Lekstroom Omega B

Forumindex Forums Modellen Omega Lekstroom Omega B

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18466507
    phermans
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 January 2006

      Hallo,

      Mijn Omega B heeft een lekstroom van zo’n 230mA (op slot, binnenverlichting uit) en trekt daarmee de accu leeg.
      Ik ben op onderzoek uitgegaan, eerst de standaard checks (lampje dashboardkastje etc) en daarna door zekeringen te trekken en het volgende is het geval.

      Zodra ik zekering #7 (10A) eruit trek, loopt de lekstroom op naar zo’n 720mA, onder andere omdat de binnenverlichting aangaat en niet meer uitgaat. Plaats ik zekering #7 terug, dan zakt de lekstroom weer naar 230mA.
      Zodra ik zekering #7 eruit trek en vervolgens zekering #20 (20A), valt de lekstroom weg. Plaats ik #20 terug, blijft de lekstroom weg. Vervolgens ook #7 er weer in, dan is de lekstroom van 230mA weer terug. Bij het insteken van #7 hoor ik achter het dashboard een relais aantrekken. het gaat om het grote gele relais met nummer 24427610 (‘Uitschakelrelais stroomverbruikers, vertraging, multifunctie’).

      Zekering #7 is volgens het boekje van de elektrische ramen en moet 30A zijn, hij is echter 10A en doet niks aan de elektrische ramen. Dat zal komen omdat ik alleen elektrische ramen vóór heb, en zekering #7 van de ramen achter is. Zekering #1 is ook voor de elektrische ramen (voor) en die is inderdaad 30A. Er is dus meer wat op #7 zit, maar wat? In elk geval dus de aansturing van dat relais.
      Zekering #20 is van onder andere de centrale vergrendeling, zonnerollo (sedan, dus heb ik in mijn station niet), stoelverwarming (achter?) (heb ik niet) en binnenverlichting.

      De vraag is nu: waarom trekt het relais aan? Hoort dat? Wanneer moet hij weer afvallen?

      En als het niet hoort dat hij aantrekt of aangetrokken blijft, waar kan het dan door komen dat hij niet goed functioneert? Het relais zelf, of de aansturing ervan?

      Ik hoor graag jullie reacties!
      Dank,

       

      Paul

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.