haal amper 1:10 (9,8 l/100km) gemiddeld, terwijl ik toch, als ik de auto gebruik, lange stukken rij (snelweg / provinciaal) en mag verwachten dat ik enigzins in de buurt moet kunnen komen van mijn oude verbruikscijfers voordat de “storing” zich ging voordoen (6,7 l/100km of 1: 15).

      Enige constante in het verhaal is dat de koelvin aanslaat wanneer de melding op scherm staat, ook wanneer de motor net is gestart en het aanslaan van de koelvin niet logisch is. Ik kan de melding wegdrukken met de “clear” toets op de richtingaanwijzer of niets doen en dan na enige tijd verdwijnt deze vanzelf. Na enige tijd stopt de vin dan weer met draaien. Ik kan er dus niet mee naar de dealer rijden op het moment dat het zich voordoet, want de storing is niet blijvend en/ of terug te vinden met uitleesapparatuur. Zij kunnen mij daarom ook niet verder helpen.

      Voor zover ik weet zijn er geen klachten bekend m.b.t. “knagers” in de omgeving die bekabeling e.d. aanvreten, echter wil ik e.e.a. nog niet uitsluiten. Wie kan mij, middels plaatjes en aanwijzingen aangeven waar ik precies nog wat controles kan uitvoeren aan zaken die met deze melding te maken kan hebben? Ik lees ook zaken over het schoonmaken van het gasklephuis i.v.m. vervuiling. Waar zit deze, hoe kan ik het beste te werk gaan en kan deze ge(de-)monteerd worden zonder opnieuw in te leren?

      Graag verneem ik jullie reactie.

      #18317072
      sig63
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 August 2006

        elke keer als die melding verschijnt genereert dit een foutmelding die de Opel dealer moet kunnen uitlezen!

        “dringend service nodig” heeft niet te maken met een onderhoudsbeurt, maar wel met een probleem. Dat kunnen er veel zijn en heeft dus niet noodzakelijk iets te maken met het motormanagement. Vandaar dat dat lampje niet oplicht.

        Ik heb de melding (na 134.000 km) inmiddels 2 maal gekregen: de eerste keer was omwille van een scheur in de turbo-slang, de 2de keer was het een gloeikaars… en ja ik heb een diesel

        alleszins wordt dit geregistreerd en moeten ze dit kunnen uitlezen (als ze Opel-apparatuur hebben tenminste)

        #18317073
        Insigniauser
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 November 2014

          Ben bij officiële dealer geweest, mag aannemen dat zij over de juiste apparatuur beschikken. Waarom men dan zegt geen foutmeldingen te vinden weet ik niet. Misschien eens voor een second opinion naar een andere dealer.

          Ik vind het ook jammer dat, ondanks de steeds intelligentere electronica, er niet specifiek wordt aangegeven wat de storing veroorzaakt en ik daarvoor verplicht wordt om naar een
          werkplasts te gaan. Vreemde manier van “klantenbinding”.

          #18317074
          mvolkerink
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 November 2009

            Als ik dit zo lees lijkt het op een kapotte koelvloeistof temperatuursensor.
            Ik zou beginnen met het vervangen van deze sensor, deze zit in het thermostaathuis.

            #18317075
            Nick-GSI
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Voertuig service dringend nodig betekend dat er een foutmelding in de motor zit. Dealer moet dit uit kunnen lezen, anders naar een andere dealer gaan.

              #18317076
              Insigniauser
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 November 2014

                Ok bedankt voor de antwoorden. Gaat het hier dan om de sensor die ook de meter op het dashbord aanstuurt? Daar zie ik namelijk geen probleem mee. Auto komt redelijk vlot op temperatuur en blijft stabiel rond de 90 graden. Ga iig met een andere garage bellen. Is het persé noodzakelijk dat het ook een Opel dealer is of kan dit met een universeel uitleesapparaat gedaan worden? Maw, is dit een specifieke storing die alleen door een Opel apparaat kan worden uitgelezen?

                #18317077
                Andre_Ede
                  Lid sinds:
                  16 June 2006

                  Bij de meeste vrije garage bedrijven gaan ze even naar de Opel dealer toe om het uit te lezen.
                  Je zou natuurlijk ook een keer bij een andere dealer langs kunnen gaan.

                  #18317078
                  Insigniauser
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 November 2014

                    Er staat een afspraak gepland bij een andere dealer volgende week donderdag. Ben benieuwd wat zij ervan vinden. Wordt vervolgd..

                    #18317079
                    Insigniauser
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 November 2014

                      Inmiddels bij de werkplaats geweest. Enige wat men kon vinden was een “onbekende storing” zonder nummer. Dit zou iets te maken hebben met verkeerde brandstof of vervuiling, terwijl ik altijd bij de A-merken tank. Ik ben mij dan ook niet bewust van een verkeerde brandstof (ben enige rijder en tank hem ook af). Men heeft dit gereset en de onderhoudsinterval nogmaals gecheckt en aangepast.

                      M.b.t. het aanslaan van de koelvin i.c.m. de storing heeft men geen antwoord. Men dacht in eerste instantie dat dit met de airco te maken heeft (auto-stand), maar die staat bij mij standaard “uit” tenzij ik hem met de knop inschakel. Storing is dan ook niet consequent aanwezig en/ of reproduceerbaar met een bepaalde handeling of omstandigheid. Het stomme is dat deze storing soms weken kan wegblijven en dan ineens weer de kop opsteekt (nadat de auto gestart is) ergens in de tijd dat er mee gereden wordt.

                      Ze hebben ook nog gekeken naar “knaagschade” maar daarvan was geen sprake. Vwb de tip van mvolkerink, daarvan gaf men aan dat dat meestal ook een motor management lampje (oranje lampje op dashbord) oplevert. Dit is niet bij mijn probleem het geval. Toch heeft men de diverse sensor dynamisch bekeken maar geen afwijkingen gevonden die naar iets dergelijks zouden leiden.

                      Op het moment van schrijven heb ik al ruim een week geen storing meer. Ik blijf het in de gaten houden en zodra het weer de kop opsteekt mag men weer gaan zoeken.

                      #18317080
                      Insigniauser
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 November 2014

                        Inmiddels weer een tijdje verder, toch weer een melding gekregen na 4 dagen nadat de boel is gereset. Ben zelf eens op onderzoek gegaan nav de tips hier en heb wat gevonden wat wellicht de storing kan verklaren.

                        Op/ bij de radiateur zit een thermocontact welke de ventialtor inschakelt als de koeling dreigt te heet te worden. Volgens de dealer kan dit mogelijk een oorzaak zijn (als aangeven op wat ik heb als de storing optreedt). Door een vals (als in te grote overgangsweerstand door bijv. oxidatie van contacten)/ onderbroken contact (draadbreuk) kan de CanBus “denken” dat er een sensor sensor defect is. Met gevolg storing op het dashbord en een draaiende fan (zelfs bij een koude motor) ter (onterecht) bescherming van het koelsysteem en motor.

                        Nadat wederom de storing is gereset is eens met de stekker en bedrading op dit punt (links onderaan bij de fanbehuizing) gerommeld en weldra schoot de storing er meteen in. Dit geeft blijkbaar wel een storingsmelding, maar geen storingscode op de uitleesapparatuur!! :wtf De stekker vervolgens losgenomen en contacten bekeken maar daar was niets aan te zien qua oxidatie of draadbreuk (lijkt mij overigens ook niet echt logisch voor een auto van amper 5 jaar oud. Wel viel het op dat ik de stekker zo eraf kon halen zonder eerst de blokkering in te drukken. Bleek een afgebroken palletje te zijn. Nadat de stekker goed is vastgezet (tie-wraps en duct-tape) en de storing wederom is verwijderd uit het geheugen komt deze, voor zover er nu aan deze draadboom/ stekker wordt gerommeld, niet meer terug. Dat geeft de burger moed… :thumbup

                        Ook heb ik de overige stekkers nagelopen op afgebroken palletjes waardoor deze spontaan los(ser) kunnen gaan zitten en vage foutmeldingen kunnen geven, maar daarvan was geen sprake behalve dan die grote onderaan bij de koelfan. Het leek dat alles goed vast zat, maar klaarblijkelijk is een kleine onderbreking op een bepaald moment (rammelen van de stekker) genoeg als de stekker een klein beetje van de contacten is afgeschoven. We houden het voorlopig weer eens in de gaten…. :agent

                        #18317081
                        sig63
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 August 2006

                          ik hoop voor jou dat het hier mee opgelost is :thumb

                          #18317082
                          frits49
                            Lid sinds:
                            6 June 2015

                            Hetzelfde probleem of melding heb ik ook en dat al ruim een jaar , het gaat een tijdje goed en zo ineens is het er weer , als ik de motor uitzet en weer aan is het weg , ik ben al in Nederland naar de dealer geweest en nu we in Spanje wonen ook al , maar geen van beiden kunnen niks vinden . volgens de Spaanse dealer moet er ergens een los of vuilte in een contact zitten , ja en daar kun je weer mee doen.

                            #18317083
                            Insigniauser
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 November 2014

                              Je hoeft de motor er niet eens voor uit te zetten. Op de button drukken op de richtingaanwijzer hendel of na een 30 seconden verdwijnt de melding wel. Mocht deze wel blijven staan op de display, dan is het misschien wel wijselijk direct naar een dealer te rijden en zonder de motor uit te zetten meteen aan de diagnose apparatuur te hangen en/ of dynamisch (rijdend) de parameters laten checken. Wellicht komt dan het lek boven. Tot op heden heb ik geen last meer.. (keep fingers crossed).

                              Het blijft lastig om dit soort vage fouten op te sporen, maar het is wel vervelend als het je steeds overkomt. Net alsof je auto niet betrouwbaar is.

                              #18317084
                              Hans Insignia
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 December 2015

                                Als je de auto start, staat er bij mij althans eerst “Bezig met controleren” Daarna komt de melding “service dringend nodig” en die druk ik weg met die toets op je richtingaanwijzer.

                                In mijn geval krijg ik die storing, omdat er twee sensoren gillen dat ik te weinig druk krijg uit mijn turbo, en aangezien er nog niks gedaan is aan die turbo, blijft de melding hardnekkig komen.

                                Toch blijk ik sceptisch, aangezien ik een second opinion wil aangaande die sensoren die mij parten blijken te spelen.
                                Een auto blijft ondanks alle elektronica toch ook een mechanisch ding wat kapot kan gaan, of onderdelen ervan, en daar is niks vaags aan ;)

                                #18317085
                                Insigniauser
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 November 2014

                                  Bij jou is dus klaarblijkelijk het euvel gevonden en bij jouw probleem is het reproduceerbaar als je de auto start. Dit is dus niet het geval bij frits 49 en mijn melding. Het is daarvoor te onvoorspelbaar wanneer de storing optreedt, al moet ik zeggen dat sinds ik de stekker aan de koelvin heb vastgezet mijn melding vooralsnog wegblijft.

                                  Ik en frits49 kunnen het niet door diagnoseapparatuur bij de dealer laten uitlezen omdat er gewoon geen storing wordt opgeslagen. In ons geval lijkt het meer om een tijdelijk “iets” te zijn wat wel zo’n zelfde melding geeft op het scherm. Daarom spreek ik van vage fouten.

                                  En mechaninsch of niet, met zo’n intelligent systeem als CanBus mag je toch verwachten dat er meer gemeld kan worden als alleen “voertuig dringend service nodig”?

                                  #18317086
                                  Hans Insignia
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 December 2015

                                    In mijn geval ben ik ook nog niet klaar want de dealer waar ik hem kocht roept alleen nieuwe turbo, want die wil snel geld zien.
                                    Heb totaal geen last van turbokwaaltjes en dan moet ik geloven dat ie stuk is of gaat?
                                    Nee helaas voor de dealer ik laat het nakijken, en als blijkt dat het een schuifmechanisme is van de variabele turbo die op mijn motor zit, die zijn werk mogelijk niet goed doet, dan kijk ik liever daar naar dan meteen een nieuwe turbo erop te schroeven.

                                    In geval van slijtage zal ie toch vervangen moeten worden, maar dan wel tegen een aangenamere prijs dan de dealer noemde.
                                    Tijdelijke storingen wordt ik nog niet door geplaagd, en lijkt me ook lastig als je er niks van terug kan lezen in het systeem, want je wilt de oorzaak weten.
                                    Het lijkt haast wel de luiheid van de IT boys en girls die deze samenvatting hebben bedacht, en hier doorschemert als je weer eens geplaagd wordt door de zoveelste algemene melding.

                                    Hoop voor jullie dat je ooit duidelijkheid krijgt over waarom je die storingen bij tijd en wijlen op je display krijgt, en dan wel uitleesbaar door de dealer.

                                    #18363264
                                    Athlon
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 January 2007

                                      heb dit ook al een jaar, ga dit eens proberen met die stekker aan de radiator, iemand die kan zeggen waar hij zit ergens?

                                      #18363273
                                      juruca
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        16 January 2005

                                        Ik heb zelf ook last van deze melding in mn astra j automaat.

                                        Omdat bij mij ook de koelfan soms bij koude motor aanslaat heb ik beide temperatuur sensors vervangen maar de melding blijft af en toe komen.

                                        De ene sensor zit in de radiator en de andere bij het motorblok naast de accu zeg maar.

                                        Hier een link waar je kan zien waar de sensor(7) in de radiator zit:

                                        https://opel.7zap.com/nl/car/p10/f/0/1-1/

                                        Hopelijk kan je nu naar het slechte contact zoeken en ik ook!

                                        Ik neem aan dat ze ook deze sensor bedoelen ??

                                        Suc6

                                         

                                         

                                        #18374882
                                        Bert1962
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          17 September 2015

                                          Dezelfde melding heb ik bij mijn astra j 1.3 diesel die ik 22 mei heb gekocht. Totdat ik knopje op richtingaanwijzer indruk blijft de melding branden. De melding gaat al branden als de wagen op contact wordt gezet. Onlangs gisteren bij de Opel geweest i.v.m. een terugroepactie en die vonden ook geen storing. Echter is daarna de melding weggebleven tot vanmiddag. Nu is het wel zo dat mijn airco momenteel niet werkt. Er zit wel voldoende druk op het systeem volgens een airco service die ook zag dat er een nieuwe airco pomp was gemonteerd en een nieuwe poelie op de dynamo. Zal me benieuwen wat het is.

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.