Long Term Fuel Trim

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Long Term Fuel Trim

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277052
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Mijn “Long Term Fuel Trim” staat al jaren op 7.8%. Het betreft een Zafira A uit 2002 met Z18XE motor.

      Waar komt dat getal vandaan? Is dat iets dat al automatisch-regelend tot stand komt, of is het een invoer die er door de garage ooit in is gezet? (De Short Term Fuel Trim zie ik wijzigen als ik rijd, maar die Long Term Fuel Trim staat al jaren op dezelfde waarde.)

      Hoe kan ik die waarde op nul zetten? (of aanpassen?)…..Reset met mijn OBD kastje, en ook de accu er een nacht afhalen hebben geen effect. De wagen schijnt het niet te vergeten!

      Is een waarde van +7.8% niet absurd hoog? Hoe zou het kunnen komen? (De wagen heeft het trouwens jarenlang met die waarde 7.8% uitstekend gedaan)

      #18321338
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        Dan moet ik zelf maar antwoorden wat ik intussen weet, zodat opvolgers daar van kunnen profiteren.

        Een nachtje met de accu losgekoppeld en de twee draden aan elkaar gelegd help niet voor reset.

        7.8% is niet absurd hoog.

        De LTFT is een waarde die al regelend tot stand komt, maar als er fouten worden geconstateerd dan wordt de waarde niet meer bijgewerkt en wordt hij “bevroren” op de laatste redelijke stand.

        Ik had nog meer problemen dus moest vandaag de computer uitgewisseld worden. Met de nieuwe computer er in was alles weer goed, en startte de wagen met LTFT op 0. De reset van een ECU met OpCom, (en misschien het wisselen van wagen), lijdt dus gegarandeerd tot reset, maar doe dat als amateur niet te snel: Na zo’n reset, waar je een veiligheid code voor nodig hebt, kun je als amateur niet zomaar even opnieuw starten. De ECU moet “geprogrammeerd” worden om opnieuw te kunnen starten. Dat is onderdeel van de diefstalbeveiliging.

        Na een proef rit stond LTFT op 3.1%, en dat is een zeer nette waarde. Het kan zijn dat over een paar dagen de 7.8% weer bereikt wordt. Ook dat is best wel aardig, en het kan een eindwaarde zijn die “gewoon optimaal is voor mijn motor, met mijn vacuum lek, en mijn lambda sonde, etc etc etc”

        #18321339
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          Voor wie het weten wil:

          Na 3 dagen (ofwel 75 km) bereikte de LTFT inderdaad weer exact 7.8%. Dat is dus waarschijnlijk de waarde die bij mijn auto (met al zijn onderdelen en settings) past.

          Na het verwisselen van de lambda sensoren (goede sensoren door goede sensoren verwisseld van een ander merk) bleef de waarde 7.8%, dus die hebben nauwelijks invloed, mits ze hun werk maar goed doen.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.