Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Leeglopende accu
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2010 om 17:07 #17217249
Tijdje terug had ik startproblemen met m’n Corsa A. Een aantal zullen het wel gezien hebben. Hij deed het weer, tot gisteravond.
Ik wou namelijk starten en het was 2 omwentelingen van de startmotor en hij viel stil. Dashboardlicht ging op dat punt ook heeeeel zwak branden en de stereo hoorde ik resetten (dan herinitialiseert de CD speler namelijk, je hoort de laserkop calibreren)
Naja, leuk en aardig, maar de accu is dus zo leeg dat de motor er niet op start.
De accu is pas nieuw (Coldax Q-Cell 44Ah EN 360A, paar weekjes oud) en die leek het de afgelopen weken prima te doen. Indicator die er op zit geeft ook nog groen aan, dus die zou niet stuk moeten zijn.Nu is volgens mij de logische volgende verdachte de dynamo. Het is koud en snel donker, dus er worden nogal wat elektrische verbruikers ingeschakeld. Licht, verwarming + blower, achterruit ontdooier en de stereo staat altijd aan als ik in de auto zit.
De dynamo zou dan wel eens niet voldoende power kunnen geven om de accu fatsoenlijk bij te laden waardoor over de afgelopen paar weken de vulling van de accu steeds minder is geworden.
Ik heb de laatste weken ook aardig wat korte ritjes gemaakt (kwartiertje lang steeds) en afgelopen vrijdag ben ik even wezen tanken met een tussenstop bij vrienden die op nog geen 5min rijden wonen.Nieuwe dynamo is al onderweg, maar als dat niet helpt, wat is dan de volgende optie?
M’n pa had het over de bobine, maar dat is toch niets meer als een step-up transformator om de bougies te voeden met 15000 volt? Die doet toch niets om bij te laden en is toch niet in staat om te verbruiken als de sleutel niet in het contact zit?Ik zag ergens (op internet) wel een regulator staan voor het opladen. Kan dat kloppen en zijn die dingen inderdaad een punt waarop het fout kan gaan?
En wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn?
Oh en for the record: ik weet zeker dat alles in m’n auto uit stond. Stereo uit, licht uit, sleutel op 0 en ik heb de interieurverlichting gecontroleerd of die aan staat als de deuren, dashboardkastje en kofferklep dicht zitten…
8 februari 2010 om 17:23 #17612022Mischien laad je dynamo gewoon niet meer bij. Wat voor motorblokje hangt erin?
8 februari 2010 om 17:26 #17612023even laadspanning meten en ruststroom meten :thumbup
8 februari 2010 om 17:32 #17612024origineel gepost door Bart Hoedemaker
Mischien laad je dynamo gewoon niet meer bij. Wat voor motorblokje hangt erin?C14NZ blok.
Ik verdenk zelf ook de dynamo.Bij de vorige accu was de spanning zonder verbruikers aan afaik net 14volt. Met alle verbruikers aan zal dat wel stevig inkakken en laad hij idd niet bij.
Accu hangt nu aan een oplader. Vanaaf eens testen, als de accu weer in de auto staat.
8 februari 2010 om 18:09 #17612025gaat het accu lampje branden als je hem op contact zet?
zo niet dan is het lampje kapot en dan laat ie ook niet bij
8 februari 2010 om 18:33 #17612026origineel gepost door Oenatje
gaat het accu lampje branden als je hem op contact zet?zo niet dan is het lampje kapot en dan laat ie ook niet bij
Oehh goeie vraag. volgens mij wel.
Moet nu even uit het hoofd, de accu zit er niet in.
Volgens mij kreeg ik drie lampjes. 4de (handrem) gaat bij mij niet aan omdat ik em in de versnelling parkeer ;) Accu is vakje links onder, lampje rechts boven als ik het goed heb, en die gaat idd aan.edit: toerentellerloos dashboard van een GL, voor de duidelijkheid.
8 februari 2010 om 19:07 #17612027Wat al gezegd is het accu lampje!!! brand dat als je het contact aan zet heeft is als opstard contact nodig om te gaan laden .lampje goed is je dynamo overleden .
ik heb hier ook het zelfde probleem mee gehad beide stuk lampje en de dynamo.
verder kijk je massa aansluitingen op het schas en het motorblok even na ,dan heb je de boosdoeners wel gehad .
ik heb een extra massa strip gehaald en deze van de motor naar een motor steun gemonteerd op de carrosserie .koste € 6 stuk start kabel met 2 goed kabel ogen kan ook .
bert
8 februari 2010 om 19:19 #17612028ff accu iets opladen dmv een oplader en dan opmeten.
meten = weten
tevens zie je dan gelijk of bovenstaande lampje kapot is. Zo niet, dan gok ik op je dynamo, waar je dus achter komt door te meten ;)
9 februari 2010 om 08:51 #17612029Ok, de accu zit er weer in.
Was direct starten en gaan, geen probleem.
Accu lampje gaat aan, draai het contact door naar de startmotor, motor slaat aan en het acculampje gaat uit.Ik heb het voltage gecheckt met een stationair draaiende motor.
Zonder verbruikers aan: 15volt
Met verbruikers aan: 14.2 ~ 14.4volt (koplampen, verwarming+blazer, achterruit verwarmer, stereo, mistlicht)Dus het lampje doet het nog goed, maar ook het voltage lijkt goed te zijn.
Ik denk dat ik maar eens zoveel mogelijk massa aansluitingen langs ga lopen vanavond.
9 februari 2010 om 10:43 #17612030Gewoon even een ampere meter tussen je minkabel van je accu en de min pool doen (met alles uit) en dan kijken hoeveel lekstroom je hebt.
Vervolgens je zekeringen er 1 voor 1 uittrekken, als je de lekstroom dan weg ziet vallen, dan weet je ongeveer waar het zit :thumbup
9 februari 2010 om 11:42 #17612031spanningsregelaar of diode brug op dynamo kan ook beste tijd gehad hebben. Haal dynamo eraf en laat hem controleren bij een eletro bedrijf…
Kijk ook goed of je dynamo zelf goed verbonden zit met het blok met het massa kabeltje.
9 februari 2010 om 11:58 #17612032TedMechanic: Strak plan, dat kan ik nog wel eens ff doen idd.
Bart Hoedemaker: Hmm, en die zitten beide op de dynamo? Er komt namelijk al een andere mijn kant op.
Als de massa van de dynamo niet goed zit zou ik toch ook geen 14+ volts moeten kunnen krijgen op de accu? Opladen doettie niet zonder complete stroomkring.9 februari 2010 om 13:31 #17612033er zit ergens een lekstroom, kan haast niet anders.
bij mijn vriendin zelfde verhaal, moet alleen nog zoekn waar de lekstroom zit.
dynamo en accu zijn 100% in orde
19 februari 2010 om 19:11 #17612034Nou, ik heb het eens gecheckt. Multimeter tussen de negatieve pool van de accu en de massakabel gepropt en ik had een stroomsterkte staan van 120ma (0.12A).
Toen zekeringen gaan trekken en bij nummer 16 (interieurverlichting en stereo) was het raak. Er uit en er stond 0 Amp stroomsterkte.Ik heb m’n zusje in de kofferbak gestopt om even te checken of er licht was met de klep dicht. Dat bleek niet het geval.
Enige wat dan over blijft is de stereo.
Die zit bij mij met beide input draden (geel en rood) op permanente stroom. Ik denk dat hij daardoor in een soort van power-up stand blijft steken ookal zet ik hem uit.Voorlopig trek ik de zekering er wel ff uit, tot ik tijd heb om eens in het dashboard te gaan wroeten.
M’n werkplaatshandleiding heb ik al geraadpleegd, daaruit blijkt dat ik een zwarte draad moet zoeken, waarschijnlijk 4mm^2 dikte.19 februari 2010 om 19:19 #17612035iets dunner zwart kan ook
zwart is de geschakelde plus kleur bij opel
wel eerst nameten als je zeker wil zijn
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.