Loopt op 3 cilinders

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Loopt op 3 cilinders

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18413811
    eduardvdzee
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 March 2021

      Motor loopt af en toe op 3 cylinders. Vooral bij optrekken in lage touren valt hij weg.

      Het gaat om de linker cylinder als je er voor staat.

      Hiervan heb ik de bougie vervangen. Ook de bobine is vervangen. Deze was van binnen vies, leek op vocht en geen olie.

      Helaas is hiermee het probleem nog niet opgelost.

      #18413812
      eduardvdzee
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 March 2021

        Zafira B 2.2 benzine 2005

        #18413834
        Koffie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 November 2019

          Bij lage toeren en veel gas is er veel brandstof-luchtmengsel aanwezig in de cilinder. Er is dan een hoge spanning nodig om een vonk over te laten slaan. Als de oorzaak inderdaad bij de ontsteking ligt, duidt dat erop dat de elektrodeafstand van de bougie te groot is of dat hij een te lage spanning geleverd krijgt.

          Is de elektrodeafstand gecontroleerd en zo nodig bijgesteld bij de montage van de nieuwe bougie?
          Is de bobine vervangen door een originele? Ik lees op dit forum dat imitatie problemen kan geven.
          Heb je een oorzaak kunnen vinden waardoor de oude bobine nat kon worden?
          Wat is de staat van de bougiekabel?

          #18413841
          eduardvdzee
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 March 2021

            De bobine is vervangen door een bosch

            de bougies zijn ngk-r 4 polig. Deze zijn niet nagemeten.

            De bobine zit direct op de bougies in het blok en word afgedicht met een rubber. Van kabels dus geen sprake.

            Ik heb de auto nog niet zo lang. Hoe die bougie vochtig is geworden geen idee. Misschien 1 van de rubbers lek. Ik zal dit nog eens bekijken bij de oude bobine. Kan komen door een iets te fanatieke autowasser/poetser misschien.

            Ik weet ook niet zeker of het in de ontsteking zit. Dit was iets wat visueel niet goed was en dus vervangen. Na uitlezen gaf hij ook fout bij cilinder 1 aan. Probleem zou dus ook ergens anders kunnen zitten. Het probleem zit hem dus vooral bij langzaam optrekken in lage toeren. In de hoge toeren trekt hij lekker door en vliegt hij nooit in storing.

            Maar als ik altijd in sportstand rijd dan heb ik standaard kotsende kinderen in de auto :)

            #18490575
            Robbert151
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 December 2022

              Ik hoop dat jij of iemand weet wat de oplossing is.

              Ik zit momenteel met hetzelfde probleem. Beide ook vervangen.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.