Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › lekstroom
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2008 om 12:52 #17206480
wie kan mij helpen .
als ik mijn auto (astra c20xe) een dag niet gebruik dan is mijn accu schoonleeg.
ik weet dat het in klem 30 zit maar ik weet niet waar ik moet zoeken .
als ik de zekering er uit haal dan is hij naar een dag nog leeg.
maar hij geeft wel aan dat het in klem 30 zit.alvast bedankt.
8 januari 2008 om 15:32 #17382688hoe zeker weet je dat je dynamo het goed doet ?
er kan een diode brug defect zijn.
slechte massa
accu lampje van je dash functioneert niet goed. defect of achterplaat is slecht.
of d+ kabel is blank en maakt sluiting.ps. wat is klem 30 ?
8 januari 2008 om 15:39 #17382689aller eerst bedankt voor je reactie,
ze hebben het voor mij uitgezocht en ze zeiden ik heb lekstroom bij klem 30.
ik weet ook niet wat ze bedoelen maar zo zijn de dealers je moet je auto maar ff langsbrengen .8 januari 2008 om 16:11 #17382690dynamo is goed laad 14, nogwat volt op de condensator
massa is 200% goed mede voor de zware instalatie!
allemaal nieuwe dikkere kabels en nieuwe ringen.wat is een diode brug??
klep 30 is alles van het interieus op aangesloten als ik me niet vergis. verwarming binne verlichting enzow.
zou je deze zin nog eens willen toelichten? :
accu lampje van je dash functioneert niet goed. defect of achterplaat is slecht.
of d+ kabel is blank en maakt sluiting.zit een goed digidash in voor zo ver ik weet wat bedoel je met de achterplaat is slecht?
hoe kan een = Kabel blank zijn en sluiting maken? wat bedoel je met blank?
van die bloemkool dr op ofzow?ps mooie trouwfoto!!! was dat ook de trouwauto??:kewlpics
8 januari 2008 om 16:14 #17382691febiansan heb je dit sinds de moter ombouw of sinds het digidash? of zo maar in eens?
8 januari 2008 om 17:04 #17382692origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
febiansan heb je dit sinds de moter ombouw of sinds het digidash? of zo maar in eens?zo maar in eens
8 januari 2008 om 17:19 #17382693origineel gepost door febiansan
ze hebben het voor mij uitgezocht en ze zeiden ik heb lekstroom bij klem 30.
ik weet ook niet wat ze bedoelen maar zo zijn de dealers je moet je auto maar ff langsbrengen .Wat hebben “ze” dan uitgezocht?Hoe komen ze aan die wijsheid?
Ten eerste : weet je zeker dat de accu niet is overleden?
Je kunt dit controleren door de massa klem van de accu los te halen als je de auto weg zet. Als je hem de volgende dag weer monteert moet de auto starten. Een accu kan inwendig namelijk ook kortsluiting maken.Ten tweede: De dynamo kan prima bijladen maar als er een diode kapot is kan het zijn dat via de B+ (=constant stroom van de dynamo) stroom naar massa kan “lekken”.
Je kunt dit controleren door er als een echte automonteur direct een nieuwe dynamo op te zetten en hopen dat het probleem weg is,of je kunt het zelfde doen als bij de “accu test”.Dus als je de auto stil zet de kabels van de dynamo demonteren.(doe wel eerst de massa klem van de accu er af en demonteer dan de kabels.En zorg ervoor dat de gedemonteerde kabels nergens contoct mee kunnen maken door ze af te plakken en sluit de massa weer aan.)Als de volgende dag de auto start (nadat je de kabels weer hebt gemonteerd) ,zit het probleem in de dynamo.
P.S. je kunt dit trucje bij meerdere componenten uitvoeren door bijvoorbeeld de stroomtoevoer naar de zekeringkast te demonteren en dan te kijken of het probleem weg is.
Ten derde kun je natuurlijk ook met de multiemeter aan de slag gaan en nameten welk onderdeel nog steeds stroom verbruikt nadat je het contact hebt uitgeschakeld.8 januari 2008 om 18:02 #17382694de acu is het niet daar hebben we dr al een stuk of 10 van geprobeerd!
meschien de dynamo zit wel een aparte op van een diezel die meer bijlaad!
het aparte is soms staat hij 1 dag stil en is hij leeg,
en soms staat hij 4 dagen stil en is het starten lopen!
8 januari 2008 om 20:52 #17382695Kan het niet aan je condensator liggen? Koppel deze maar s los om te proberen. Wat bij mij nl ook het probleem.
De verlichting van de condensator ging wel netjes uit, maar toch trok die mn accu leeg.Gr. Diederik
8 januari 2008 om 21:09 #17382696we hebben paar maande geleden ook al complete instalatie dr uit gehaald.
condensator lag er nog wel in. maar we hadden de zekering er wel tussenuit gehaald van de plus kabel kan het dan alsnog?
8 januari 2008 om 23:11 #17382697origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
dynamo is goed laad 14, nogwat volt op de condensatormassa is 200% goed mede voor de zware instalatie!
allemaal nieuwe dikkere kabels en nieuwe ringen.wat is een diode brug??
klep 30 is alles van het interieus op aangesloten als ik me niet vergis. verwarming binne verlichting enzow.
***** probeer die zekering er anders tussen uit te laten.
zou je deze zin nog eens willen toelichten? :
accu lampje van je dash functioneert niet goed. defect of achterplaat is slecht.
of d+ kabel is blank en maakt sluiting.zit een goed digidash in voor zo ver ik weet wat bedoel je met de achterplaat is slecht?
*** controle acculampje gaat branden als het contact aanstaat en gaat uit als de motor loopt (dus gaat laden)
*** ik had dus een defecte achterplaat
gevolg dynamo laad niet vol bij. en kon mijn xenon verlichting pas ontsteken bij +/- 2.500 tpmhoe kan een = Kabel blank zijn en sluiting maken? wat bedoel je met blank?
van die bloemkool dr op ofzow?*** een maatje van met had ook dit probleem ene keer niets de andere keer een probleem of een vage lek.
met blank bedoel ik dat er een stukje isolatie weg is c.q. erg slecht en dus de isolatie weerstand laag is, waardoor er een lek of sluiting ontstaat
dit was ter hoogte van de startmotor,dat ader loopt van de dynamo langs de + kabel (startmotor) richting dashboom.
ps mooie trouwfoto!!! was dat ook de trouwauto??:kewlpics
dankje wel, en zekers dat was ook de trouwauto :agent
9 januari 2008 om 11:07 #17382698Dit topic hoort onder de kategorie ELECT. PROBLEMEN
Is al veel vaker aan de orde geweest…Dus opnieuw: Heb je al stroom gemeten?
(Gebruik een stroomtang op de akkukabel en verwijder netzolang zekeringen tot de tang 0 Ampére aangeeft)Groet, Febe.
9 januari 2008 om 11:43 #17382699origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
de acu is het niet daar hebben we dr al een stuk of 10 van geprobeerd!meschien de dynamo zit wel een aparte op van een diezel die meer bijlaad!
het aparte is soms staat hij 1 dag stil en is hij leeg,
en soms staat hij 4 dagen stil en is het starten lopen!
Dan kan het heel goed de dynamo zijn. Soms als er een diode kapot is heeft hij alleen lekstroom als de dynamo in een bepaalde stand staat heb ik wel eens gehoord.
Verder weet ik dat bij sommige auto’s er wel eens water/vocht in de zekeringskast kan komen waardoor er alleen met vochtig weer lekstroom is9 januari 2008 om 13:02 #17382700origineel gepost door Febe
Dit topic hoort onder de kategorie ELECT. PROBLEMEN
Is al veel vaker aan de orde geweest…Dus opnieuw: Heb je al stroom gemeten?
(Gebruik een stroomtang op de akkukabel en verwijder netzolang zekeringen tot de tang 0 Ampére aangeeft)Groet, Febe.
dit hadden we al gedaan maar dan net op een andere manier met dat lampje dr tussen..
lampje ging pas uit wanneer we de zekering van klem 30 er uit trokken stond bij kl dus wij d8 eerst knipperlichten maar dat bleek niet zo te zijn.
hij lekt dus stroom via klem 30 wat alles op stroom binnen in de auto is dat kan dus van alles wezen.
9 januari 2008 om 13:15 #17382701ff alles op een rijtje.
acu is 200% goed
massa is 200% goeddingen die we kunnen proberen:
andere dynamo/ andere diode maar bij de vorige dynamo was dit probleem er ook al 1
zoeken naar kabels zonder isolatie.
condensator dr uit maar die hebben we al eens los gehaald van de acu dus lijkt me sterk.ik zelf denk ook dat het uitmaakt hoe de verschillende plus kabels eventueel tegen elkaar aan zitten van de moter interieur en instalatie. heb dr zelf ook ees gedonder mee gehad.
en we hebben ook al die klem 30 zekering er uit gehad en toen liep hij alsnog leeg….:S
duss…. moeilijk moeilijk moeilijk..
9 januari 2008 om 14:52 #17382702origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
en we hebben ook al die klem 30 zekering er uit gehad en toen liep hij alsnog leeg….:S
duss…. moeilijk moeilijk moeilijk..
OK, geen lampje maar een stroomtang gebruiken.
Klem-30-zekering, die voedt alle gebruikers IN het interieur?
(Het zal toch verderop wel worden opgesplitst in verschillende eindgroepen?)Tot nu toe heel simpel: Als klem-30-zekering eruit is en je akku loopt nog steeds leeg, dan is dat dus niet de goede zekering…
Gebruik nou maar gewoon een stroomtang dan had je dat meteen kunnen zien.Ik weet niet waar je woont, maar ik wil er best es naar kijken…
Groet, Febe.9 januari 2008 om 15:53 #17382703febiansan woont in groningen is een eindje verderop voor jou zo te zien want jij woont in zwolle?
groeten sebas
9 januari 2008 om 16:29 #17382704Klopt!
Is wel een beetje ver weg misschien?9 januari 2008 om 17:20 #17382705Misschien help je dit op weg….
# Alles uit (contactslot,verbruikers enz enz..)
# accu aan de min zijde los koppelen
# Meet met een multimeter tussen je min accupool en min accuklem op AMPERé….
# als je auto geen lek stroom heeft moeitie ongeveer tussen 5 á 10 mA aangeven (50mA 0f 0.050A is max wat hij mag lekken tis maar net wat je meter aangeeft)
# haal 1 voor 1 je zekeringen eruit tot dat je stroom zakt op je meter….
# als je de zekering hebt gevonden (kijk je ff in je instructie boekje welke circuit die zekering in zit)na de hand van dat zoek je verder….V4 meting misschien….
Suc6 Cheungy
9 januari 2008 om 21:25 #17382706morgen word er door febiansan naar gekeken!
hartstikke badankt alvast voor alle tips!!! iedereen!!
groeten sebas
9 januari 2008 om 22:14 #17382707ja of die vent moet niet zoveel ice in zijn auto stoppe:kewlpics:cool:
12 januari 2008 om 02:17 #17382708heb het zelfde probleem ook gehad vorige week het was bij mij de plus kabel van de dynamo naar de accu toe kan je michien ook eens proberen ben zelf 2 weeken aan het zoeken geweest
13 januari 2008 om 01:30 #17382709misschien je interier lampje in de kofferbak ?? of in je zonnekleppen ? komt vaker voor en trekt in 1 nacht ook je accu leeg ;)
13 januari 2008 om 09:03 #17382710Gebruik nou maar gewoon een stroomtang dan had je dat meteen kunnen zien.
Groet, Febe.
volgens mij werkt een amperetang alleen bij wisselspanning
13 januari 2008 om 12:42 #17382711Das niet zo.
Al jaren zijn er tangen AC/DC (met batterijvoeding) die dus ook gelijkstroom kunnen meten. En dat doen ze behoorlijk nauwkeurig.
Als je een multimeter of een lampje zou gebruiken dan moet je eerst het stroomcirkuit onderbreken en soms wil je dat niet of kun je dat zelfs niet. Bovendien wanneer de stroom onverwacht hoog is (bv. meer dan 10A…) dan zegt je meter “Tot Ziens!” ik ben stuk.
Voordeel van een stroomtang is dat deze als een soort wasknijper om de “te meten” kabel kan worden geklemd en dus geen onderbrekingen veroorzaakt en ook niet opgeblazen kan worden. :D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.