LPG C30ne

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur

rogiers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 7

Hallo,

Ik heb in m’n commodore b (c30ne,motronic 4.1) LPG ingebouwd, ik wil hem alleen op LPG laten lopen (dus benzine kan weg). Hij start en loopt al op LPG.
    Nu mijn vraag: hoe sluit je de injectoren af? Ik heb verschillende schema’s erbij gepakt, maar kom er niet helemaal uit.

http://www.senator-monza.de/daten/2/2/bilder/Bilder%20Einspritzanlagen/motronic41.pdf
    http://www.senator-monza.de/daten/2/2/bilder/Bilder%20Steckerbelegungen/steckerpdf/SteckerbelegungMotronic41C30NE.pdf

Deze schema’s heb ik gebruikt. Stekker 14 en stekker 16 van de computer heb ik onderbroken, maar toch blijft er 14 Volt op de injectoren staan.
    Wat doe ik verkeerd?

Ook heb ik stekker 35 onderbroken, dit maakt ook geen verschil bij de injectoren. Wel merk ik dat als ik stekker 35 onderbreek, de motor een stuk beter loopt dan wanneer verbonden. Hoe kan dit?

Heeft iemand hier meer ervaring hiermee?
    Alvast bedankt.

Rogier

kywieman
    Participant
    • Topics 62
    • Reacties 514

Ik heb ooit net zo een systeem op LPG in een admiral laten lopen. Het probleem is dat motronic zowel de injectoren als de onsteking aanstuurt.

Als je de injectoren onderbreekt heb je geen ontsteking. Dit is op te lossen door een zogenaamd injector simulator te kopen. Kosten ongeveer € 75,00.

Deze monteer je tussen de motronic kabelboon en de injectoren.

Hierdoor denk de computer dat de injectoren gewoon benzine inspuiten terwijl dit niet het geval is.

Met andere woorden in geen geval knippen in de kabelboon van motronic.

De voeding voor de verdamper, lpg instalatie kan je via de brandstofpomp laten lopen.

Dit omdat de injector simulator op de plus van de verdamper werkt.

Enkel tussen de kabel van de brandstofpomp naar je verdamper een schakelaar zetten. Door het activeren van deze schakelaar loopt de motor op lpg door het deactiveren van deze schakelaar loopt de motor op benzine.

Enige nadeel hiervan is als je brandstof relais overlijd dat er geen brandstof bij de motor komt. (en ja de brandstof relais is het zwakste systeem van motronic 4.1)

Succes :good:   :good:   :good:

kywieman
    Participant
    • Topics 62
    • Reacties 514

Dus de lpg instatie aansluiten op de dikke blauw rode kabel welke bij de computer uit komt.

kywieman
    Participant
    • Topics 62
    • Reacties 514

Ook heb ik stekker 35 onderbroken, dit maakt ook geen verschil bij de injectoren. Wel merk ik dat als ik stekker 35 onderbreek, de motor een stuk beter loopt dan wanneer verbonden. Hoe kan dit?

Geen id

kywieman
    Participant
    • Topics 62
    • Reacties 514

En als je helemaal niet op benzine wilt rijden. wissel dan de onsteking met die van een Monza a1/A2 Electronische onsteking.

Dan alle elektronica van motrnic weg.

Houdt hierbij wel rekening mee dat de kabel welke normaal naar de ontsteking loopt in een Commodore B een weerstandsdraad is. Trek voor de onsteking een nieuwe geschakelde plus van bijvoorbeeld de zekering kast.

rogiers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 7

Bedankt voor je reactie. Mijn plan is om helemaal niet meer op benzine te rijden. Wat nou als ik de stekkers op de injectoren loskoppel. Dat de stekkers los liggen onder de motorkap. Gaat dat goed of gaat de ontsteking in dit geval ook in de war?

kywieman
    Participant
    • Topics 62
    • Reacties 514

Volgens mij gaat dat niet werken. maar zou zo zeggen probeer het dan weet je het.

Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6848

motor moet enkel op lpg lopen door middel van lpg injectie  of met een mengring?
    kon dit zo niet opmaken uit je verhaal.

mengring is het makkelijkst natuurlijk.

injectie het mooist.

bij mengring kan je hele motor kabelboom vervallen. incl de computer.
    en monteer je een ontsteking van de senator A. deze is al electrisch,
    enkel de weerstandsdraad mogelijk vervangen, ff via zekeringkast naar bobine een draadje, zo gepiept.
    dan nog een paar draadjes voor het lpg gebeuren, en knallen maar.
    injectoren eruit, met voetjes en al, en daarop paar nette blindplaatjes monteren.

succes

rogiers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 7

De ontsteking nemen van een Monza/senator A lijkt me inderdaad de beste oplossing aangezien het los leggen van de stekkers van de injectoren niet werkt. Ik heb er nu een mengring tussen zitten. Maar als ik de computer+kabelboom weghaal krijg ik dan geen problemen met de automaatbak? Er zit namelijk een elektrisch aangestuurde bak onder(aw03-71le).

Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6848

He verrek, daar had ik niet bij stil gestaan.

excuus.

dan gaat de vlieger van het verwijderen van de kabelboom niet op.

dan proberen we het anders.

je laat de injectoren lekker openen en sluiten, maar ze krijgen geen brandstof meer, aangezien er geen benzine meer aanwezig is….

In het verleden werd er immers een afsluiter in beide brandstof leiding gemonteerd, om zo op, of benzine, of lpg te kunnen rijden.

En daar bleven de injectoren ook gewoon aangestuurd lijkt me..

rogiers
    Participant
    • Topics 5
    • Reacties 7

Kywieman zou je mij kunnen vertellen welk type injection emulator jij hebt gebruikt destijds. En weet je toevallig nog hoe je dit aangesloten hebt?
    De boel loopt namelijk nog niet echt lekker op lpg.
    Als ik stekker 35 onderbreek van de computer loopt de auto prima op lpg. Echter schakelt de bak dan slecht, dit komt volgens mij doordat de computer van de bak niet weet op welk toerental de motor draait. (leerlaufdrehsteller is namelijk onderbroken).
    Maar als ik stekker 35 verbind met de computer lijkt het alsof de motor maar op 4 cilinders loopt.
    Zo’n emulator is dus mijn laatste hoop :unsure:

kywieman
    Participant
    • Topics 62
    • Reacties 514

Ik zal morgen een foto posten van de injector simulator.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.