Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Mag (zwarte) Piet zwart blijven? ja of nee
- Dit onderwerp bevat 97 reacties, 31 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 november 2024om 21:43 door Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
20 november 2013 om 15:29 #18182425
Wel in Suriname doet men niet zo moeilijk als hierr.
Daar word een Surinamer tot een witte sinterklaas geschminkt, NO PROBLEMO.
En zo hoort het ook!:jerry :jerry :thumb
26 november 2013 om 21:26 #18182426maar..
ff heel zwart wit bekeken.we gaan eens een stapje verder dan haha
op de scholen is het zo (tenminste vroeger toen ik naar school ging wel) als je jarig bent mag je de klassen rond gaan.
meestal mocht je dan iemand mee nemen.
die gene die dan mee ging, werd die dan ook gelijk gediscrimineerd als “slaafje”echt ff heel zwart wit hoor ;)
26 november 2013 om 21:39 #18182427nog een dag of 10 en dan is het probleem eerst weer opgelost
27 november 2013 om 08:01 #18182428@soepkiepe wrote:
maar..
ff heel zwart wit bekeken.we gaan eens een stapje verder dan haha
op de scholen is het zo (tenminste vroeger toen ik naar school ging wel) als je jarig bent mag je de klassen rond gaan.
meestal mocht je dan iemand mee nemen.
die gene die dan mee ging, werd die dan ook gelijk gediscrimineerd als “slaafje”echt ff heel zwart wit hoor ;)
Dat slaat nergens op. Je nam een vriendje mee, omdat het anders veel te eng is om alleen de klassen rond te gaan. Dus meer een soort bodyguard, haha.
Maar om even serieus in te gaan op je vreemde vergelijking: Dat is alleen zo wanneer je ‘m in een apenpakje zou hijsen en ‘m ermee voor lul zet.
Dat is ook het hele punt van zwarte Piet. Het is niet alleen dat die zwart is, maar ook dat die een soort clownspak aan heeft. Dat was wat rijke mensen vroeger deden met hun slaven, die kleedden hun slaven gek aan voor hun eigen vermaak. Misschien dat je nu het hele punt wat beter snapt, wat er voor sommige mensen mis is met zwarte Piet.
27 november 2013 om 08:11 #18182429de sint nam zijn “vriendjes” mee omdat ie niet bij alle kinderen te gelijk kon zijn. ;)
ik zei ook al dat het heel zwart wit was..27 november 2013 om 08:46 #18182430@soepkiepe wrote:
de sint nam zijn “vriendjes” mee omdat ie niet bij alle kinderen te gelijk kon zijn. ;)
ik zei ook al dat het heel zwart wit was..Klopt, maar daarmee negeer je de rest van mijn post.
27 november 2013 om 08:49 #18182431dat ik er niet op reageer wil niet zeggen dat ik het niet gelezen heb ;)
jij vind het nergens op slaan.. mag ook wel, tis ook een best kromme vergelijking ja.maar zwarte piet word als discriminerend gezien.
komt voornamelijk door de kleur en naam.
dat pakje is in mijn ogen ff een beetje bijzaak, heb daar niemand over gehoord nog.
meneer zwarte piet doet in mijn ogen niks anders dan het kindje wat mee loopt… iemand anders helpen.
ik zoek het ook wel heel ver nu, dat weet ik, maar dat zat ik mij laatst zo eens te bedenken.. heel zwart wit gezien komt het wel ene beetje op het zelfde neer ;)27 november 2013 om 09:59 #18182432@soepkiepe wrote:
dat ik er niet op reageer wil niet zeggen dat ik het niet gelezen heb ;)
dat pakje is in mijn ogen ff een beetje bijzaak, heb daar niemand over gehoord nog.
In dat geval heb je het hele punt gemist. De hele discussie gaat niet alleen om de naam of de kleur. Het gaat erom dat een zwarte man in een apenpakje de knecht is van een rijke blanke man. Dat heeft sterke verwijzingen naar slavernij en DAAROM wordt het racistisch gevonden.
Het is dus niet zoals bij een negerzoen dat alleen de naam discriminerend gevonden wordt, maar het gaat om de gehele verschijning van zwarte Piet.
27 november 2013 om 10:36 #18182433Owh ja??
En de knecht van een boer dan.Boeren hadden vroeger ook veel geld en een knecht is niets meer als een betaalde hulp.
Zwarte piet krijgt gewoon betaald aangezien er gezegt wordt de sint en zijn knechten.
Dus wat nou slavernij. Ze kiezen er zelf voor om voor die beste man te gaan werken en je eigen geld te verdienen.De hele discussie slaat nergens op aangezien er door helemaal niemand kan onderbouwt worden dat de beste sint een slavendrijver zou zijn en dat zwarte piet als knecht een slaaf zou zijn ipv een knecht.
27 november 2013 om 10:51 #18182434als de huidskleur hier geheel niks mee van doen heeft, waarom zijn het dan de “gekleurde” mensen die er last van hebben?
dat zou er dan op neer komen dat na aanleiding van dit hele verhaal straks de partij van de dieren gaan klagen ver de kerstman… rendieren voor een areslee? kan toch niet ;)
27 november 2013 om 11:29 #18182435gewoon negeren, gaat het vanzelf over. al vind ik wel dat zwarte piet niet bruin geschminkt moet worden, maar roet zwart.
27 november 2013 om 11:36 #18182436Fijn dat iedereen tegen mij in gaat, maar ik verdedig niemand z’n standpunt hierzo.
Ik probeer alleen iemand anders z’n punt duidelijk te maken. Je kunt pas een discussie voeren, als je iemand anders z’n punt begrijpt. Door meteen te roepen dat het onzin is en dat ze zich niet moeten aanstellen, komt niemand verder en daarmee maak je je eigen tegenargument ook niet sterker.
Je bent pas sterk in een discussie als je de ander begrijpt en dat ontbreekt bij deze discussie volledig.
Ik vind het ook niet nodig om zwarte Piet af te schaffen, maar ik snap wel waarom mensen zich beledigd kunnen voelen. Probeer dat ook eens.
27 november 2013 om 11:39 #18182437@soepkiepe wrote:
als de huidskleur hier geheel niks mee van doen heeft, waarom zijn het dan de “gekleurde” mensen die er last van hebben?
dat zou er dan op neer komen dat na aanleiding van dit hele verhaal straks de partij van de dieren gaan klagen ver de kerstman… rendieren voor een areslee? kan toch niet ;)
Ik zeg niet dat de huidskleur er niks mee van doen heeft, want ik zeg letterlijk dat het gaat om een zwarte man in een apenpakje die knecht is van een blanke man.
Als het iemand met het syndroom van down is in een apenpakje die als knecht rond loopt en je noemt ‘m Zwakzinnige Kees, mogen mensen met het syndroom van down zich niet beledigd voelen?
@Oenatje wrote:
gewoon negeren, gaat het vanzelf over. al vind ik wel dat zwarte piet niet bruin geschminkt moet worden, maar roet zwart.
DAT is al het grote verschil. Als zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen en er ook voor zorgt dat het er duidelijk zo uit ziet. Dus geen rode lippenstift, kroeshaar en gouden oorringen en misschien niet helemaal zwart, maar alleen zwarte vegen op z’n gezicht. Dan ben je er vanaf.
27 november 2013 om 11:43 #18182438@TedMechanic :thumb
27 november 2013 om 20:40 #18182439AnoniemLid sinds:
1 January 1970@TedMechanic wrote:
@soepkiepe wrote:
als de huidskleur hier geheel niks mee van doen heeft, waarom zijn het dan de “gekleurde” mensen die er last van hebben?
Ik zeg niet dat de huidskleur er niks mee van doen heeft, want ik zeg letterlijk dat het gaat om een zwarte man in een apenpakje die knecht is van een blanke man.
Als het iemand met het syndroom van down is in een apenpakje die als knecht rond loopt en je noemt ‘m Zwakzinnige Kees, mogen mensen met het syndroom van down zich niet beledigd voelen?
tjah t zal allemaal wel maar je weet zelf niet wat je post :shock:
eerst gaat het over de huidskleur dan het clownspak en in deze vergelijking over de persoon in dat pak????
ik zeg leef en laat leven m,n vader is dik in de 80 jaar
die weet zich niet anders te herinneren dan dat zwarte piet zwart was
dus dat is al even zo
waarom in vredesnaam moet dat nu opeens veranderen als er tot vorig jaar niemand zich aan gestoord heeft(kom nu niet met n opmerking over dementie van iemand van in de 80 jaar want dan ga je echt te ver pas op!!!!!)
oenatje heeft gelijk “negeren” is het beste
vraag me nu ik dit tik wel af hoe lang we dat woord nog mogen gebruiken :hmmz@Oenatje wrote:
gewoon negeren, gaat het vanzelf over. al vind ik wel dat zwarte piet niet bruin geschminkt moet worden, maar roet zwart.
DAT is al het grote verschil. Als zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen en er ook voor zorgt dat het er duidelijk zo uit ziet. Dus geen rode lippenstift, kroeshaar en gouden oorringen en misschien niet helemaal zwart, maar alleen zwarte vegen op z’n gezicht. Dan ben je er vanaf.
27 november 2013 om 20:54 #18182440oenatje heeft gelijk “negeren” is het beste
vraag me nu ik dit tik wel af hoe lang we dat woord nog mogen gebruiken:D haha
27 november 2013 om 21:03 #18182441AnoniemLid sinds:
1 January 1970laatste update
je t moet niet gekker worden
de friezen voelen zich ook gediscrimineerdnu moet de naam antivries en ruitensproeierantivries verdwijnen :shock:
wahts next???
haagse hopjes
zuidlaarderbollen
blanke lak
blanke vla
blanke sabel????ik zeg doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg ;)
27 november 2013 om 21:16 #181824426 december mag hij weer naar huis.
en die mensen met die lange tenen mogen wat mij betreft wel met hem mee.@louwe
Wist niet dat jij wat met friezen hebt je woont toch iets meer naar het oosten ;)27 november 2013 om 21:57 #18182443AnoniemLid sinds:
1 January 1970whahaha
ja klopt
maar vrouwtje komt origineel uit sneek ;)dus ik draag m,n steentje wel bij ter bevordering van de zaamhorigheid :jerry :jerry
28 november 2013 om 07:08 #18182444@louwe 16 klepper wrote:
tjah t zal allemaal wel maar je weet zelf niet wat je post :shock:
eerst gaat het over de huidskleur dan het clownspak en in deze vergelijking over de persoon in dat pak????
ik zeg leef en laat leven m,n vader is dik in de 80 jaar
die weet zich niet anders te herinneren dan dat zwarte piet zwart was
dus dat is al even zo
waarom in vredesnaam moet dat nu opeens veranderen als er tot vorig jaar niemand zich aan gestoord heeft(kom nu niet met n opmerking over dementie van iemand van in de 80 jaar want dan ga je echt te ver pas op!!!!!)
oenatje heeft gelijk “negeren” is het beste
vraag me nu ik dit tik wel af hoe lang we dat woord nog mogen gebruiken :hmmzIk weet echt wel wat ik allemaal post, ik denk daar van te voren over na. Het gaat niet eerst over de huidskleur, dan over het pak. Het gaat over de combinatie van alles. Probeer gewoon op z’n minst te begrijpen waarom iemand zich beledigd kan voelen. Probeer het gewoon eens. Zonder te roepen “Het is al jaren zo” en “M’n opa heeft nog met zwarte Piet geknikkerd”.
Probeer gewoon eens na te gaan waar de discussie over gaat, voordat je je erin stort met dat het allemaal onzin is. Want dat is de grote grap hiervan. De mensen die tegen zwarte Piet zijn, hebben tot nu toe betere argumenten dan de mensen die voor zwarte Piet zijn. De mensen die voor zwarte Piet zijn komen niet verder dan “Hoe moeten we het onze kinderen vertellen?” en “Het is traditie”.
Zal ik je eens iets vertellen? Traditie is het zwakste argument om iets niet af te schaffen. Als het ergens in Afrika de traditie is om je eerst geboren kind te slachten en op te eten, dan zal hier ook iedereen er tegen zijn. Maarja, traditie, dus we mogen er niks van zeggen.
Ik weet dat iedereen heel erg op z’n teentjes getrapt is als er iemand kritiek heeft, maar probeer nu eens gewoon om het te begrijpen. Stap even uit je kortzichtigheid en stop met je belachelijke vergelijkingen als “antivries”, volgens mij is vries en Fries nog altijd iets verschillends, maar misschien dat er ergens wel een dyslectische Fries rondloopt die hier moeilijk over gaat doen.
Jongens, dit gaat niet alleen om de naam van zwarte Piet, het gaat over de mogelijke afkomst. Als de afkomst van zwarte Piet de slavernij is, dan is dat zeker niet iets om trots op te zijn en kun je er best eens over nadenken waarom iemand zich beledigd voelt. Als dat te moeilijk is, dan moet je je ook niet mengen in een discussie.
Maar goed, ik snap eigenlijk van mezelf niet waarom ik er nog over door ga. Op dit forum kun je gewoon geen fatsoenlijke discussie volgen. Als je een andere mening hebt, dan neemt niemand je serieus. Of het nu hierom gaat of over wat de beste manier is om je auto te poetsen. Wat de afwijkende mening ook is, er wordt nooit met een open geest gereageerd.
28 november 2013 om 07:39 #18182445Ik snap jou wel hoor. Heb er ook genoeg over nagedacht.
Maar. Men moet ook begrijpen dat de insteek niets met slavernij te maken heeft. (ook al snap ik jou vergelijking wel) Men moet ook begrijpen dat wij in Nederland ook een Cultuur hebben die we graag willen leven. En ja misschien moeten we wel witte gele en zwarte pieten gaan hebben. En ach over 5 jaar is dat misschien ook wel zo.
Maar ik denk dat ik namelijk namens veel Nederlanders kan spreken dat we niet altijd maar willen wijken voor wat andere volkeren willen. Hier word het allemaal maar gedoogd en goed bevonden. Als het anders moet dan wijkt de Nederlander wel weer. Ik denk dat, dit nou gewoon even een ”druppel” is.
28 november 2013 om 08:31 #18182446Er is een verschil tussen zwarte Piet afschaffen en zwarte Piet aanpassen. Toen ik klein was werd er verteld dat zwarte Piet zwart was door het roet van de schoorsteen. Prima, acceptabel, niks meer aan doen, geen allochtoon die zich daaraan kan storen.
Maar zorg dan dat je jezelf niet tegen spreekt, door zwarte Piet ondertussen wel rode lippenstift, zwart kroeshaar en gouden oorringen te geven. Dan zet je weer gelijk het stereotype “neger” neer, ondanks dat je bedoeling misschien anders was. Daar had Oenatje tussendoor een heel sterk punt in, ondanks dat die het niet zo ver verdedigde. Zwarte Piet moet dan wel zwart zijn, niet bruin en mag best blond zijn en hoeft niet eens helemaal geschminkt te zijn.
Daarnaast gaat deze discussie verder dan alleen wat de mensen hier in Nederland ervan vinden en wat “wij” allemaal tolereren van “de buitenlanders”.
21 november 2024 om 21:43 #18555776AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zoals meerdere mensen hier zeg ik ook . Als je hier wilt wonen. Dan accepteer je ook onze tradities. Dat moeten wij ook als wij emigreren.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.