Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta b1 SR 1981
- Dit onderwerp bevat 203 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 5 september 2020om 23:03 door cruez.
-
AuteurBerichten
-
31 mei 2016 om 14:28 #18137197
Hey Cruez,
thermostaatje vervangen is niks aan, mag je steeds voor komen aankloppen.
Distributie is ook twee keer niks, ik heb hier zo’n spanningsmeter en om de pomp te verdraaien moet die tool
niet echt. Eén opmerking: als je pomp vastgecorrodeerd zit in je blok is het echt wel prutswerk. Dan moet de
pomp er uit gedremeld worden en dat neemt wel wat meer tijd in beslag.
En dat is wat ik komende maand nog niet heb: tijd! Voor de stukken: ik heb garagekorting moest je het interesseren.
Hieronder een pomp die blokvast zat:
Je geeft maar een seintje!2 juni 2016 om 18:45 #18137198@H-400 wrote:
Hey Cruez,
thermostaatje vervangen is niks aan, mag je steeds voor komen aankloppen.
Distributie is ook twee keer niks, ik heb hier zo’n spanningsmeter en om de pomp te verdraaien moet die tool
niet echt. Eén opmerking: als je pomp vastgecorrodeerd zit in je blok is het echt wel prutswerk. Dan moet de
pomp er uit gedremeld worden en dat neemt wel wat meer tijd in beslag.
En dat is wat ik komende maand nog niet heb: tijd! Voor de stukken: ik heb garagekorting moest je het interesseren.
Hieronder een pomp die blokvast zat:
Je geeft maar een seintje!Hey
Ik heb binnenkort behoorlijk wat tijd, maar dan weer wat minder kennis. Maar wel leergierig. De thermostaat en de distributieriem heb ik al.
Die horrorfoto’s van je waterpomp doen me al zweten!!
De vraag is natuurlijk, als alles nog werkt, blijf ik er dan beter niet af met mijn fikken?
Heb je nog meer foto’s van de uitbouw van zo’n pomp?Alvast dank!
2 juni 2016 om 20:02 #18137199Wil niet zeggen dat je waterpomp vast zit, gebeurd soms en ik heb’t dus al voorgehad.
Die distributieriem moet zowiezo op km’s en ook op tijd vervangen worden,dus eens moet’t gebeuren.
Foto’s kan ik niet direct bovenhalen, je moet anders eens googlen naar 1.3 Ohc Opel…
En zo horror was dat niet hoor, gewoon wat uitstel.Grtjs!
2 juni 2016 om 20:10 #18137200Hey. Ja die riem weet ik. Is intussen heel dringend! Ligt al eventjes klaar
Ik zal maar niet zeggen hoe lang deze er al op ligt. :blush:
4 augustus 2016 om 08:16 #18137201Straks eindelijk eens wat sleuteltijd.
Heb wat research gedaan en wat ik steeds merk is dat ik op foto’s van 1300 in asconas en mantas ik steeds een smalle radiator zie. Ik heb echter een brede. Zou dit mss ooit een foutieve reparatie geweest zijn? En dat de motortemp daarom niet uit het blauw komt? Of kan dit het verschil niet maken?
2e vraagje, wat voor koelvloeistof moet in zo’n blokje?
4 augustus 2016 om 13:02 #18137202Is alleen maar een pluspunt! Dat wil zeggen dat je temperatuur het beter zal uithouden op hete zomerdagen.
De thermostaat regelt de temperatuur.
Dat koelmengsel kan je gewoon in de Brezan of Auto-5 kopen.
Pure antigel moet je aanlengen met water, tegenwoordig doen ze dat zelfs met gedistileerd water.
Als je fifty-fifty mengt ben je goed tot -36°C.
De totale inhoud is 5.8 liter, dus met 3 liter pure zit je zeker goed.
Je kan ook klaar voor gebruik kopen, is reeds gemengd.
Grtjs!4 augustus 2016 om 13:06 #18137203Merci!
Heb hem erin gestopt echter zaten er 2 rubber pakkingen bij en een kleefpakking.
Die kleefpakking kwam al niet uit met de gaatjes.Bij demontage zat er ook geen tussen. Dan , op de oude thermostaat was niet echt duidelijk of die 2 rubber dichtingen werden gebruikt. Ik vermoed enkel die met groef die rond de thermostaat kan?
Alvast zo gemonteerd, lijkt dicht en werkt. Temp gaat nu mooi naar het middelste streepje…
Fingers crossed.
24 november 2016 om 22:02 #18327923zomer 2016 zit erop! manta heeft goed dienst gedaan en staat nu in winterstalling. enkel op zonnige droge dagen mag hij nog buiten nu.<br /><br />de thermostaat doet het perfect nu!<br /><br />enkele sfeerbeelden van de voorbije maanden!<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Deze winter pak ik enkele zaken aan die mij storen waaronder het linker voorscherm. Dat zit onderaan de bevestiging nabij de deur niet goed vast. Weet iemand met welke schroeven dit vast hoort te zitten? <br />het voorscherm wipt ook naar buiten toe waardoor de sierlijst onderaan niet goed aansluit en dus geplooid zit. (zie foto 4 hierboven)<br />De auto had ooit een aanrijding links voor mss heeft het daar nog mee te maken?
3 februari 2017 om 14:19 #18338025Manta in stalling , tijd vr wat research!
[IMG]http://i.imgur.com/EkexF0z.jpg[/IMG]
Heb nog enkele vraagjes vr de kenners rond uitvoeringen. Mij manta is een 1300s van augustus 1981. Zwarte bumpers, zwart skai dak.
Als ik het goed voor heb is mijn manta standaard een luxe uitvoering? Had velours blauwe zetels met hoofdsteunen.
De berlinetta b1 had het hout in de deuren enzo. Dit heeft de mijne niet…Nu mijn vraagjes’:
1) bestonden er berlinetta sr uitvoeringen?
2) bij berlinetta zie je vooraan aan de steenplaat soms chroomstrips, lopen deze door tot in het midden? ik was van plan deze te plaatsen maar bij zwarte bumpers hangt de nr plaat op de bumper. Als ik het goed voorheb zaten deze niet op de manta’s met kunststof bumpers? Of was dit toch mogelijk? Foto’s op google geven geen uitsluitsel.
3) die rogjes op de zijschermen — enkel bij chroombumper versies? Of ook op zwarte bumper versies geweest?
4) komt de locatie van die rogjes (de gaten ) overeen met de gaten voor het berlinetta logo?Alvast dank!!!
25 april 2017 om 22:54 #18342624Niemand een antwoord op bovenstaande vraagjes?
29 december 2017 om 09:27 #18351064Zo weer een jaar voorbij. Weer redelijk wat km’s gemaakt! Heb nu ook de onderkant van de kofferbak en wielkasten weer getectyleerd, staat toch mooier int zwart na het spuitwerk.
de voorschermen moet ik ook nog eens doen…
weinig beeldmateriaal dit jaar. enkel een kleine remmentest. wel leuk eens te horen hoe de manta klinkt van buitenaf. :smiley-car:
heb ook weer een set mistlampen gemonteerd. Mss zet ik ze nog iets breder.
Winterklusje is nog zo’n zwarte afdekhoezenmaken met bosch erop. Vind dit wel leuk staan. (Vb hierboven
16 juni 2018 om 11:41 #18357325Hoi weer wat geklust aan de manta
nieuwe kriksteun plus chassis hersteld aan de rechterkant.
Nu heb ik echter een elektrisch probleem.
Wanneer ik de kachelaanjager aanzet valt mijn toerenteller uit. Iemand enig idee waar ik begin te zoeken?
Ook als ik de lichten aanzet of dd kachelaanjager gaat het lampje van de grootlichten lichtjes oplichten. Pinkers doen ook vreemd. …
18 juni 2018 om 16:53 #18357402Lijkt dat er een slecht elektrisch contact is. Al de stekkerverbindingen eens controleren idem massa enz…
Die nieuwe kriksteun: controleer even of je krik er nog in past, de klokkerholm kriksteun heeft een buisje dat net te klein is.
Ik heb dit voorgehad met mijn GSI maar op tijd ontdekt voor ik een platte band had…
18 juni 2018 om 22:41 #18357434[quote quote=18357402]Lijkt dat er een slecht elektrisch contact is. Al de stekkerverbindingen eens controleren idem massa enz… Die nieuwe kriksteun: controleer even of je krik er nog in past, de klokkerholm kriksteun heeft een buisje dat net te klein is. Ik heb dit voorgehad met mijn GSI maar op tijd ontdekt voor ik een platte band had…[/quote]
net terwijl ik weer een testritje :smiley-car: deed, zie ik je antwoord derop komen. Vnvnd probleem gevonden, was slecht contact aan massapunt zekeringkast. Natuurlijk die strip gebroken waarin de schakelaars vr aanjager en ruitverwarming zitten. ? Wel net int midden dus valt eig niet op.
tis een vanwezel, mr ik heb de originele krik niet in de auto zitten, zijn die veilig in gebruik? Die lijken me zo primitief. Heb nu steeds zo’n gewone schaarkrik bij… mr eig is die ook niet erg stabiel. … groeten!.
20 juni 2018 om 16:22 #18357506Knap dat je ‘t gevonden hebt,
Van Wezel is zeker goed, ze zijn origineel ook zo simpel gemaakt dus ‘t zal wel houden! Ik veronderstel dat je krik zal passen, heb enkel
die smalle pijpjes op de Klokkerholm gevonden (ik niet alleen…).
Ben 01/07 op de Paul Lietaer Classic, jij ook?
Grtjs!
24 juni 2018 om 20:42 #18357707[quote quote=18357506]Knap dat je ‘t gevonden hebt, Van Wezel is zeker goed, ze zijn origineel ook zo simpel gemaakt dus ‘t zal wel houden! Ik veronderstel dat je krik zal passen, heb enkel die smalle pijpjes op de Klokkerholm gevonden (ik niet alleen…). Ben 01/07 op de Paul Lietaer Classic, jij ook? Grtjs![/quote]
hoi, neen dan ga ik naar een meeting van v8 brothers met een vriend zijne pontiac ventura. Grtsss
25 juni 2018 om 21:16 #18357739Weer nette werkzaamheden aan deze leuke B1
21 augustus 2018 om 22:38 #18359736Wat vreemd dat het manta forum quasi helemaal dood is. In mijn opzicht ng steeds beter forum dan fb… waar zijn al die liefhebbers!?!?!? De andere types opel zijn nog iets levendiger…!? Hier zijn we denk ik maar met 3 actieve lede meer ?
hoe kunnen we hier weer shwung in krijgen ? :smiley-car:
ale ontopic
heb de motorruimte wat opgefrist.
13 jaar verschil tss deze twee pics :pics-please:
15 februari 2019 om 20:30 #18363944Zo de manta w weer meer en meer gebruikt bij mooi weer. Nu valt mij bij het rijden een fluitend geluid op vanaf 70 km per uur. Het lijktofwel van het dash of de versnellingsbak te komen. Tis niet de aanjager of de koppeling. Iemand een idee?
ik dacht mss de km tellerkabel? Of de versnellingsbak?
tis een 4 bak met lange pook achter een 1300s. De koppeling is enige tijd geleden al vervangen…
17 februari 2019 om 10:20 #18363975Een zingend achteras is bij veel oudere opels een bekend gegeven.
Dat zou het kunnen zijn.
17 februari 2019 om 10:32 #18363977[quote quote=18363975]Een zingend achteras is bij veel oudere opels een bekend gegeven. Dat zou het kunnen zijn.[/quote]
zou mss ook kunnen. Mr tkomt toch wel van voor mij als ik rij, denk ik… merci vr de tip.
ik ga eens de bakolie en diff olie verversen. Kan denk ik nooit geen kwaad toch?
19 februari 2019 om 22:05 #18364032kwaad kan het zeker niet, let wel even op de kleur van de olie, aan de hand hiervan kun je eventuele slijtage vinden .
19 februari 2019 om 22:10 #18364033[quote quote=18364032]kwaad kan het zeker niet, let wel even op de kleur van de olie, aan de hand hiervan kun je eventuele slijtage vinden .[/quote]
OK morgen eens onder de manta kruipen en de vraagbaak nalezen. Heb dit nog nooit gedaan . Zijn er aftappunten aan bak en dif of is dit er uit te zuigen met een pomp?
Mvg
19 februari 2019 om 23:57 #18364034Bij diff de onderste bout verwijderen, en de bout in het deksel( laaste is tevens vulpunt, vullen totdat het eruit loopt)
aan 5 bak zit ook aftap en vulpunt. Dikke inbusbouten. Aan zijkant bijrijderzijde en onderkant
4 bak deksel lostrekken en laten vallen, als er geen bout inzit, maar meende van wel.
Vullen via dikke inbus aan zijkant bestuurderzijde
20 februari 2019 om 00:02 #18364035 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.