Mag (zwarte) Piet zwart blijven? ja of nee

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Mag (zwarte) Piet zwart blijven? ja of nee

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 98)
  • Auteur
    Shane_Astra_g
    Deelnemer

Haha,

Verder denken dan mijn neus lang is??? Jij trekt het suikerfeest over 1 kam. Het is een buitenlands feest ja, maar het heeft niks te maken met deze discussie. Ik ben het met je eens dat jullie feesten gelaten moeten worden voor wat het is. Er zal vast wel een groepje zijn die zegt afschaffen die handel en dat slaat volkomen nergens op. Het feit dat mensen uitkramen van rot op naar je eigen land, dat vind ik kwetsend, dat onze voorouders van een ander land zijn betekent niet dat die groep mensen die hier geboren zijn zich daar thuis voelen.

Als jij mijn verhaal is goed leest staat er nergens dat ik mij gediscrimineerd voel. En zoals ik al heb gezegd vier ik sinterklaas mijn neefjes en nichtjes ook. En nogmaals er zijn zat “zwarte mensen die gewoon het feest vieren” het is allemaal niet zo erg als het er uit ziet. Er zal altijd wel een groepje mensen zijn die hun mening hardop zeggen in de media.

Maar kom geen onzin uitkramen over laat de “buitenlanders” onze feesten voor wat het is. Want dat doet mij vermoeden dat je alles over 1 kam trekt. En dat laat zien dat je niet bepaalt van niveau bent.

En vergeet niet dat altijd de negatieve dingen de media haalt en de positieve niet. Er zijn genoeg mensen uit de “zwarte samenleving die gewoon meedoen met het feest en zich helemaal niks aantrekken van deze discussie.

Lees mijn verhaal nog is, want volgens mij begrijp jij mij volkomen verkeerd. Nogmaals iedereen mag zijn mening hebben respecteer dat gewoon, maar ga geen ondermaatse uitspraken zitten doen. Er zijn veel belangrijkere zaken om ons druk over te maken dan dit!

Shane_Astra_g
      Deelnemer

@TedMechanic wrote:

@soepkiepe wrote:

dat suikerfeest verhaal..
        f verder denken danje neus lang is.

ja, meeste zullen geboren in nl zijn… de voorouderen e.d. niet.
        suikerfeest is een feest wat geen nl feest is, maar word wel toe gelaten, wij “nederlanders” doen er niet moeilijk over een buitenlands feest.
        laat de “buitenlanders” onze feesten en tradities dan ook voor wat het is.

Maar het heeft geen zier met elkaar te maken. Het suikerfeest is uit geloofsovertuiging, Sinterklaas is dat niet.

Zoals ik al zei kun je het suikerfeest beter vergelijken met carnaval. Ik heb dan meer respect voor het suikerfeest, omdat voorafgaand de mensen ook daadwerkelijk vasten. Bij carnaval is dat eigenlijk ook de bedoeling, maar wordt dat voor het gemak vergeten ;)

Verder kan ik me best voorstellen dat men zich gediscrimineerd voelt door zwarte Piet, omdat het er inderdaad op lijkt dat de herkomst ervan een slaaf is van Sinterklaas. En Nederland staat ook niet bepaald sterk in hun schoenen als ze dat standpunt niet eens kunnen weerleggen, omdat niemand lijkt te weten wat de daadwerkelijke herkomst is.

Tot zover mijn politiek correcte antwoord. Dank voor uw aandacht.

+1

soepkiepe
        Deelnemer

@Shane_Astra_g wrote:

Haha,

Verder denken dan mijn neus lang is??? Jij trekt het suikerfeest over 1 kam. Het is een buitenlands feest ja, maar het heeft niks te maken met deze discussie. Ik ben het met je eens dat jullie feesten gelaten moeten worden voor wat het is. Er zal vast wel een groepje zijn die zegt afschaffen die handel en dat slaat volkomen nergens op. Het feit dat mensen uitkramen van rot op naar je eigen land, dat vind ik kwetsend, dat onze voorouders van een ander land zijn betekent niet dat die groep mensen die hier geboren zijn zich daar thuis voelen.

Als jij mijn verhaal is goed leest staat er nergens dat ik mij gediscrimineerd voel. En zoals ik al heb gezegd vier ik sinterklaas mijn neefjes en nichtjes ook. En nogmaals er zijn zat “zwarte mensen die gewoon het feest vieren” het is allemaal niet zo erg als het er uit ziet. Er zal altijd wel een groepje mensen zijn die hun mening hardop zeggen in de media.

Maar kom geen onzin uitkramen over laat de “buitenlanders” onze feesten voor wat het is. Want dat doet mij vermoeden dat je alles over 1 kam trekt. En dat laat zien dat je niet bepaalt van niveau bent.

En vergeet niet dat altijd de negatieve dingen de media haalt en de positieve niet. Er zijn genoeg mensen uit de “zwarte samenleving die gewoon meedoen met het feest en zich helemaal niks aantrekken van deze discussie.

Lees mijn verhaal nog is, want volgens mij begrijp jij mij volkomen verkeerd. Nogmaals iedereen mag zijn mening hebben respecteer dat gewoon, maar ga geen ondermaatse uitspraken zitten doen. Er zijn veel belangrijkere zaken om ons druk over te maken dan dit!

ik heb het wel goed gelezen, heb het alleen iets verkeerd gebracht zie ik ja.
          dat jij je niet gediscrimineerd voelt had ik ook gelezen, en dara maak ik de fout..
          het stukje waar ik het over heb van “dat jij je gediscrimineerd voelt enz..” doel ik dus op de mensen die zich gediscrimineerd voelen, was niet speciaal richting jou bedoeld.

maar dan de volgende vraag ff..
          ff over de gekleurde nederlanders..
          ik snap niet waarom het voor hen rasistish over kan komen, het zijn toch nederlanders?
          9 van de 10 hebben de slavernij niet eens mee gemaakt, dus waarom vergelijken zulke mensen dat dan wel?

suikerfeest e.d heb je mij zelf ook niet over zien beginnen, misschien haakte ik er op in.
          de mensen gaan steeds meer rare dingen roepen..
          joh, laat het voor wat het is..
          jij hebt het over mijn niveau. mwoa hoog opgeleid ben ik ook niet nee, maar snap niet wat dat daar mee te maken heeft.

als we het over niveau..
          op wat voor niveau zit een mens dan die zich gediscrimneerd voelt om iemand die help cadeautjes weg te geven.
          als de zwarte pieten toevallig blank waren dan? denk dat er dan geen hond had lopen klagen.

zoals ik eerder aan af, het zegt veel over de persoon zelf.
          en 1 ding kan ik mij nog steeds niet voor stellen..
          ze gaan onderzoeken na de herkomst van sinterklaas en zwarte piet en zo terwijl ze in andere landen elkaar afslachten e.d.
          k weet niet, na mijn idee zijn er toch zeker wel dingen die veel en veel belangrijker zijn dan zo kansloze discussie als dit.

Shane_Astra_g
          Deelnemer

Ok,

Ja ik dacht dat je het over mij had. geen probleem verder. Met niveau bedoel ik mensen die alles over 1 kam trekken. Er zijn altijd groepjes die het verpesten voor anderen. Ik vind het voornamelijk belangrijk dat men niet moet vergeten dat negativiteit altijd in de media komt. Die gene die gewoon net als een echte hollander het sinterklaas gewoon mee vieren wordt vergeten. Feest afschaffen is gewoon onzin, begrijpelijk dat mensen hier fel op reageren.

De vraag is gewoon waarom voelen sommige zich gediscrimineerd is het de kleur, de rode lippen kroes haar?? Ik kan me wel plaatsen hierin. Zoals iemand net zei, er is niet 1 persoon die nederland vertegenwoordigd die deze theorie kan ontkrachten. Wat nou als het achteraf blijkt dat het wel afstamt van slavernij? Vind jij het dan niet belachelijk dat in anno 2013 dit nog steeds speelt? Nogmaals er zijn zoveel theorieën, we kunnen met ze alle wat van internet afplukken maar of de bron betrouwbaar is, is ten tweede!

Ik snap deze mensen wel, maar natuurlijk moeten ze niet de les komen lezen en zeggen afschaffen die handel. Er moet gewoon over gesproken kunnen worden en een oplossing voor worden verzonnen, inplaats van elkaar gaan zitten afkraken. Aan het einde van de dag zijn we allemaal mensen ongeacht kleur of afkomst. Ik heb met niemand een probleem, zolang ik met respect wordt behandeld :afro

Verderest ben ik het met je eens er zijn ergere dingen aan de hand. Laten we ons niet druk gaan zitten maken om dit.

gr.

soepkiepe
            Deelnemer

https://www.facebook.com/photo.php?v=493267324120506&set=vb.593873600628113&type=2&theater” onclick=”window.open(this.href);return false;

tjsa, wat zal ik er toch eens van zeggen..

corsaboy
              Deelnemer

Agh ja wij moeten alles maar pikken.
                Black power. Hihi.

Moet je goed op tv gaan zeggen. Als je daarmee doorgaat krijg je dus echt van die ellende hier.

Brandende kruizen in tuinen, punt mutsen etc.

soepkiepe
                Deelnemer

ben bang dat over een aantal jaar nederland meer gekleurde inwoners heeft dan blanken.
                  ook dan zullen ze wel weer gaan proberen om dingen te veranderen..

theunm

Wel raar dat een kleine minderheid de dienst uit kan maken.

vorige week waren er 40 man naar de rechtbank gekomen in amsterdam.
                    vervolgens staat er een surinaamse opa te verkondigen dat we dan de zwarte pieten maar in elkaar moet meppen

edit

deze grapjas dus

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22045282/__Piet-dreiger_staat_voor_de_klas__.html

het zou een kinderfeest moeten zijn en voor de ouderen een mooi moment om elkaar een hak te zetten met een surprice.
                    bij ons in de familie is het moment dat we met z’n allen bij elkaar komen

corsaboy
                    Deelnemer

idd theun, het kost de maatschappij veel geld dat gezeik van de paar idioten..
                      belasting geld wat we veel beter kunnen besteden, zou zeggen ipv het belastinggeld eraan te verspillen geef ze een vliegticket enkele reis king: king: king:

soepkiepe
                      Deelnemer

@corsaboy wrote:

idd theun, het kost de maatschappij veel geld dat gezeik van de paar idioten..
                        belasting geld wat we veel beter kunnen besteden, zou zeggen ipv het belastinggeld eraan te verspillen geef ze een vliegticket enkele reis king: king: king:

:thumbup :thumbup :angel

Anoniem

Zijn over de hele wereld mensen die uit hun land vertrekken / vluchten
                          Omdat ze daar niet gelukig kunnen zijn.
                          Een deel daarvan vlucht naar o.a nederland
                          Omdat ze daar wel
                          “Gelukig” zouden kunnen zijn,
                          prima

Enkel als ze hier dan n poosje zijn willen ze dit land veranderen in t land waar ze niet gelukig waren
                          :hmmz :hmmz :hmmz :hmmz

Tjah en daar moeten we dan begrip voor hebben
                          Of wij zijn aan t discrimineren,

Dat vind ik dan erg jammer
                          Cker bij deze discussie over zwarte piet
                          Er is eigenlijk niemand die concreet kan bewijzen waar de kleur van oiet op gebaseerd is

Maar wel moet er eeuwenoude traditie wijken :???:

In spanje doen ze t net even slimmer die zetten de stierengevechten snel op de lijst cultureel erfgoed
                          Kan niemand er meer wat aan veranderen :hmmz

Persoonlijk vind ik het voor de lol doodsteken van kansloze dieren
                          Erger dan een aantal zwarte pieten die n paar dagen in t jaar optreden
                          Om de kinderen van nederland te vermaken ;)

henk 400rr
                          Deelnemer

Kort commentaar op dit onderwerp:

In 1850 werd een hulp geïntroduceerd bij de mythe Sinterklaas, die daarvoor dus alleen opereerde volgens de overlevering, in de tand des tijds waren hulpen meestal van Afrikaanse komaf, geen slaven, maar een hulp, onder hulp kan je een betaalde kracht verstaan, in ieder geval iemand die helpt en geen slaaf is.

Van oorsprong had deze hulp geen naam, maar werd op een gegeven moment wel pieter genoemd wat later zwarte piet werd, ook in die tand des tijds kijkend, iedereen had een bijnaam, rooie karel, schele jan,..etc. en is het dus te verwachten dat iemand met een donkere huidskleur zwarte piet genoemd werd.

De rol van zwarte piet was oorspronkelijk een soort van spion, verklikker (noem het maffiapraktijken) tegenover de “stoute kinderen” die dan of geen cadeautjes kregen of als ze het heel bont deden werden ze ontvoert. Maar nog steeds in de rol van hulp voor de Sinterklaas

Later is meer de kindvriendelijke Piet gekomen, de naam zwarte piet is ook min of meer verdwenen en is nu gewoon Piet, de kledij is ook mooier en netter geworden. De rol van hulp is gebleven.

Oorspronkelijk was de Piet geen bijster slim figuur, later wel toen deze rol zich ontwikkelde en de hulp van 1 Piet tot vele Pieten uitgroeide. Sinterklaas daarentegen is wat negatiever ontwikkeld, van een uiterst slimme man tot een ietwat verstrooide oude baas.

Alles is na te lezen op hetzelfde medium waar iedereen nu al zit: internet.

Dus…

Is er sprake van slavernij geweest: NEE
                            Is er sprake van Discriminatie geweest: NEE

Geen enkele hier opgegroeide Nederlander heeft er ook maar ooit zo over gedacht, tot deze stompzinnige discussie gestart is door dat kleine groepje die met recht “randdebiel van het jaar” als eretitel mag dragen.

En dan komt ook nog zo’n sufkut van de VN de boel opstoken en die denkt daarbij niet eens aan het woord discriminatie, maar ziet juist een mogelijkheid door een soort van schuldgevoel te kweken zodat de Nederlandse staat nog meer geld naar haar geboorte eilanden stuurt vanwege de slavernij die zo’n 450 jaar geleden al verboden werd.

Haar boeit het hele verhaal voor geen meter en iedereen trapt er in, ik bekijk dit nu al weken met lede ogen en begin het wat zat te worden.

Alsof er geen ergere problemen zijn in dit land.

Al die onzin om het hier “diervriendelijker” te maken.

een negerzoen die geen negerzoen mag heten
                            blanken die tegen blanke vla zijn
                            Friezen in opstand tegen antivries
                            Kuifje in Afrika wordt verboden en Mein Kampf mag weer verkocht worden

en nog meer van die flauwekul.

Tegen al dat soort druktemakers wil ik maar 1 ding zeggen, maak je druk om de zaken die WEL belangrijk zijn, dit is NIET de manier om Nederland leefbaarder te maken.

Ja, er wordt in Nederland gediscrimineerd, maar niet alleen tegen donker gekleurde medemensen, maar tegenover iedereen die maar wat afwijkt, maar het is zoooo verrekte makkelijk te roepen dat je als donker gekleurde medemens gediscrimineerd wordt. Nederland en niet alleen Nederland staat bol van de schijnvertoningen, onze zogenaamde vriendschapsbanden met andere landen, milieu en noem het op. Dit is ook weer zoiets, denkt nu echt dat zootje loozers dat het discriminatieprobleem als sneeuw voor de zon opgelost wordt door de rol van Piet bij Sinterklaas te verbannen? laat me niet lachen. het is niet eens een druppel op de gloeiende plaat.

1 laatste boodschap aan dat soort figuren; Kijk eerst eens naar jezelf, gun een ander ook wat en neem zo nu en dan je verlies als je eens een keer niet je zin krijgt.

Haasje17
                            Moderator

Dit is nu precies wat ik ervan denk!!!! :thumb Henk Bedankt!
                              @henk 400rr wrote:

Kort commentaar op dit onderwerp:

In 1850 werd een hulp geïntroduceerd bij de mythe Sinterklaas, die daarvoor dus alleen opereerde volgens de overlevering, in de tand des tijds waren hulpen meestal van Afrikaanse komaf, geen slaven, maar een hulp, onder hulp kan je een betaalde kracht verstaan, in ieder geval iemand die helpt en geen slaaf is.

Van oorsprong had deze hulp geen naam, maar werd op een gegeven moment wel pieter genoemd wat later zwarte piet werd, ook in die tand des tijds kijkend, iedereen had een bijnaam, rooie karel, schele jan,..etc. en is het dus te verwachten dat iemand met een donkere huidskleur zwarte piet genoemd werd.

De rol van zwarte piet was oorspronkelijk een soort van spion, verklikker (noem het maffiapraktijken) tegenover de “stoute kinderen” die dan of geen cadeautjes kregen of als ze het heel bont deden werden ze ontvoert. Maar nog steeds in de rol van hulp voor de Sinterklaas

Later is meer de kindvriendelijke Piet gekomen, de naam zwarte piet is ook min of meer verdwenen en is nu gewoon Piet, de kledij is ook mooier en netter geworden. De rol van hulp is gebleven.

Oorspronkelijk was de Piet geen bijster slim figuur, later wel toen deze rol zich ontwikkelde en de hulp van 1 Piet tot vele Pieten uitgroeide. Sinterklaas daarentegen is wat negatiever ontwikkeld, van een uiterst slimme man tot een ietwat verstrooide oude baas.

Alles is na te lezen op hetzelfde medium waar iedereen nu al zit: internet.

Dus…

Is er sprake van slavernij geweest: NEE
                              Is er sprake van Discriminatie geweest: NEE

Geen enkele hier opgegroeide Nederlander heeft er ook maar ooit zo over gedacht, tot deze stompzinnige discussie gestart is door dat kleine groepje die met recht “randdebiel van het jaar” als eretitel mag dragen.

En dan komt ook nog zo’n sufkut van de VN de boel opstoken en die denkt daarbij niet eens aan het woord discriminatie, maar ziet juist een mogelijkheid door een soort van schuldgevoel te kweken zodat de Nederlandse staat nog meer geld naar haar geboorte eilanden stuurt vanwege de slavernij die zo’n 450 jaar geleden al verboden werd.

Haar boeit het hele verhaal voor geen meter en iedereen trapt er in, ik bekijk dit nu al weken met lede ogen en begin het wat zat te worden.

Alsof er geen ergere problemen zijn in dit land.

Al die onzin om het hier “diervriendelijker” te maken.

een negerzoen die geen negerzoen mag heten
                              blanken die tegen blanke vla zijn
                              Friezen in opstand tegen antivries
                              Kuifje in Afrika wordt verboden en Mein Kampf mag weer verkocht worden

en nog meer van die flauwekul.

Tegen al dat soort druktemakers wil ik maar 1 ding zeggen, maak je druk om de zaken die WEL belangrijk zijn, dit is NIET de manier om Nederland leefbaarder te maken.

Ja, er wordt in Nederland gediscrimineerd, maar niet alleen tegen donker gekleurde medemensen, maar tegenover iedereen die maar wat afwijkt, maar het is zoooo verrekte makkelijk te roepen dat je als donker gekleurde medemens gediscrimineerd wordt. Nederland en niet alleen Nederland staat bol van de schijnvertoningen, onze zogenaamde vriendschapsbanden met andere landen, milieu en noem het op. Dit is ook weer zoiets, denkt nu echt dat zootje loozers dat het discriminatieprobleem als sneeuw voor de zon opgelost wordt door de rol van Piet bij Sinterklaas te verbannen? laat me niet lachen. het is niet eens een druppel op de gloeiende plaat.

1 laatste boodschap aan dat soort figuren; Kijk eerst eens naar jezelf, gun een ander ook wat en neem zo nu en dan je verlies als je eens een keer niet je zin krijgt.

Anoniem

Nieuwste “uitvinding”
                                Nu is er weer n zweese verf fabrikant de lul
                                Die produceert / verkoopt beige verf. Onder de naam huidskleur

Is daar weer n zeikwijf die daar n rechtzaak tegen aanspant

Get a life
                                Find a job
                                And make your contribution to society

T gaat nergens meer over :fy1

asconahobbyist
                                Deelnemer

En zo zie je maar,tijdens de intocht in Amsterdam hebben wel 20 (twintig!!!) mensen met hun rug naar sint en pieten gestaan,tsjongejonge :puke
                                  Maar om mijn mening te ventileren,Het feest moet blijven zoals het altijd is geweest,gewoon met zwarte pieten,voor mijn part met oorbellen,kroeshaar en rode lippenstift! Er wordt nu zo hoog van de toren geblazen maar er is geen kind die een link naar slavernij of discriminatie legt (en het is immers een kinderfeest) en ook 99% van de volwassenen (ouders) zal daar nooit over nagedacht hebben,dus het is gewoon weer problemen ZOEKEN!

Haasje17
                                  Moderator

@asconahobbyist wrote:

En zo zie je maar,tijdens de intocht in Amsterdam hebben wel 20 (twintig!!!) mensen met hun rug naar sint en pieten gestaan,tsjongejonge :puke
                                    Maar om mijn mening te ventileren,Het feest moet blijven zoals het altijd is geweest,gewoon met zwarte pieten,voor mijn part met oorbellen,kroeshaar en rode lippenstift! Er wordt nu zo hoog van de toren geblazen maar er is geen kind die een link naar slavernij of discriminatie legt (en het is immers een kinderfeest) en ook 99% van de volwassenen (ouders) zal daar nooit over nagedacht hebben,dus het is gewoon weer problemen ZOEKEN!

Tja dat zijn we toch gewend hier, problemen om niks, geld weggeven om niks en belasting betalen om niks. Welkom in het geweldige Nederland zoals het tegenwoordig gaat.

soepkiepe
                                    Deelnemer

k ga maar eens emigreren naar duitsland denk ik haha :jerry :jerry

biancaatje

als het verboden gaat worden wie gaat ht hun uitleggen ??

Maurice89
                                        Deelnemer

De gene die nee stemmen sporen gewoon niet ga over andere dinge praten die belangrijker zijn dit hoort een feest moment te zijn voor gezinnen!
                                          http://www.dumpert.nl/mediabase/6568636/b850cd9f/ultieme_samenvatting_van_de_zwarte_piet_discussie.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

Dualramfreak

dood zwijgen is het beste. dan houdt het vanzelf wel op. want hoe meer aandacht, hoe mooie ze het vinden.
                                            het blijft (voor het grootste gedeelte) een kinderfeest en die weten inderdaad niets (of weinig) van slavernij.

TedMechanic
                                            Deelnemer

@Dualramfreak wrote:

het blijft (voor het grootste gedeelte) een kinderfeest en die weten inderdaad niets (of weinig) van slavernij.

Het zou al meer op racisme lijken op het moment dat kinderen alle mensen met een donkere huidskleur als zwarte Piet zien.

Maar volgens mij herkennen kinderen zwarte Piet alleen als zodanig op het moment dat ‘ie in vol kostuum is. Net al dat ze niet alle mannen met een witte baard met Sinterklaas zullen bestempelen. Sterker nog, mogelijk herkennen kinderen een blank persoon zonder schmink in het zwarte Piet kostuum ook nog steeds als zwarte Piet.

(Al ken ik wel iemand die sprekend op de kerstman lijkt, maar dat ter zijde :jerry )

soepkiepe
                                              Deelnemer

@TedMechanic wrote:

(Al ken ik wel iemand die sprekend op de kerstman lijkt, maar dat ter zijde :jerry )

dus die lijkt op niemand?
                                                de kerstman bestaat ten slotte niet toch?
                                                knap om iets te lijken wat niet bestaat

:jerry :jerry :jerry

TedMechanic
                                                Deelnemer

@soepkiepe wrote:

@TedMechanic wrote:

dus die lijkt op niemand?
                                                  de kerstman bestaat ten slotte niet toch?
                                                  knap om iets te lijken wat niet bestaat

:jerry :jerry :jerry

Tuurlijk bestaat de kerstman wel. Net als dat Sinterklaas, Donald Duck en Peter Pan bestaan. Het is geen echt levend wezen, maar het poppetje, het plaatje, “het idee”, bestaat wel. Dus kun je erop lijken.

biancaatje

k woon hier op kamers om t ff zo te noemen .. mijn huisgenoot is nog donkerder dan zwarte piet …. ik heb kinderen van 10 maanden 6 jaar 7 jaar en 11 jaar ….. dr is dr nog geen een die heb gezegd mama beneden woont zwarte piet ….. die boeit dat echt niet hoor kinderen zien echt wel het verschil tussen (sorry voor mijn taalgebruik) een neger of zwarte piet

TedMechanic
                                                    Deelnemer

Er was ooit eens bij De Wereld Draait Door een donkere man uit Suriname die al jarenlang Sinterklaas speelt. Waar je dus uit kunt concluderen dat voor kinderen het Sinterklaaspak belangrijker is dan de persoon die erin zit. Met andere woorden: De persoon die dat pak aan heeft is Sinterklaas, man/vrouw, zwart/wit.

Ik denk dat het met zwarte Piet ook zo werkt. Als een donkere ongeschminkte man een overtuigende Sinterklaas kan neerzetten, dan kan een blanke ongeschminkte man ook een overtuigende zwarte Piet neerzetten.

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 98)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.